Урок читання "Україна наша – вічна. Василь Сухомлинський «Вічна тополя»"

Про матеріал
Урок набуття нових знань з читання у 2 класі (за програмою О.Савченко ) на тему: "Україна наша – вічна. Василь Сухомлинський «Вічна тополя»
Перегляд файлу

Тема.

Україна наша – вічна.

Василь Сухомлинський «Вічна тополя»

Мета:

  • формування предметних компетентностей: навчати учнів сприймати художні твори В. Сухомлинського, ознайомити ще з одним національним символом українців – тополею, навчати визначати основну думку твору, усвідомлювати її, розвивати читацькі вміння, розвивати зв'язне мовлення учнів, логічне мислення, збагачувати їхній словникови              й запас; розширювати світогляд учнів; виховувати любов до природи, до Батьківщини, до традицій свого народу.
  • Формування ключових компетентностей:

уміння вчитися;

спілкуватись державною мовою;

інформаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної,

математичної грамотності;

компетентності в природничих науках і технологіях;

екологічної грамотності.

Обладнання: «Українська мова та читання», частина 2: підручник для 2 кл. /О.Я. Савченко. – К.: Оріон.- 2019, портрет В.Сухомлинського, збірки його творів, цеглинки LEGO, схематичний план уроку, малюнок тополі, завдання для групової роботи, таблиця чисел від 1 до 25, таблиця Зайцева.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Освітні галузі: мовно-літературна, громадянська, соціальна і здоров’язбережувальна, природнича.

І. Організаційна частина

Ось дзвінок сигнал нам дав –

Працювати час настав.

Нумо всі часу не гаймо

Працювати починаймо.

  • Усміхніться товаришу, побажайте подумки собі і йому успіхів.

ІІ. Етап визначення мети і проєктування

  • Щоб ефективно нам трудитись пропоную працювати за планом:
  1. Мовна розминка.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  3. Рубрика «Це цікаво».
  4. Робота над текстом.
  5. Робота в парах.
  6. Робота в групах.
  7. Вежа досягнень.
  • Чи готові ви працювати за даним планом?
  • Є зміни, чи доповнення?

(Доповнення: фізкультхвилинка).

ІІІ. Етап організації виконання плану діяльності

  1. Мовна розминка
  • Закрийте оченята, уявіть тепле літечко, ви на полі, кругом вас різнобарвний килим із квітів. Виберіть найкращу для себе квіточку, вдихніть її аромат. Відкрийте оченята, повторимо цю вправу ще декілька разів (квіточки з паперу).  
  • Глибоко вдихніть носиком та на видиху ротом назвіть дні тижня.
  • Візьміть до рук «свічечки», потушіть «полум’я».
  • Зосередьте свій погляд на центральній клітинці та намагайтесь знайти числа і полічити від 25 до 1(таблиця чисел від 1 до 25).
  • Робота за складовою таблицею Зайцева (вправа «Дощик»).
  • Згадаємо скоромовки у швидкому темпі.
  1. А дідусь Опанас

Нам купив ананас.

Тож приходьте ви до нас,

Почастуємо ми вас.

  1. У долині жив удав.

Удавав, що він все знав.

Удавав, що все умів.

У траві хвостом вертів.

2. Перевірка домашнього завдання

  • Користуючись порадами для виразного читання, прочитайте вірш Марії Морозенко «Мій тато повернувся із війни».
    1.  Оцінювання робіт товаришів цеглинками LEGO.
    2.      Запитання до прочитаного тексту:
  • Від імені кого ведеться розповідь? Якого вона віку?
  • Про яку подію зі свого життя розповідає дівчинка?
  • Які слова свідчать про те, що дитина дуже хвилювалась за свого тата? Прочитайте.
  • Які слова тата переконали дівчинку, що він справді повернувся. Прочитайте.
  • Молодці, гарно працювали вдома. Бажаю вам, щоб ви ніколи не пережили тих відчуттів, які мала ця дівчинка, чекаючи тата з війни.

3.       Оголошення теми і мети уроку. Мотивація

  • Відгадайте загадку:

Серед літа, мов пір'їнки,

Стиха падають сніжинки,

Вздовж дороги біля поля

Цвітом вкрилася (тополя).

  • Як дерево називається, що влітку в білий пух одягається (тополя).

(Демонстрація малюнка тополі).

  • Сьогодні у вас будуть усі умови для опрацювання легенди Василя Сухомлинського «Вічна тополя». Ви матимете можливість розвивати свої читацькі вміння, зможете навчитись визначати головну думку твору,  розвивати зв'язне мовлення, розширите та збагатите свій світогляд та словниковий запас.
  • Що ви особисто очікуєте від цього уроку?

3.1 Вправа «Цей урок навчить мене..»

  • Бажаю, щоб ваші очікування здійснились.
  • Де ви можемо використати отримані знання?

3.2 Рубрика «Це цікаво», виступи членів «Довідкового бюро»

    Тополя – це символ дерева життя, оберіг українців, символ рідної землі, свободи України, дівочої та жіночої краси, стрункості, гнучкості, смутку, самотності,  результат міфічного перетворення дівчини, жінки на дерево. Тополя може символізувати воду й вогонь, місяць і сонце, адже листя має різні відтінки зеленого: знизу світло-зелений (вода, місяць), зверху темно-зелений (вогонь, сонце).

     В Україні найпоширеніша тополя пірамідальна. Відомі народні порівняння дівчини, жінки з тополею: «струнка, як тополя», «висока, як тополя», «тонка, як тополя», «гнучка, як тополя», «самотня, як тополя». Тополя, як і верба, стала національним символом України.

      Це дерево можна вважати чемпіоном росту серед нашої флори. За рік із посадженого пагона виростає 2-3-метрове дерево. В Україні є тополя, якій уже 200 років. Вона росте біля с. Угольни Рівненської обл. Обхват стовбура – 9,06м. У народі існує повір'я: «Народився син – посади 20 тополь, буде жениться – поставить хату».

       У 80-х роках ХХст. припустилися великої помилки, вирубавши майже всі тополі. Чому це сталося? Жіноче дерево тополі під час цвітіння виділяє пух, що спричиняє алергічні хвороби організму. Але чоловічі екземпляри, тобто ті, що не цвітуть, не виділяють пух і тому дуже корисні. Зараз, висаджуючи нові дерева, намагаються вибирати сорти, що не дають пуху, а старі – грамотно обрізати, що років на п’ять рятує нас від «пухопаду».

        Тополя має надзвичайно велике екологічне значення: тополя – пилосмок. Вона поглинає пил, дим, гази, шкідливі сполуки. Одне дерево за сезон «споживає» до 70 кг бруду.

       Тополя – постачальник кисню. Виробляє його вдвічі більше, ніж дуб, і втричі більше, ніж липа. Одна тополя за сезон виробляє стільки кисню, скільки одній людині потрібно на рік. Виділяє в атмосферу липкі сполуки – фітонциди, завдяки яким тополя має антибактеріальні властивості.

      Тополя – фільтр. За літо доросле дерево очищає повітря від 20-30 кг пилу і сажі.

       Насадження тополі вздовж ярів перехоплюють інфільтровані води і не допускають заболочення прилеглих полів.

4.   Актуалізація життєвого досвіду учнів

  • Пропоную розв'язати задачу:

За літо доросле дерево очищує повітря від 30 кг пилу і сажі. Скільки кілограмів повітря очистить одна тополя за три літа?

  • Доведіть, що тополя це дерево. Яке це дерево?
  • Спробуйте  намалювати тополю (звернути увагу, що дерево малюється знизу до верху).

5.   Словникова робота. Читання пірамідок слів «луною» за вчителем (стара-престара, узимку, пам’ятаю, однакова, приходять, відходять, легенда, народилася).

  • Знайдіть серед слів іменник. Що це слово означає?

6.   Стіна слів:

легенда – це поетична розповідь про яку-небудь історичну подію, про життя людей, оповите казковістю,  фантастикою.

7.  Фізкультхвилинка

8.  Робота над текстом легенди

  • Пригадайте, що ви знаєте про Василя Сухомлинського? (Виставка книжок В. Сухомлинського).

8.1 Читання вчителем легенди «Вічна тополя»

8.2 Тестування (цеглинки LEGO: зелена, жовта,  червона)

  1. Де стоїть стара-престара тополя?

край села – зелена

край дороги – жовта

край лісу – червона

  1. Із чим порівнюється тополя, стоїть як?

сторож – зелена

дід - жовта

дівчина - червона

  1. Скільки літ тополі?

50 - зелена

10 - жовта

ніхто не знає - червона

  1. Хто посадив тополю?

мама - зелена

ніхто не знає - жовта

дідусь - червона

  1. Із чим порівнюється народження тополі?

з народженням України - зелена

з народженням мами - жовта

з народженням дідуся – червона 

8.3 Читання оповідання «ланцюжком» за вказівкою вчителя «наступний»

8.4 Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання

  • Між ким відбувається розмова?
  • Які питання в вас виникли?
  • Скільки літ тополі? Хто її посадив?
  • Про що розмірковує автор?
  • Прочитайте опис тополі й роздум автора. Назвіть іменники в першому реченні опису.
  • Як ви гадаєте, чому автор проводить паралель між тополею та Україною? (Думає, що вона народилась разом з Україною).

8.5 Робота в парах

- Читання «Вовк – заєць».

  • Який вислів із твору, на вашу думку, може бути його назвою?
  • Отже,  образ тополі, що росте край дороги і вже ніхто й не пам’ятає, хто її посадив, символізує силу та незламність, є образом самої України та її нездоланності. Вона ростиме вічно доки житиме Україна. А Україна житиме вічно, а якщо треба, ми її завжди зуміємо захистити .
  • Василь Сухомлинський дав своєму оповіданню підзаголовок «легенда».
  • Що казкове чи фантастичне зустрічається в цьому творі? (Вічне дерево, тополя народилася разом з Україною).

8.6 Робота в групах

1-3 група – гра «Знайди пару»:  доберіть слова, що означають ознаки, до слів – назв предметів:

тополя голі

листя  завжди однакова

Україна старий – престарий

віти  зелене

дідусь вічна

2-4 група – складіть  сенкан до слова «тополя».

5-6 група – складіть тематичну павутинку до слова «Україна».

8.7 Вправа «Займи позицію»

  • Чи варто висаджувати тополі у містах? Доведіть свою думку.

Виховна бесіда: бережіть дерева, це не тільки наші легені, а й смачні плоди, будівельні матеріали, паливні ресурси, краса, що надихає на життя і творчість. Розумно та економно використовуйте природні ресурси, щоб було що залишити нашим нащадкам.

IV. Етап контрольно – оцінювальний

  1. Підсумок уроку
  • Чи досягли очікуваних результатів ви особисто?
  • Чи виконали ми всі поставлені завдання?
  • З якими труднощами зіткнулись?
  • Оцініть мене та себе (за допомогою цеглинок LEGO: чудово – зелена, добре – синя, можу краще – жовта, потрібна допомога - червона).

2. Домашнє завдання

- Прочитати легенду. Намалювати ілюстрацію до твору.

docx
Додав(-ла)
Савченко Жанна
Додано
2 березня 2021
Переглядів
1250
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку