Урок "Чи справді у сміливих завжди є щастя? Життєвий і творчий шлях Івана Багряного. Пригодницький роман «Тигролови». Думка про те, що за будь - яких обставин кожен найперше має"

Про матеріал
Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменника; донести до них складність і трагізм епохи 20 – 30-х років ХХ століття в історії України взагалі і в літературному процесі зокрема; розкрити вплив цих обставин на формування свідомості Багряного як людини й письменника; розкрити образ героя твору як людини могутньої волі й незламного духу; формувати в учнів активну життєву позицію, національне самовдосконалення, а також усвідомлення нашої історії і бачення української літератури як складової світової літератури
Перегляд файлу

 

Тема.   Чи справді у сміливих завжди є щастя? Життєвий і творчий шлях  Івана Багряного. Пригодницький роман «Тигролови». Думка про те, що за будь -  яких обставин кожен найперше має бути Людиною. Емоційний, напружений, експресивний, високо – художній стиль творів  Івана Багряного

 

Мета:

 навчальна: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменника;               донести до               них складність і трагізм епохи 20 – 30-х років ХХ століття в               історії України               взагалі і в літературному процесі зокрема; розкрити вплив               цих обставин на формування свідомості Багряного як людини й               письменника; розкрити образ героя твору як людини могутньої волі й               незламного духу;

 

 розвивальна: формувати в учнів активну життєву позицію, національне               самовдосконалення, а також усвідомлення нашої історії і бачення               української літератури як складової світової літератури;

 розвивати комунікативну, соціальну, інформаційну компетенції учнів,               синтез та аналіз мислення учнів, їх увагу та уяву, творчі уміння й навички;

 

 виховна: виховувати цілісне ставлення до себе, до ближніх, до держави,               пробуджувати національну свідомість, патріотичні почуття.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: портрет письменника, літературні плакати, фотоілюстрації творів письменника, матеріали дослідницьких робіт.

 

Хід уроку

І.Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань

Звучить легка музика.

Вступне слово вчителя – читання напам'ять вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти - людина».

 Ці слова Василя Симоненка, як жодні інші, розкриють сутність людини. Людини, яка живе і вільній державі, людина, яка може відстояти свої права.

 Але чи так просто було в часи тоталітарної сталінської системи довести своє право бути Людиною? Адже потворна дійсність намагалася знищити й знівечити людський національний дух українця. Але не змогла. Бо українці – це люди суворої долі й великого серця. Вони проходили жорстокі випробування голодом, репресіями, прохолодили відважно й прямо, лінією найбільшого супротиву.

І в такі важкі моменти українська Людина не тільки не губить свого людського й національного обличчя, а навпаки, - загартовується й змінюється на краще.

Це можна побачити й на прикладі Івана Багряного – щирого українця, людини, яка ціною життя виграла двобій з демоном тоталітаризму. І герої його творів не жертви цієї системи, а сміливі представники нескореного народу, борці за національне визволення.

 І ось наприкінці 90-х ХХ століття він увірвався в наше життя. Увірвався несподівано, раптово. Його твори пройшли по наших серцях бурею, приголомшили, вразили, сколихнули море таких почуттів, що вже давно не зринали в душах українців. Та ми не завжди готові повністю сприймати творчість І. Багряного, збагнути біль, який проступає у кожному його слові, біль людини, яку гнала доля зі своєї землі на чужину. Чому? Хто ж такий І. Багряний?              

  Іван Багряний вразив світ тим, що його герої народилися лицарями духу, стали безстрашними неприрученими “ тиграми” у світі насильства, своєю сміливістю здобули право на життя і на щастя. Вони прагнули щастя для “ нещасного краю і країни”. Вони любили людей, дарували їм себе, мали терпіння, протистояли випробуванням долі, ризикували й були щасливими.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Щоб краще зрозуміти й сприйняти постать письменника, ми спробуємо осягнути велич його духу та з’ясувати : «Чи справді у сміливих завжди є щастя?»

Клас був обєднаний у групи. Кожна група досліджувала одне з питань:

 

  • У чому щастя Івана Багряного?

 

  • Яким було щастя Григорія Многогрішного?

 

  • Чи щаслива сучасна молодь?

 

Дослідницька робота в групах

Творча група №1 «Бібліографи» досліджували життєвий і творчий шлях Івана Багряного

 

Бібліографи знайшли такі дані:

  • І. Багряний ( Лозовяга) народився 2 жовтня 1906 р. В с. Куземин на Полтавщині

 ( нині Сумська область).  Навчався в Охтирці, Краснопіллі, Києві.

  • 16 квітня 1932 р. Був заарештований, засуджений на 5 р. концтаборів БАМЛАГу, але тікає, переховується між українцями Зеленого Клину на Далекому Сході.
  • Одружився з українкою із Зеленого Клину.
  • Герої творів І. Багряного – лицарі духу, безстрашні неприручені “ тигри” у світі насильства, саме своєю сміливістю здобули право на життя і на щастя. Вони прагнули щастя та волі для свого “ нещасного краю й народу”, ризикували, терпіли, мучилися,  стійко протистояли випробуванням, безкомпромісно стверджували своє право бути людиною на землі.

 

Висновок.

  Результати досліджень говорять про те, що І. Багряний любив батьківщину та народ, був гордим і незалежним, сміливим, мужнім, сильним, ризикованим, розсудливим, боровся за справедливість.

                                            ВІН ЩАСЛИВА ЛЮДИНА!

 

Творча група №2 «Літературознавці»

 

Літературознавці зясували:

  • Григорій Многогрішний -  головний герой роману “ Тигролови”.
  • Молодий хлопець, що став легендою, гордим соколом для вязнів ешелону смерті, стрибнувши на скаженій швидкості із потяга.
  • Він прагнув до свободи, любив людей, жертвував собою заради інших, страждав, терпів, ризикував, зберіг у собі людяність, доброту, здатність співчувати, співпереживати, кохати.

Висновок.

 Григорій Многогрішний -  щасливий, бо надто багато у ньому інтелекту, гуманності і високої моральності.

   Щастя – вінець відважних.

 

Творча група №3 «Соціологи»проводили опитування, анкетування

  • «Чи щаслива сучасна молодь?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Як молодь розуміє поняття «щастя»?

 

Висновок

Щастя – це стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокої радості, успіх, удача, фортуна.

Щастя – це краса природи й людських стосунків, мама й тато, рідна домівка й друзі, маленькі й великі перемоги, хороша освіта, улюблена справа, можливість бути собою

 

 

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Підтекст фінальних сцен роману сповнений багрянівською вірою у життєствердну велич людини, у вічність її національних ідеалів. «У сміливих щастя завжди є», - говорять збагачені життєвим досвідом Сірки, передбачаючи тим самим долю Наталки та Григорія.

  1. Яку людину показано у творі?
  2. Дати відповідь на запитання, поставлене на початку заняття:

Чи справді у сміливих завжди є щастя?

  1. Який основний ідеологічний конфлікт твору?
  2. Поясніть назву роману. На якій основі вибудовано сюжет твору?
  3. Які символічні та алегоричні образи використовує письменник? Як ви їх розумієте?
  4. Яку людину показано у творі? Назвіть риси характерів героїв, які вам особливо сподобались.
  5. Чи випадково автор дає своєму герою прізвище Многогрішний? Чи є цей образ автобіографічний?
  6. Що у творі впливає на формування характерів героїв?

 

Продовжити речення:

► Прочитавши твір, я зрозумів…

► Герої твору вчать нас…

► Мої враження від прочитаного твору…

 

Умовні відповіді учнів

  • Людина, яка відчуває себе потрібною іншим, любить батьківщину, є гордою і незалежною, мужньою, сильною, ризикованою, розсудливою, бореться за справедливість є ЩАСЛИВОЮ.

 

  •  Григорій -  образ непокірної, гордої, могутньої, величної молоді, яка виявляє незламну волю, безкомпромісно стверджує своє право бути щасливою людиною на землі.
  • Девіз таких людей: “ Ліпше загинути, біжучи, ніж жити, гниючи!”

 

  • Сучасні юнаки та дівчата, так само, як І.Багряний, Григорій Многогрішний, Наталка Сірківна знають, що тоталітарне суспільство не має майбутнього, бо воно зневажає почуття власної гідності і спрямоване проти людини. Молодь хоче отримати хорошу освіту, займатися улюбленою справою, здійснити мрії, самореалізуватися й  бути щасливою.

 

  • Щасливий той, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним користуватися.

 

V. Домашнє завдання

  • Написати твір – роздум «Що означає бути Людиною?»
  • * Прочитати статтю І. Багряного «Чому я не хочу вертатись до СРСР». Написати відгук.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
22 січня 2020
Переглядів
965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку