ТЕМА: Узагальнення і систематизація знань, вмінь і навичок учнів за темою «Чотирикутники. Паралелограми».
Мета: Узагальнити і систематизувати знання учнів про чотирикутники (паралелограм, прямокутник, ромб, квадрат); формувати вміння розв’я- зувати задачі з вивченої теми;показати застосування знань в практичній діяльності; розвивати логічне мислення учнів, увагу; виховувати старанність, наполегливість, потяг до знань.
Тип: Урок узагальнення і систематизації знань.
Хід уроку
І. Оргмомент.
П. Перевірка домашнього завдання.
Про виконання домашнього завдання доповідають консультанти.
В кінці уроку зібрати зошити для перевірки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Виберіть із цих запропонованих геометричних фігур ту, про яку Ви могли б сказати: „Це Я!”.
(Учням пропонуються фігури: квадрат, трикутник, прямокутник, круг.)
- Хто з Вас вибрав квадрат?
- Про Вас можна сказати, що Ви організовані, пунктуальні, чітко дотримуєтесь правил і інструкцій, уважні до деталей, акуратні, практичні, настирні, тверді у рішеннях, працелюбні з аналітичним мисленням, тобто є справжні математики.
- Хто з Вас вибрав прямокутник?
- А Ви допитливі, сміливі, з позитивною установкою до всього нового, довірливі, дуже емоційні, , швидко червонієте в деяких ситуаціях, тобто Ви ліричні натури.
- Всім іншим учням я раджу підійти до мене після уроку. Я розкажу про вас.
- Як бачите багато з Вас обрали фігури чотирикутної форми. І це не просто так.
Бо важко уявити собі життя без чотирикутників. Розгляньте предмети побуту, окремі конструкції будівель, зайдіть до магазину чи в картинну галерею, - і ви побачите безліч речей, деталі яких є чотирикутниками. Придивіться до візерунків паркету, орнаментів вишитих сорочок…
І так, „Світ що нас оточує – це світ геометрії. Тож давайте пізнавати його!”
На сьогоднішньому уроці ми пригадаємо властивості вивчених чотирикутників з родини Паралелограма.
Запишіть в зошитах дату.
IV. Актуалізація опорних знань.
Щоб перевірити свої знання теоретичного матеріалу з теми потрібно розвʼязати кросворд. (учень біля дошки розвʼязує кросворд)
1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
По горизонталі:
4. Чотирикутник, у якого сторони попарно паралельні (паралелограм).
5. Відрізки, які сполучають протилежні вершини чотирикутника (діагоналі).
7. Паралелограм, у якого всі кути прямі (прямокутник).
9. Назва однієї з чотирьох точок чотирикутника, які зʼєднюються відрізками послідовно (вершина).
11. Назва відрізка, який сполучає сусідні вершини чотирикутника (сторона).
По вертикалі:
1. Несусідні вершини чотирикутника (протилежні).
2. Паралелограм , у якого всі сторони рівні (ромб).
3. Як поділяються діагоналі паралелограма точкою перетину? (навпіл)
6. Одиниця вимірювання кутів (градус).
8. Прямокутник, у якого всі сторони рівні (квадрат).
10. Якщо в паралелограмі діагоналі перпендикулярні, то цей паралелограм
- ... (ромб).
А ми з Вами також пригадаємо означення та властивості чотирикутників.
Чи правильні твердження? Відповідь даєте «так» чи «ні».
15.Діагоналі паралелограма перпендикулярні. (Ні)
Аналіз відповідей.
V. Розвʼязування задач.
Вчитель:
Д.Пойа казав: „Вміння розв’язувати задачі – це практичне мистецтво, подібне до плавання чи катання на лижах, чи грі на фортепіано. Навчитися цьому можна лише постійно тренуючись ...”
Ось ми і потренуємося. Але перед тим пригадаємо наш перший урок геометрії у 7 класі. Ми говорили, що наука геометрія виникла з практичних потреб, саме слово геометрія з грецької означає землемірство, тобто потрібні були знання для виконання практичних завдань. Тому вивчивши таку велику тему «Чотирикутники. Властивості паралелограмів», ви можете застосувати свої знання для розв’язання практичних задач і побачити для чого ми вчимо геометрію.
1.Швачка викроїла з тканини чотирикутник, який має бути ромбом. Як перевірити правильність виготовлення викрійки, не користуючись інструментами?
Відповідь: Якщо перегнути тканину по діагоналі,то краї тканини мають суміститися.
2.Дано дошку прямокутної форми. Тесляреві треба відрізати кінець дошки під кутом 450. Як це зробити?
Відповідь: Треба від вершини прямого кута відкласти по довжині дошки відстань, що дорівнює її ширині. Утвориться квадрат, який треба відрізати по діагоналі.
Відповідь: Агроному треба виміряти довжину і ширину, а потім діагоналі ділянки. Відповідні розміри повинні бути рівними.
1). У басейні дуже паралелограмної форми мешкає Гіпотенузопам. Він плаває з кута в кут по діагоналі, яка утворює зі сторонами басейну кути 900 і 300. Обчисліть довжини сторін басейну, якщо його периметр дорівнює 180 м. Відповідь: 30 м, 60 м.
2). У прямокутнику АВСD кут між діагоналями дорівнює 680. Знайти кути трикутника ВОС.
В С
О
А D
Відповідь: 340, 340, 1120.
Вчитель:
На початку уроку ми говорили, що багато предметів, які нас оточують, мають форму чотирикутників, але і в природі є «квадратні дива».
Деяким учням я дала завдання знайти в Інтернеті про «квадратні дива природи»
( Учениця демонструє фотографії і коментує їх.).
Невідомий досі вид дерев із стовбурами, що мають не круглий, а квадратний переріз, доглядають ботаніки в провінції Чжензян у Китаї. Тут на площі 50 квадратних метрів, росте 120 таких дерев заввишки 3-5 метрів. Дерева з чотиригранним стовбуром – це готова шпала, що не потребує обробки!
У Японії «квадратні кавуни» - вивів селекціонер Томоюкі Оно. Вони зберегли смак, але набули нових переваг: зручно ділити на скибки, легко відділяти шкірку, викладати при транспортуванні.
Українські науковці вивели кілька сортів «квадратного» солодкого перцю, які мають назву «Злато скіфів» (оранжевоплідний) і «Багряний
вулкан» (червоноплідний). Перець цих сортів більший і м’ясистіший, у нього вищий вміст вітаміну С і кращий аромат.
На замовлення авіакомпанії генетики у США вивели сорт кукурудзи з квадратними зернами. Під час «повітряних» обідів у польоті вони не скочуються з тарілки.
В Ізраїлі в інституті сільськогосподарських досліджень виростили „квадратні” помідори, їх легко пакувати.
Учні розв’язують ребуси, запропоновані вчителем .(Додаток)
А зараз учні ви будете виконувати самостійну роботу (тестові завдання на 4 варіанти з посібника Г. Возняк «Тестові завдання з геометрії», 8 клас, Т. «Підручники і посібники», 2009)
VІ. Домашнє завдання
Повт.§§1-5,виконати домашню самостійну роботу№1(підручник О.Істер, Геометрія 8 клас, «Генеза», 2021), скласти ребуси, в яких використовуються вивчені чотирикутники.
VІІ. Підсумки уроку.
VІІІ. Рефлексія.
Продовжіть речення :
Сьогодні на уроці я дізнався …
Сьогодні на уроці я навчився …
Сьогодні на уроці я повторив …
Сьогодні на уроці я закріпи
, ,
КО И
,,
’’’ ’
,
’ ’
1