урок "Числівник як частина мови"

Про матеріал
Дати учням початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні; вчити правильно ставити питання до числівників, які означають кількість предметів і порядок при лічбі; розвивати мислення учнів; виховувати в дітей культуру мовлення щодо вживання числівників.
Перегляд файлу

Тема.  Числівник  як частина мови

Мета:

  • дати учням початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні;
  • вчити правильно ставити питання до числівників, які означають кількість предметів і порядок при лічбі;
  • розвивати мислення учнів;
  • виховувати в дітей культуру мовлення щодо вживання числівників.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: матеріал до гри «Відправ листа», кросворд, підручник

 

Хід  уроку

І. Організаційна частина

Приговорювання бечівки (вчитель починає, а учні продовжують)

Лунає дзвіночок, до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати зумій!

Працюєм наполегливо, швидко, старанно,

Щоб кожна хвилинка не втратилась марно!

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вступна бесіда
  • Діти, пригадайте казку про Царицю Граматику і скажіть, на скільки частин мови Цариця поділила всі слова (десять)
  • Які частини мови ви вже вивчили і розпізнаєте серед інших слів (іменники, прикметники, прийменники)
  1. Гра «Відгадай і доведи»
  • Визначте, до якої частини мови належать названі слова. Чому ви так вважаєте?

 Дужий (прикметник, бо називає ознаку предмета і відповідає на питання   який?)

 Вітер (іменник, бо називає предмет і відповідає на питання що?)

 Поглянув (дієслово, бо називає дію предмета і відповідає на питання що зробив?)

До, над, перед (прийменники, бо ці слова зв’язують інші слова в реченні і до них не можна поставити питання)

Сім?

  1. Створення проблемної ситуації
  • То до якої частини мови належить слово сім?
  • Діти, в українській мові є багато слів, що називають числа – це числівники. Такі слова об’єднані в окрему частину мови з числівниками ви зустрічалися вже, найчастіше – на уроках математики. Знаючи будову слова, легко здогадатися, що слово «числівник» походить від слова «число». Це справді так. Колись люди рахували на пальцях, оскільки на обох руках їх десять, то і числили десятками.

ІІІ. Робота над вивченням нового матеріалу

  1. Завдання нашого уроку навчитися виділяти числівники в тексті, ставити до них питання, розрізняти кількісні та порядкові числівники.
  2. Пояснення нового матеріалу
  • Давайте порахуємо,скільки учнів у нашому класі (18), скільки зошитів лежить на столі(21)
  • Рахуючи, ми можемо назвати, скільки є предметів.

Отже, числівник називає кількість предметів. Згадаймо уроки фізкультури, як ми ведемо лічбу (перший, другий). Отже, числівник також називає порядок предметів при лічбі.

  1. Опрацювання правила про числівник
  • Прочитайте правило в підручнику і переконайтеся, що наші висновки вірні.
  • Що ж означає числівник ? (кількість предметів)
  • Які питання можна поставити до числівників 2,80, 300,1254 ?(скільки?)
  • До числівників6 перший, сотий, двадцять третій (який?, котрий?)

   ІV. Закріплення нового матеріалу

  1. Робота над вправою 11
  • Розгляньте малюнок і дайте відповіді на питання:
  • Скільки речей випрала Мар’янка?
  • Скільки ластівок сидить на дроті?
  • Скільки каченят у качки?
  • Скільки зацвіло кульбаб?
  • Яку річ дівчинка випрала і повісила сушити першою?
  • Що висить на мотузку п’ятим?
  • Котре по порядку чорне каченя?
  • Запишіть відповідь на два питання за власним вибором?
  • Назвіть числівники, які є у реченнях і поставте до них питання
  1. Робота над жартівливим віршем «Де п’ятий». Вправа 14

Прочитайте текст і випишіть з тексту числівники, до кожного поставте питання п’ять – скільки?, один – скільки?, два – скільки?, три – скільки?

Чотири – скільки?, п’ятому – на якому?

  1. Виділення числівників з віршованих рядків

На ялинці –

Три синиці.

«Бах!» - мисливець

Із рушниці…

Де поділися синиці?

 

У тижні кожному – сім днів,

У райдузі – сім кольорів,

Що є сім нот – відомо всім

Цікава дуже цифра сім!

 

Пора вже обідать –

Третя година.

На трьох у зайчаток

Одна лиш морквина.

 

П’ять пальців у мене,

Аж любо дивитись

Я ж тепла пальчатка,

 А не рукавиця!

Чотири метелики, крильця шовкові,

До самого сонця летіти готові!

  1. Словникова робота
  • Діти, у числівників існують орфографічні правила, які ми повинні запам’ятати. Зверніть увагу на написання таких слів: чотирнадцять, одинадцять, чотири
  • Визначте наголошений звук, запишіть ці слова каліграфічно.
  1. Синтетичні вправи на побудову словосполучень з числівниками та іменниками за вправою13.
  • Як і інші частини мови, числівники також зв’язуються з іменниками.
  • Самостійно поєднайте числівники з іменниками поданими у вправі, зверніть увагу на зразок.
  • Прочитайте утворені словосполучення, поставивши питання до числівника. (П’ять окунів, одна книга, двадцять курчат, два олівці, три вікна, одинадцять футболістів.
  1. Словникова робота.

    Опрацьовування правильної вимови і написання слів: футбол, футболіст.

  • Діти у вправі ви помітили, виділені слова, нам потрібно запам’ятати їх написання.
  • Що означає слово футбол ( спортивна гра)
  • Слово походить від англійських слів «фут» - нога і «бол» – м’яч.
  • Як називаються учасники гри? (футболісти)
  • За допомогою якого суфікса утворилось слово футболіст (суфікс – іст)
  • Назвіть ще слова, утворені за допомогою цього суфікса (Танкіст, хокеїст, волейболіст)
  • Яких відомих футболістів України ви знаєте? ( Шевченко, Шовковський, Мілевський, Коваль, Ротань)
  • Зверніть увагу, як пишуться слова футбол, футболіст
  • Яка орфограма у слові футбол? (слово футбол пишемо з буквою т)
  1. Каліграфічна хвилинка
  • Давайте пригадаємо, як каліграфічно потрібно писати та правильно з’єднувати букви ( За зразком діти списують з дошки)

Од  од  ина  дц  ця  дцять   одинадцять

У команді одинадцять футболістів.

   У.  Фізкультхвилинка  

       - Ми разом всі трудилися, пора прийшла відпочивать  (Під рахунок учні   

         виконують вправи)

       Раз, два – всі пірнають (присідають)

       Три, чотири – виринають.

        Пять, шість – на воді, міцніють крила молоді (Рухи руками)

        Сім,вісім. Що є сили всі до берега приплили (Руки на поясі, ходьба на місці)

        Дев’ять, десять – розгорнулись обсушились, потягнулись

        І розбіглись, хто куди (Сісти за парти)

  УІ. Самостійно-творча робота

  1. Творча робота за вправою12

а)  Утворити словосполучення і записати

           б)  Скласти речення з двома словосполученнями, записати.

           в)  Перевірка виконання вправи

        - Назвіть числівники і поставте до них питання

      2.   Вибірковий диктант

   - Записати тільки числівники і до кожного з них поставити питання:  Підраховано, що за п’ятдесят днів людина з’їдає стільки їжі, скільки важить сама. За життя людина з’їдає   п'ятнадцять тонн хліба. У нашій країні людина фізичної праці з’їдає шістсот грамів хліба на добу. Для службовця, учнів денна норма – чотириста грамів.

3. Робота з картками.

   - Переписати віршовані тексти

   - Підкреслити числівники

 

В кенгуру сумує син,

Бо у мами він один.

Сумно місяць поглядає –

В нього братика немає.

 

Аж десять листочків забрав їжачок,

Старанно чіпляючи до колючок.

Аж десять листочків забрав їжачок,

Старанно чіпляючи до колючок.

 

Дві Оленки, три Ганнусі,

Дві Яринки і Настуся

Козубочки узяли

Та гриби збирать пішли

 

У лісочку, на горбочку – три берізки, три дубочки…

Рахувать ведмідь не вмів, то зозулю попросив.

З того часу у ліску,

Все: «Ку-ку! Ку-ку!»

 

  1. Робота біля дошки
  • Діти, давайте пограємо в гру «Відправ листа», із змішаних числівників, які ви бачите на дошці, виписати у лист кількісні числівники, а потім – порядкові числівники  учні виходять до дошки  по черзі).

Нет описания фото.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УІІ. Підсумок уроку

  1. – Якщо правильно розгадати кросворд, то у виділених квадратах прочитаємо ключове слово уроку
  1. Скільки тварин зустрів колобок у лісі? (чотири)
  2. Скільки синів було у царя з казки «Царівна-жаба» ? (три)
  3. Скільки разів треба відміряти, щоб один раз відрізати ? (сім)
  4. Летів птах через дах,сів на воротях у червоних чоботях (лелека)
  5. Який числівник зустрічається у віршику?

На дереві шість гілочок,

На них сидить шість білочок (шість)

  1. Яке слово відповідає на питання «скільки?»

Вчу рахунку жабок: – Два!

А вони мені: - Ква,ква…

  1. Який числівник використали у творенні цього слова (один)
  2. Скільки буде два рази по п'ятнадцять? (тридцять)
  3. Яка оцінка була раніше найкраща? (п’ятірка )
  • Яке ключове слово уроку? (числівник)
  • На які питання відповідають числівники? (Скільки? Котрий ?)
  • Яке слово у кросворді зайве? (лелека) Чому? (бо це  не числівник, а іменник)

 

 

 

1 ч

о

т

и

р

и

3 т

р

  и

 

 

 

3 с

і

м

4 л

е

   л

е

к

а

 

 

5 ш

   і

с

т

ь

6 д

  в

а

 

 

7  о

д

и

  н

 

 

р

  и

д

ц

я

т

ь

9п

я

т

і

р

  к

а

 

 

  1. Виберіть зайвий рядок серед поданих слів:

А) один, два, три;

Б) перший, другий, третій;

В) одиниця, двійка, трійка.

-  Чому рядок В) зайвий? (бо ці слова називають цифри, вони іменники)

    3. Гра «Числівник загубився»

       - Знайдіть числівник, який загубився у словах: сорока, столяр, столик, сім’я,

         вітрина, вітрила.

    УІІІ. Домашнє завдання

      Вправа 15 на с.11, вивчити правило на с.10

  • У домашній роботі подано шість питань. Вам потрібно на кожне питання записати відповідь. Для цього вам потрібно пригадати свій режим дня.
  • Не забувайте, числівники  записуємо словами!

 

Додаток до гри «Відправ листа». Возможно, это изображение (один или несколько человек и текст «один триста два ш.сть BİCİMCOT двадцять дев'ять сорок одинадцять симдесят BICIM три тридцять два десять сто вi̇симдесят сто сорок BİCİM п'ять»)Возможно, это изображение (один или несколько человек и текст)Возможно, это изображение в мультипликационном стиле (ребенок, стоит и текст «порядок при л1чо1 котрий?»)Возможно, это изображение (один или несколько человек и текст)Возможно, это изображение в мультипликационном стиле

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Булгакова Олександра Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
1027
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку