Урок зарубіжної літератури. 7 клас. "Новела "Останній листок" - гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана"

Про матеріал

На уроці широко використовуються знання інших видів мистецтва (скульптура Мікеланджело, біблійний герой Мойсей), шоб розкрити образ персонажа, виявити майстерність автора та перекладача в лаконічній формі передати великий зміст. Розвивається критичне мислення учнів, розширюється кругозір. Для візуалізації на дошці кріпляться малюнки, ілюстрації до образу, записуються ключові слова характеристики персонажа. Урок закінчується обговоренням ідеї твору та впливу твору на особистісне світосприйняття учнів (на зображеному на дошці дереві учні прикріплюють листочки із записаними своїми добрими безкорисливими справами, ділами), що підсилює реалізацію виховної мети уроку.

Перегляд файлу

Конспект уроку зарубіжної  літератури

7 клас

Тема уроку:  Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця).

 

Мета уроку:  Закріпити знання учнів про новелу як жанр; показати   актуальність новели О.Генрі „Останній листок”; розвивати навички виразного читання, образного мислення,  уміння характеризувати образи героїв художнього твору; аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблеми, що порушуються у творі, формувати у них любов  до життя, уміння характеризувати образи героїв    художнього твору; аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблеми, що порушуються у творі, формувати  у них  любов до життя, уміння виживати в світі попри всі                        негаразди; виховати прагнення робити добро людям.

 

Обладнання:  Портрет О. Генрі, ілюстрації до новели „ Останній листок”, зображення скульптури «Мойсей» Мікеланджело, зображення сатира, листочки з написами героїв новели, аркуш з проблемним питанням, паперові листочки, слайди, текст В.Стефаника «Кленові листочки», текст О.Генрі «Останній листок».

  Тип уроку:   урок засвоєння нових знань.

 

Епіграф:  (найбільш відповідний   епіграф учні допомагають учителеві вибрати і пояснити наприкінці уроку)

 

  Добро - не наука, воно - дія.

                                                                                                                       Р. Роллан

 

У маленькому тілі часто таїться велика душа.

Англійська приказка

 

                           Я не знаю вищого подвигу, аніж подати руку

                          занепалому духом.

                                                          М. Гоголь

 

                           Слід бути людиною, незважаючи на всю

                          жорстокість навколишнього світу. І це можливо.

                                                    О. Генрі

 

Жити - значить жити для інших. Всі ми живимося один від одного.

Нехай хоч іноді жевріє вогник доброти.

Не треба відмовлятися від неї.

Доброта надає людині сили, якщо йому важко живеться

Е. М. Ремарк

 

 

Хід уроку

 

І. Організація класу. Привітання. Облік відсутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Опитування за запитаннями. Учні дають короткі відповіді 

Слайд 1:

Учитель. Ми прочитали новелу «Останній листок», яку написав … (продовжують учні: О.Генрі)

Якій національній літературі належить творчість О.Генрі? (Американській)

Яке справжнє ім’я письменника? (Вільям Сідні Портер)

Яку версію походження псевдоніму ви вважаєте реальною? (Вільям Сідні Портер у в'язниці пам’ятав, що коли був аптекарем,  часто користувався довідником Етьєна Остена Генрі. Дійсно, дехто вважає, що вибрано псевдонім випадково. Але мені здається, що в житті нічого випадкового не буває. Остен Генрі – автор довідника, що допомагав лікувати фізичні недуги. А.О.Генрі лікує… душі…)

Який жанр твору «Останній листок»? (Новела)

Завдання учню на зворотній стороні дошки на знання ознак новели: вибрати ознаки новели і розмістити на дошці, прикріпивши магнітами (ознаки жанрів на картках: невеликий обсяг, прозова форма, великий обсяг,

віршована форма, одна подія із життя героя, багато подій із життя героя, несподіваний фінал твору, очікуваний, прогнозований фінал, мала кількість персонажів, велика кількість персонажів, лаконізм, напружений сюжет, влучні художні засоби, мова натяків, складна будова твору, однолінійний сюжет).

 

Продовження опитування учнів:

Яких героїв ви пам’ятаєте? Назвіть їх імена. (Імена героїв прикріплюються на дошці: Сью, Джонсі, Лікар, Берман, Пневмонія).  

Якщо не назвали Пневмонію, то наступне запитання: Хто з героїв новели виглядав як “підтоптаний задишкуватий бовдур з червоними кулацюрами”?

Кого письменник називає в новелі  “старим джентльменом містером Пневмонією”? (Хворобу).

Чому хвора Джонсі так ретельно рахувала листки плюща за вікном? (Дівчина була переконана, що з  відірваним останнім листком вона помре).

 

Рефлексія. Звук дощу.

Який епізод нагадує вам цей звук? (Протягом усього твору йшли дощі, вітер відривав листки, промок Берман).

Знайдіть відповідні уривки у творі.

 

Слайд 2:

 

Читання цитат: Надворі вперто йшов холодний дощ із снігом,… цілу ніч періщив дощ і шаленів рвучкий вітер, …а  потім, коли настала ніч, знову зірвався північний вітер, знов у вікна періщив дощ, тарабанячи по низьких голландських карнизах,… такої жахливої ночі.

Які почуття викликає  дощ?  (в дощ хочеться тепла, затишку, споглядати на дощ з вікна будинку… Почуття пригнічення, тривожність).

 

  Вчитель: На фоні цементного холоду, сирості і сірості, кого з героїв  може характеризувати  японське прислів’я:

 

Слайд 3:

            „Перлина любить ховатися в непоказаній оболонці”.(Відповіді учнів: Це Берман)

Так, це містер Берман. (Учитель листок із імям Бермана прикріпляє посередині дошки).

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Запис у зошити дати, теми уроку (Назва теми уроку записана до початку уроку, але буле закрита аркушами паперу.  Рекомендація вчителя писати правильно, охайно).

 

ІV. Мотивація  навчальної діяльності учнів.

Учитель: Чи хотіли б ви, діти,  мати такого, як Берман,  друга? Сусіда? Перехожого? Випадкового пасажира? Однокласника? (Відповіді учнів: Так, адже  у важку  хвилину ми хочемо, щоб нам на допомогу  хтось прийшов).

Учитель: Що можна зробити, щоб така людина була поряд? На це питання ми спробуємо  сьогодні відповісти, глибше проаналізувавши твір.  (Проблемне питання вивішується на дошці).

 

V. Робота над темою.

За текстом прослідкуємо, як О.Генрі знайомить нас із цим героєм:

Яке враження справив на вас Берман? Що ви про нього памятаєте? Висловте власну думку і підтвердіть текстом (цитати)

 

Коли ми вперше  знайомимося з образом Бермана? За яких обставин? (Автор описує хворобу дівчини Джонсі і її розчарування. Уперше ми чуємо про Бермана, коли Сью, яка допомагає хворій подрузі, вирішує покликати старого, щоби нібито змалювати з нього образ відлюдька-золотошукача).

Читання цитати:

- Спробуй заснути,- порадила Сью.- Мені треба покликати сюди Бермана, щоб намалювати з нього відлюдька-золотошукача. Я вийду на хвилинку, не більше. А ти лежи й не рухайся, поки я не повернуся.

Словникова робота: Відлюдько (запис слова на дошці). Відлюдько  – самітник (1. Релігійний фанатик, який живе у відлюдному місці — в пустелі, печері тощо; пустельник.  2. перен. Той, хто живе самітно або тримається осторонь від інших людей).

 

Учитель: Образ старого Бермана складний.

Яким автор змальовує Бермана? Зачитайте. (Старий Берман був художником і жив на першому поверсі під ними. Йому вже перевалило за шістдесят...У мистецтві Берман був невдахою. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не малював нічого, крім якоїсь мазанини - вивісок та реклам. На шматок хліба він заробляв, позуючи тим молодим художникам з колонії, які не могли платити натурникові-професіонал… кричав він з жахливим німецьким акцентом.  Він занадто багато пив… дуже тхнуло ялівцівкою,  буркітливий дідок, який нещадно знущався з усякої делікатності (у деяких перекладах - сентиментальності)

 

Словникова робота: Сентиментальність (Запис слова  на дошці. Пояснення учнів або вчителя: сентиментальність – чуттєвість, здатність переживати).  

 

на крок не наблизився до своєї Музи, щоб хоч торкнутися краю її мантії.

Словникова робота: Муза - в давньогрецькій міфології кожна з дев'яти богинь - покровительок поезії, мистецтв і наук. 2.перен. Джерело поетичного натхнення; творчість поета з його індивідуальними особливостями.

 

Як його називають героїні? (Сью: «…я думаю, що ви гидкий старий... старий базіка».  Джонсі не називає Бермана, вона після того, як дізналася, хто повернув їй надію, мабуть, перейнялася «тихою вдячністю»). 

 

Слайд 4: 

 

Створення асоціативного куща  в ході обговорення:

відлюдько     невдаха         п'яничка        старий базіка              дивакуватий

                          Берман

чуйний    добрий здатний до самопожертви    60 років   сторожовий пес

Як себе сприймав Берман? (…дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі.)

 

Яке враження справила зовнішність Бермана  на вас? (…Берман з червоними очима, які помітно сльозилися борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика).

Слайд 5:

Проблемні питання: пояснити «Борода Мойсея Мікеланджело ... спускалась у нього з голови сатира... на тіло гнома»

Учитель: Ви можете пояснити зміст цього речення? Якщо ні, то спробуємо  разом!

Хто такий Мікеланджело?

Слайд 6:

(Скульптор, архітектор, художник).

Учитель: Усі скульптури Мікеланджело були зроблені з мармуру. За легендою, якось один чоловік спитав Мікеланджело:

– Як вам вдається робити такі чудові скульптури з цих кусків мармуру?

– О дуже просто! – Відповів митець: “Я лише беру кусок мармуру і відсікаю з нього все зайве”.

Учитель: Зараз послухаємо, що  учні дізналися про скульптуру  Мікеланджело «Мойсей», про Мойсея.

Розповідь підготовлених  1-3 учнів.

Слайд 7:

 

Слайд 8:

 Учні: (Мойсей – біблійний герой, пророк, який 40 років водив людей по пустелі. Через нього Бог передав людям на землю 10 заповідей на скрижалях.

Скульптура «Мойсей» є одним із шедеврів італійського архітектора, скульптора, художника Мікеланджело Буанарроті. Він зобразив біблійного героя, пророка Мойсея, який намагався вивести  людей із Єгипту, де вони страждали. 40 років блукали по пустелі, прямуючи до кращого життя, поки не дійшли до Ізраїлю. Через Мойсея Бог передав людям на землю 10 заповідей на скрижалях.

Права рука пророка опирається на скрижалі завіту, а ліва — перебирає пасма довгої бороди. Права частина його тіла напружена — праве плече та нога, дещо зігнута в коліні, трохи висунуті вперед, тоді як ліве плече та нога — відведені назад.

 

Слайд 9:

 

 Цікаво, що на скульптурі пророк зображений з ріжками. Із ріжками його зобразив Мікеланджело через помилки в перекладі кількох рядків старого Завіту. Там, де мова йшла про Мойсея, в оригінальному тексті на івриті було сказано, “що євреям було важко дивитись на обличчя Мойсея, бо воно світилось променями”, однак слово “промені” на івриті має кілька значень, одне з яких якраз рога. Тож і переклали спершу неправильно текст як рога, а Мікеланджело, тому і зобразив рогатого Мойсея).

Учитель: Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм? Чому?

Обговорення та  створення таблиці-схеми. (На дошці зображення Мойсея і  зображення Бермана  з ілюстрації із твору «Останній листок»). (Обидва герої старшого віку, досвідчені, готові прийти на допомогу іншим, уособлюють добро. Як пророк блукав зі своїм народом аж 40 років пустелею,прямуючи до кращого життя, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям вони виконали свої місії. Біблійний герой привів свій народ «у землю обітовану», а художник написав свій шедевр – останній листок плюща на стіні будинку для Джонсі).

 

Мойсей

Берман

вік

Старий

 Старий

Період пошуків  

40 років

40 років

Мрія

Пошук кращого шляху

Шедевр, " щоб вибратися звідси»

Результат

Ізраїль

Написав шедевр

 

А хто такі сатири?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 10:

 

Словникова робота: Сати́ри (Запис слова  на дошці. Пояснення учнів або вчителя. Зображення на дошці.

Слайд. Сатири (грец.) — у давньогрецькій міфології — лісові й гірські божества нижчого рангу, які уособлювали первісну, грубу силу природи, що знаходить вияв у тваринних атрибутах їхнього зовнішнього вигляду; демони родючості, постійні супутники Діоніса. Торс і голова в них людські, вони відзначаються міцною будовою, мають тупий ніс, гострі цапині вуха, щетинисту шерсть і невеликий козячий або кінський хвіст. У деяких з них є на голові роги. Сатири населяють ліси й гори, люблять полювання, танці, музику, вино.

Словникова робота: Карлик (Запис слова  на дошці. Пояснення учнів або вчителя).

Учитель: Отже,  борода Бермана схожа на  бороду величного зображення «Мойсея»,  голова сатира, тіло карлика). Що ми відчуваємо, коли уявляємо зовнішність  Бермана? (Викликає сміх).

 

Який вид комічного використовує О.Генрі, адже у  нас на обличчі посмішка. (Іронія)

Учитель: Автор іронізує з його кумедної зовнішності, з його постійних розмов про шедевр, який він коли-небудь залишить світові. До того ж, Берман п'є запоєм, у нього характер сварливого старого.

 

Але не лише іронію використовує О.Генрі. Що приховується за дивною зовнішністю? (Дивній зовнішності протиставляється  благородне серце, ніжна душа, адже лише людина з великим серцем  може допомагати іншим безкорисливо. О.Гері використовує прийом антитези).

Учитель: усі деталі підкреслюють контрастність, наприклад, розглянемо, якими  кольорами зображений Берман? Берман у старій синій сорочці, зображаючи відлюдька-золотошукача, всівся на перекинутому догори дном чайнику, що правив за скелю. (До речі, теж зображено іронічно: чайник замість скелі).

Синій колір холодний, але символізує  чесність, справедливість, незворушність, відповідальність.  

 

Як поставився Берман до розповіді Сью про хворобу Джонсі?

Виразне читання учнем слів Бермана: - Що,- кричав він з жахливим німецьким акцентом,- хіба ще є такі дурні, щоб умирати через листя, яке осипається з клятого плюща? Вперше чую. Ні, не хочу позувати для вашого йолопа відлюдька! Як це ви дозволяєте їй забивати голову такими дурницями? Ах, маленька бідолашна міс Джонсі!

 

Учитель: Зачитайте опис місця проживання, інтер’єр.

Читання учнями: В невеличкому районі вулиці показилися й розбились на вузькі смужки триповерхового цегляного будинку в його тьмяно освітленій комірчині внизу. В кутку стояв мольберт з підрамником, на якому було натягнуто чисте полотно, що вже двадцять п'ять років чекало перших штрихів шедевра.

Учитель: Невтішна картина: але це на перший погляд. Як ви можете пояснити такий інтерєр.  (На такому сірому, невеселому, похмурому тлі, яскравіше розквітає краса почуттів. Жалюгідні життєві умови героїв — лише тло, на якому найповніше розквітає краса їхніх душ.

 

Дослідницька робота.

Як допоміг Берман Джонсі? (Намалював листок, який  повернув Джонсі надію та бажання жити).

Хто назвав листок шедевром? (Сью).

Що означає слово «шедевр»?

Словникова робота: Шедевр (Запис слова  на дошці. Пояснення учнів або вчителя.

Шедевр (франц. chef-d’oeuvre) – головна робота. 1. зразки виробів .2. Блискавичний, зразковий виріб, який є найвищим досягненням мистецтва, майстерності.

Учитель: Які ви знаєте шедеври? (Леонардо да Вінчі «Мона Ліза»...).

 

Проблемне питання: Листок  - Шедевр? (запис на дошці)

Учитель: зачитайте опис листка.

Читання  учнями опису листка: а на цегляній стіні ще виднів листок плюща. Один-єдиний. Темно-зелений біля стебла, але з жовтизною, тління й розкладу по зубчастих краях, він хоробро тримався на галузці за двадцять футів від землі…Листок плюща був ще на своєму місці…

 

Чи може простий листок бути шедевром? Невже його зображення, зображення простого листка можна побачити в галереях? (Ні). Тоді чому Сью називає малюнок Бермана – шедевром,  чи можемо ми його називати «шедевром»? (Так, звичайно, адже він вселив надію Джонсі жити далі, якщо на вітрі і холоді ще тримається останній листок, то яке право вмирати має вона!)

Що символізують кольори листка? (Жовтий – тепло, зелений – надію).

 

Учитель: Листок   більше  (знак «більше» на дошці) ніж  Шедевр!

Що таке «Листок»?

(Це Врятоване життя Джонсі

 Добро

 Порядність

 Взаємодопомога)

 

Говорять, що шедеври створюють генії. Тоді Берман – це ГЕНІЙ! (Запис на дошці слова- сигналу)

Чим розплатився Берман за свій шедевр? (Своїм життям).

Чи варто було тратити час, сили, здоров’я на нього? Чому? (Малюнок Бермана – врятоване молоде життя, яке, можливо, в майбутньому, створить не один такий шедевр. Дівчинка мріяла намалювати Неаполітанську затоку).

 

Слайд 11:

Висновок:  Берман, маючи тіло карлика, виявив душу велетня.

 

Із якими героями ви порівняли б Бермана? (Прометей приніс людям вогонь. Безкорисно служив людям).

Як ми говоримо, коли хочемо сказати, що людина безкорисливо служить людям? (У серці Бермана горить прометеїв вогонь).

 

Увага на дошку. (Перевірка завдання учня, що визначав ознаки новели на початку уроку).

 

Слово вчителя:  Новела  має динамічний сюжет. У ній автор використовує такий прийом, як несподівана кінцівка. Скільки сюжетних ліній у творі? Які саме? (Хвороба Джонсі і шедевр Бермана). На перший погляд основною сюжетною лінією є хвороба Джонсі, але коли дочитати останні слова твору, як  писав Рільке, що у творі з’являється  Бог інколи тоді, коли треба зробити паузу, тому дочитавши оповідання, на мить замислишся, і стане зрозуміло, що лінія долі Бермана важливіша, бо це людина, яка жертвує безкорисно заради іншого. Насправді головною подією в творі є самовідданість Бермана. Обидві лінії набувають остаточного несподіваного розв'язання тільки в самому кінці новели, коли Сью розкриває правду подрузі).

Як ви гадаєте для чого це робить автор? (Завдяки такому прийому О. Генрі тримає читача в стані напруження до самого завершення новели. Але цей прийом виконує ще одну функцію – за його допомогою старий Берман в одну мить морально виростає в наших очах і перетворюється на символ самопожертви.)

Новела є прикладом "подвійної розв'язки» (наявні дві сюжетні лінії) та   надзвичайного гуманізму, любові до людини,  взаємодопомоги.

Чому Берман не втішає хвору словами? (Берман – старий і досвідчений, його зоряний час – минув. Зараз потрібно врятувати молоде життя. Що він і робить, малюючи цілу ніч останній листок. Слова в цьому випадку недоречні, треба діяти. Джонсі і Берман схожі – вони творчі особистості, люди світу мрій).

 

Слайд 12:

Робота над епіграфом

Учитель: допоможіть мені вибрати епіграф до уроку, свої думки аргументуйте.

Гадаєте, чи можна вважати кінець оповідання щасливим?

Чому автор, створюючи розповідь, не залишив Бермана живим? ( Смерть Бермана підносить добро, безкорисливість, самопожертву на найвищий рівень людських стосунків).

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Запис в зошити  плану характеристики героя:

  1. Старий з бородою Мойсея.
  2. Чисте полотно невдахи-натурника.
  3. П’яничка-буркотун в тьмяній комірчині.
  4. Сторожовий пес двох художниць.
  5. Карлик з душею велетня.

Слайд 13:

Сміливість, альтруїзм, милосердя, оптимізм, переживання, об’єднання, жалість, егоїзм, розуміння, терпіння, великодушність, анонімність.

 

З перших букв складіть слово, яке є визначальним для сьогоднішнього уроку. Самопожертва

Чи згодні ви, що всі записані слова є складовими частинами самопожертви? Яке слово зайве? (Егоїзм).

А яке протилежне значення егоїзму?

Словникова робота: альтруїзм.

Альтруїзм (франц. altuisme, лат. alter — інший) — безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших; протилежність егоїзму. Це різновид самозречення, це свідоме, нехай і короткочасне обмеження власного егоїзму.

 

Давайте замінимо його (етичність, ентузіазм).

Словникова робота: ентузіазм.

Ентузіа́зм (грец.) — стан піднесення, захоплення, натхнення.

 

Розповідь учнів результатів виконання випереджального завдання, яке складалося з прочитання новели В.Стефаника «Кленові листочки», часткового аналізу , порівняння новел. Елемент компаративного аналізу.

Розповідь учнів: Коли я читав  новелу В.Стефаника «кленові листочки», був ніби пригнічений важкою ситуацією, описом життя селян, які жили бідно, працювали, але не мали найнеобхіднішого. Родина зібралася а хрестини, породілля була дуже хвора, і її смерть вважали питанням часу, адже їй допомогти не було можливості. Діти, серед яких найбільший – це шестирічний хлопчик, що ран подорослішав, в усьому допомагав, але врятувати матір теж не міг, не міг заспокоїти немовля, не міг співати пісні, і мати, помираючи, заспівала:      У слабім, уриванім голосі виливалася її душа і потихеньку спадала межи діти і цілувала їх по головах. Слова тихі, невиразні говорили, що кленові листочки розвіялися по пустім полю, і ніхто їх позбирати не може, і ніколи вони не зазеленіють. Пісня намагалася вийти з хати і полетіти в пусте поле за листочками...

Кленові листочки – життя її дітей, яких розкидає доля по світу;  листочки – це отанні сторінки життя матері, яка  до останньої секунди присвятила себе дітям.

 

VII.Рефлексія.

Чи зустрічали ви Бермана в сучасному житті? В класі? Школі? 

Імя Бермана може бути узагальненим? Кого  може характеризувати?

Напишіть на  паперових листочках, який останній  безкорисний вчинок заради іншого ви зробили? Прикріпимо на дереві життя литочки (на дошці малюнок дерева) і розростеться наше дерево величне і красиве. (На фоні пісні)

 

 

Слайд  14:

 

Читання  уривку вірша Ліни Костенко „ Вірші з варіаціями”.

Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить, –
Принаймні вік прожити як належить

 

Висновок: Отже, чи можемо ми сказати, що можна зробити, щоб така людина, як Берман,  була поряд? (Самому бути таким! Більше робити добрих справ!).

 

VІІІ. Домашнє завдання:

Письмова характеристика Бермана.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кіловата Лариса Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 липня 2018
Переглядів
13027
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку