Тематичний урок на основі народознавчого матеріалу про українську садибу. Урок відбувався на килимку, де діти разом з учителем сиділи і виконували завдання. Учні могли повернутися спинами одне до одного, згрупуватися та працювати в парі. На запитання "Де вам зручніше працювати :за партою чи на килимку" ,учні відповіли хором:"На килимку"
Урок української мови в 6 класі
Учитель Мазурик Алла Іванівна
Красненьківська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Вінницька область
Українська садиба
Тема.Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові.
Мета:поглибити знання учнів про числівник як частину мови, повідомити про поділ числівників на розряди за значенням(кількісні і порядкові); формувати вміння розпізнавати числівники в реченнях та текстах, визначати рід і число( у порядкових), відмінки та синтаксичну роль числівників;розвивати логічне мислення та увагу: на основі дидактичного матеріалу зацікавити дітей у вивченні минувшини свого краю
Обладнання: килимок, хатина, комора, клуня, хлів, криниця, тин(картинки або макети цих споруд), господар і господиня, роздатковий ламінований матеріал, маркери(чорний і червоний), картки-відзнаки, іменні таблички.
Хід уроку.
І. Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову
Діти всідаються на килимок разом з учителем. Учитель розповідає інструкцію проведення уроку: за кожне виконання завдань учень буде отримувати картки-відзнаки, на яких будемо маркером ставити бали і причіплювати ці досягнення на іменні картки, які причеплені до магнітної дошки.
ІІ.Емоційне налаштування.
Сьогодні ми будемо подорожувати минулим нашої країни,а саме: нашої місцевості. Нас буде супроводжувати історія української садиби. У вас мабуть виникло питання, що таке садиба?
Можливо, хтось хоче сказати? (відповіді учнів)
Отже, це двір, подвір’я, обійстя яке включає в себе різні будівлі. І серед них почесне місце займає хата.
Перше ваше завдання: з листочка паперу виготовити макет або ж силует хати. (діти складають папір пополам і обривають зайве , створюючи контур хати)
Молодці! Ви відмінно справились з цією роботою, а тепер використовуючи числівники, опишіть свою будівлю.
Цікава історія хати - такої низенької, біленької, підведеної червоною глиною, розділеною на дві частини: хата і комора, а проміжок між ними називався сіньми. І саме в цій частині був хід на горище. Ззовні ще була призьба-таке підвищення над землею, де в будні сушили часник, цибулю, а в свято збиралася вся родина, що означало злагоду в сім’ї.
ІІІ. Актуалізація набутих знань, умінь і навичок
1.Слово вчителя.
Ваше завдання, розповісти, що ви знаєте про числівник. А розповідати буде мати право той учень, хто перший підніме картку.
(відповіді учнів)
Важливою будівлею на подвірї була клуня. Чому? Тому що це місце де молотили зерно і , навіть, могли зберігати.Тому вас чекає наступне завдання, де вам треба попотіти, адже молотити снопи пшениці чи жита не так уже й легко. Для цього використовували ціп- такий механізм, яким потрібно було вміти працювати, бо не раз той ціп лупив по лобі.
Ваше завдання розгадати ребуси, для яких теж потрібне вміння їх розгадувати
2.Розгадати ребуси(додаток №1)
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.
Наступна будівля на подвірї-хлів-це місце ,де жили тварини. Для кожного з них були відведені місця –стійла. Тому зараз кожному з вас індивідуальне завдання.
Кодовий диктант
Потрібно вставити в фразеологізми пропущені числа.
Сидіти в … стінах (4)
… колесо до воза (5)
… чоботи - пара (2)
В … дуги зігнувся (3)
… дорогою обійти (10)
… разів відмір, а … раз відріж (7 і 1)
А зараз трохи відпочинемо ,послухавши наших музик(музичні файли , де є цифра)
«Музичний вернісаж»
Лунають уривки пісень, в яких вживаються числівники. Завдання: виписати числівники, вказати розряд за значенням.
Льох-місце, де зберігаються вітаміни для організму-фрукти та овочі.
А ваше завдання відновити прислівя і записати їх у дві колонки- кількісні та порядкові
Перевірку роботи здійснити за зразком
кількісні |
Порядкові |
1; 2; 4; 6; 8; 9 |
3; 5; 7 |
Увесь двір об’єднував тин, плетений з лози, з воротами, хвірткою та перелазом.
Тому ми зараз підведемо підсумок нашого уроку і порахуємо наші картки-відзнаки
УІІ. Підсумок уроку
УІІІ. Домашнє завдання
Розпитати у бабусь про устрій садиби, з використанням числівників, надписати розряди числівників
Заключне слово вчителя.
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
Запашну, як вишні гілка,
Гомінку, немов сопілка,
Мусим завжди я і ти
Рідну мову берегти.
Додаток №1
100вбур, ті100, пі2л, 100рінка, 3котаж, 3тон, 3вога,
При5, 40а, 3кутник 100вп, 100лиця ци3на
100рона3буна,
100ляр, пі100лет
7м’я
100рож
100янка
Смор1а
Г1а, мі100
Під3ма-ти
Ак3са
Ві3на