Тема.
Україна наша – вічна.
Василь Сухомлинський «Вічна тополя»
Мета:
уміння вчитися;
спілкуватись державною мовою;
інформаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної,
математичної грамотності;
компетентності в природничих науках і технологіях;
екологічної грамотності.
Обладнання: «Українська мова та читання», частина 2: підручник для 2 кл. /О.Я. Савченко. – К.: Оріон.- 2019, портрет В.Сухомлинського, збірки його творів, цеглинки LEGO, схематичний план уроку, малюнок тополі, завдання для групової роботи, таблиця чисел від 1 до 25, таблиця Зайцева.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Освітні галузі: мовно-літературна, громадянська, соціальна і здоров’язбережувальна, природнича.
І. Організаційна частина
Ось дзвінок сигнал нам дав –
Працювати час настав.
Нумо всі часу не гаймо
Працювати починаймо.
ІІ. Етап визначення мети і проєктування
(Доповнення: фізкультхвилинка).
ІІІ. Етап організації виконання плану діяльності
Нам купив ананас.
Тож приходьте ви до нас,
Почастуємо ми вас.
Удавав, що він все знав.
Удавав, що все умів.
У траві хвостом вертів.
2. Перевірка домашнього завдання
3. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація
Серед літа, мов пір'їнки,
Стиха падають сніжинки,
Вздовж дороги біля поля
Цвітом вкрилася (тополя).
(Демонстрація малюнка тополі).
3.1 Вправа «Цей урок навчить мене..»
3.2 Рубрика «Це цікаво», виступи членів «Довідкового бюро»
Тополя – це символ дерева життя, оберіг українців, символ рідної землі, свободи України, дівочої та жіночої краси, стрункості, гнучкості, смутку, самотності, результат міфічного перетворення дівчини, жінки на дерево. Тополя може символізувати воду й вогонь, місяць і сонце, адже листя має різні відтінки зеленого: знизу світло-зелений (вода, місяць), зверху темно-зелений (вогонь, сонце).
В Україні найпоширеніша тополя пірамідальна. Відомі народні порівняння дівчини, жінки з тополею: «струнка, як тополя», «висока, як тополя», «тонка, як тополя», «гнучка, як тополя», «самотня, як тополя». Тополя, як і верба, стала національним символом України.
Це дерево можна вважати чемпіоном росту серед нашої флори. За рік із посадженого пагона виростає 2-3-метрове дерево. В Україні є тополя, якій уже 200 років. Вона росте біля с. Угольни Рівненської обл. Обхват стовбура – 9,06м. У народі існує повір'я: «Народився син – посади 20 тополь, буде жениться – поставить хату».
У 80-х роках ХХст. припустилися великої помилки, вирубавши майже всі тополі. Чому це сталося? Жіноче дерево тополі під час цвітіння виділяє пух, що спричиняє алергічні хвороби організму. Але чоловічі екземпляри, тобто ті, що не цвітуть, не виділяють пух і тому дуже корисні. Зараз, висаджуючи нові дерева, намагаються вибирати сорти, що не дають пуху, а старі – грамотно обрізати, що років на п’ять рятує нас від «пухопаду».
Тополя має надзвичайно велике екологічне значення: тополя – пилосмок. Вона поглинає пил, дим, гази, шкідливі сполуки. Одне дерево за сезон «споживає» до 70 кг бруду.
Тополя – постачальник кисню. Виробляє його вдвічі більше, ніж дуб, і втричі більше, ніж липа. Одна тополя за сезон виробляє стільки кисню, скільки одній людині потрібно на рік. Виділяє в атмосферу липкі сполуки – фітонциди, завдяки яким тополя має антибактеріальні властивості.
Тополя – фільтр. За літо доросле дерево очищає повітря від 20-30 кг пилу і сажі.
Насадження тополі вздовж ярів перехоплюють інфільтровані води і не допускають заболочення прилеглих полів.
4. Актуалізація життєвого досвіду учнів
За літо доросле дерево очищує повітря від 30 кг пилу і сажі. Скільки кілограмів повітря очистить одна тополя за три літа?
5. Словникова робота. Читання пірамідок слів «луною» за вчителем (стара-престара, узимку, пам’ятаю, однакова, приходять, відходять, легенда, народилася).
6. Стіна слів:
легенда – це поетична розповідь про яку-небудь історичну подію, про життя людей, оповите казковістю, фантастикою.
7. Фізкультхвилинка
8. Робота над текстом легенди
8.1 Читання вчителем легенди «Вічна тополя»
8.2 Тестування (цеглинки LEGO: зелена, жовта, червона)
край села – зелена
край дороги – жовта
край лісу – червона
сторож – зелена
дід - жовта
дівчина - червона
50 - зелена
10 - жовта
ніхто не знає - червона
мама - зелена
ніхто не знає - жовта
дідусь - червона
з народженням України - зелена
з народженням мами - жовта
з народженням дідуся – червона
8.3 Читання оповідання «ланцюжком» за вказівкою вчителя «наступний»
8.4 Бесіда за змістом тексту з елементами вибіркового читання
8.5 Робота в парах
- Читання «Вовк – заєць».
8.6 Робота в групах
1-3 група – гра «Знайди пару»: доберіть слова, що означають ознаки, до слів – назв предметів:
тополя голі
листя завжди однакова
Україна старий – престарий
віти зелене
дідусь вічна
2-4 група – складіть сенкан до слова «тополя».
5-6 група – складіть тематичну павутинку до слова «Україна».
8.7 Вправа «Займи позицію»
Виховна бесіда: бережіть дерева, це не тільки наші легені, а й смачні плоди, будівельні матеріали, паливні ресурси, краса, що надихає на життя і творчість. Розумно та економно використовуйте природні ресурси, щоб було що залишити нашим нащадкам.
IV. Етап контрольно – оцінювальний
2. Домашнє завдання
- Прочитати легенду. Намалювати ілюстрацію до твору.