Урок "Чарльз Діккенс- видатний англійський письменник. Повість "Різдвяна пісня у прозі""

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури у 6 класі. В конспекті коротко окреслено найважливіші факти біографії письменника. Особливу увага звертається на його повість "Різдвяна пісня у прозі".
Перегляд файлу

 

 

 

Урок у 6 класі

на тему:

«Ч. Діккенс – видатний англійський письменник. Повість «Різдвяна пісня у прозі»»

 

Розробка уроку

підготовлена

вчителем зарубіжної літератури

Збаразького ліцею №3 ім. Михальського Т. Р.


Тема: Чарльз Діккенс – видатний англійський письменник. Повість «Різдвяна пісня у прозі»»

Мета: зацікавити біографією і творчістю Ч. Діккенса, ознайомити з історією створення повісті, розпочати роботу над аналізом твору; розвивати допитливість, уміння слухати і висловлювати свою думку, виховувати кращі людські якості: доброту, терпимість, прагнення розуміти інших!

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет, аудіозапис, виставка книг, карта світу.

Хід уроку

І Мотивація та повідомлення теми уроку.

Вчитель. – Діти, як ви розумієте тему уроку? Про що ми будемо говорити сьогодні?

Робота над епіграфом.

Епіграф:

Милосердя, співчуття, щедрість – ось на що я мав би спрямовувати свою діяльність.

Ч. Діккенс

Примітка. На дошці – наочність, а саме: таблиця «Різдвяні книги»: «Різдвяна пісня у прозі» (1843 р.), «Дзвони» (1844 р.), «Цвіркун за вогнищем» (1845 р.), «Битва життя» (1846 р.), «Одержимий» (1848 р.)

ІІ. Слово вчителя: Ч. Діккенс – англійський письменник-гуманіст.

Що означає слово гуманний, гуманіст?

ІІІ. Ознайомлення з дитинством і юністю письменика.

Рольова гра

Учень- «Діккенс-хлопчик». «Доброго дня, друзі! Я – Чарльз Діккенс, майже ваш одноліток. Народився я 7 лютого 1812 року в Лендпорті, поблизу Портсмута в Англії. Мій батько, дрібний чиновник, був людиною доброю, чесною, але безладною. Він надто легко розлучався з грошима і не дуже добре вмів заробляти, що спричиняло чимало проблем для досить великої сім’ї. У мене було дві сестри та троє братів.

У 1814 році моя сім’я оселилася у невеличкому місті Чатемі, де для мене розпочалися роки навчання. Улюбленим моїм заняттям було читання. Я захоплювався подорожами та пригодами Робінзона Крузо, Дон Кіхота і Санчо Панси. Рятуючись від кредиторів, моя сім’я змушена була переїхати до Лондона.

Там батько потрапив до боргової в’язниці, а я змушений був працювати заради шматка хліба на фабриці вакси. Це була не тільки важка шістнадцятигодинна виснажлива робота, але й удар по моєму дитячому самолюбству.

Згодом мої життєві обставини поліпшилися. Невеличкі гроші, що дісталися батькові у спадок, дали змогу сім’ї розрахуватися з боргами. Я міг знову повернутися до навчання. Перетворився на звичайну дитину: читав книжки, грався з однолітками, писав віршовані п’єси та прозу, брав участь в аматорських виставах. І все ж таки різноманітні глибокі знання я отримував самотужки, майже щодня відвідував читальний зал Британського музею. Читав багато, захоплено і наполегливо, що дало свої наслідки пізніше, коли я став письменником.

IV. Робота з картою (показати на карті Англію, м. Лондон)

V. Робота з підручником

Учні опрацьовують відповідні сторінки підручника.  І дають відповідь на запитання: Що ви дізналися про життя і творчість письменника з підручника?

Вчитель знайомить з бібліотечкою творів письменника та українськими перекладачами його творів.

Слово вчителя: Чарльз Діккенс любив Різдво. Це ми бачимо з його висловлювань. «Ці радісні дні – милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні у всьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають один одному серця і бачать, навіть у бідних та знедолених, таких людей, як вони самі.»

Бесіда:

  1.               Що вам відомо про Різдво?
  2.               Коли відзначають Різдво в різних країнах?
  3.               Як святкують Різдво на Україні?

Слово вчителя: Скоро Різдво  і нехай ця Різдвяна колядка нагадає всім про наближення свята і підготує до наступного етапу уроку (Звучить колядка, учні співають разом з учителем).

Слово вчителя: Як виникли Різдвяні книги Ч. Діккенса?

Літературознавець 1: Англійський економіст Адам Сміт звернувся до авторитетного серед англійських письменників Діккенса із проханням виступити в газеті з статтею, аби привернути увагу людей до жахливих умов праці на фабриках, особливо дітей. Спершу письменник погодився, але згодом вирішив замість статті написати художній твір. У листі до Сміта від 10 березня 1843 року він підкреслював «…коли ви дізнаєтесь, в чому справа і чим я був зайнятий,- ви погодитеся з тим, що молот опустився силою у двадцять тисяч разів більшою, ніж та, яку я міг би застосувати, якби здійснив свій початковий задум».

Отже, письменник задумав цикл творів, які з’являтимуться друком щороку напередодні Різдва.

Літературознавець 2: Протягом 1843-1848 рр. Діккенс працював над «Різдвяними повістями», які з поміж інших його творів досі залишаються найпопулярнішими в англомовному світі, адже вони оспівують такі священні для мешканців Альбіону поняття, як культ рідної домівки, затишку, маленьких сімейних радощів. Фантазія Діккенса відповідають їхнім сподіванням дива, їхній вірі в те, що душевне тепло перемагає самотність, а любов –егоїзм.

(Робота з наочністю)

Хто з письменників та композиторів звертався до теми Різдва у своїх творах?   ( М. Гоголь, М. Леонтович, Р. Щедрін)

Прослуховування фрагменту з опери М. Леонтовича

VІ. Повторення теорії літератури (вивчення повісті)

  1. Що таке повість?
  2. З скількох розділів (куплетів) складається «Різдвяна пісня у прозі»?

VІІ. Аналіз першого куплету повісті

Словникова робота: молюск, гибів, клерк, небіж

Бесіда:

  1.               Як називається перший куплет?
  2.               Назвіть персонажів, які з’являються в першому куплеті?
  3.               Де ви ще зустрічаєтесь з іменем Скрудж? (Скрудж Макдак «Діснеївські історії»)
  4.               Що поєднує Скруджа і Марлі?
  5.               Якою людиною був Скрудж? (Цитуємо текст)
  6.               Які художні засоби використані для характеристики головного героя? (Порівняння, градація дієслів)
  7.               Яким ви уявляєте Скруджа? (усне змалювання)
  8.               Як ставився Скрудж до свого клерка?
  9.               Хто завітав до Скруджа напередодні Різдва? (зачитуємо в ролях розмову Скруджа з племінником)
  10.          Які факти свідчать про скнарність Скруджа?
  11.          Знайдіть реальне та фантастичне у тексті.
  12.          Чи вірив Скрудж у привидів?
  13.          Чому завітав привид Марлі? (зачитати)

Отже, робимо висновок, якою людиною був Скрудж?

VІІІ. Робота в групах

Підібрати слова-антоніми до рис характеру, якими був наділений Скрудж

Поділ класу на групи:

І група: жадібний – щедрий, нескупий, щирий.

ІІ група: несправедливий- справедливий, людяний, чесний.

ІІІ група: безжалісний – співчутливий, жалісливий, милосердний

IX. Підсумки уроку.

Робота з епіграфом

  1.               Що вам запам’яталося з життя Діккенса?
  2.               Яким був Скрудж?
  3.               Як ви думаєте, чи може змінитися герой?

X. Домашнє завдання

Прочитати 3-4 куплети повісті

Для тих, хто бажає, написати твір-мініатюру «Чи може змінитися герой?».

Додатки до уроку

Чарлз Дікенс — Вікіпедія

 

 

 

 

Фотообої Карта Європи купити на стіну • Еко Шпалери

 

 

Різдвяна пісня в прозі - АудіоКниги Українською

 

Купити книгу Новорічні дзвони. Цвіркун домашнього вогнища (Чарльз Діккенс)

 

 

 

 

Ч. Діккенс "Різдвяна пісня у прозі" | Тест з зарубіжної літератури – «На  Урок»

Флешбук "Різдвяна пісня в прозі" Чарлз Діккенс

 

Твір – роздум «Що в житті людини найцінніше?» за повістю Чарльза Діккенса  «Різдвяна пісня в прозі». - литература, уроки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Твір – роздум «Що в житті людини найцінніше?» за повістю Чарльза Діккенса  «Різдвяна пісня в прозі». - литература, уроки

 

docx
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
608
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку