Урок: Читання казки І. Франко «Королик і Ведмідь»
Мета: розказати учням про Івана Франка; розвивати техніку читання першокласників; виховувати колективізм, почуття гідності.
Хід уроку
I. Організаційний моментУрок: Читання казки І. Франко «Королик і Ведмідь» (казка)
Мета: розказати учням про Івана Франка; розвивати техніку читання першокласників; виховувати колективізм, почуття гідності.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повторення та закріплення вивченого матеріалу
Мовленнєва розминка
1) Робота над скоромовкою.
Радо грати дітворі
У широкому дворі.
Гомінлива дітвора
На весь двір кричить: «Ура!»
2)Робота над чистомовкою.
Ія-ія-ія — а це що за чудасія?
Іг-іг-іг — це ж ведмежий барліг.
Ить-ить-ить — тут ведмідь у ньому спить.
Ни-ни-ни — бачить він медові сни.
Читання тексту В. Запорожець «Кульбабка»
III. Робота за «Читанкою» (с. 65–67)
Розповідь учителя
— Кого ви бачите на портреті?
— Великого українського письменника Івана Яковича Франка знають і дорослі, і малі діти.
Іван Франко дуже любив тварин, особливо сиріток, бездомних, беззахисних. Писав казки про тварин. Об’єднав їх у збірку «Коли ще звірі говорили».
Читання тексту про Івана Яковича Франка вчителем
— Хто такий Іван Якович Франко?
— Великий український письменник Іван Франко в дитинстві часто бував
батьковій кузні. Любив спостерігати за нелегкою роботою коваля.
У сім'ї хлопчика привчали до праці, поваги до людей. І, звісно ж, хотіли, щоб дитина вчилася на радість батькам, на добро людям.
Іван Франко для дітей створив цікаві казки. Найвідоміші з них — «Ріпка» і «Фарбований Лис».
Ім'ям Івана Франка названо вулиці, театри, школи.
Опрацювання казки І. Франка «Королик і Ведмідь»
— У казках І. Франка під образами тварин висміюються люди з їх недоліками: жадібністю, невдячністю, жорстокістю, грубістю і нечемністю, хитро-щами та лінощами. У казках тварини з цими рисами характеру завжди пока-рані.
Іван Франко писав дітям: «Значить, дітоньки любі, не тим цікава казка, що говорячи ніби про звірів, вона одною бровою підморгує на людей, немов дає їм знати:
— Та чого ж ви братчики, смієтеся? Адже се не про бідних баранів, вовків та ослів мова, а про вас самих з вашою глупотою, з вашим лінивством. Адже ж я навмисне даю вам ваші рухи, ваші думки, ваші слова, щоб ви якнайкраще зрозуміли не їх, а себе самих».
1) Читання казки вчителем.
— Що міг побачити Ведмідь у гнізді Королика? Складіть продовження казки.
— Казка «Королик і Ведмідь» завершується перемогою лісової дрібноти над сильними і хижими мешканцями лісу. Розділяючи радість переможців, читач доходить висновку, що завдяки єднанню, колективній мудрості можна захистити правду і справедливість.
2) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання казки учнями.
— Хто головні герої казки?
— Які герої казки?
— Хто переміг?
3) Вибіркове читання.
— Прочитайте речення, в яких описується Королик.
— Прочитайте речення, в кінці якого стоїть знак оклику.
— Прочитайте речення, в кінці якого стоїть знак питання.
4) Читання казки за особами.
Розігрування частини тексту за умовною позначкою
— Казки маленькі, а розуму в них багато.
— Які риси характеру засуджує Франко у своїх казках?
— У казках висміюється зло, заздрість, грубощі, невихованість і тупість. Малі пташки королики не дозволили Ведмедю ображати їх гідність, примусили його просити пробачення.
5) Робота над прислів'ями.
— У якому прислів'ї висловлена головна думка казки? (Хто інших ображає, себе не поважає.)
Робота в групах. Гра «З'єднай речення»
І. Я. Франко — це... цікаві казки.
Народився у... український письменник.
Створив для дітей... родині коваля.
IV. Підсумок уроку
— З творчістю якого письменника ознайомилися на уроці?
— Чого вчать його казки?