Тема. Чи справді у сміливих завжди є щастя? Життєвий і творчий шлях Івана Багряного. Пригодницький роман «Тигролови». Думка про те, що за будь - яких обставин кожен найперше має бути Людиною. Емоційний, напружений, експресивний, високо – художній стиль творів Івана Багряного
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменника; донести до них складність і трагізм епохи 20 – 30-х років ХХ століття в історії України взагалі і в літературному процесі зокрема; розкрити вплив цих обставин на формування свідомості Багряного як людини й письменника; розкрити образ героя твору як людини могутньої волі й незламного духу;
розвивальна: формувати в учнів активну життєву позицію, національне самовдосконалення, а також усвідомлення нашої історії і бачення української літератури як складової світової літератури;
розвивати комунікативну, соціальну, інформаційну компетенції учнів, синтез та аналіз мислення учнів, їх увагу та уяву, творчі уміння й навички;
виховна: виховувати цілісне ставлення до себе, до ближніх, до держави, пробуджувати національну свідомість, патріотичні почуття.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: портрет письменника, літературні плакати, фотоілюстрації творів письменника, матеріали дослідницьких робіт.
Хід уроку
І.Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
Звучить легка музика.
Вступне слово вчителя – читання напам'ять вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти - людина».
Ці слова Василя Симоненка, як жодні інші, розкриють сутність людини. Людини, яка живе і вільній державі, людина, яка може відстояти свої права.
Але чи так просто було в часи тоталітарної сталінської системи довести своє право бути Людиною? Адже потворна дійсність намагалася знищити й знівечити людський національний дух українця. Але не змогла. Бо українці – це люди суворої долі й великого серця. Вони проходили жорстокі випробування голодом, репресіями, прохолодили відважно й прямо, лінією найбільшого супротиву.
І в такі важкі моменти українська Людина не тільки не губить свого людського й національного обличчя, а навпаки, - загартовується й змінюється на краще.
Це можна побачити й на прикладі Івана Багряного – щирого українця, людини, яка ціною життя виграла двобій з демоном тоталітаризму. І герої його творів не жертви цієї системи, а сміливі представники нескореного народу, борці за національне визволення.
І ось наприкінці 90-х ХХ століття він увірвався в наше життя. Увірвався несподівано, раптово. Його твори пройшли по наших серцях бурею, приголомшили, вразили, сколихнули море таких почуттів, що вже давно не зринали в душах українців. Та ми не завжди готові повністю сприймати творчість І. Багряного, збагнути біль, який проступає у кожному його слові, біль людини, яку гнала доля зі своєї землі на чужину. Чому? Хто ж такий І. Багряний?
Іван Багряний вразив світ тим, що його герої народилися лицарями духу, стали безстрашними неприрученими “ тиграми” у світі насильства, своєю сміливістю здобули право на життя і на щастя. Вони прагнули щастя для “ нещасного краю і країни”. Вони любили людей, дарували їм себе, мали терпіння, протистояли випробуванням долі, ризикували й були щасливими.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Щоб краще зрозуміти й сприйняти постать письменника, ми спробуємо осягнути велич його духу та з’ясувати : «Чи справді у сміливих завжди є щастя?»
Клас був об’єднаний у групи. Кожна група досліджувала одне з питань:
Дослідницька робота в групах
Творча група №1 «Бібліографи» досліджували життєвий і творчий шлях Івана Багряного
Бібліографи знайшли такі дані:
( нині Сумська область). Навчався в Охтирці, Краснопіллі, Києві.
Висновок.
Результати досліджень говорять про те, що І. Багряний любив батьківщину та народ, був гордим і незалежним, сміливим, мужнім, сильним, ризикованим, розсудливим, боровся за справедливість.
ВІН ЩАСЛИВА ЛЮДИНА!
Творча група №2 «Літературознавці»
Літературознавці з’ясували:
Висновок.
Григорій Многогрішний - щасливий, бо надто багато у ньому інтелекту, гуманності і високої моральності.
Щастя – вінець відважних.
Творча група №3 «Соціологи»проводили опитування, анкетування
Висновок
Щастя – це стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокої радості, успіх, удача, фортуна.
Щастя – це краса природи й людських стосунків, мама й тато, рідна домівка й друзі, маленькі й великі перемоги, хороша освіта, улюблена справа, можливість бути собою
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Підтекст фінальних сцен роману сповнений багрянівською вірою у життєствердну велич людини, у вічність її національних ідеалів. «У сміливих щастя завжди є», - говорять збагачені життєвим досвідом Сірки, передбачаючи тим самим долю Наталки та Григорія.
Чи справді у сміливих завжди є щастя?
Продовжити речення:
► Прочитавши твір, я зрозумів…
► Герої твору вчать нас…
► Мої враження від прочитаного твору…
Умовні відповіді учнів
V. Домашнє завдання