Тема. Звуки [п], [п′], буква Пп. Читання складів, слів і речень. Удосконалення навичок звукового аналізу слів.
Мета: вчити дітей правильно вимовляти звуки [п], [п′]; ознайомити учнів з новою для них літерою Пп; удосконалювати вміння впізнавати звуки [п], [п′] у словах, робити звуко-буквений аналіз слів;
Формувати навички читання складів, слів і речень із вивченими буквами; розширювати та збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення учнів, пам'ять, пізнавальний інтерес;
виховувати у дітей охайність, старанність, інтерес до навчання та любов до природи.
Тема. Звуки [п], [п′], буква Пп. Читання складів, слів і речень. Удосконалення навичок звукового аналізу слів.
Мета: вчити дітей правильно вимовляти звуки [п], [п′]; ознайомити учнів з новою для них літерою Пп; удосконалювати вміння впізнавати звуки [п], [п′] у словах, робити звуко-буквений аналіз слів;
Формувати навички читання складів, слів і речень із вивченими буквами; розширювати та збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення учнів, пам’ять, пізнавальний інтерес;
виховувати у дітей охайність, старанність, інтерес до навчання та любов до природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок – день народження
Методико – дидактичне забезпечення уроку: Мультимедійна презентація
«День народження букви «пе», мультимедійний проектор, відеоролік «Кошенята», «Уроки тітоньки Сови», підручник для 1 класу Українська мова. Буквар: Ч. 1/ К.І.Пономарьова – К.: УОВЦ «Оріон», 2018, предметні малюнки звірів, картки для парної роботи, таблиця, сигнали, плакат «Правильно сиди під час письма», мікрофон.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- готовність до уроку
- створення емоційного настрою уроку
Всі почули ви дзвінок
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався
До уроку готувався.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок вже починаймо.
Красиво читаємо!
Чітко відповідаємо!
Мовлення розвиваємо!
II. Актуалізація опорних знань.
- Діти сьогодні у нас незвичайний урок, адже по дорозі до школи знайшла лист. Прочитала кому він адресований – виявляється нам, 1-Б класу КЗШ №55.
- Першачки, прочитаємо цей лист!(читає учень або вчитель)(Слайд 2)
Дорогенький 1-Б клас!
На день народження запрошую Вас!
Візьміть в дорогу навики й знання
Чекають на Вас сюрпризи та нові знання.
З повагою буква П.
Букв вже вивчено чимало
Час згадати їх усі.
1. Бліц - опитування. Гра «Назви букви».
- Ось ми і у місті букв. Це півник. А в яких казках зустрічається цей казковий герой? ( «Котик та півник», «Коза-дереза»). Півень – це свійський птах.
- Він вам показує букву, ви називаєте її і промовляєте звук. Визначайте голосний чи приголосний.(Слайд 3)
2. Читання складів за променевою таблицею.(Слайд 4)
3.Читання речень та виправлення помилок. Вправа «Читай уважно та виправляй» ( Слайд 5)
Висновок: Ми повторили всі вивчені букви і готові подорожувати далі.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
— Буква П нам ніде не зустрілася. Отже, сьогодні ми познайомимося з цією літерою та дізнаємося, які звуки вона позначає. І звичайно, поспішаймо на День народження.
ІV. Вивчення нового матеріалу. Ознайомлення з новим звуком.
- Подивіться, кого ми зустріли по дорозі?(Пугач). Це – хижий птах, який живиться дрібними птахами та гризунами. Від сови відрізняється двома пучками пер на голові, які утворюють «вушка». Послухайте віршик.
-Про яких птахів у ньому розповідається?
Пугач хвалиться пінгвіну:
- Півень дав мені пір’їну
Причеплю, причепурюся,
Потім паві покажуся.
(Пугач, пінгвін, півень, пава)( Слайд 6)
- Повторіть за мною назви птахів: пугач, пава. З якого звука починаються ці слова? Пригадайте інших птахів, у назвах яких зустрічається цей звук? ( пелікан, перепілка, папуга). У яких словах звук [п] зустрічається двічі?
А який перший звук чується у словах пінгвін, півень? Яке ще слово з вірша про птахів починається звуком [п′]? (Пір’їна)
- Виявляється, пугач теж поспішає до нової букви на День народження. І для вас у нього є корисна інформація.
2. Артикуляція звуків [п], [п′], віднесення їх до приголосних, позначення фішкою.
- Вимовте звуки [п], а потім [п′]. Спочатку щільно притискуємо губи, а потім різко розкриваємо, випускаючи повітря з шумом назовні. Звуки вимовляємо глухо, без участі голосу. Який це звук голосний чи приголосний?
- Пугач хоче, щоб ви порівняли звуки [п], [п′]. Що в них спільного, а чим відрізняються? ([п]- твердий, [п′]- м’який).
3. Робота з підручником ст. 78 «Блиц - опитування» (Слайд 7)
- Відкрийте наші букварики. На свято запрошений павич. Це – дуже гарний птах, з розкішним хвостом. Але такий хвіст мають тільки павичі, а пави – зовсім непримітні. Ці птахи нагадують казкових Жар-птиць. У павича до вас теж є завдання.
- Хто або що зображено на малюнку? (павич, мавпа, стовп)
- Визначте місце букви «пе» у словах, на початку, в середині чи в кінці чуємо цей звук?
- Назви перший склад у слові павич? Другий? Назви звуки у першому складі, у другому?( Можна викласти на дошці схему)
- Розкажіть, що робить буква «Пе» на кожному малюнку?(прикрашає хвіст павича, позує, показує на стовп). Прикрашає, позує, показує всі ці слова починається зі звука [п]. Який це звук, голосний чи приголосний? Твердий чи м’який?
4. Гра «Упіймай звук»(Cлайд 9)
- На день народження до нової букви поспішає перепілка. Це – дикі та свійські птахи. Перепілки харчуються насіння, іноді поїдають комах.
- Допоможемо пташці вибрати подарунки для літери. Почувши слова зі звуком [п], [п′] плескайте у долоні.
Ручка, пенал, парасолька, зошит, папка, папір, альбом.
5. Гра «Розсели по будиночках»(Слайд 10)
- Наша перепілочка не може слова розселити по будиночках. Допоможемо їй, щоб вона вчасно потрапила на свято. В першій хатинці живуть слова з [п], а в другій з [п′].
(півень, пелікан, підручник, спідниця, пилосос, піаніно, пір’їна, помідор)
6. Ознайомлення учнів із буквою Пп.
- Мавпочка, яка теж поспішає на День народження літери, нам допоможе. Вона приведе нас до букви, якою позначаємо звуки [п], [п′]. Це буква «пе».(вішаю на дошку літеру Пп).(Слайд11-12)
Прийом «Керовані фантазії»
- Роздивіться її. На що схожа буква П?( Відповіді дітей) Послухайте віршик про літеру «пе»
Гарні хлопці молодці
Закопали два стовпці,
Третій їм допомагав,
Перекладинку поклав.
- порівняти велику і малу літеру Пп (розмір форма)
- друкування в повітрі, пояснення вчителя.
- друкування Пп в зошитах або конструювання з конструктора ЛЄГО.
Фізкультхвилинка з мавпочкою.( роздати картки тваринок, в назвах яких є звук [п], або немає)
- Підстрибули ті тварини, в назвах яких є чуємо [п], присіли ті, в назвах яких є -[п′] підняли руки вгору ті, в назвах яких немає звука[п], руки на пояс ті, в назвах яких немає звука [п′], руки вперед ті, в назвах яких є [п], [п′].
7. Читання складів з вивченими буквами.
а) Хорове читання складів за променевою таблицею, пірамідок складів, слів;
- Папуга, який прилетів до літери «пе» на День народження приніс для вас завдання. Прочитайте склади , пірамідки складів.(Слайд 13-15 )
б) Робота з Букварем (с.78) (Слайд16)
Завдання від панди – мешканка далеких країн – Китаю, Тибету. Панду називають «бамбуковий ведмідь», бо півдня їдять бамбук.
- Приголосні пішли в гості до голосних і утворилися склади. Прочитайте склади в таблиці рядками, а потім стовпчиками.(хором)( Склад 17)
Читання слів у стовпчиках. ( читання «ланцюжком» )
г) Утворення слів зі складом по-( ст.79)
- Пандочка прилетіла з далеких країн до нас на повітряній кулі.
- Які слова утворилися зі складом по- на початку? Складіть речення зі словами.
Фізхвилинка ( Склад 18)
V. Закріплення знань, і вмінь.
1. Читання складів і слів із вивченими буквами (с. 79). Логічно-аналітичні вправи. Диференціація. (Слайд19)
- На День народження поспішає і пелікан. Це – дуже великий птах. У нього величезний дзьобом з еластичним шкіряним мішком, у який він складає рибу. Він добре плаває, але пірнати не може. На території України цей птах живе на річці Дунай.
- Він пропонує вам попрацювати самостійно.
Група А
- Прочитайте самостійно склади, надруковані в підручнику в таблиці. Прочитайте пошепки слова, які утворилися зі складів.
Група Б
- Читання складів з таблиці по одному разом з вчителем.
Перевірка.
- Подивіться, до літери «пе» на день народження завітав мешканець Антарктиди – пінгвін. Цей птах не вміє літати, але дуже добре пірнає та плаває. Живиться рибою. Давайте розкажемо йому про нашу країну. Як вона називається? Чим славиться? А тепер прочитаємо текст нашому птаху.
а) Читання тексту вчителем .
б) Аналіз змісту за питаннями.
- Що побачили діти у селі? Що робили Пилип ті Павло? Чим займався Панас?
в) Читання тексту «ланцюжком».
г) Парна робота. «Ти - мені, я- тобі» Диференціація.
Група А
Група Б Вправа «Буксир»
Перевірка (Слайд 21)
- Прочитайте уривок до першого малюнка? До другого?
д) Добір заголовка до тексту (резервне)
VІ. Підсумок уроку
— До якої букви завітали на День народження?
— Які звуки вона може позначати?