Мета: поглибити знання учнів про їстівні та неїстівні лісові ягоди; розвивати вміння спостерігати, логічно і творчо мислити; виховувати пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи. ознайомити дітей із поняттям ягоди, їстівні та отруйні ягоди; вчити правильно збирати лісові ягоди; розвивати вміння розпізнавати їстівні й отруйні лісові ягоди; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до дарів лісу.
Зустріч 55. ЧИ ВСІ ЛІСОВІ ЯГОДИ МОЖНА КУШТУВАТИ?
Мета: поглибити знання учнів про їстівні та неїстівні лісові ягоди; розвивати вміння спостерігати, логічно і творчо мислити; виховувати пізнавальний інтерес; прищеплювати любов до природи. ознайомити дітей із поняттям ягоди, їстівні та отруйні ягоди; вчити правильно збирати лісові ягоди; розвивати вміння розпізнавати їстівні й отруйні лісові ягоди; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до дарів лісу.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Привітання
- Діти, до нас сьогодні завітали гості. Покажімо їм, що ми учні хороші та ввічливі. Повернімося та привітаймося з нашими гостями. Молодці! А тепер сідайте.
- Зараз на вулиці справжня весна, все навкруги зеленіє, цвіте. А з приходом весни в усіх людей з’являється чудовий настрій, гарні мрії на майбутнє.
- А у вас сьогодні гарний настрій? (Діти відповідають).
- Не переживайте, усе буде гаразд. Посміхніться один одному. (Посміхаються)
- Бажаю Вам плідно попрацювати. Я сподіваюсь, що наш урок буде цікавим і у нас все вийде якнайкраще. Ви згідні зі мною? (Діти відповідають).
- Мені приємно вчити того хто хоче вчитися.
2. Правило
- Отож, будьмо взаємоввічливими і дотримуємось такого правила. Зачитаймо його всі разом. (СЛАЙД 1)
Не стріляй у пташку, не лови комашку,
Не топчи травичку, не зірви рослинку!
Бо Земля без них, як без зірочок ясних.
Їх створила Природа для тебе,
Їх краса для всіх під небом!
II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
1. Хвилинка спостережень
- А зараз поговорімо про стан неба. Для цього потрібно подивитися у вікно. Всі подивилися? І яке ж зараз небо? Є хмари?
- Іще визначте за гілками дерев, чи є вітер.
- А були опади, коли ви йшли до школи?
- А холодно чи тепло було?
- Тому будьте розумними та вдягайтеся за погодою.
- А яка зараз пора року?
- За якими ознаками ви дізналися, що це весна?
- Назвіть місяці весни по порядку.
- А зараз який у нас місяць?
2. Мотивація навчальної діяльності (ІГРАШКА) (СЛАЙД 2)
- А що це у нас так шелестить-шарудить?
- А це до нас на урок завітав Їжачок Хитрячок. Я сьогодні, коли йшла до вас на урок, його побачила в парку. Він також захотів у вас побувати на уроці. Адже, їжачок знає, що 2-Д – самий хороший клас, самий розумний клас, самий ввічливий клас, що в ньому навчаються найкращі дітки в школі. І тому сьогодні Їжачок Хитрячок запрошує нас на прогулянку. Відгадайте, куди:
Літом зелений, квітучий, співучий.
Іноді він загадковий і дивний.
Стане осінню чарівний. (Ліс.)
- Правильно. Отож, сьогодні з їжачком ми будемо мандрувати по лісі. (БАНЕР ЛІСУ-ЛІСОВОЇ ГАЛЯВИНИ)
- Давайте пригадаємо уроки літературного читання. Можливо, хтось знає вірш про ліс?
Толік розповідає вірш.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж ходімо в ліс, будь ласка.
В лісі є кущі і квіти,
В нім сплели дерева віти.
Трави, ягоди й грибочки,
В нім чарівні є куточки.
Ліс — це друг всьому живому.
Звір і птах живе у ньому.
Ліс дає всім прохолоду
І прозору робить воду.
Ліс — це диво, ліс — це казка.
То ж заходьте в ліс, будь ласка,
Але завжди пам’ятайте:
Диво-ліс охороняйте!
3. Асоціативний кущ
- Давайте складемо асоціативний кущ. Які асоціації у вас викликає слово ліс. Подумайте! У кожного з вас на парті лежить аркуш паперу жовтого кольору. Будь ласка, запишіть на ньому одне слово з яким у вас асоціюється ліс.
(Ланцюжком виходять до дошки, зачитують слово і по черзі вішають на кущі)
4. Пам*ятка
– Дякую. Слово «ліс» у вас викликало позитивні асоціації. Пам’ятайте, ліс – це домівка багатьох тварин і рослин. Ви гості в цьому зеленому домі, а поводитись в гостях треба правильно. Будьте природі другом.
– Пригадаймо урок «Основ здоров*я». Яких потрібно дотримуватись правил,
коли буваєш у лісі?: (СЛАЙД 3)
- Молодці. Супер. Отож, дотримуйтесь цих правил кожного разу, коли будете в лісі.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
- А наший Їжачок приніс нам конверт. Як думаєте, що в ньому? (Відповідають)
- Там завдання, а саме: допомогти йому (Їжачку Хитрячку) зібрати у лісі смачненькі солоденькі лісові ягідки, які він так любить куштувати. Та дізнатися: чи всі ягідки лісові можна вживати в їжу? Отож, рушаймо!
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Словникова робота. Поняття «ягоди».
а) Поняття «ягоди»
- Діти, а наший Їжачок підготував та приніс нам словничок. (РОЗДАЮ СЛОВНИЧОК ДРУГА ПРИРОДИ)
- Ви вже знаєте, що після цвітіння у рослин з'являються плоди. Плоди дуже різноманітні, але серед них є плоди з соковитою м'якоттю, тонкою шкіркою і безліччю насіння. Такі плоди називають ЯГОДАМИ. Ягоди ростуть на кущах і трав'янистих рослинах.
- Лісові ягоди діляться на дві групи:
- При зборі лісових ягід слід дотримуватися обережності, щоб у кошик не потрапили отруйні ягоди. За зовнішнім виглядом отруйні ягоди дуже привабливі і схожі на їстівні. Тому будьте дуже уважні, коли будете в лісі збирати ягоди.
б) Гра «Знайди ягідку» (СЛАЙД 4 ТА 5-ПЕРЕВІРКА)
- Ви подивіться! Наший гість приніс нам іще кошик. Який він молодець. І у кошику перше завдання. Гра «Знайди ягідку». Для цього потрібно об*єднатися в групи за рядами та знайти на слайді лише ягоди. На це завдання вам дається 2 хвилини. Приступайте! (Діти розпізнають плоди і вказують на ягоди.)(РОЗДАЮ КОЖНОМУ РЯДУ ПО ЛИСТОЧКУ, А ПОТІМ ВІШАЮ)
- Ця гра допомогла нам дізнатися, які їстівні ягоди можна зустріти в лісі.
2. Робота з підручником ст.138
а) Читання
- Також про їстівні ягоди ми можемо дізнатися в підручнику на ст 138. Розгорніть його! Давайте почнемо читати. (ДІТИ ЧИТАЮТЬ) (СЛАЙД6)
б) Перевірка і усвідомлення прочитаного
- Як Ви думаєте, яку користь приносять їстівні ягоди людям? – ПІСЛЯ ЧИТАННЯ.
Відповіді дітей на поставлене питання: (СЛАЙД 7)
- Як Ви думаєте, чому їстівних ягід стає дедалі менше в наших лісах?
3. Хвилинка-цікавинка від їжачка Хитрячка
- Діти, пам’ятайте, що їстівних ягід стає дедалі менше в наших лісах. Тому збирати ягоди слід обережно, не пошкоджуючи самі рослини. Старайтесь залишити декілька ягідок на кущику для тварин, які їх дуже люблять. (СЛАЙД 8)
4. Фізкультхвилинка
Трави ростуть низько – низько, (присіли)
Дерева ростуть високо – високо! (тягнуться вгору)
А ми ідемо тихо – тихо, (хода на місці)
Щоб не зробити нікому в лісі лиха!
- То як потрібно ходити в лісі?
5. Завдання з кошика. Робота з зошитом (ст54 та розгадування загадок)
- Наступне наше завдання з кошика – це робота в зошиті та розгадування загадок. (ХТОСЬ ЧИТАЄ УМОВУ)
- Отож, я читаю Вам загадку, а Ви відгадуєте ягідку та кладете її в кошик.
1. Дуже схожа на малину,
Має чималу родину.
В лісі, на кущі зростає,
Темно-синій колір має. (ожина)
2. Рвати – треба нахилитись
І низенько поклонитись.
Глянеш-наче полуничка,
Але зростом невеличка. (суничка)
3. Рвали ягоди малята,
годі їх тепер впізнати.
Лиш блищать очиці,
бо їли … (чорниці).
4. Лист різний із оксамита,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки – чай з …(Малини)
- Молодці! Йдемо далі.
- У кошику наступне завдання. Це правило збору ягід. Воно нам говорить: «Не знаєш ягід - не бери, тим більше не їж їх!» (кожному дала). Якщо після того як ви з'їли ягідку, ви відчули себе погано, з'явилася нудота, печіння у роті або запаморочення, терміново зверніться до дорослого за допомогою.
- Ви такі розумні й кмітливі діти. Давайте ще з Вами зіграємо в гру.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Гра «Хто "зайвий"?»
2. Гра «Не помились»
- Я називаю вам ягідки, а Ви плескаєте в долоні на ті ягідки, які можна збирати (які є їстівними).
Малина, чорниця, дуб, брусниця, вовчі ягоди, тюльпан, картошка, суниця.
3. Гра «Яка ягідка таке і варення»
Смородина – смородинове; малина – малинове;
чорниця – чорничне; суниця – суничне;
ожина – ожинове.
VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
1. Метод кубування
- У нас іще є останнє завдання, яке нам приготував Їжачок Хитрячок. Це гра з чарівним кубиком. Я буду кидати його, а той хто впіймав кубик, буде відповідати.
2. Оцінювання активних учнів
- Діти, Ви сьогодні були просто Молодці! Тому й наш гість приніс нам книжечку-пам*ятку. Роздаю книжечку.
- В книжечці є розмальовки, інформація про їстівні лісові ягідки, віршики, правила.
- Ну і звичайно, наш Їжачок-трудівничок не може піти просто так і хоче з вами поділитися своїми запасами ягід. (РОЗДАЮ ЯГОДИ). Він нагадує вам, що сушені ягоди чорниці корисні для зору та шлунку.
- Вам сподобався нащ урок – наша прогуляка лісовою галявиною?
- Що найбільше сподобалося?
- Що запам*ятали?
4. Прощання
Ось і пролунав дзвінок — закінчився наш урок.
За роботу — по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!