Урок "Чарльз Діккенс (1812-1870). «Різдвяна пісня в прозі». Подорож головного героя Скруджа у часі та просторі як можливість осягнути своє життя."

Про матеріал

Мета:підготувати учнів до сприйняття та розуміння змісту повісті, зорієнтувати їх у специфіці ідейного спрямування твору та його композиції; вчити аргументовано відповідати на запитання; розвивати образне мислення, навички аналізу тексту; виховувати почуття милосердя, доброти, чуйності.

Перегляд файлу

Козівська державна українська гімназія ім. В. Герети

 

 

 

6 клас

 

Модуль на тему :

«Чарльз Діккенс (1812-1870)

«Різдвяна пісня у прозі»

Подорож головного героя Скруджа у часі та просторі як можливість осягнути своє життя»

 

 

 

                                             Вчитель :

                                              Простяк

                                                       Леся Миколаївна

 

 

Козова – 2011

Тема модуля. Чарльз Діккенс (1812-1870). «Різдвяна пісня в прозі».

Подорож головного героя Скруджа у часі та просторі як можливість осягнути своє життя.

Мета: підготувати учнів до сприйняття та розуміння змісту повісті, зорієнтувати їх у специфіці ідейного спрямування твору та його композиції; вчити аргументовано відповідати на запитання; розвивати образне мислення, навички аналізу тексту; виховувати почуття милосердя, доброти, чуйності.

Тип модуля: установчо-мотиваційний, змістовно-пошуковий.

Обладнання: портрет Ч. Діккенса,текст повісті «Різдвяна пісня в прозі» ілюстрації до твору, слайд шоу.

Епіграф:

Це радісні дні - дні милосердя і доброти,

дні у всьому календарі, коли люди, наче з

мовчазної згоди, вільно розкривають одні

 одному серця.

Ч. Діккенс (слайд №1)

Хід модуля

1 міні-модуль

І. Підготовка до сприймання навчального матеріалу

   1.Слово вчителя.

Усі ми знаємо, що Різдвяні свята - це світлі й радісні дні, що дарують злагоду нашим душам. Недарма ще в XIX столітті Ч. Діккенс написав про Різдво.

  1. Робота з епіграфом до модуля. (слайд №1)
  2. Інтерактивна технологія "Мікрофон".
  • Що вам відомо про Різдво?

  Повідомлення гімназистів.

 - Одна з найвеличніших і найшановніших дат православно­го календаря, яким започатковується рік, є Різдво Христове - Свято народження Ісуса Христа. В давнину це було свято Коляди – народження Сонця. З прийняттям християнства церква приурочила його до появи на світ Ісуса Христа. Свято роз­починається 6 січня різдвяною вечерею. Вважають, що Ісус Христос народився в той час, коли на небі спалахує перша зірка. Саме тоді і слід починати вечерю.

 

 - За старим стилем свято починалося 25 грудня ввечері. Сіном устеляли підлогу, стіл, на покуті ставились горщики з узва­ром і вечерею, господар вносив до світлиці сніп із жита, пшениці, вівса, який зберігав з обжинків, і ставив під образами.

 - Господиня завчасно дбала про нові горщики, макітри, ложки. Шився новий одяг, старанно прибиралася хата. Із першою зіркою починалася вечеря, а з досвітку колядування.

 - Люди вірили в чудеса, що відбуваються на Святий вечір. В те, що можна спілкуватися з домашньою худобою, дізнатися про свою долю, розмовляти зі своїми покійними родичами. Вірили, що на землю спускаються янголи, відбуваються різні чудеса. І, звичайно, на Різдво готували подарунки.

 - Ще на Різдво прикрашають оселю, роблять настінні, настільні, підвісні композиції з соснових та ялинових гілок, ши­шок, горішків, свічок. Ось ви бачите різдвяну композицію на свічнику

    Учитель.

 Отже, Різдво –це свято добра, милосердя, любові, бо Ісус Христос є символом любові та прощення. Кожна людина чекає від цього свята справжнього дива, бо душа потребує його. Для одних це може бути річ, про яку давно мріяв для інших зустріч із друзями, а для когось зустріч із цікавою книгою. Саме така зустріч чекає на нас на сьогоднішньому модулі.

Наше завдання - розглянути зміст повісті Ч. Діккенса "Різдвяна пісня в прозі". Для цього ми вирушимо в уявну подорож сто­рінками "Різдвяної пісні", разом із літературним героєм помандрує­мо у часі й просторі, допоможемо героєві осягнути власне життя і зробити певні висновки, а також розвиватимемо вміння висловлю­вати свої думки з приводу прочитаного, розвивати навички вираз­ного читання, творчу уяву, формувати гуманістичні ідеали - сумління, справедливість, милосердя.

Різдво… ”Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні і всьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у них, - навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, - таких саме людей, як вони самі”, - так писав відомий англійський письменник Чарльз Діккенс.(Слайд №2 і 3).

 

  1. Життєвий і творчий шлях Ч. Діккенса з використанням прийому «Продовжіть розповідь».(Слайд № 4)
  • Народився Ч. Діккенс 2 лютого 1812 р. у Ленд-порті. Був хворобливою дитиною, часто зали­шався вдома один. Рятувався від самотності тим, що... (читав книжки).
  • Улюбленими книжками Чарльза були... («Дон Кіхот», «Робінзон Крузо»).
  • По 16 годин хлопець працював на фабриці вак­си. Невдовзі його звільнили з роботи, і він почав навчатися у школі. З-поміж усіх учнів він вирі­знявся... (розумом, дотепністю, артистизмом).
  • У 15 років школу знову довелось залишити, Чарльз займався самоосвітою, працював клер­ком, сам, без допомоги і поради, готувався ста­ти... (репортером).
  • «Він сам себе виховав»,— так скаже про Чарль­за через деякий час... (батько).
  • У 19 років Діккенс став чудовим репортером. Чудовим, бо не міг собі дозволити... (бути будь-яким, він хотів бути найкращим).
  • Однак юний Чарльз не мріяв стати письменни­ком, він хотів бути... (актором).
  • Ч. Діккенс не став актором, зате став письмен­ником. Його герої переважно такі: ... (прості, доброзичливі, життєрадісні, трохи кумедні).
  • Найулюбленішим святом Діккенса було... (Різдво).
  • Я знаю такі твори Чарльза Діккенса, як... .

2 міні-модуль

II. Робота над темою модуля

 Отже, вирушаємо в уявну подорож сторінками "Різдвяної пісні в прозі".(Слайд № 5)

Перша сторінка подорожі Скруджа

"Англія XIX століття. Лондон.

Вечір напередодні Різдва"

 

 

      1.Рольова гра.

 

Скрудж. Що це ви все про святки та про святки? Багато вам користі від цих святок? Дурниці то все! Нісенітниця!

Учитель. Шановний пане! Даруйте, хто ви?

 Діти, ви знаєте цього пана?

Учні. Так, це містер Скрудж — жорстока і скупа людина, нега­тивний герой повісті Ч. Діккенса "Різдвяна пісня в прозі".

       2. Бесіда за прочитаним.

 - Як Ч. Діккенс характеризує Скруджа у творі? Підтвердьте цитатою з тексту.

 - Чи любив він святкувати Різдво?

  - Як він називав це свято? (Дурницею, несерйозною справою.)

 - Як до нього ставилися бідняки Лондона? А як він ставився до них? (Не любив бідняків, а вони його боялися.)

«Образ Скруджа до подорожі з духами Різдва» (слайд № 6)         

Скрудж 

  • жадібний;
  • вважає Різдво дурницею;
  • твердий, як кремінь;
  • корисливий;
  • скритий;
  • злий;
  • безжалісний;
  • невблаганний;
  • немилосердний;
  • мав “холод” у душі.

Учитель. Ми вже говорили, що у Святвечір можуть відбувати­ся різні дива. (Лунає дзвін різдвяних дзвіночків.)

 - Що це за звук? Звідкіля він?

 - Коли і за яких умов почув його Скрудж? (Звук дзвіночків він почув удома, сидячи у своєму кріслі, а згодом у кімнаті з'явився при­вид його компаньйона Марлея.)

      3. Рольова гра.

 Розповідь від імені Марлея про те, з якою метою він з'явив­ся в кімнаті Скруджа. ("Це я, Марлей, твій компаньйон, Скрудже,  це я, Яков Марлей говорю тобі, що у людини не повинна душа бути замкнена, треба, щоб вона зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших. Коли не робила цього за життя, то мусить спокутувати це по смерті. Вона засуджена тинятися по світі і бачити те, до чого вона вже не може долучитися. Я допоможу тобі змінитися. До тебе прийдуть три Духи. Без їхнього візи­ту матимеш таку долю, як я. Сподівайтеся першого з них завтра о першій ночі. Другого сподівайтеся на другу ніч в ту саму годину. Третій прийде на третю ніч з останнім дзвоном півночі".)

Друга сторінка подорожі Скруджа

"До втрачення ідеалів минулого"(Слайд №7)

 Бесіда.

 - Котрий із Духів з'явився першим? (Дух Минулого Різдва. )

 - Опишіть зовнішній вигляд гостя, який завітав до Скруджа першим.

 - Куди повів Скруджа Дух Минулого Різдва? (До школи.)

 - Кого герой там побачив? (Самого себе в дитинстві.)

 - Яким був Скрудж у дитинстві? (Бідним, забутим усіма хлоп­чиком.)

 Складання "грона" "Скрудж у Минулому" (інтерактивна тех­нологія "Гронування").

    Продовження бесіди. - Чи були в маленького Скруджа друзі? (Ні, його друзями були герої прочитаних книг.)

 - Коли герой побачив себе, такого самотнього в дитинстві, які почуття охопили його? Які слова вирвалися з уст? ("Бідне хлоп'я!". Його охопило почуття жалю. Згадав маленького хлопчика, якого образив напередодні Різдва і вперше пошкодував про це.)

 - Чи були у нього рідні? (Так, батько і сестра.)

 - Які стосунки були у нього із сестрою? (Батько завжди сердитий, але подобрішав, дозволив синові повернутися зі школи додому, із сестрою наш герой товаришував.)

 - Ким для Скруджа була дівчина в жалобі? (Його коханою.)

 - Чому він так легко відмовився від неї? (Бо став багатим, а вона бідна, і у неї не було посагу.)

 - Яким було майбутнє його коханої? (Щасливим, мала любля­чого чоловіка, дітей.)

 Робота в парі.

  • Простежити за текстом, як реагує наш герой на все побачене під час першої подорожі.

• Третя сторінка подорожі

 "У безглуздій самотній сучасності"(Слайд № 8)

 - Другим завітав до Скруджа Дух Теперішнього Різдва.

 Бесіда.

 - Що ми довідалися з тексту про цього Духа? (Учні зачиту­ють опис Духа.)

 - Із якою метою Дух завітав до старого? Як він про це говорить? (Щоб учити тебе. І хоче, щоби Скрудж скористався з його науки.)

 - Що побачив Скрудж, подорожуючи з Духом Теперішнього Різдва? (Як люди святкували Різдво і яке в них було ставлення до цього свята.)

 - Куди привів Скруджа Дух Теперішнього Різдва? (У сім'ю Скруджевого писаря Кретчита.)

 - Скільки осіб налічувала сім'я? Назвіть їх. (П'ятеро - мати, батько і троє дітей.)

 - Які страви були на їхньому святковому столі?

 - Які стосунки панували у цій сім'ї? Доведіть це текстом.

 - Спостерігаючи за святкуванням у родині Кретчитів, про що хотів дізнатися Скрудж? (Про долю сина писаря Тайні Тіма.)

 - Чи задовольнив Дух прохання Скруджа?

 - Що він сказав старому?

 - Як почувався Скрудж після цих слів? (Ще нижче нахилив голову і, тремтячи, опустив очі.)

 - Як святкує Різдво сім'я його племінника? (Виразне читання в особах від слів "Він сказав, що Різдво - дурниця" до слів "А я вважаю, що цілком пристойно".)

 - Як ставляться до Скруджа в цій сім'ї? (Племінник жаліє дядька за те, що той не визнає Різдва.)

 - Як змінюється настрій героя, коли він спостерігає за сім'єю  племінника під час Святвечора? ("Серце його все м'якшало та м'як­шало, втручався у забаву, цікавиться всім, що діялося навкруги".)

 - Чи був Дух Теперішнього Різдва задоволений змінами, що поступово відбувалися зі Скруджем? ("...був втішений з такого Скруджевого настрою...")

• Четверта сторінка подорожі

"До можливого майбутнього"(Слайд №9)

1.Із якою метою Скруджа відвідує Дух Майбутнього Різдва?
(Щоб показати тіні тих подій, що мають статися.)

2.Опишіть цього Духа. (Учні зачитують опис Духа.)

3.Що відчуває Скрудж, побачивши Духа Майбутнього Різдва?
(Злякався: "Боюся тебе більше, ніж других духів...")

    Прийом "Гронування".

 

 

 - Спираючись на інтерактивну технологію "Гронування", дай­те відповіді на запитання:

 - Що почув наш герой про себе? (Нічого втішного.)

 - Чи є хоч одна людина, яка за ним сумує? (Ні)

 - Які видива Духа Майбутнього Різдва дуже налякали Скруджа? (Цвинтар, могила, надгробний камінь із його прізвищем.)

 - Чи є люди, які радіють його смерті? (Так, сім'я боржника.)

3 міні-модуль

    Виразне читання в особах.

Уривок від слів "Духу, - скрикнув Скрудж" до слів "З цього могильного каменя".

 - Який урок виніс наш герой із побаченого? (Гімназисти зачитують цитату шануватиму в своєму серці Різдво і думатиму про нього Цілий рік! Я спонукаю минуле теперішнім і майбутнім. Усі три Духи будуть завжди зі мною. Я не забуду їхньої науки. О, скажи мені,що я  можу стерти запис з цього могильного каменю".)

І, нарешті, перегортаємо останню сторінку нашої подорожі "Переродження Скруджа". ( Слайд № 10)

Наш герой прокидається зовсім іншою людиною.

Гроно "Переродження Скруджа".

Спираючись на гроно "Переродження Скруджа", дайте відповіді на запитання:

 - Як Скрудж спокутує Минуле Теперішнім і Майбутнім?

 - Чи змінилося його ставлення до Різдва, до людей, що йог оточували? (Змінюється, визнає це свято, святкує його, допомагає бідним.)

III. Підбиття підсумків модуля

     Учитель.

Ось добігла кінця наша подорож. Справді, у неї казкове завершения. Всі щасливі й Скрудж також. Хоча в житті таких казкових перетворень, на жаль, не буває, але письменникові так хотілося, щоб усі черстві серця та душі вмить, за велінням різдвяних чарів перетворилися на добрі й чуйні. Він вірив у любов і милосердя А ми з вами завдяки доброму генієві письменника тепер знаємо, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щедрій людині відкриті істинні радощі буття.

IV. Оцінювання знань гімназистів. Аргументація оцінок

V. Домашнє завдання.

  • Виписати цитати для характеристики образу Скруджа.
  • Підготувати відповідь на запитання «Над чим я задумався, читаючи «Різдвяну пісню в прозі» Ч. Діккенса?».

 

Слайд № 1

 

 

 

 

Слайд № 2

 

Слайд № 3

 

 

Слайд № 4

Слайд № 5

Слайд № 6

Слайд № 7

 

Слайд №8

Слайд № 9

Слайд № 10

1

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
19 липня 2018
Переглядів
9247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку