Послідовність синтаксичного розбору простого речення. Визначити вид речення за метою висловлювання. Визначити вид речення за емоційним забарвленням. Визначити вид речення за кількістю граматичних основ. Визначити граматичну основу, якими частинами мови є головні члени речення. Визначити вид речення за складом граматичної основи (односкладне чи двоскладне). Визначити другорядні члени речення (якщо є), якими частинами мови вони виражаються. Визначити вид речення за наявністю другорядних членів речення (поширене чи непоширене). Визначити ускладнені компоненти (якщо є). Визначити вид речення за наявністю ускладнюючого компонента (неускладнене чи ускладнене).
Пунктуаційний диктант Запишіть тільки розділові знаки, якщо вони потрібні.І сміливі і боязкі; 2) як батьки так і діти; 3) охлялий чи хворий; 4) чи сто чи двісті; 5) добре або погано; 6) і ми і ви; 7) очі та вуха; 7) не тільки свої а й чужі; 8) і поле і ліс; 9) один а не два; 10) чесно й відверто; 11) то сніг то дощ; 12) і сміх і гріх; 13) ні охоти ні бажання.
Робота в групах Завдання для І групи: Установити відповідність між твердженнями й реченнями, виписати звертання: Україно, сяй для планети, як сонце краси. А) реч. з поширеним ЗВ. Мужай, прекрасна наша мово, серед пре-красних братніх мов. Б) реч. з непоширеним ЗВ. Місяченьку, наш голубоньку, ходи до нас вечеряти. В) реч. з повторюваними ЗВ. Котику, котику, прийди до мене під бочок. Г) реч. з однорідними ЗВ. Завдання для ІІ групи: Вправа «Знайди помилку». Мово, моя колискова житимемо вічно з тобою. Не стелись, барвінку не стелись низенько. Народе мій до тебе, я ще верну. Добридень тобі, Україно, моя!Заграй Сивий Дніпре, вітрами подми. Якою темою об’єднані ці речення?Завдання для ІІІ групи: Моделювання синтаксичних одиниць. Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями, записати їх. Школярі оберігають зелені насадження. Микола уважно слухає вчителя. Аня виконує домашнє завдання. Квітка мені подобається.
Робота в парах. Складіть і розіграйте діалог про нещодавно прочитану книжку. Обов’язково вкажіть назву книжки та ім’я її автора. Передайте власне враження від прочитаного. Використайте подані речення та частини речень. Хочу поділитися своїми враженнями… Я з інтересом прочитав… Назва здається знайомою… Зміст, двома словами, такий… Чи не було знято за книжкою кінофільм? Надзвичайно цікавим є… Викликає співчуття… А мене вразило те, що… Примушує замислитись… Надовго запам’ятовується… Не може не викликати захоплення… Раджу тобі прочитати… При нагоді переглянь кінофільм… Я радив би тобі взяти цю книжку в бібліотеці.
«Лото – забава» Час взяти участь у «Лото – забаві». (2хв.) За допомогою граматичних ознак зашифровані слова. Завдання: за допомогою граматичних ознак розпізнати слова: 1-а команда Ім., одн., ч.р., іст., заг.н. (кінь) Ім., одн., ж.р., іст., власн.н.( Оксана) 2-а командаІм.,одн., с.р., заг.н. (теля) Ім., мн.,Іст. (слони)
Підкреслити іменники Зима без снігу — літо без хліба. Де цвіток — там медок. Плаче жовтень холодними сльозами. Весняний день рік годує. Весна ледачого не любить. Чайка сіда в воду — чекай доброї погоди. Осінь збирає, а весна з'їдає. Осінь усьому рахунок веде. Зимове сонце, як мачушине серце: світить, а не гріє.