Урок "Чи всі речовини проводять електричний струм?"

Про матеріал
STEM-урок розроблений для учнів 4 класу за програмою Р, Б, Шияна. В уроці вміщені різні цікаві завдання та практична робота.Урок знайомить з поняттями речовини-провідники та ізолятори, вчить проводити дослідження та робити висновки, формує основи фінансової грамотності, виховує ощадливе ставлення до споживання електроенергії вдома та в школі.
Перегляд файлу

Урок курсу «Я досліджую світ» у 4-му класі з елементами STEM-освіти

Тема Чи всі речовини проводять електричний струм?

 Мета:  формування ключових компетентностей -

▪вмiння вчитися – органiзовувати та контролювати  свою навчальну дiяльнiсть; планувати свої дії, доводити роботу до кінця;

▪ iнформацiйно-комунiкативної – умiння здобувати новi знання на основi наявних, аргументувати і відстоювати свою думку;

▪ соцiальної - продуктивно спiвпрацювати з рiзними партнерами в групi та в парi, брати на себе відповідальність;

- формування предметних компетентностей – розширити знання про статичну електрику; дати уявлення про речовини, які проводять електричний струм; ознайомити з поняттями речовини-провідники та ізолятори; вчити проводити дослідження, робити висновки; формувати основи фінансової грамотності, популяризувати ідеї системного заощадження та збереження електроенергії; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати; виховувати бережливе ставлення до споживання електроенергії вдома та в школі.

Обладнання: шматочки хутра, пластмасові ручки, вата, плазмова лампа, люмінесцентна лампочка, електричний ланцюг, ізоляційні матеріали, молоток, цвях, алюмінієві та мідні дроти, суха деревина, підручник «Я досліджую світ» автори О. Іщенко, А. Іщенко, Ю. Баранова для 4 класу, завдання для роботи в групах і парах. 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Психологічна хвилинка

- Я трохи хвилююся. Сьогодні на уроці нам треба розглянути багато питань. Дуже хочу, щоб наш урок був вдалим. Побажайте подумки успіхів собі, мені і своїм однокласникам.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 Самостійна робота

- На попередньому уроці ми розпочали знайомство з електричними зарядами та статичною електрикою. Щоб продовжити розширювати знання про електричні явища, треба перевірити як ви засвоїли попередній матеріал. Вам потрібно буде з’єднати поняття та їхні значення. Пам’ятайте про академічну доброчесність, намагайтеся завдання виконати самостійно.

Електрика -

це накопичений електричний заряд, який стоїть на місці.

Статична електрика -

це явище природи, пов’язане з рухом і взаємодією електричних зарядів.

Електричний розряд -

це величина, яка характеризує властивість тіл вступати в електричну взаємодії.

Електричний заряд-

це рух статичної електрики від одного об’єкта до іншого.

- Оцініть самостійно свою роботу. Перевірте правильність виконання за слайдом.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань

-  Давайте пригадаємо   як  можна надати тілу електричний заряд власноруч.

Дослід 1 (Робота в групах)

Матеріали: шматочки хутра, пластмасові ручки, шматочки вати на кожну групу.

Хід роботи

  1. Зарядіть пластмасову ручку негативним зарядом – потріть по шматочку хутра 10 разів.
  2. Піднесіть ручку до шматочка вати.

- Що відбувається?

- Як називається цей процес ?

- Електризація виникає при зіткненні речовин з позитивно і негативно зарядженими частинками.

IV.Мотивація навчальної діяльності

1. Розповідь вчителя Дослід 2

-  Говорячи на уроці про електрику, ми не можемо не згадати ім’я винахідника Ніколя Теслу. Він автор 800 винаходів у галузі електро та радіотехніки. Саме він відкрив першу електростанцію на Ніагарському водоспаді, придумав двигун на сонячній енергії, електрочовен на радіоуправлінні, винайшов генератор струму, електричний годинник, працював над дослідженням бездротової  передачі енергії. На своєму тілі випробовував силу  електричного струму, шкідливого для організму людини. Саме його ім’ям  названий всім відомий, сучасний електрокар «Тесла».

     Один із винаходів Ніколя Тесли я принесла сьогодні на урок -  плазмову лампу.

2. Повідомлення учня

 -   Плазмова лампа - це прилад, який складається зі скляної сфери заповненої  газом,  в центрі якої розміщений електрод. Коли на електрод подається напруга на поверхні лампи накопичується заряд і утворюється електричне поле.  Дану лампу Ніколя Тесла  винайшов у 1894р.  При піднесенні люмінесцентної лампи електричне поле передає заряд всередину люмінесцентної лампи і вона засвічується ( демонстрація досліду).

   - Отже, електричний заряд утворюється не лише способом тертя, а й з допомогою електричного струму, який рухається по електричних проводах. Та чи всі речовини можуть так з легкістю проводити електричний струм? Ми сьогодні будемо шукати відповідь на це запитання.

V. Повідомлення теми і завдань уроку

- Сьогодні на уроці ми розширимо знання про статичну електрику, ознайомимося  з речовинами, які проводять електричний струм, а які не проводять.

VІ. Вивчення нового матеріалу

-  Є речовини, які добре проводять електричний струм – їх називають провідниками, а речовини, які погано проводять електричний струм називають – ізолятори.

1.Робота в парах за текстом підручника

- Доповніть схему, користуючись статтею підручника (с.65)

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

Перевірка правильності виконання роботи за слайдом

2. Розповідь вчителя

- Тіло людини складається на 60% з води, тому електричний струм є небезпечним для нашого організму. Враження електричним струмом можуть навіть спричинити смерть. Тому потрібно обережно поводитися з електрикою.

  У лініях електропередач використовують алюмінієві і мідні дроти. Електричний заряд з легкістю проходить через мідь або алюміній. Гума, якою покриті проводи погано проводить електричний заряд і електричний заряд шукає собі легший шлях і це шлях через мідь і алюміній.

- Розгляньте зразки дротів, які лежать перед вами.

-Якого кольору мідний дріт?

- Якого кольору алюмінієвий?

-Порівняйте, який метал більш гнучкий?

- Як ви думаєте це добре чи погано, що мідь і алюміній мають добру гнучкість? Чому?

- Чим покриті дроти?

3. Дослід 2 ( Демонструє учень)

    Матеріали: лампочка 12 Ват, мідний дріт, патрон, крона, дерев’яний брусок, мідна пластина.

   В електричний ланцюг між мідні проводи покладемо дев’ятий брусок. Чи засвітилася лампочка? Про що це свідчить?

   Покладемо між мідні проводи алюмінієву пластину. Чи засвітилася лампочка? Поясніть чому?

 - Електричний струм – це сила, яка виробляється на електростанціях і відразу використовується людиною в побуті. Через потужні електричні дроти електроенергія з електростанцій прямує відразу до місць споживання. Зберегти електричний струм можна лише в батарейках або батареях мобільних телефонів чи планшетів. Але велетенської батареї, яка могла забезпечити електроенергією хоча б один будинок у місті, ще не винайшли. Електростанції працюють вдень і вночі, щоб виробляти електричний струм. Для вироблення електричної енергії потрібна інша енергія, наприклад, теплова чи енергія вітру, тому електроенергію потрібно раціонально використовувати. Одиницею вимірювання потужності електричного струму є Ват. Цю одиницю виміру винайшов англійський винахідник Джеймс Ватт.

     На всіх електричних приладах вказано скільки ват вони споживають. Найкращі ті електричні прилади, які споживають малу кількість електроенергії.  4. Задача (робота в групах)

Розв’яжіть задачу

    У підвальне приміщення для постійного освітлення придбали лампочку потужністю 10Ват за 1год. Скільки споживає лампочка електроенергії за добу?

   Якщо розв’язком задачі є число 70Ват – підніміть- жовтий квадрат, якщо 120Ват – зелений ромб, 240Ват- червоний трикутник.

  1. Вправа «Оберіть зайві предмети»

Викрутка, ізоляційна стрічка, плоскогубці, індикатор, цвях, молоток.

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Твердження»

Визначте істинність чи хибність твердження

  1. Дорослим і дітям можна торкатися відкритих електричних дротів.
  2. Під час грози не можна користуватися мобільним телефоном.
  3. Вода не є провідником.
  4. Гума і пластик погано проводять електричний струм.
  5. Суха деревина не проводить електричного струму.
  6. Електричні дроти обтягують кольоровим пластиком для краси.
  1. Підсумок уроку

- Для кого даний урок був корисним і він взяв щось нове і цікаве? Поділіться своїм враженням.

- Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?

- Хто хотів би бути більш активнішим?

 

Використані джерела

     

  1. Деймс Ватт – Вікіпедія. URL: http://surl.li/gwgr
  2. Електричний струм- Вікіпедія. URL:  http://surl.li/blfx
  3. Ніколя Теста – Вікіпедія. URL:  http://surl.li/pndq
  4. Плазмова лампа – Вікіпедія. URL:  http://surl.li/bdwss

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
9 жовтня 2023
Переглядів
801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку