Урок "Компаративний аналіз байок І. Крилова, Л. Глібова «Вовк та Ягня»

Про матеріал

систематизувати знання учнів про відомих байкарів; удосконалювати вміння та навички компаративного аналізу; виховувати непримиренність до будь-якого прояву насильства та несправедливості. На уроці учні познайомляться з біографічними відомостями Івана Крилова та Леоніда Глібова, розвиватимуть навички виразного читання байок, опрацьовуватимуть зміст творів, виконуватимуть пошуково-дослідницьке задвння для компаративного порівняння байок. Рекомендовано вчителям зарубіжної літератури.

Перегляд файлу

Тема: Компаративний аналіз байок І. Крилова, Л. Глібова «Вовк та Ягня».

Мета: систематизувати знання учнів про відомих байкарів; удосконалювати                                                                                                                                               вміння та навички компаративного аналізу; виховувати непримиренність до будь-якого прояву насильства та несправедливості.

Обладнання уроку: портрети Крилова, Глібова; ілюстрації до байок; презентація.

 

«Здається, байка тільки бреше,

       А справді – мудру правду чеше»                                   

          Л. Глібов

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Розпочати сьогодні хочу я урок з однієї історії, яка трапилася дуже давно.

Черепаха і Заєць

 Черепаха і Заєць сперечалися, хто з них швидший. Призначили для змагання час і місце, і розійшлися. Та Заєць, розраховуючи на свою природну швидкість, не став бігти, а ліг край дороги і заснув. А Черепаха розуміла, що рухається повільно, і тому бігла без зупинки. Так вона обігнала сплячого зайця і здобула перемогу.

 Нерідко праця перевершує природні здібності, коли їх зневажають.

  • Як називається твір, який ви прослухали?
  • Чому ви так вирішили?

Автором прослуханої байки є легендарний Езоп. Ця байка навчає людину поважати природні здібності та не забувати, що без старанної праці досягти чогось у житті неможливо.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Повідомлення теми та мети уроку.

 Запис у зошиті теми та епіграфу.   

Майже всі народи мають свої байки, серед них є багато схожих  сюжетів, запозичених в легендарного байкаря Езопа, хоча і складено їх у різних краях, за різних часів та різними мовами.

     2. Запитання та завдання.

- Що таке байка?

- З яких частин складається байка?

- Що таке алегорія?

- Хто є, зазвичай, дійовими особами байок?

- Яких відомих байкарів ви знаєте?

    3. Розповідь підготовленого учня про І. Крилова.

    4. Читання байки І. Крилова «Вовк і Ягня».

 Бесіда:

  • Якою мовою написана байка?
  • Визначте головних героїв байки.
  • Зачитайте слова, що є мораллю байки.
  • Де відбувається дія твору? Коли?
  • Зверніть увагу, як себе поводять герої?
  • Прослідкуйте, як розвивається конфлікт між персонажами.
  • Подумайте, яких людей ми впізнаємо в образі Вовка, Ягнятка?
  • Визначте ідею твору. (Засудження несправедливостей людського життя, несправедливої влади.

5. Розповідь підготовленого учня про Л. Глібова.

6. Читання в ролях байки Л. Глібова  «Вовк і Ягня».

 

  • Коментар учителя

 Як стверджують дослідники, байка весь час розвивається у двох напрямках: виправдовування Ягняти та неправдиві обвинувачення Вовка. На всі напади Вовка Ягня дає переконливі докази своєї безневинності. Воно поводить себе гідно, бо впевнене у правдивості своїх слів. Це дратує Вовка, він знервується, гнівається, кричить. У байці є момент, коли здається, що Ягня перемогло.

 ? Знайдіть цей момент. («Ах, чим же винен я?». Цим запитанням Ягня доводить               свою безневинність).

 Здається, що перемога Ягняти не за горами. Однак існує ще один напрям. Згадайте, на початку твору автор говорить, що Вовк хоче поживитися Ягням. Звичайно, він хоче досягти своєї мети, тому й наступає на Ягня.

  • Запитання
  1. Як ви вважаєте, кожний наступ Вовка і відповідь Ягняти збільшують шанси останнього на перемогу чи поразку?
  2. Який момент байки можна вважати кульмінаційним? Зачитайте його.
  3. Які почуття викликає байка в читача?
  4. У чому полягає алегорія байки?

7. Дослідницька робота.

Порівняйте байку І. Крилова «Вовк та Ягня» з байкою Л. Глібова. Визначте спільне і відмінне у творах.

 

І група. Визначає спільні риси байок.

ІІ група. Визначає відмінні риси байок.

ІІІ група. Досліджує мову персонажів.

  Орієнтовні відповіді.

І. Крилов (російська література, початок ХІХ ст.)

Л. Глібов (українська література, середина ХІХ ст.)

Спільне

1. Розповідь про схожу ситуацію, в яку Ягня потрапило при зустрічі з Вовком.

2.Складається з оповідної та повчальної частини.

3. Мораль розташована на початку байки.

4. Спільна основна думка: сильний завжди правий.

5. Віршована мова

6. Використання діалогу.

7. Використання художніх засобів: епітетів, прислів’їв.

Відмінне

Вовк

Голодний

Страшенний, здоровенний

Мова Вовка

Нахабо, негіднику, щеня,

Собачий сину; ніс поганий свій; як муху задавлю; поганець; капосне; щеня.

Ягня

Маленьке, нема ще й року з роду.

Дрижить, бідне, сердешне, маленьке.

Мова Ягняти

Пресвітлий Вовк; Світлість.

Панночку, помилуйте.

8. Робота з епіграфом

Пояснити вислів Глібова.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

? Чи є байки І. Крилова та Л. Глібова актуальними в наш час? Думку обґрунтуйте.

? У чому, на вашу думку, полягає вічна мудрість байки?

                                    

V. Домашнє завдання.

    Вивчити байку І. Крилова «Вовк та Ягня» напам'ять. Підготуватися до її інсценізації (виразно читати за особами).

doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
1107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку