Тема. Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.
Мета: узагальнити та поглибити знання учнів про число іменників; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі однини чи тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов до природи, вміння помічати світ навколо себе.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, картки, таблиці, роздруковані тексти, конверти із завданнями, мультимедійна дошка
Перебіг уроку
(Слайд 1)
Неба в’яне просінь, і мете, мете
Жовтокоса осінь листя золоте.
В.Сосюра
І. Організаційний етап.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань.
1. Робота на дошці за картками.
Розподілити слова за родами:
Картка №1
Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід Спільний рід
Інженер майстерність волосся нахаба
Батько радість ягня сирота
Холод піч сонце
Картка №2
Син осика малювання тихоня
Сніг корова кіно плакса
Човен кімната журі
Капрі Говерла
2. Бліц-опитування.( Слайд 2,3,4)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. (Слайд 5)
Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.
ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.
(слайд )
І-група ІІ-група
Люди, діти, гуси. Людство, молодість, дітвора.
Ножиці, штани,сани. Залізо, олово, віск, мед.
Карпати, Суми, Прилуки. Хода, читання, хоробрість.
ІІІ-група
Робота за підручником,
теоретичний матеріал на с. 85
Визначити, що означає кожна група іменників і спробуйте поставити їх в однині чи множині, зробіть зі своїх спостережень висновки.
Коментар учителя
В українській мові іменники змінюються за числами. Множина іменників утворюється від однини зміною закінчення або наголосу. Іменники, які означають сукупність істот або неістот, що сприймаються, як єдине ціле, називаються збірними і такі іменники вживаються тільки в однині. Назви речовин і матеріалів, почуттів і станів, дій і ознак, більшість власних географічних назв уживаються тільки в однині. Деякі іменники мають лише форму множини. До них належать географічні назви, назви парних предметів, речовин, матеріалів, процесів, станів.
2. Робота з текстом. (Слайд 7)
Сьогодні у лісі справжній жовтневий листопад. Клени обсипаються від найменшого подиху вітерця. Гаснуть осінні вогневі барви. Деякі листки, засихаючи, скручуються у дудочку, і коли обережно розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка. Повітря насичене різноманітними пахощами. Невпевнено із-за хмар виглядає сонечко.
Як же поріділи дерева! Наче довго хтось брів по коліна в опалому листі, прийшов і навстіж розчинив у лісі тисячу синіх віконець. Зменшення світла і зміна кольорів у природі навіяли сум.
Завдання: (слайд 8)
Прочитати текст, дати йому назву, визначити тему та головну думку висловлювання. Знайти іменники та записати їх в таблицю.
Іменники, що мають дві форми |
Іменники, що мають лише одну форму |
||
однини |
множини |
або однини |
або множини |
у лісі |
клени |
повітря |
пахощами |
листопад |
барви |
листі |
|
подиху |
листки |
зменшення |
|
вітерця |
хмар |
сум |
|
дудочку |
дерева |
|
|
листок |
коліна |
|
|
росинка |
віконець |
|
|
сонечко |
кольорів |
|
|
у лісі |
|
|
|
світла |
|
|
|
зміна |
|
|
|
у природі |
|
|
|
3. Ігрове дослідження-моделювання. (Слайд 9)
У жовтні кожен знає та виганяє птахів з гаю
Жовтень ходить по краю а осіннього дня не встиг посміхнутися,
а вже й вечір
Весняної ночі не встиг з великої хмари малий дощ буває
лягти, а вже й ранок
Пояснити значення прислів’їв і приказок. Схарактеризувати речення за будовою: назвати прості і складні речення.
Підкреслити іменники, визначити число.
Групи отримують конверти з словами: їх потрібно погрупувати на дві частини:
- ті, що вживаються тільки у формі однини;
- ті, що вживаються тільки у формі множини.
Радощі врода
Пестощі Київ
Пахощі Дніпро
Карпати ворота
Ножиці сміливість
Граблі чорнило
Окуляри білило
Коноплі гіпс
Сходи мед
Сани малювання
Сіни
Ясла
.
V. Систематизація й узагальнення знань.
VІ. Домашнє завдання. (Слайд 10)
Уявіть собі, що ви художники і потрапили:
І група – у парк восени;
І група - в осінній ліс;
ІІІ група – під осінній дощ.
Передайте ваші враження від побаченого, використовуючи іменники, які вживаються тільки у формі множини або тільки у формі однини.
1