Закріплювати вміння розпізнавати частини мови, правильно вживати їх у мовленні. Розвивати творчі здібності, самостійність, спостережливість, уяву, фантазію, зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас. Виховувати позитивне ставлення до праці , шанобливе ставлення до людей праці.
Тема. Іменини частини мови.
Зіставлення частин мови за їх значенням, питанням, роллю в реченні
Мета. Закріплювати вміння розпізнавати частини мови, правильно вживати їх у мовленні. Розвивати творчі здібності, самостійність, спостережливість, уяву, фантазію, зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас.
Виховувати позитивне ставлення до праці , шанобливе ставлення до людей праці.
Обладнання: творчі завдання для групової роботи.
І. Активізація учнів до навчальної діяльності
Сьогодні у нас незвичний урок
У світ фантазії зробимо ще крок. А з творчістю ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітає до нас. Це час міркувань, наполегливий час
Цікаві завдання чекають на вас.
- Любі гості! Сьогодні я запросила всіх вас до себе у гості.
- Але я бачу ви ще й сьогодні не перезнайомились, ще не подружились.
- Вам не сумно? (так)
- Діти, а що ще треба спитати, щоб відгукнулися іменники? (хто? Або що?)
- То ж давайте їх запитаємо!
- Хто прийшов до нас сьогодні на свято? (входять іменники)
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі, -
Ім’я, найменування і наймення
Робота, біль і радість, і натхнення.
- Ви знаєте, я порадилася і вирішила подарувати іменникам якусь ознаку чи прикмету і подружити вас, бо ви ж прикметники – художники країни Морфології (сідають)
- Постривайте (говорить дієслово) ми теж хочемо бути для вас друзями, адже ми (виходять дієслова)
- Допомагаємо, шануємо, любимо і т.д.
- А хто це там ще сумує? Перепусткою вам буде розповідь про себе - Ну що ж, любі гості, добре що ви всі так швидко порозумілись, але найголовніше наше завдання – здружитись.
Вчитель.
Завдання на уроці такі:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати, Дружно й плідно працювати.
Девіз уроку:
Мово українська, мово моя мила!
Ти уся із співу, весняних дібров,
Ясна – як усмішка, чиста – як сльозинка,
Ти моє найбільше щастя і любов.
Хвилинка каліграфії
Зошити свої ми відкриваємо І під нахилом тримаємо.
Сидимо рівно, не нахиляємось
А ми поглянемо, як ви стараєтесь.
Рр рв ря ро розум
- Назвіть нижнє, середнє, верхнє з’єднання.
- Придумайте, з ними слова
- А тепер складіть речення з розкиданими словами
Не позичиш сусіда розуму
(прийменник стукає у двері, заходить. Діти говорять, що він дуже вчасно)
- Швидше, допоможи нам!
- Назвіть орфограми
- Назвіть відомі частини мови
- Випишіть слово розуму
- Доберіть споріднені слова різних частин мови.
Розуму – розумний, розуміти
- Складіть твір – міркування на цю тему.
ІІІ. Робота в групах
Завдання 1 1 група.
Склади речення і запиши. Підкресли іменники. Визнач рід, число, відмінок.
Людину, робить, розумною, праця.
- З якою частиною мови зв’язуються іменники?
- Яким членом речення є іменники?
2 група.
Склади речення і запиши.
Пізнають, у, пташку, польоті, а, людину, роботі, в.
- Підкресли дієслова.
- Якими членами речення дієслова?
3 група.
Запишіть другу частину кожного речення. Підкресліть прикметники, визначте їх рід.
1. Коли люди до тебе добрі.
2. Правда
3. То будь ще добріший.
4. Світліша за сонце.
- Як можна визначити рід прикметників?
- Яким членом речення бувають прикметники?
4 група.
Розшифруй речення і запиши. Підкресли граматичну основу.
Працячоловікагодуєаліньмарнує.
- Поясніть розділові знаки.
ІV. А тепер хвилинка відпочинку.
Усміхнене слово (сценки із шкільного життя)
- Діти, світ рідної мови такий різноманітний, цікавий і захоплюючий.
- То ж і я вам пропоную цікаві завдання.
Завдання 2
1 група
Доповни речення Вчитель – це людина, яка…
… - це людина, яка пече хліб
2 група
Доповніть «Хто чим славиться?»
Соловейко – піснею
Бджілка – роботою Джерельце – водою
- якою частиною мови є підібрані слова? В якому відмінку вони стоять?
3 група.
Знайди пару.
Письменник картина ноти
Художник книга читач
Композитор інструмент пензлик
- Складіть з однією парою речення
4 група.
Записати числівники словами.
Сидить Марушка в 7 кожушках.
V. Гра «Швидко слово називай, йому риму добирай»
VІ. Складіть вірш за опорними словами
Сонечко (маленьке, золотеньке)
Прокинулось (раненько)
Всміхнулось (веселенько) і стало всім
Тепленько
VІІ. Мої творчі знахідки
- А зараз поринемо у світ фантазії і мрій.
1 група.
Намалювати і описати, якого кольору щастя.
2 група.
Намалювати і описати, якого кольору праця і якого кольору лінь.
3 група.
Якого кольору добрий відпочинок.
4 група.
Якого кольору щира посмішка. ІV. Підсумок уроку.
Продовж міркування.
Ми будемо вивчати рідну мову, тому що…
(без неї неможливе життя, вона прекрасна) - Якими іменниками ви охарактеризували б наш урок?
- - якими прикметниками? Дієсловами?
- Якими словами ви збагатили свій словник? ІХ. Домашнє завдання.
Намалюйте і опишіть, якого кольору був наш сьогоднішній урок рідної мови.
(на згадку дарую сонечка, щоб у країні Морфології завжди було тепло, світло і радісно)