Урок читання. Леся Українка"Біда навчить"

Про матеріал

Конспект уроку з літературного читання на тему "Біда навчить" за творчістю Лесі Українки.

Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу; на основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків,розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, розрізняти позитивні і негативні риси характеру; висловлювати своє ставлення до героїв казки, свої враження від почутого.

Перегляд файлу

Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Леся Українка «Біда навчить».

Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу; на основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків, визначити повчальний характер казки;

формувати соціокультурну та комунікативну компетентності, загально пізнавальні вміння;

виробляти вміння вести діалог, узагальнювати, систематизувати знання та робити висновки;

розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, розрізняти позитивні і негативні риси характеру; висловлювати своє ставлення до героїв казки, свої враження від почутого; збагачувати соціальний досвід учнів;

розвивати навички виразного читання за особами, стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, творчі здібності, уяву, вміння спілкуватися;

виховувати інтерес до народної мудрості, бажання вчитися, сприяти вихованню позитивних рис характеру; щирі та дружні стосунки в колективі.

Обладнання : презентація до уроку, малюнки птахів, деформовані тексти, завдання для роботи у групах.

                                                  Хід уроку

І. Організація початку уроку. Створення ситуації успіху.

- До нас в гості завітала Леся Українка

(«Самій не довго збитися з путі. Та трудно з неї збитися в гурті»)

  • Ці рядки з драми «Лісова пісня», яку написала Л. Українка, і яку ви будете вивчати у старших класах.
  • Чи уважно ви прослухали пораду Лесі?
  • Скажіть, як ви зрозуміли ці слова?
  • Я бажаю вам сьогодні бути працьовитими, дружніми, прислухатись до думки один одного, допомагати.

ІІ. Оголошення теми і очікування навчальних результатів.

  • Сьогодні на уроці ми закінчуємо працювати над казкою Лесі Українки «Біда навчить».
  • Як ви вважаєте, чого навчить нас цей урок?
  •  

                    Любити і поважати рідну мову                  бути творчими

Бути дружніми   

    

                                           урок навчить          виразно читати

  

 Визначати головну думку твору  

                                        Дасть відповідь на питання як розуму навчитись

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Перевірка читання уривку (деформований текст)
  • На попередньому уроці ми з вами працювали над першою частиною казки, і вдома ви виконували дуже цікаве творче завдання.
  • Зараз я хочу перевірити як швидко ви вмієте читати домашній текст? Але це буде не звичайний текст, а деформований. Перед вами уривок першої частини, хто спробує його прочитати?
  1. Читання уривку казки в діалозі.
  • А зараз давайте уявимо себе акторами і завітаємо до школи акторської майстерності.
  • Пропоную вам прочитати уривок казки в діалозі( автор, горобчик, сорока, крук)
  • Чим прикрасила Л.Українка розмову птахів? (прислів*ями, приказками)
  • Наведіть приклади.
  1. Читання творчих робіт.

Кожному з вас я пропонувала проявити творчість пофантазувати і придумати свою кінцівку казки. Хто розкаже? (відповіді дітей)

ІV. Робота з новим матеріалом.

  • Ми заслухали декілька варіантів кінцівки казки.
  • А чи бажаєте дізнатись, яку кінцівку казки написала Л.Українка?
  1. Робота з підручником.

(читання тексту учнями вголос)

  1. Словникова робота.

У тексті вам зустрілися нові слова, давайте з’ясуємо їх значення.

Зоглядівся – не помітив;

Статкує – хазяйнує;

Клуні – будівлі для зберігання харчів, врожаю.

Дбає – турбується.

  1. Фізкультхвилинка
  2. Повторне читання (мовчки)

А зараз пропоную ще раз перечитати кінцівку казки. Вдумайтесь у зміст прочитаного і приготуйтесь до торбинки запитань.

  1. Торбинка запитань.
  • Що став робити горобчик, коли пташки йому відмовили?
  • Коли горобчик почав приходити до розуму?
  • Чи продовжив горобчик сваритися з іншими пташками?
  • Як хазяйнував горобчик?
  • Як почали ставитися до горобчика пташки?
  • Як стали називати горобчика сусіди-горобці?
  1. Робота в групах
  • А зараз пропоную вам попрацювати в групах, але перед цим давайте згадаємо правила роботи в групах.

1 група

Розмістивши риси характеру у правильній послідовності, розкажіть, як змінювався горобчик.

                        Горобчик

Вихований                            завзятий                   обережний

             Безтурботний             хазяйновитий                 турботливий

Дурненький             розсіяний                   допитливий        кмітливий

          Мудрий

2 група

Скласти прислів*я

«Дурні бились, а ……             розумні поживились»

«Хто дурнем вродився, той ….             Дурнем і згине»

«Не на те мудра, щоб …..            дурнів розуму навчати»

«Поки біди не знатимеш, то …… розуму не матимеш»

«Розум на дорозі ……. Не валяється»

3 група

Розгадати кросворд

  1. До кого першого звернувся горобчик за порадою?
  2. Хто налякав горобчика на болоті?
  3. Хто дав пораду: «А от коли захочеш знати, скільки тобі літ жити, то се я можу тобі сказати»
  4. Де мешкала сова?
  5. Яка пора року навчила горобчика розуму?
  6. Який псевдонім автора казки?

4 група

Розташувати рядки так, щоб вийшов текст

  1. Дуже нерозумним був.
  2. Як зиму перезимував.
  3. Горобчик на світі жив.
  4. То мудрим й господарським став.
  1. Робота над головною думкою казки ( в русі)
  • В нашому класі розвішені малюнки героїв казки, який на вашу думку допоміг горобчику навчитися розуму, стати мудрішим і змінитися?
  • (На дошці малюнки сови, крука, сороки,  і нічого не зображено)
  • Підійдіть до малюнка того птаха який на вашу думку допоміг горобцю. Доведіть свою думку.
  • А чому деякі учні нічого не обрали (бо жоден з птахів не дав поради горобцю, а він сам потрапивши в скрутне становище почав розуму вчитися)
  • Діти хто змінив свою думку перейдіть до іншої групи.

V. Підсумок уроку

1.Закінчи речення.

Казка навчила мене цінувати ………

2. Бесіда

- На попередньому уроці ми дізнались багато цікавого з життя і творчості нашої письменниці Л.Українки, з багатьма ії віршами ми знайомі з попередніх років.

- Який зразок своїм життям і творчістю надає нам Л.Українка?

(вона була цілеспрямованою і наполегливою людиною, бо вже змалечку почала писати п*єси, вірші, знала кілька іноземних мов, писала музику;

Дуже багато своїх творів вона присвятила Україні, природі України, прищеплюючи і нам любов до батьківщини, рідної мови;

Боролась за незалежність свого народу;

Доля навчила її мужності, вона не корилася цій долі, активно сприймала життя

Коли читаєш вірші – розумієш як треба любити життя, творити, мріяти, перемагати всі труднощі;

Бути патріотом своєї Батьківщини.

  1. Самооцінювання
  2. Домашнє завдання.  

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 грудня 2021
Переглядів
650
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку