Конспект уроку згідно з чинною програмою, який містить як теоретичний матеріал, так і практичну складову. Для уроку використовуються матеріали " Відео уроки з географії України"
Тема : Чорна металургія України.
Мета та завдання :
Освітня. Познайомитись з поняттям «металургійний комплекс»; проаналізувати його склад та значення у господарстві України. Розглянути особливості сировинної бази, виробничий процес, типи підприємств, продукцію, центри та принципи розміщення, міжгалузеві зв’язки чорної металургії. Познайомити учнів з проблемами та перспективами розвитку чорної металургії.
Виховна. Патріотичне виховання. Економічне виховання. Екологічне виховання.
Розвиткові. Розвиток пам’яті, мови, мислення. Розвиток вмінь працювати з текстом підручника, контурною картою,атласом, додатковою літературою, робити короткі записи в опорній таблиці та схемі, розвиток вмінь складати економіко-географічну характеристику галузі господарства.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент . 1хв
Доброго ранку, мої сьогоднішні партнери, я надіюсь на спільну і плідну працю.
ІІ Актуалізація знань і вмінь
1.Назвіть структуру промисловості України
2.з якими галузями вже ознайомились на попередніх уроках?
3.назвіть основні чинники розміщення ПЕК.
я, хіміч ІІІ Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності. 2 хв.
- Ще 1,5 тис років тому, в Україні майже у кожному селі стояла кузня (кузня-це приміщення для обробки металів способом гарячого кування).Обов'язково на краю села, адже виплавлення металу – це справа пов'язана з вогнем. Коваль, знана на селі людина, був і лікарем і знахарем. Коли у селян восени закінчувалася робота, вони приходили до коваля і разом з ним діставалися боліт, де і шукали руду. Рудий мінерал...Може відсіля і назва. Заготовляли деревне вугілля і починалося на кузні дійство...Коваль міг викувати голку, прекрасні обладунки для воїна, знаряддя праці селянину...
Поясніть епіграф нашого уроку (діти читають і пояснюють)
Назвіть родовища розміщення залізної та марганцевої руди, родовищ коксівного вугілля, вапняків, вогнетривів? (показать на карті)
IV. Вивчення нового матеріалу.
На картці-супроводі знайдіть нові терміни та зачитайте їх, протягом уроку ми будемо ними користуватися.
Для нашої роботи знадобиться знання деяких нових термінів. Вони є у кожного в картці – супроводі, знайдіть та зачитайте нові терміни. Чи знайомі ці слова вам? Ну що ж, на протязі уроку ви познайомитесь ними )
Розповідь вчителя.
В повсякденному житті нас оточують предмети з металу без яких ми вже не можемо обійтися. Придивіться уважніше до того, що нас оточує з чим ми, повсякчас зустрічаємося. Ніжки до парт, літаки, автомобілі, верстати, – всього не перелічиш. І всюди – залізо і його сплави. Залізо є найпоширенішим металом. у промисловості залізо отримують з руди.
Користуючись атласом та знаннями отриманими в 8 класі, виконуємо завдання 1 Заповнюємо таблицю у картках на партах, За це завдання у картку само оцінювання виставте собі по 1 балу за кожен стовпчик
Перевіримо
давайте позначимо родовища залізних та марганцевих руд на Україні.
(Робота на повторення з картою корисних копалень (атлас) потім учні виходять до дошки та показують родовища на економічній карті України.)
- Які та де в Україні є басейни залізної руди?
▲- Криворізький басейн (Дніпропетровська обл.),
Кременчуцький район (Полтавська обл.),
Керченський басейн (Крим),
Білозерський район (Запорізька обл.).
Марганець надає міцність сталі – легує її.
Нікопольський басейн.
▄ - Донбас (коксівне вугілля).
Щоб кам’яне вугілля годилося для використання у чорній металургії, його треба перетворити на кокс. Цим займається коксохімічна промисловість.
Коксохім: Донбас-Макіївка,Горловка, Алчевск,Маріуполь(біля сировини та споживача).
Придніпров’я-Дніпродзержинск,Дніпропетровск,Запоріжжя,Кривий Ріг(біля споживача)
Крім руди та коксу для роботи металургії потрібні флюсові вапняки та вогнетривка глина Покажіть на карті найбільші родовища флюсів і вогнетривких глин.
Флюси( вапняк) додають до руди,щоб одержати шлаки з певними фізичними та хімічними властивостями.
-Докучаєвськ, Первомайськ, Новотроїцьк (Донецька обл.),
Вогнетривкі матеріали використовують для виготовлення вогнетривкої цегли,якою викладають стіни доменної печі. Вони витримують температуру більш ніж 1580˚С.
Вогнетривкі матеріали(вогнетривка глина, )- Часів Яр,Горлівка(Донецька обл),Христофорівка(Дніпропетровська обл).
Руди чорних металів |
Коксівне вугілля |
Нерудна сировина для ЧМ |
1. Залізна руда Кременчуцький р-н Криворізький басейн Бєлозерський р-н Керченський басейн 2. Марганцева руда Нікопольський басейн |
Донецький басейн Центри видобутку: - Єнакієве - Горлівка - Макіївка - Донецьк - Костянтинівка |
1. Доломіт - Донецька обл. 2.Вапняк флюсовий - Донецька обл. 3.Пісок формувальний - Запорізька обл. 4. Кварцит 5. Вогнетривкі глини |
Який ми можемо зробити висновок, щодо розміщення
Давайте підсумуємо, всі родовища корисних копалин, які потрібні для чорної металургії знаходяться на сході
– Чи далеко розміщені родовище одне від одного?
– Чи добре тут розвинена транспортна система?
– Зробить висновок (вся сировина для виплавки чорних металів на території України є, родовища розміщені компактно).
Отже для розміщення ЧМ сприяють такі чинники: (Каже вчитель, якщо учні не можуть пояснити)
Проблемне завдання.
На вашу думку, чорна металургія. галузь матеріаломістка чи ні?
Принципи розміщення підприємств галузі.
Для виплавки 1 т чавуну треба до 3 т залізної руди, до 1,5т коксу, 0,5т вапняку, 10 – 20т води, марганцева руда, флюсові матеріали.
Виходячи з цього та аналізуючи карти давайте назвемо принципи розміщення підприємств чорної металургії.
увага на екран
- і так, Які райони концентрації чорної металургії ви можете виділити?(Придніпровський, Донецький, Приазовський ).
Увага на ек Сукупність металургійних центрів та вузлів, що тяжіють один до одного – утворюють металургійний район. (охоплює територію однієї або кількох областей і формують територіально-виробничі комплекси).
(Визначення основних районів та центрів чорної металургії)
Робота з класом, застосування практичних навичок роботи з атласом та картою.
І район – придніпровський ( Паспарту- розповідь, заповнюємо таблицю) Увага на екран
ІІ район – Донбас ( Паспарту- розповідь, заповнюємо таблицю) Увага на екран
ІІІ район - Приазов’я ( Паспарту- розповідь, заповнюємо таблицю)
Металургійні райони |
Металургійні центри |
1.Придніпровський (Дніпровська, Запорізька області) |
- Кривий Ріг («Криворіжсталь») - Запоріжжя («Запоріжсталь», «Дніпроспецсталь») - Дніпропетровськ - Дніпродзержинськ (Дніпропетровська обл.) - Новомосковськ (Дніпропетровська обл.) - Нікополь (Дніпропетровська обл.) - Марганець (Дніпропетровська обл.) |
2. Донецький р-н |
Донецьк (Донецька обл.) - Макіївка (Донецька обл.) - Єнакієве (Донецька обл.) - Харцизьк (Донецька обл.) - Алчевськ (Луганська обл.) - Луганськ (Луганська обл.) - Краматорськ (Донецька обл.) - Костянтинівна (Донецька обл.) |
3.Приазовський р-н |
Маріуполь «Азовсталь» - Керч |
Звернемось до карток само оцінювання, у вас є можливість отримати ще 3 бали - -Робота з картою чорної металургії України
за картою атласу давайте визначимо, галузеву структуру промисловості.
Назвіть центри:
металургія повного циклу – Макіївка, Донецьк, Єнакієве, Дніпропетровськ, Запоріжжя «Запоріжсталь», Кривий Ріг, Нікополь, Маріуполь «Азовсталь».
- переробна металургія – Запоріжжя, Костянтинівка, Стаханов, Дніпропетровськ.
– виробництво феросплавів – Нікополь, Запоріжжя, Стаханов.
– виробництво труб – Нікополь, Запоріжжя, Стаханов, Дніпропетровськ, Маріуполь, С Новомосковськ, Харцизьск.
– виробництво метизів виробничого призначення – Запоріжжя, Дніпропетровськ, Харцизськ (сталедротний завод), Дружківка.
Робота у парах з підручником.
Назвіть проблеми які існують в ЧМ та які перспективи розвитку галузі.
тепер відкрийте в себе карту « Найбільш забруднені міста України».
Проблеми та перспективи розвитку галузі
Які екологічні проблеми пов’язані з чорною металургією?
Які економічні проблеми має чорна металургія?
Які перспективи розвитку?
В картку само оцінювання виставте собі бали
Проблеми та перспективи розвитку |
|
- Застаріле обладнання - Недостатнє впровадження досягнень НТП у виробництво - Надмірна концентрація екологічно брудних підприємств у Придніпров'ї, Донбасі; - 6% складає неперервний розлив сталі в Україні (в Японії 100%) - Соціальні проблеми промислових регіонів; - Екологічні проблеми (ч.м. - забруднює атмосферу) |
- Інвестування - Переоснащення галузі - Рішення економічних і соціальних проблем - Розвантаження найбільших промислових районів
- Розміщення нових підприємств у малих і середніх містах
|
Ви знаєте,що в промисловості галузі розвивається не відокремлено, а взаємодіють одна з одою
Побудуйте схему Міжгалузевих зв'язків
(Творче завдання,Формує у дітей логічне мислення)
ІІІ. Закріплення нового матеріалу:
Фронтальне заповнення схеми на дошці.
Чорна металургія -Це ніби велетенське дерево, могутня коренева система якого перебуває в землі, а гігантська крона спрямована в небо. Видобування і збагачення залізної руди, виплавка чавуну, виплавка чавуну, сталі, виробництво прокату (труб, металевих листів, стрічок, рейок, дроту) – це коріння та стовбур дерева, виробництво феросплавів (сполук заліза з кремнієм, марганцем, хромом), виплавка електросталі, порошкова металургія – це крона, а коксохімія, виробництво вогнетривів, електродів, будматеріалів – гілки та листя цього дерева.
Давайте спробуємо створити міні групи, по 4 учні і Складемо сенкан
Наприклад
Прокат
Холодний, гарячий
Виробляти, виплавляти,випускати
Прокат використовують в будівництві
Металургія
Кросворд «Паливо та сировина чорної металургії».(Якщо залишиться час)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
М |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Я
1,2,5,6 – басейн залізної руди.
4 – басейн марганцевої руди.
3 – басейн коксівного вугілля.
Відповіді.
ІV. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання. (Диференційоване)
Всім опрацювати статтю підручника с.116-121
Вивчити опорні таблиці та схеми ;
Творче завдання (домашнє завдання) Дослідницькі задачі
1)Ст. 120 № 16
2) Де і за яких умов в Україні в майбутньому можна було б побудувати металургійні комбінати (використати опорні конспекти, карти, здобуті знання)?
1