Урок із зарубіжної літератури для 6 класу "Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Значення образу Джоконди для розкриття головної думки твору."

Про матеріал
Мета: поглибити сприйняття прозового твору, навчити бачити та розуміти вчинки героя, процес його становлення; познайомити учнів із психологічними прийомами, які сприятимуть саморозвитку особистості, розумінню інших людей, законів суспільства, у якому живуть і передбачати перспективи майбутнього; розвивати критичне мислення, пізнавальні, комунікативні компетенції на основі культурних цінностей, монологічне, діалогічне мовлення, вміння працювати в парах і групах; виховувати шанобливе ставлення до історії людства його культурних надбань. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань і вмінь. Форма проведення: урок - майстерня ціннісних орієнтацій.
Перегляд файлу

Черняк Інна Георгіївна - вчитель

Комунальної установи

 Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів№17,

м. Суми, Сумської області

Зарубіжна література, 6 клас

Урок-майстерня – урок роботи зі словом, на якому учень може пізнати себе та проявитися в мірі своїх можливостей. Мета майстерні – навчити учнів мислити творчо та розкуто і самостійно вибудовувати свої знання.

Тема: Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Значення образу Джоконди для розкриття головної думки твору.

Мета: поглибити сприйняття прозового твору, навчити бачити та розуміти вчинки героя, процес його становлення;

познайомити учнів із психологічними прийомами, які сприятимуть саморозвитку особистості, розумінню інших людей, законів суспільства, у якому живуть і передбачати перспективи майбутнього;

розвивати критичне мислення, пізнавальні, комунікативні компетенції на основі культурних цінностей, монологічне, діалогічне мовлення, вміння працювати в парах і групах;

виховувати шанобливе ставлення до історії людства його культурних надбань.

Обладнання: мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань і вмінь.

Форма проведення:  урок - майстерня ціннісних орієнтацій.

«…Майбутнє – у сьогоденні…

Це ми створюємо його.

Якщо воно погане, у цьому наша провина»

Анатоль Франс.

Хід уроку

  1. Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку.

Підготовка до сприйняття. Індуктор. (Слайд 1).

Слово вчителя. Сьогодні ми проведемо урок - майстерню. Гончар у своїй майстерні виробляє горщики, тесляр – меблі, маляр малює картини. У нас майстерня, у якій спробуємо відчути внутрішню свободу, гармонійний стан душі, зрозуміти почуття творчого натхнення. А головне, набутий вами досвід сьогодні на уроці, може стати незабутнім фактом вашої духовної біографії і стане точкою опори для набуття нових знань.

 Робота з епіграфом.

  • Згадайте, що таке епіграф.

Епіграф – це головна думка того про, що буде йти мова у творі. Таким чином епіграф пояснює ідею твору.

  • Що ви зрозуміли з епіграфу до сьогоднішнього уроку?
  1. Самоконструкція.
  1. Введення в тему. Скласти «Ряд асоціацій». (Слайд 2). Методичний коментар: учням пропонується на аркуші формату А4 обмалювати свою долонь. На кожному пальці намальованої долоні одні учні вписують слова - асоціації, які виникають до слова КРАСА, а інші  - до слова НЕНАВИСТЬ. Потім учні обмінюються листочками і дописують свої асоціації до відповідного слова.

Учні озвучують свої асоціації.

Учитель читає вірш (тихо звучить музика «Аве, Марія» Шуберта). (Слайд 3 ).

       Невже це все? Завершено роботу!

Позаду в танці пензля дні і ночі.

Не раз іще, тамуючи скорботу,

Творець огляне обриси жіночі:

     – Так! Все її! Цей усміх… Очі… Шкіра…

Вона – щемливих спогадів знемога!

Назвуть її дружиною банкіра,

Чи витвором фантазій… Ради Бога!

      Тепер моя. І не віддам нікому!

Розлучать тільки вічності морози!

Пливли літа у мареві хиткому,

Мов свічки воскові стікали сльози…

      Розтанув Леонардо в часу злеті

І таємницю жінки взяв з собою.

Лишився тільки образ на портреті,

Любов втаївши в погляді з журбою.

За світла грою метушливі тіні

Вгортають лик у здогадів окрасу.

Чарівним смутком усміх на картині

Струмує крізь ледь чутний подих часу.

Тетяна Чорновіл.

 

  1. Слово вчителя. (Слайд 4). Леонардо да Вінчі прожив всього шістдесят сім років. Після "похмурого" Середньовіччя Да Вінчі був одним з перших "пробуджених від сну людей". Він сміливо і безкорисливо кинувся в сутичку з мороком. Людство, прокидаючись від довгої дрімоти середньовіччя, отримало багато питань і нерозкритих таємниць. Предтеча. Ось місія Леонардо. Адже це він проклав дорогу Високому Ренесансу - це був найбільший прогресивний переворот з усіх пережитих до того часу людством, епоха, яка потребувала титанів. Леонардо розкриє закони композиції, світлотіні, психологічного рішення портрета.

Всім поколінням Світу ... до них звернена Джоконда - вершина творчості Леонардо, його заповіт людям. Чотири роки він писав Мону Лізу і не закінчив портрета. Леонардо зустрів Джоконду на порозі свого п'ятдесятиліття (1503 рік - приблизна дата створення Джоконди). "Джоконда" - найзнаменитіша, найзагадковіша картина світу.

Отже ... Мона Ліза. Вона зображена на тлі річного італійського вечора. Пильно, трохи стомлено, все розуміючи, дивиться на нас Джоконда. Очі Джоконди мають той блиск і ту вологість, які зазвичай видно у живої людини. А в поглибленні шиї при уважному погляді можна побачити биття пульсу. На цій картині фахівці відзначають диво світлотіні, назване серпанком. Очі - дзеркало душі. І да Вінчі, який вважав, що "хороший живописець повинен писати дві головні речі: людину і її душу". Спробуйте пильніше подивитися в очі Мони Лізи, і вам стане не по собі від її погляду. Це не означає, що Джоконда засуджує або зневажає вас. Вона просто все бачить. Так само гостро і глибоко, як бачив світ сам Леонардо, який вклав в портрет весь свій досвід, всю свою мудрість. Художник в Джоконді створив неповторний за складністю, тонкий психологічний портрет людини. Неможливо описати словами стан, який надав Моні Лізі Леонардо: настільки невловимі, ​​зашифровані трепетні руху її душі. Ми не знаємо, що буде з Моною Лізою через мить: сміятиметься вона або заплаче, розгнівається або буде продовжувати посміхатися. Тепер, напевно, ми розуміємо, що  Леонардо да Вінчі проклав дорогу до Високого, показав красу, досконалість Людини.

  1. Фронтальна бесіда.
  • Що ж відбулося з містом і Світом, про яке говорить Р. Бредбері в оповіданні «Усмішка»?
  • Чому герої твору ненавидять минуле і все, що з ним пов’язане?
  • Як герої намагаються не допустити повторення цивілізації?
  • Чому люди у творі руйнують усе, що пов’язано з мистецтвом?
  • Чому саме полотно «Мони Лізи» послугувало «святом» для героїв твору «Усмішка»?

Висновок. (Слайд 4). Отже Рей Бредбері, як Леонардо да Вінчі, мріяв про велич людини, її моральне відродження, про перемогу добра над злом, краси над ненавистю. Проте реальна дійсність вимагала від нього показати жахливий стан людства і його темне майбутнє. Зазираючи на кілька століть уперед, Бредбері дає трагічні відповіді на запитання, що висунув у своєму мистецтві Леонардо да Вінчі: людина й людство прямують хибним шляхом, вони втрачають усе світле, піднесене, прекрасне. Однак, як і його великий попередник, Бредбері вірить у духовне відродження людини. Якщо в серці хоча б однієї людини перемагає добро: світ ще не загинув, людство ще можна врятувати.

  1. Соціоконструкція. (Слайд 5).
  1. Робота у парах:  скласти кластер до слова свято. (Слайд 5).


  1. Бесіда за прочитаним твором.
  • З якими почуттями у вас асоціюється свято в оповіданні «Усмішка» Р. Бредбері?
  • Що святкують люди майбутнього?
  • Що відчувають ці люди?
  • Чому навчають вони Тома?
  • У яких деталях виявляється здичавіння людей, що пережили атомну війну?
  • Що привело Тома на свято?
  • Які почуття охоплюють Тома, коли він дивився на картину? Чому він не зміг плюнути в картину? Поясніть таку суперечливість у поведінці героя.
  • Визначить основні риси характеру героя.
  • Звідкіля ж у хлопця почуття прекрасного?
  • Чому у нього у руці опинилась усмішка Джоконди?
  • Чому Тому вдалося одному із натовпу «доторкнутися до краси серцем»?
  • Доведіть, що в душі Тома велася боротьба між ненавистю й прагненням до прекрасного.
  • Чи може Том стати людиною, яка здатна відновити цивілізацію?

 

  1. Робота у групах.  (Слайд 6).

Методичний коментар: щоб об’єднатися у три групи кожен з учнів обирає картку настрою: червону, жовту чи синю. Відповідно кольору визначаються команди: 1, 2, 3. Завдання учнів не тільки слухати іншого, але зафіксувати у себе в таблиці те, що говорить інша команда, тобто після закінчення дискусії у кожній групі буде заповнена уся таблиця, підготовлена учителем.

 

1.

Група 1. Авторська позиція. Як автор вбачає вирішення проблеми, цитати з тексту.

 

2.

Група 2. Аргументи, цитати щодо розвитку внутрішнього і зовнішнього конфлікту у творі «Усмішка».

 

3.

Група 3. Аргументи, приклади із літератури, які змальовують проблему духовного падіння героя чи  суспільства. Приклади, докази із власного життя.

 

 

У чому співпадають точки зору автора і власні на проблему, яка розкривається у творі.

 

 

  1. Обговорення учнями групового дослідження за завданнями на картках.

Висновок. Р. Бредбері стверджує, що краса увічнена в шедеврах світового мистецтва, знайде свою стежину до людських сердець. Духовне відродження людства починається з духовного відродження кожної людини.

  1. Соціалізація.

Слово вчителя. Своїм твором Р. Бредбері кидає виклик проти бездуховності суспільства, у якому швидкими темпами розвивається технічний прогрес і так же швидко пригнічується людська індивідуальність і духовність. Автор не тільки констатує факт загибелі цивілізації, але і намагається пояснити, як цього уникнути.

  • Який варіант майбутнього пропонує Бредбері в оповіданні «Усмішка»?
  • Про що попереджає нас Р. Бредбері?
  1. Інтерактивна вправа «Коловорот». (Слайд 7).

Методичний коментар: кожна група отримує листок формату А1 і кольорові маркери. Для кожної групи своє проблемне запитання. Учні кожної команди обговорюють і записують аргументовані відповіді: приклади, цитати, малюють  схеми. Потім обмінюються листками по колу з учнями іншої групи. Отримавши листок іншої групи, учні або погоджуються з відповідями попередніх учнів (позначають +), або не погоджуються (позначають -), дописують своїм кольором відповідь. Так продовжується поки листок не пройде усі групи і повернеться до своєї.  В команді обирається учень (капітан), який буде презентувати творчу роботу, враховуючи відповіді учнів із іншої команди. Капітани команд дякують усіх, хто доповнив відповідями їхнє завдання.

Завдання для 1 групи:  До якого життєвого вибору приводять страждання і душевні муки Тома, коли він побачив картину? Придумайте продовження історії Тома і запишіть.

Завдання для 2 групи: Які образи, символи висвітлюють авторську позицію про те, що цивілізація відродиться? Які засоби виразності використовує автор?

Завдання для 3 групи:  Визначте кольорову гаму оповідання. Запишіть слова, асоціації (відповідними кольорами), які пов’язані з описом міста, де відбувається дія та все, що пов’язано з образом Тома. Порівняйте кольори на картині Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» та в оповіданні Р. Бредбері «Усмішка».

  1. «Творче передбачення». Завдання для усіх груп.

Напишіть невеликий роздум: «Яким ви уявляєте своє майбутнє? Які моральні цінності будуть важливими для людей майбутнього?»

  1. Афішування.

Представлення групового дослідження за завданнями. Узагальнення  учнів.

Слово вчителя. (Слайд 8). Давайте уявимо, що у людства немає мистецтва. У нашій Цивілізації є такі місця, де мистецтво замінено іншим способом вираження. Що нам дає мистецтво, а може воно не потрібне? Навіть аборигени на віддаленому від цивілізації острові вирізують маски, скульптурки тварин, складають пісні, у них своя музика. Не існує людей, віддалених від мистецтва, але у всіх воно різне, як і поняття, і ставлення до нього. Теологія стверджує, що коли Єва скуштувала плід дерева пізнання і дала скуштувати плід Адаму, крім знань вони отримали дар творчості! Будь - який вид мистецтва - це прояв творчої діяльності людини, його інтелекту.... Коли первісна людина обробила каменем дерев'яну палицю і вийшов спис, це вже був перший творчий акт. Творчість це дар Бога людині, без цього ми не стали б людьми і досі блукали в пітьмі, збираючи коріння і ведучи спосіб життя тварин. Озирніться навколо, все що ви бачите, крім природи - будинки, машини, змінені ландшафти -  це все творча діяльність людини, в ній є гармонія і доцільність .... Образотворче мистецтво - одна з форм творчої діяльності, без цих форм людство не зможе рухатися вперед. Прогрес вичерпається, якщо художник перестане втілювати свої думки в реальні речі. Картини, вірші, танці, музику і так далі. Найголовніше в житті людини - це створювати і підтримувати красу навколо себе, тобто творити, що робить людину повноцінним і щасливим. Мистецтво - це перш за все пошук краси і гармонії.

  1. Розрив. (Слайд 8).
  • Яке значення має картина Леонардо да Вінчі у розкритті головної думки оповідання?
  • Перед яким моральним вибором стоїть людство на думку Бредбері?
  • Який вплив на людину має справжнє мистецтво?

Висновок. Минуло шість століть! Скільки змінилося в світі! Світ збожеволів: цинізм, насильство, вседозволеність. Але як актуальні теми світла і темряви, добра і зла. Тільки, мабуть, нині ці проблеми вимагають негайної відповіді, рішення. Адже сама Земля, рід людський знаходиться під загрозою нового апокаліпсису. Чи реальний світ, створений зі світла і мороку, добра і зла, радості і горя, повний контрастів, конфліктів. Ми не можемо прибрати з життя все негативне - це живий рух існування. "Краса врятує світ", і краса не повинна йти з нашого життя. Краса - це явище як повітря. Виміряти її неможливо. Хоча краса матеріальна, видима. Але вона ніби розчинена в повітрі епохи, в існуванні людини, в природі. Мистецтво подібне зіркам, які створюють  найдокладніший атлас небосхилу, але воно завжди повне таємниць і нерозгаданості.

  1. Рефлексія. «Незакінчене речення». (Слайд 9).

«Сьогодні на уроці я зрозумів….»

«Усмішка »- це попередження…»

«Мистецтво врятує світ, тому що…»

Домашнє завдання. (Слайд 10).  Написати твір-мініатюру «Чи можна уникнути катастрофи, зображеної Р. Бредбері?»

 

 

 

docx
Додано
15 серпня 2019
Переглядів
7594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку