«…Чисте світло лицарства »( Історія і доля людини. Айвенго, його відданість, чесність, благородство). Розробка уроку по вивченню творчості Вальтера Скотта
План уроку
Тема. «…Чисте світло лицарства »( Історія і доля людини. Айвенго, його відданість, чесність, благородство).
Мета. Проаналізувати образ головного героя роману; його роль у втіленні авторських ідеалів; розвивати навички виразного читання, переказу, усного мовлення, творчі здібності і вміння учнів характеризувати художній образ; сприяти вихованню моральних якостей учнів.
Обладнання. Портрет В.Скотта, ілюстрації до твору, тексти роману, словники – довідники, учнівська презентація, проектор, пісня В.Висоцького «Баллада о времени», індивідуальні картки, презентація.
Тип уроку. Комбінований.
Форма проведення. Урок - портрет
Епіграф до уроку « …Лицарство!..воно є джерелом найчистіших і найшляхетніших вчинків…».
Вальтер Скотт
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
– засновник . У своїй книзі автор зображує картину життя ХІІ ст. , пов’язану з боротьбою .
Основними темами твору є зображення
, , , . Автор утверджує ідеї
, , ,
( В.Скотт – засновник історичного роману. У своїй книзі «Айвенго» автор зображує картину життя Англії ХІІ ст., пов’язану з боротьбою саксів та норманів. Основними темами твору є зображення минулого Англії, боротьба корінного населення із завойовниками, долі лицаря Айвенго. Автор утверджує ідеї свободи та об’єднання країни, кохання. Людської гідності та рівності всіх людей ).
2. Слово вчителя.
Роман В.Скотта названо ім’ям головного героя – Айвенго. Цікаво те, що Айвенго не реальна, а вигадана особа .
3. Презентація учнівського проекту. Учні в одязі головних героїв твору представляють свою презентацію.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Звучить пісня «Баллада о времени» у виконанні В.Висоцького .
1. Слово вчителя.
- Чому тема лицарства захопила Вальтера Скотта? Наскільки складна доля лицаря? Чи завжди лицар – воїн залишається лицарем?
2. Запис теми уроку в зошитах.
3. Запитання до класу.
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( Учні в самостійно висловлюють очікувані результати).
ІУ. Формування нових знань, умінь і навичок учнів.
1. Робота з епіграфом до уроку.
2. Вправа « Цитатна мозаїка».
Завдання. На основі запропонованих цитат, скласти невелику розповідь про героя:
* « Він вигнав з дому свого єдиного сина, який насмілився закохатись у вихованку та
на красуню леді Ровену, у жилах якої тече королівська кров» ( Автор).
* « Він покинув батьківський дім і приєднався до легковажних дворян, які утворили двір вашого брата…» ( Седрік).
* « Його звали лицар Айвенго; Треба зауважити що жоден з його товаришів не зміг перевершити у військовому мистецтві» ( Бріан фон Буагільбер).
* « Почуття свого сина до Ровени і його рішення піти з королем-норманом Ричардом у похід Седрік розцінив як зраду вітчизни…» (Автор).
* « У його зовнішності не було нічого особливого. Він з голови до ніг загорнувся у просторий плащ із чорної саржі. Грубі черевики, прикріплені ременями до голих ніг, крислатий капелюх, обшитий мушлями, і довгий посох з прив’язаною до нього пальмовою гілкою. Пілігрим скромно йшов позаду всіх…» ( Автор).
* « Здається , він позбавився переслідування в Палестині і збирався повернутися до Англії…» ( Леді Ровена).
* « Він похудів і став ще смаглявішим з того часу, як прибув у Палестину з острова Кіпр у свиті Ричарда Левове Серце» (Пілігрим).
* « Усі очі повернулися в той бік, щоб побачити нового бійця…він мав зріст не дуже й вищий від середнього й скоріше стрункіший. Його обладунок був щедро оздоблений золотим карбуванням, герб на щиті зображував молодого дубка . вирваного з корінням , з іспанським словом, що означає « Позбавлений спадку» (Автор).
* « Його відвага й бойове завзяття забезпечили йому прихильність майже всієї публіки» (Автор).
* « Коли шолома скинули, всі побачили вродливе, засмагле на сонці обличчя юнака років двадцяти п’яти під кучмою густих, коротких білявих кучерів. Те обличчя було бліде як смерть, і в двох-трьох місцях по ньому сочилася кров» ( Автор).
3.Підсумок учнів.
Айвенго має 25 років, дворянин, вигнаний з дому (за те , що кохав леді Ровену, і за те, що став прибічником Ричарда Левове Серце), брав участь у хрестовому поході з Ричардом у Палестину)
4. Вправа «Асоціативний ланцюг»
- У яких епізодах найяскравіше розкривається сутність Айвенго?
5. Бесіда з коментуванням.
(«…він наблизився до Седріка і його гостей і взяв участь у бесіді про події в Палестині. Він спростував неправдиві висловлювання Буагільбера про воїнів англійського короля й лицаря Айвенго і від імені останнього прийняв виклик битися на турнірі).
( Айвенго потрапив до замку Седріка під виглядом паломника, змилосердився над Ісаком і запросив його сісти біля каміна, спростував неправди висловлювання Буагільбера про короля та Айвенго. Він поводиться в домі свого батька шляхетно).
( Уранці Айвенго порадив євреєві скоріше тікати з маєтку Седріка і вирішив
супроводити Ісака до міста.).
( Він врятував життя єврею, проявивши сміливість, доброзичливість, повагу до
людини, гуманність)
( Дав йому коня і лицарський обладунок для участі в турнірі).
( Показати лицарську доблесть саксонця. Відстояти свою лицарську честь у
двобої з Буагільбером. Завоювати кохання Ровени).
( « Усі очі повернулися в той бік, щоб побачити нового бійця, чию появу
звістувала сурма…»).
( Він був вигнаний своїм батьком з дому, а повернувся в Англію під виглядом паломника).
(« Його крицевий обладунок був щедро оздоблений золотим карбуванням, герб на щиті зображував молодого дубка, вирваного з корінням, з іспанським словом, що означає «Позбавлений Спадщини». Молодий дуб, вирваний з корінням, що символізує самого Айвенго, якого батько вигнав з дому і навіть зі свого життя, позбавивши його спадщини).
( Здобути перемогу в перший день турніру йому допомогла відвага, вправність, шляхетність).
6. Інтерактивна вправа « Рольова гра»
Задання. Від імені героя розкажіть коротко, що з ним сталося після турніру.
(На другий день лицарський турнір був небезпечний. З різних боків кинулися на мене вороги, щоб повалити на землю. Саме в цей час мені на допомогу прийшов воїн у чорному обладунку. Переможцем цього змагання був визнаний я, Лицар. Позбавлений Спадщини. Королева кохання та краси мала мене вшанувати почесним вінцем. Лише тоді я відкрив своє обличчя. Я був поранений. І мені допомогли лише старий Ісак і його донька Ребекка. Через деякий час за змовою Фрон де Бефа та Буагільбера я, старий єврей, його донька Ребекка, Седрік та Ровена попали в полон і були ув’язнені в замку. )..
7. Виразне читання. Читання монологу Айвенго про лицарство.
8. Вправа « Я так думаю…»
У. Рефлексія.
1. Вправа «Гранування ». Робота в зошитах.
Завдання. Визначте, втіленням яких ідеалів автора є образ Айвенго, Напишіть риси характеру героя, які доводять, що він справжній лицар.
2. Самостійна робота. Складання сенкану.
Айвенго
Мужній, великодушний
Воює, терпить, перемагає
Втілює найкращі лицарські чесноти
Лицар.
УІ. Підсумок уроку.
1. Вправа «Вільний мікрофон»
« Дарую, тобі, пане лицарю, цей вінець, як нагороду, призначену за звитягу цього дня і ніколи ще вінець лицарства не увінчував гіднішого чола»
2. Заключне слово вчителя.
Айвенго є втіленням честі, порядності, вірності обов’язку та коханій, відданості, доброчинності, шляхетності. Це – благородна людина, справжній лицар, який дотримувався кодексу лицарської честі. А рицарство є джерелом найшляхетніших учинків.
УІІ. Оцінювання.
УІІІ. Домашнє завдання.