28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок "Чарльз Діккенс. "Різдвяна пісня в прозі"

Про матеріал
вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героя, розкрити роль фантастичних образів у духовному відродженні Скруджа, вміння виразно читати, інсценувати, розвивати творчу уяву, формувати гуманістичні ідеали – совісті, справедливості, милосердя, любові, виховувати повагу до християнських традицій.
Перегляд файлу

Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня в прозі».

Подорож у часі і просторі. Динаміка образу Скруджа

Мета: вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героя, розкрити роль фантастичних образів у духовному відродженні Скруджа,  вміння виразно читати, інсценувати, розвивати творчу уяву, формувати гуманістичні ідеали – совісті, справедливості, милосердя, любові, виховувати повагу до християнських  традицій.

Учні повинні : аналізувати текст, характеризувати героя, виразно читати уривки з тексту. 

Тип уроку: урок-взаємонавчання.

Методи:  мозкова атака, творчі завдання, робота в малих групах,метод емоційно-кольорової аналогії.

 Міжпредметні зв’язки: основи християнської етики

Обладнання: мультимедійні засоби, підручник, портрети Скруджа, картки емоційно-кольорової аналогії

Милосердя, співчуття, щедрість –

ось на що мав би я спрямувати свою діяльність.

Май душу, май серце – і будеш людиною на всі часи.

Хай благословить нас Господь своєю милістю.

Ч. Діккенс

Перебіг уроку

 

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Слайд № 3

«Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця». Ч.Діккенс

Слово вчителя

Про які дні йдеться у цитаті? (Дні, напередодні Різдва)

У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо душа її потребує цього. Сьогодні ми будемо мандрувати разом із головним героєм твору Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», Скруджем, у часі, допоможемо герою осягнути своє життя та зробити висновки.

ІІІ. Актуалізація пізнавальної діяльності

Слово вчителя

Один із найвідоміших англійських письменників XIX ст. Чарлз Діккенс із співчуттям ставився до бідних людей. Своїми творами він сподівався звернути увагу багатих на несправедливість, яка існує в суспільстві, та перевиховати їх. Цій темі присвячена його повість «Різдвяна пісня у прозі».

Хто  ж такий Чарльз Діккенс?

  • Перегляд відеофільму «Проект Енциклопедія.Чарльз Діккенс»
  • Окрім усіх інших титулів, що їх має Чарльз Діккенс, його часто ще називають «батьком англійського Різдва». Досить оригінальний комплімент навіть для класика літератури: все-таки Різдво — це християнське релігійне свято на честь народження Ісуса Христа, а старий добрий дядечко Діккенс народився аж 1812 року по Різдву Христовому…
  • Метод «Мікрофон»

Слово вчителя

Різдво… Все починалося з Різдва. В ці дні кожна людина очікує на свято. Зірка Різдва посилає немеркнуче світло в наші душі, очищає їх; і душа потребує дива і вірить у нього. Тому, мабуть, хочеться бути привітнішими, добрішими, чуйними, хочеться співати, робити добро. Ч. Діккенс писав: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, - таких самих людей, як вони самі».

  • Діти, а що ви знаєте про Різдво?( Діти називають традиції різдвяних свят на Україні) Слайд № 4
  • А що ви знаєте про католицьке Різдво?

ІV. Сприйняття навчального матеріалу

  1. Слайд № 5, 6, 7

У це важко повірити, але був час, коли Різдво в Англії майже не святкували. Пуританські настрої XVII ст. винищили давні народні звичаї, пов’язані з цим святом, як пережитки язичництва, але натомість не запропонували нічого нового. І свято зникло, залишилася лише щорічна святкова проповідь із церковної кафедри. Відродити давні добрі веселощі взялася королева Вікторія. Саме вона запровадила позичену в Німеччині традицію прикрашати на Різдво ялинку, співати «керолз» (різдвяні релігійні гімни — аналог наших колядок) та виготовляти різдвяні вітальні листівки. Так у 18301840-х рр. в Англії знову з’явилося не лише церковне, але й домашньо-родинне Різдво. А яке справжнє родинне свято без доброї книжки для родинного читання? Телевізора ж тоді ще не було…І саме Ч. Діккенсу випала честь «відкрити» різдвяну тему в англійській літературі — до нього це вже зробили Гофман в німецькій та Андерсен в датській. Але сталося це зовсім випадково — чи не посприяв цьому якийсь особливий ангел, покровитель дитячої літератури? Першу різдвяну повість Діккенс написав 1843 р. у теплій сонячній Італії, де відпочивав і нудився. Тішачись яскравими південними краєвидами та мальовничими історичними руїнами, письменник так засумував за вічно сірим, задимленим і вкритим туманом Лондоном, що сів писати щось про любе серцю місто. На той час він був уже досить знаним літератором, автором кількох романів. Але нічого «реалістичного» придумати чомусь не вдавалося — Лондон із його соціальними проблемами був надто далеко, ніби «за трьома морями», й видавався майже казковим, тож у голову лізли тільки всілякі химери. Отож, Діккенс наважився взятися за твір «із привидами та чудесами». Так була написана славнозвісна «Різдвяна пісня у прозі» (Різдвяне дійство за участю Духів) — повість про скупого багатія Скруджа, якого у Святвечір відвідують три різдвяні духи — Покровитель минулого Різдва, Покровитель теперішнього Різдва та Покровитель майбутнього Різдва. Ці милі посланці небесного світу проводять зі старим жаднюгою виховну роботу в щонайкращих християнсько-просвітницьких традиціях, а саме: перший із них нагадує Скруджу про щасливі дні його невинної юності, другий показує соціальні проблеми сьогодення, що заважають святому дню стати по-справжньому радісним, а третій відносить бідолаху до цвинтаря, куди той обов’язково потрапить, якщо не виправиться. Як і належить, після такої екскурсії, що насправді була лише страшним сном, містер Скрудж перевиховується і стає милосердним християнином та добрим громадянином. Цей простий сюжет, цілком очікуваний для англійської літератури, вкоріненої у християнську традицію, у поєднанні з неперевершеним гумором Діккенса, яскраво виписаними персонажами, несподіваним синтезом казкового та реалістичного шарів викликав неймовірний захват у читачів і породив новий літературний жанр у європейській літературі — «святочне оповідання».

 

  1. Слайд № 8,9

Головний герой твору — власник торгової спілки «Скрудж і Марлі». Скрудж це була дуже скупа і жорстока людина. «Через холод у душі і вся постать його немов заморозилась: ніс загострився, щоки зморщилися, хода стала скутою, очі почервоніли, тонкі губи посиніли, а голос хитрий та прикрий скрипів».

  • Метод «Інтерактивна бесіда»

Ви ознайомились із уривками повісті. Як люди ствились до Скруджа, а він – до них? Доведіть свою думку.

Слово вчителя

Так, люди боялися і не любили його, Скрудж не поважав Свята, вважав це нісенітницею, не вмів радіти. У повісті зображено два світи – світ достатку, немає духовності. Світ гідності, немає достатку.

  • До якого світу належав Скрудж? Доведіть свою думку. Розподіліться на групи і напишіть на папері слова, які характеризують Скруджа. ( Папери кріпляться на дошку і аналізуються)

Слово вчителя

Увечері перед Різдвом він образив племінника, вилаяв свого працівника. А вночі до нього з'явився привид товариша і компаньйона Марлі, який помер кілька років тому.

  • Чи можна сказати, що з появою привіда Марлі, Скрудж почав змінюватись? Чому?

V. Усвідомлення навчального матеріалу

  Метод «Робота в групах»

1 група. «Подорож у Минуле». (Слайд № 10)

- Які картини минулого показав Скруджові Дух минулого Різдва? Чому саме ці?

- Чи змінювалися почуття героя від побаченого?

- Чому потрібно було покласти руку на серце, щоб здійснити подорож у минуле?

-  Що Дух хотів дати зрозуміти Скруджу?

2 група. «Подорож у Сучасне».(Слайд № 11)

- З якою метою Дух завітав до Скруджа?

- Де побував Дух теперішнього Різдва разам зі Скруджем?

- Які почуття він хотів розворушити у Скруджа під час цієї подорожі?

3 група. «Подорож у Майбутнє».

- З якою метою  відвідує Дух майбутнього Різдва Скруджа?

- Чому Дух не хотів говорити зі Скруджом?

- Чому цей гість справив на Скруджа найбільше враження?

Учні складають схему: мета Духа  – почуття Скруджа – наслідок.

VІ. Рефлексія

Слово вчителя

 Отже, Скрудж пригадав своє минуле, дізнався, що  про нього думають оточуючі, побачив свою смерть і зрозумів, що на нього чекає самотність, герой зрозумів свої помилки.

  • Як  Скрудж спокутує минуле, теперішнім і майбутнім?
  • Чи змінилося його ставлення до Різдва, до оточуючих його людей?

Як бачимо  зірка Різдва вселила в душу Скруджа немеркнуче світло, очистила від зла, відродила і серце героя. Під впливом Різдвяної подорожі воно розтало і стало  іншим. Яким саме? (Учні записують на заготовках-сердечках слова і прикріплюють  дошку ).

Коли вийшла друком повість, то всі читачі були в неймовірному захваті від неї, бо багото хто, можливо, побачив свої помилки, іпрочитавши «Різдвяну пісню в прозі», виправити їх. Тому цей твір назвали найкращим різдвяним подарунком людству.

  • А як ви думаєте, чому навчає цей твір? (Совісті, справедливості, милосердю, любові, повагу до християнських традицій)
  • Чи відповідає епіграф уроку темі повісті «Різдвяна пісня в прозі»?

VІІ. Підведення підсумків, оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання : напишіть продовження првісті « Як склалося подальше життя Скруджа».

docx
Додав(-ла)
Savitskaya Viktoriya
Додано
7 серпня
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку