Урок у 6 класі
на тему:
«Ч. Діккенс – видатний англійський письменник. Повість «Різдвяна пісня у прозі»»
Розробка уроку
підготовлена
вчителем зарубіжної літератури
Збаразького ліцею №3 ім. Михальського Т. Р.
Тема: Чарльз Діккенс – видатний англійський письменник. Повість «Різдвяна пісня у прозі»»
Мета: зацікавити біографією і творчістю Ч. Діккенса, ознайомити з історією створення повісті, розпочати роботу над аналізом твору; розвивати допитливість, уміння слухати і висловлювати свою думку, виховувати кращі людські якості: доброту, терпимість, прагнення розуміти інших!
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет, аудіозапис, виставка книг, карта світу.
Хід уроку
І Мотивація та повідомлення теми уроку.
Вчитель. – Діти, як ви розумієте тему уроку? Про що ми будемо говорити сьогодні?
Робота над епіграфом.
Епіграф:
Милосердя, співчуття, щедрість – ось на що я мав би спрямовувати свою діяльність.
Ч. Діккенс
Примітка. На дошці – наочність, а саме: таблиця «Різдвяні книги»: «Різдвяна пісня у прозі» (1843 р.), «Дзвони» (1844 р.), «Цвіркун за вогнищем» (1845 р.), «Битва життя» (1846 р.), «Одержимий» (1848 р.)
ІІ. Слово вчителя: Ч. Діккенс – англійський письменник-гуманіст.
Що означає слово гуманний, гуманіст?
ІІІ. Ознайомлення з дитинством і юністю письменика.
Рольова гра
Учень- «Діккенс-хлопчик». «Доброго дня, друзі! Я – Чарльз Діккенс, майже ваш одноліток. Народився я 7 лютого 1812 року в Лендпорті, поблизу Портсмута в Англії. Мій батько, дрібний чиновник, був людиною доброю, чесною, але безладною. Він надто легко розлучався з грошима і не дуже добре вмів заробляти, що спричиняло чимало проблем для досить великої сім’ї. У мене було дві сестри та троє братів.
У 1814 році моя сім’я оселилася у невеличкому місті Чатемі, де для мене розпочалися роки навчання. Улюбленим моїм заняттям було читання. Я захоплювався подорожами та пригодами Робінзона Крузо, Дон Кіхота і Санчо Панси. Рятуючись від кредиторів, моя сім’я змушена була переїхати до Лондона.
Там батько потрапив до боргової в’язниці, а я змушений був працювати заради шматка хліба на фабриці вакси. Це була не тільки важка шістнадцятигодинна виснажлива робота, але й удар по моєму дитячому самолюбству.
Згодом мої життєві обставини поліпшилися. Невеличкі гроші, що дісталися батькові у спадок, дали змогу сім’ї розрахуватися з боргами. Я міг знову повернутися до навчання. Перетворився на звичайну дитину: читав книжки, грався з однолітками, писав віршовані п’єси та прозу, брав участь в аматорських виставах. І все ж таки різноманітні глибокі знання я отримував самотужки, майже щодня відвідував читальний зал Британського музею. Читав багато, захоплено і наполегливо, що дало свої наслідки пізніше, коли я став письменником.
IV. Робота з картою (показати на карті Англію, м. Лондон)
V. Робота з підручником
Учні опрацьовують відповідні сторінки підручника. І дають відповідь на запитання: Що ви дізналися про життя і творчість письменника з підручника?
Вчитель знайомить з бібліотечкою творів письменника та українськими перекладачами його творів.
Слово вчителя: Чарльз Діккенс любив Різдво. Це ми бачимо з його висловлювань. «Ці радісні дні – милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні у всьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають один одному серця і бачать, навіть у бідних та знедолених, таких людей, як вони самі.»
Бесіда:
Слово вчителя: Скоро Різдво і нехай ця Різдвяна колядка нагадає всім про наближення свята і підготує до наступного етапу уроку (Звучить колядка, учні співають разом з учителем).
Слово вчителя: Як виникли Різдвяні книги Ч. Діккенса?
Літературознавець 1: Англійський економіст Адам Сміт звернувся до авторитетного серед англійських письменників Діккенса із проханням виступити в газеті з статтею, аби привернути увагу людей до жахливих умов праці на фабриках, особливо дітей. Спершу письменник погодився, але згодом вирішив замість статті написати художній твір. У листі до Сміта від 10 березня 1843 року він підкреслював «…коли ви дізнаєтесь, в чому справа і чим я був зайнятий,- ви погодитеся з тим, що молот опустився силою у двадцять тисяч разів більшою, ніж та, яку я міг би застосувати, якби здійснив свій початковий задум».
Отже, письменник задумав цикл творів, які з’являтимуться друком щороку напередодні Різдва.
Літературознавець 2: Протягом 1843-1848 рр. Діккенс працював над «Різдвяними повістями», які з поміж інших його творів досі залишаються найпопулярнішими в англомовному світі, адже вони оспівують такі священні для мешканців Альбіону поняття, як культ рідної домівки, затишку, маленьких сімейних радощів. Фантазія Діккенса відповідають їхнім сподіванням дива, їхній вірі в те, що душевне тепло перемагає самотність, а любов –егоїзм.
(Робота з наочністю)
Хто з письменників та композиторів звертався до теми Різдва у своїх творах? ( М. Гоголь, М. Леонтович, Р. Щедрін)
Прослуховування фрагменту з опери М. Леонтовича
VІ. Повторення теорії літератури (вивчення повісті)
VІІ. Аналіз першого куплету повісті
Словникова робота: молюск, гибів, клерк, небіж
Бесіда:
Отже, робимо висновок, якою людиною був Скрудж?
VІІІ. Робота в групах
Підібрати слова-антоніми до рис характеру, якими був наділений Скрудж
Поділ класу на групи:
І група: жадібний – щедрий, нескупий, щирий.
ІІ група: несправедливий- справедливий, людяний, чесний.
ІІІ група: безжалісний – співчутливий, жалісливий, милосердний
IX. Підсумки уроку.
Робота з епіграфом
X. Домашнє завдання
Прочитати 3-4 куплети повісті
Для тих, хто бажає, написати твір-мініатюру «Чи може змінитися герой?».
Додатки до уроку