6 клас
Зарубіжна література
Тема: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Причини деградації Скруджа та його переродження.
Мета: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа; вдосконалювати навички характеристики літературного героя, виразного читання; розвивати творчу уяву; виховувати прагнення до самовдосконалення та повагу до християнських традицій.
Обладнання: на дошці написаний словник уроку та проблемні запитання, ілюстрації до повісті, портрет Ч. Діккенса, музичний твір «Аве Марія».
Тип уроку: урок вивчення художнього твору, поглибленої роботи над текстом.
Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи.
Ч. Діккенс.
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань.
-
З творчістю якого письменника ми познайомились на минулих уроках?
-
Який твір цього автора ми з вами вивчаємо?
-
З яким святом пов’язаний цей твір?
-
Хто є головним героєм цієї повісті?
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
-
Вступне слово вчителя.
-
Не помилюся, коли скажу, що кожен з нас прагне піймати казкового синього птаха на ймення Щастя. Звичайно, кожен розуміє його по-своєму. Мабуть, є якісь істини, обов’язкові для всіх, що полегшують його пошуки. Під час уроку ми спробуємо їх віднайти.
-
Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
«Карусель» (групова робота)
-
Прошу об’єднатися у групи за принципом жеребкування. Кожна група по черзі дає відповідь на пропоноване запитання. Уважно послухайте запитання для всіх:
-
Про що нагадує Скруджу Дух Марло і для чого він уведений до твору?
-
Яким ми побачили минуле головного героя?
-
Чи вплинула подорож з Духом Теперішнього Різдва на переконання Скруджа?
-
Чому видиво Духа Майбутнього Різдва так налякало Скруджа?
(Виголошення відповідей всіх груп.)
-
Словникова робота.
Деградація — занепад.
Деградувати — ставати гіршим, йти назад у розвитку, занепадати.
-
Бесіда за питаннями.
-
Чи можемо сказати про головного героя «Різдвяної пісні» Скруджа, що він деградує, стає гіршим з року в рік?
-
Давайте спробуємо розібратись, чому спокійний, самотній хлопчина перетворився на злого, скупого «жмикрута». Сьогодні ми будемо працювати над характеристикою Скруджа. Кожна дитина приходить у цей світ доброю, адже людина — творіння Боже, а Бог — це добро. То звідки береться зло? Чому у світі так багато злих, недобрих людей? Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною, бездушною особою? Саме ці проблемні питання ми намагатимемось розв’язати на прикладі життя Ебенезера Скруджа.
(Проблемні питання записані на дошці:
-
Чому добра від народження людина стає злою?
-
Звідки береться зло?)
-
Давайте для початку поговоримо про поняття «Добро» і «Зло». Представимо ці поняття у формі сенкану.
Добро
|
Зло
|
Чарівне, лагідне
Допомагає, підтримує, навчає
Воно збагачує, людську душу
Щастя.
|
Жорстоке, чорне
Кривдить, вбиває, знищує
Нещадно руйнує душу
Ненависть.
|
-
Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова «добро», «зло»?
-
А які, на вашу думку, кольори, є кольорами добра? А зла? Поясніть.
-
Які кольори домінують у творі Діккенса? Що можна сказати про Скруджа і кольорову гамму, використану в тексті?
-
Аналіз твору.
-
Щоб з’ясувати, чому Скрудж став черствим, байдужим до чужої біди, скнарою, потрібно проаналізувати все його життя від самого дитинства.
-
Давайте ще раз звернемось до змісту повісті й докладніше розкажемо про зустрічі Скруджа з Духами Часу та заповнимо цитатну таблицю. Допоможуть впоратися з роботою запитання за сюжетом твору, які лежать у вас на столі.
(Картини, що показали Духи Часу; Почуття героя).
-
Ми наблизились до розв’язання одного з проблемних запитань: «Чому добра від народження людина стає злою?» Щоб його зрозуміти, краще відповісти на запитання:
-
Чи радісним було дитинство Скруджа?
-
Чи були в нього друзі?
-
Які стосунки були у нього із сестрою?
-
Чи був він в дитинстві злим, жорстоким, жадібним?
-
Якою була юність Скруджа?
-
Як змінилося його життя, коли він почав працювати в крамниці Фецвіга?
-
Чому надав перевагу Скудж — дорослий чоловік: коханню чи грошам?
а) Читання в особах фрагменту повісті:
від слів «Скрудж знову побачив самого себе…» до слів «…так вони розлучились назавжди».
-
Слово вчителя.
-
Отже, Скрудж не завжди був злим і скупим, але з плином часу брязкіт золотих монет витіснив з його душі такі почуття, як людяність, милосердя, співчуття, кохання. Він власноруч відштовхує від себе все, що не приносить багатства: сім’ю, близьких, друзів.
-
Завдання, щодо характеристики Скруджа-жмикрута.
-
Доберіть десять слів, що характеризують Скруджа-жмикрута. Слова-характеристики підтвердить уривками з тексту.
-
Чи можемо ми сказати, що Скрудж деградував? Які були причини його деградації?
-
Коментар вчителя.
-
Отже, автор у творі намагався пояснити походження зла. Скрудж став скнарою, тому що все своє життя присвятив накопиченню грошей. Він замкнув свою душу. Чим більше грошей у нього ставало, тим менше в його душі залишалось людяності, доброти, щедрості. Поступово скупість, жорстокість, жадібність бездушність, злість, ненависть до людей стали постійними супутниками. У нього були гроші, і він вважав, що більше нічого в житті не треба. Але автор вірив у добро, вірив, що людина може змінитися, що ті паростки добра, з якими вона приходить у світ, не загинули і можуть відродитися. І Скрудж не залишається злим і жорстоким. Він перероджується.
-
Словникова робота.
Переродження — оновлення, зміна.
Переродитися — стати зовсім іншою людиною.
-
Бесіда.
-
Як ви вважаєте, що сприяло переродженню Скруджа? (Страшне видовище власної смерті й відкриття того, що вона не викликала ні в кого співчуття)
-
Яким шляхом він ішов до переродження? (Потрясіння від побаченого підштовхнуло до прозріння й розбудило давно забуте відчуття каяття. А спокута гріхів веде до очищення).
-
Коментар вчителя.
-
Очищення від зла, що панувало в його душі, відродило і серце героя. Скам’яніле від душевного холоду, воно було здатне на вияв лише негативних рис. Під впливом різдвяної подорожі воно розтало і стало таким, як у нормальної людини, здатним на добро, милосердя, співчуття, щедрість, людяність. І тільки тепер Скрудж відчув себе щасливим.
Ч. Діккенс доходить геніального висновку: «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність». Митець вірив у духовне відродження людини і прагнув донести до свідомості читачів.
-
Інтерактивна вправа «Кола Вена».
-
Складання схеми «Шлях Скруджа до щастя».
Похмурий,
байдужий,
скнара,
жорстокий.
|
|
Різдвяна подорож
|
|
Добро,
милосердя,
радість,
людяність,
щедрість,
співчуття.
|
IV. Узагальнення знань і вмінь.
-
Чи можна сказати, що після подорожі Скрудж зрозумів сенс буття?
-
Які загальнолюдські моральні принципи відображено у творі?
V. Підведення підсумків уроку.
— Отже, Скрудж пригадав своє минуле, дізнався, що про нього думають оточуючі, побачив свою смерть і зрозумів, що на нього чекає самотність. Герой зрозумів свої помилки. Він не тільки на словах, а й усіма своїми вчинками доводить, що переродився. Скрудж, врешті-решт, став щасливим. Напевно, тому що навчився ділитися з людьми добром, радістю, робити їх щасливими.
VI. Домашнє завдання.
Знайти елементи реального і фантастичного у повісті.