Урок "Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові."

Про матеріал

Тематичний урок на основі народознавчого матеріалу про українську садибу. Урок відбувався на килимку, де діти разом з учителем сиділи і виконували завдання. Учні могли повернутися спинами одне до одного, згрупуватися та працювати в парі. На запитання "Де вам зручніше працювати :за партою чи на килимку" ,учні відповіли хором:"На килимку"

Перегляд файлу

Урок української мови в 6 класі

Учитель Мазурик Алла Іванівна

Красненьківська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Вінницька область

Українська садиба

Тема.Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові.

Мета:поглибити знання учнів про числівник як частину мови, повідомити про поділ числівників на розряди за значенням(кількісні і порядкові); формувати вміння розпізнавати числівники в реченнях та текстах, визначати рід і число( у порядкових), відмінки та синтаксичну роль числівників;розвивати логічне мислення та увагу: на основі дидактичного матеріалу зацікавити дітей у вивченні минувшини свого краю

Обладнання: килимок, хатина, комора, клуня, хлів, криниця, тин(картинки або макети цих споруд), господар і господиня, роздатковий ламінований матеріал, маркери(чорний і червоний), картки-відзнаки, іменні таблички.

Хід уроку.

І. Організаційний момент

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову

Діти всідаються на килимок разом з учителем. Учитель розповідає інструкцію проведення уроку: за кожне виконання завдань учень буде отримувати картки-відзнаки, на яких будемо маркером ставити бали і причіплювати ці досягнення на іменні картки, які причеплені до магнітної дошки.

ІІ.Емоційне налаштування.

Сьогодні ми будемо подорожувати минулим нашої країни,а саме: нашої місцевості. Нас буде супроводжувати історія української садиби. У вас мабуть виникло питання, що таке садиба?

Можливо, хтось хоче сказати? (відповіді учнів)

Отже, це двір, подвір’я, обійстя яке включає в себе різні будівлі. І серед них почесне місце займає хата.

Перше ваше завдання: з листочка паперу виготовити макет або ж силует хати. (діти складають папір пополам і обривають зайве , створюючи контур хати)

Молодці! Ви відмінно справились з цією роботою, а тепер використовуючи числівники, опишіть свою будівлю.

Цікава історія хати - такої низенької, біленької, підведеної червоною глиною, розділеною на дві частини: хата і комора, а проміжок між ними називався сіньми. І саме в цій частині був хід на горище. Ззовні ще була призьба-таке підвищення над землею, де в будні сушили часник, цибулю, а в свято збиралася вся родина, що означало злагоду в сімї.

ІІІ. Актуалізація набутих знань, умінь і навичок

1.Слово вчителя.

Ваше завдання, розповісти, що ви знаєте про числівник. А розповідати буде мати право той  учень, хто перший підніме картку.

(відповіді учнів)

Важливою будівлею на подвірї була клуня. Чому? Тому що це місце де молотили зерно і , навіть, могли зберігати.Тому вас чекає наступне завдання, де вам треба попотіти, адже молотити снопи пшениці чи жита не так уже й легко. Для цього використовували ціп- такий механізм, яким потрібно було вміти працювати, бо не раз той ціп лупив по лобі.

Ваше завдання розгадати ребуси, для яких теж потрібне вміння їх розгадувати

2.Розгадати ребуси(додаток №1)

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Пояснення вчителя з використанням таблиці та матеріалу-наліпок, які діти вклеюють в зошит.)
  2. Опрацювання матеріалу в підручнику(самостійно-2 хв.)

V. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.

Наступна будівля на подвірї-хлів-це місце ,де жили тварини. Для кожного з них були відведені місця –стійла. Тому зараз кожному з вас індивідуальне завдання.

Кодовий диктант

Потрібно вставити в фразеологізми пропущені числа.
Сидіти в     стінах  (4)
  колесо до   воза      (5)
   чоботи - пара   (2)
В    … дуги  зігнувся  (3)
    дорогою  обійти   (10)
… разів відмір, а  … раз відріж (7 і 1)

 

 А зараз трохи відпочинемо ,послухавши наших музик(музичні файли , де є цифра)

«Музичний вернісаж»

 

Лунають уривки пісень, в яких вживаються числівники. Завдання: виписати числівники, вказати розряд за значенням.

Льох-місце, де зберігаються вітаміни для організму-фрукти та овочі.

А ваше завдання відновити прислівя і записати їх у дві колонки- кількісні та порядкові

  1. П’ять разів засумнівайся, а тоді до діла збирайся.
  2. Розумна голова прогодує краще, ніж п’ятдесят лінивих рук.
  3. Живи, працюй до сьомого поту.
  4. Хай вишня викидає цвіт і двісті літ, і триста літ.
  5. Ще треті півні не співали...
  6. Сідай швидко на коня: ще сто миль махнем до дня!
  7. Слухаю першого грому удари, наче найкращу симфонію в світі.
  8. Всі зайці вовків бояться, йде один, а бачать – двадцять.
  9. Хто ловить, той двох навчить

 

Перевірку роботи здійснити за зразком

кількісні

Порядкові

1; 2; 4; 6; 8; 9

3; 5; 7

 

Увесь двір об’єднував тин, плетений з лози, з воротами, хвірткою та перелазом.

Тому ми зараз підведемо підсумок нашого уроку і порахуємо наші картки-відзнаки

УІІ. Підсумок уроку

  1. Продовжіть речення
  2. Оцінювання та обґрунтування оцінок

УІІІ. Домашнє завдання

Розпитати у бабусь про устрій садиби, з використанням числівників, надписати розряди числівників

Заключне слово вчителя.      

Ось і пролунав дзвінок,

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

Запашну, як вишні гілка,

Гомінку, немов сопілка,

Мусим завжди я і ти

Рідну мову берегти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

100вбур, ті100,   пі2л, 100рінка, 3котаж, 3тон,   3вога,

При5,   40а, 3кутник 100вп, 100лиця ци3на

100рона3буна,

100ляр, пі100лет

7мя

100рож

100янка

Смор1а

Г1а,   мі100

Під3ма-ти

Ак3са

Ві3на

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку