Ознайомити з «Казкою про Синоніми, Антоніми та Омоніми». Розширити знання про слова, близькі та протилежні за значенням; про слова, які однаково звучать та пишуться, але мають різне значення. Удосконалювати навички правильного, свідомого читання. Формувати навички літературного аналізу тексту. Розвивати мислення, зв'язне мовлення, творчі здібності. Виховувати інтерес до вивчення мови, любов до казки.Розширювати знання про антоніми. Формувати вміння добирати антоніми,використовувати їх в усному та писемному мовленні. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати увагу, пам'ять, мислення, мовлення. Виховувати старанність, працьовитість.
Інтегрований урок ( 3 клас)
Тема. Казка про Синоніми, Антоніми та Омоніми.
Антоніми. Спостереження за роллю антонімів у тексті
Зінтегровано зміст навчальних предметів: позакласне читання, українська мова.
Мета. Позакласне читання
Ознайомити з «Казкою про Синоніми, Антоніми та Омоніми». Розширити знання про слова, близькі та протилежні за значенням; про слова, які однаково звучать та пишуться, але мають різне значення. Удосконалювати навички правильного, свідомого читання. Формувати навички літературного аналізу тексту. Розвивати мислення, зв’язне мовлення, творчі здібності. Виховувати інтерес до вивчення мови, любов до казки.
Українська мова. Розширювати знання про антоніми. Формувати вміння добирати антоніми,використовувати їх в усному та писемному мовленні. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати увагу, пам’ять, мислення, мовлення.
Виховувати старанність, працьовитість.
Обладнання: мультимедійна презентація, шкала «Оцінювання», словник «Словниковий дивосвіт», картки.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: інтегрований.
Формувати в учнів ключові компетентності: вміння вчитися – навчати організовувати свою працю для досягнення мети; знаходити різні способи для розв’язання завдань;
соціальну – виявляти ініціативу, удосконалювати уміння висловлювати власні думки, виховувати впевненість у собі.
Хід уроку
1.Організація класу. (слайд 1)
Девіз уроку «Щоб рідну мову добре знати, на уроках треба добре працювати».
Урок у нас сьогодні і справді цікавий. На ньому зустрілися два предмети: позакласне читання та українська мова.
2.Вправа «Очікування». (слайд 2) - Що кожен з вас очікує від уроку? -Я теж хочу висловити свої очікування: сподіваюся, що ви будете уважними, старанними, міцно засвоїте нові знання.
3.Актуалізація опорних знань. (слайд 3)
- Яку тему ми вивчаємо на останніх уроках української мови?
- Далеко – далеко за горами, за лісами, за полями і морями розкинулася славетна країна Лексикологія. Всі слова мови зібралися в цій країні.
Чи багато слів в українській мові? Десь близько 135 000. Це велика кількість. Більшість дорослих розуміють майже 35 000 слів, а використовують 3500. Це залежить від роду занять, здібностей, освіти людини).
- Тому не дивно, що править цією країною Словою. Що ми можемо сказати про нього?
-З чого складаються слова?
- На що діляться?
- Що утворюють із слів?
Головне призначення Слова – називати навколишні предмети, їх ознаки, дії. Тому треба знати слова та їх значення. (слайд 4)
4.Вправа «Шкала оцінювання» (визначення власного ставлення до проблеми). - Чи треба вивчати свою мову, знати слова та їх значення? Позначте на шкалі оцінювання:
ні – 1 (2, 3, 4, 5 – переважають аргументи на користь «Ні»). так – 10 (6, 7, 8, 9 – переважають аргументи на користь «Так»).
5. Оголошення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності. (слайд 5) Завдання, які ставить перед собою на уроці вчитель.
Завдання, які визначають для себе учні.
6. Робота над «Казкою про Синоніми, Антоніми і Омоніми».
а) словникова робота (слайд 6 )
Лексика – наука про словниковий склад мови.
Етимологія – наука, що вивчає походження слів мови.
Лінгвістика – наука, що вивчає мову.
Омоніми - ?
б) читання казки (вчитель, учні )
- Пояснити значення слова «омоніми».
в) аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання:
Питання по змісту казки Що ж таке «омоніми»?
Чим була багата Лексика?
Як їх звали?
Де вони жили?
Робота над судженнями: прочитати, вказати істинні чи хибні вони (картка).
Родині Синоніма жилося найгірше.
Родині Синоніма жилося найкраще.
У родині Антоніма було все добре і злагоджено.
Лексика покликала на допомогу Лінгвістику та Етимологію.
Поставити цифри, які вкажуть на послідовність подій у казці (слайд 7):
Сварки у сім’ї Антоніма.
Суцільне непорозуміння у сім’ї Омоніма.
Допомога Лінгвістики та Етимології.
Злагоджене життя у родині Синоніма.
Лексика та її сини.
Вправа «Розвідники» (слайд 8).
Знайти у казці і прочитати:
1 –й ряд – синоніми
2 –й ряд – антоніми
3 – й ряд – омоніми
г) визначення жанру, теми, основної думки прочитаного твору.
7. Фізхвилинка
Щось не хочеться сидіти, Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз, На сусіда подивись. Руки вгору, руки в боки І зроби чотири кроки.
Плесніть у долоні раз.
За роботу! Все гаразд!
8. Робота над помилками ( в зошитах з української мови).
Для решти учнів - бліц – турнір «Назвати предмет, зображений на малюнку. До слова – назви дібрати синонім» (слайд 9) Багаття - ? (вогнище, ватра).
Азбука - ? (абетка,алфавіт).
Базар - ? (ринок).
Будинок - ? (дім, хата, халупа).
Буква - ? (літера).
Батько –? (тато).
Автомобіль – ? (машина).
9. Вправи по каліграфії
Аа ам антоніми
-Ім’я якого сина Лексики записали б, використовуючи велику букву А?
10. Робота з підручником (с. 45, вправа 94) (слайд 10).
- Виразно прочитати вірш.
- Які слова, протилежні за значенням, є в тексті? Записати їх.
- Перевірте написане, працюючи в парі.
- Як називаються ці слова? Перевіримо, це так чи ні.
11. Перегляд презентації.
- Що таке антоніми?
- Як вони збагачують нашу мову?
- Де використовують антоніми?
- Прочитайте правило в підручнику. Чи є у ньому нові відомості про антоніми?
Рекомендація словника «Словниковий дивосвіт».
12. Виконання завдань за вибором (слайд 11).
*Вправа 95. Прочитати казку, виписати антоніми.
** Вправа 96. Утворити прислывёя. Записати їх, підкреслити антонім.
***Творча робота над текстом: дібрати до підкреслених слів антоніми, записати утворений текст.
Весна
Настала весна. Повітря стало тепле. Дні довшають, а ночі коротшають. Птахи прилетіли з вирію. Весна – весела пора року.
13. Перегляд презентації (слайд 12).
- Які антоніми прозвучали?
14. Додаткові завдання:
а). лінгвістична естафета
Голосно – тихо, важкий - ?, високий - ?, верхній - ?, білий - ?, босий - ?, свіжий - ?, радість - ?, чисто - ?, мороз - ?, сміється - ?, цікаво - ?.
б). до виділених слів дібрати антоніми:
легка сумка - ? легка задача - ? старий дуб - ? стара газета - ? стара сорочка - ?
в). Утворити антонімічні пари: байдики бити, ні пари з вуст, набрати води в рот, торохтіти як сорока, крутитися як білка в колесі.
15. Домашнє завдання (слайд 13 ).
16. Підсумок уроку (слайд 14).
- Яку тему вивчали на уроці?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Чи потрібно вивчати рідну мову?
В житті робив ти свій перший крок,
Сьогодні в школу йдеш на урок… На кожнім кроці – знання, знання,
Інакше йтимеш навмання.