УРОК "Часи дієслова. Змінювання дієслів за часами і числами"

Про матеріал
Подану розробку можна використовувати на уроках української мови у 4 класі. Урок розроблений у цікавій формі, яка активізує роботу учнів на уроці.
Перегляд файлу

Тема:   Часи дієслова. Змінювання дієслів за часами і числами.

 

Мета: повторити і поглибити знання учнів про дієслова, закріплювати вміння визначати час дієслів, вчити утворювати різні часові форми, змінювати дієслова за числами; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність;

виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.

Обладнання: презентація до уроку,тлумачні словники,кубик,    опорні таблиці «Дієслово», дидактичний          ілюстративний матеріал, тестові завдання,  ТЗН,мікрофон,диференційовані домашні завдання.

 

Тип уроку:  застосування знань,умінь і навичок

 

Форма проведення:  урок – ярмарок

 

                                                                    Хід  уроку

І.  Організаційний момент ( слайд 1)

 

Добридень  всім: всім учням і гостям,

Здоров’я щиро зичу Вам.

І ось іще  один урок

До вас прийшов  за розкладом сьогодні.

Отож озброймось знаннями  й пером,

Щоб упірнуть у мовну нам безодню!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань,умінь і навичок

- Діти ,яку тему ми вивчаємо зараз  на уроках української мови.

- Так,молодці!  А зараз ми пригадаємо, що ми знаємо про дієслово. А допоможе нам у цьому завданні наш чарівний кубик. ( слайд 2 )

Завітав сьогодні в клас

 На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

 Кубик, діти, чарівний.

 Він доріжку прокладає,                                         

  Знання наші перевіряє.

(учні передають кубик один одному ,виконуючи вправу « Незакінчене речення» )

ІІІ. Повідомлення теми і мети  і завдань уроку. Мотивація  навчальної діяльності.

 - На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо продовжувати  працювати над відомою вам темою «Часи дієслів. Змінювання дієслів за часами і числами» (слайд 3)

 1) Вправа « Очікування» ( слайд 4)

-Я очікую, що ви:

  • пригадаєте, що вже знаєте про дієслово;
  • доведете, що вмієте розпізнавати часові форми дієслів та правильно вимовляти і записувати їх;
  • точно і красиво висловлюватимете свої міркування;
  • будете злагоджено працювати групах;
  • зумієте переконати, що любите і хочете ще більше дізнатися про рідну мову.

-Отже ,починаємо працювати . Відкрили зошити і записали число і класна робота.

2) Читання вірша напам′ять підготовленими учнями

 

Увага! Увага!  Спішіть-поспішайте!

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що придбати.

Тут щедрі дарунки і саду, й городу,

Тут пісня і жарти — усім в нагороду.

Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,

Барвисті стрічки, рушники вишивані.

Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,

Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.

Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

- Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! 

Тільки наша  подорож на ярмарок - віртуальна. Що ж означає слово „ярмарок"?

 ІV. Усвідомлення змісту і послідовності виконання практичних дій

1) Робота з тлумачним словником

- Знайдіть у тлумачному словничку значення слова « ярмарок».

Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати. (слайд 5)

2) Девіз уроку(слайд 6) 

- На ярмарку цінувалося все найкраще, тому  мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.

Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання.  У вас на партах лежать картки самооцінки(бублики). Виконуючи завдання, ви свої знання оціните об’єктивно.

3) Каліграфічна хвилинка ( слайд 7)

- Щоб вирушити до нашого ярмарку потрібно виконати каліграфічну хвилинку.

Сяду рівно ,не зігнусь,

З дієсловом подружусь.

Напишу усе гарненько

І чистенько, і вправненько.

- Напишіть  каліграфічно  з′єднання    яр  рм  ок    і   слово  ярмарок.( усно фонетичний розбір)

 -Придумайте і запишіть з цим словом речення . Визначити граматичну основу речення.

V.  Повторення й усвідомлення  здобутих знань  у процесі практичної роботи

- Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт.( слайд 8)

 А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде  завдання: 1 бал

 - Щоб повторити матеріал виконаємо завдання розподілити слова по часах .

( біля дошки працює один учень)

Слова: відвідав,вторгували,продасть,думають,куплять,розглядає,вибрав,хвалять.

-З цими словами виконаємо таке завдання : І варіант підкреслить однину ,а ІІ варіант - множину.

-Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!

Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання.

 

 Лавка 1 « Рушники» (2 бали).

Вибірковий диктант( завдання на карточках)

 

 Прочитати текст. Виписати дієслова. Утворити рід дієслів. Визначити час, число

Український рушник... На ньому вишита доля нашого народу. Шматок полотна, витканий материними руками, оберігав людину від зла, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до батьківського порогу.

ПЕРЕВІРКА  (слайд 9)

Оберігав – оберігала, оберігало (мин. ч., одн.), нагадував – нагадувала, нагадувало  (мин. ч., одн.), кликав – кликала, кликало (мин. ч., одн.)

        (взаємоперевірка)

        -Отже, які часи дієслів ви знаєте? Назвіть числа дієслів. Молодці, гарні знання показали.

 

 Лавка 2 « Відпочинок»

  Фізкультхвилинка:

Ми по ярмарочку йшли, йшли

Гарних майстрів знайшли.

Килимочки ткали, молоточком працювали,

На сопілочці заграли, ще й в таночку закружляли.

 Лавка 3  «Українська народна їжа» ( 2 б.) (слайд 10)

Малюнковий  самодиктант

-Час рушати далі, до іншої лавки. А які українські страви ви знаєте?

-Записати іменники , добираючи  до них дієслова неозначеної форми

САМОПЕРЕВІРКА  (слайд 11)

Вареники (ліпити), сало (різати), борщ (варити), хліб (пекти).

-На які питання відповідають дієслова неозначеної форми? Утворіть часові форми дієслів.( робота у парі)

 Лавка  4  «Музична»    ( 2 б.)      

« Музичний диктант »

-Як ярмарок  веселий  триває, так пісня народна «Український ярмарок» усюди лунає. Пропоную послухати і виписати  з неї всі дієслова.

- Підкресліть дієслова неозначеної форми.

ПЕРЕВІРКА  (слайд  12)

 

 Лавка  5  «Обереги» (  2б.)    Гра  "Доміно"( робота у групі)

-Необхідно для кожної пронумерованої картинки знайти текстовий відповідник і записати в зошити ключ.

  1. http://www.rusclothing.com/imp/diadem-ukrainian-lg.jpg

Г) За українською традицією молоді дівчата прикрашали свої голови польовими рослинами, квітами і стрічками. Згідно традиції українські дівчата ворожили на судженого.

  1. Оксана - це одне з найпопулярніших і найулюбленіших українських жіночих імен. Його попередниками були східнослов’янське ім’я Гостята та грецьке слово “ксенос”, що перекладається такими словами, як “гість, гостинна”. Від основи імені Оксана походить і давня назва Чорного моря - Понт Евксінський, тобто море Гостинне. Оксана достойна гостя у Вашій оселі... Ніжна й прекрасна як зоря... неповторна... Це справжня Берегиня роду... у всій своїй величі та красі!

Е) Вона зявилася з тих пір, як почали вирощювати льон. ЇЇможна було бачити в будь-якій селянській хаті. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід.

  1.               DSC06044

В) Їх писали до всіх основних свят сонячного року і по важливих випадках: весілля, народження дитини, т.д. Але найбільш відомий звичай красити яйця або писати писанки на Великдень.

  1. wycinanka_detali kimiburan

Д) Це  орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. Їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей.

  1. http://rutashik.com/upload/images/Main/IMG_8326_1.JPG

А )Вишиванка в Україні завжди відігравала велику роль. Вона була оберегом, символом сім’ї, відображала культурні цінності та надбання українського народу протягом століть, символом гармонії у шлюбі.

  1. http://about-ukraine.com/work_folder/48_1284345657.jpg

Б) Це символ України, відбиття культурної пам'яті народу, в узорах збереглися  прадавні магічні знаки. Вишиті на них орнаментальні символи відповідали заклинальній символіці родючості.

 

 

ПЕРЕВІРКА  (слайд 13)

Ключ: 1 - Г; 2 - Е; 3 – В; 4 – Д; 5-А; 6 – Б.

 

 Завданння : 1 група працює над текстом про віночок (Г),2 група працює над текстом про  вишиванку (А),3 група працює над текстом про писанки (В). Вам потрібно списати свій текст у зошит і знайти дієслова у ньому, визначити їхній час  і число.(перевіряємо роботу у групах)

Пальчикова гімнастика « Журавлі»

Мов журавлики цибаті

Ходять пальчики по  парті.

На спілці виграють

І обоє в ряд стають.

Треба пальчикам вітатись,

Міцно,міцно обійнятись,

Високо вгорі засвітити ліхтарі. 

Лавка  6 «Криниця мудрості»  ( 1 б.)

Завдання для 1-ї групи:

Відшукати дієслова минулого часу, записати їх в алфавітному порядку:

Гріє, пливтиме, кусався, біжить, читатимуть, малювала, росте, буде шукати, стелиться, піде, гойдав, думало.

Завдання для 2-ї групи:

Відшукати дієслова теперішнього часу, записати їх в алфавітному порядку:

Гріє, пливтиме, кусався, біжить, читатимуть, малювала, росте, буде шукати, стелиться, піде, гойдав, думало.

Завдання для 3-ї групи:

Відшукати дієслова майбутнього часу, записати їх в алфавітному порядку:

Гріє, пливтиме, кусався, біжить, читатимуть, малювала, росте, буде шукати, стелиться, піде, гойдав, думало.

Один учень з групи зачитує правильні відповіді.

 

 Лавка 7  «Контрольна вага»  (2б.) (диференційоване завдання)

-У цій лавці ми придбаємо чотири питання, за допомогою яких  дізнаємось, з якими знаннями ви підійшли до контрольної роботи.

1.Які є  часи дієслів:

А) минулий ,майбутній

Б) минулий ,теперішній,майбутній

В) множина,однина

2. У якому рядку всі дієслова теперішнього часу?
А)Питати, мити,класти, іти;
Б)перетворила, забігав, плакав, дивлюся;
В)іду, колоситься, мріємо, зріють;
Г)перетворюють, кохає, живе, плакатиме.

3. Виділіть речення, у якому вжито дієслова минулого часу.
А)Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум.
Б)Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
В)Бринять живою радістю ліси, як ранок спалахне на небокраї.
Г)Осінь ходить, яблука золотить.

4. Виділіть речення, у якому вжито дієслова майбутнього часу.
А)Забіліли сніги, забіліли пухнасті, і украли вони в білу шубу поля.
Б)Буде спати зерно, щоб прокинутись в щасті, коли сонцю обійми розкриває земля.
В)Засинають поля, облітає гілля, і садами по жовтому листі лине осінь в багрянім намисті.
Г)Люблю дітей, та й як їх не любити.

 

-Обміняйтеся, будь ласка,  листочками із виконаними завданнями. Виконаємо взаємоперевірку. (слайд 14) 

 

 ІV.  Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів. Рефлексія.

 Метод «Мікрофон».

 

-Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати. 

Узагальнююча бесіда

-Діти, оцініть свою роботу на уроці. Чи задоволені ви своїми відповідями?

(Слово учням)

-Діти, чи сподобався вам урок?  Зараз кожен висловить свою думку. 

МЕТОД „МІКРОФОН"( слайд15)

-  Я зрозумів...

-   Я  зумів 

- Найбільше сподобалося мені…

-  Найбільші  труднощі  я  відчув 

- Мені  б  хотілося  ще …

-Усе, що ми придбали на ярмарку, -  ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ".

 ІV. Домашнє  завдання

Диференційоване завдання  на карточках 


#

 

docx
Додано
28 січня 2021
Переглядів
1104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку