Урок "Чотирикутники. Паралелограми"

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації знань, вмінь і навичок учнів за темою "Чотирикутники. Паралелограми". Матеріал містить задачі практичного змісту, кросворд, ребуси.
Перегляд файлу

 

 

 

 

ТЕМА: Узагальнення і систематизація знань, вмінь і навичок учнів за темою «Чотирикутники. Паралелограми».

Мета:  Узагальнити і систематизувати  знання  учнів  про  чотирикутники (паралелограм, прямокутник, ромб, квадрат); формувати  вміння розв’я- зувати задачі з вивченої теми;показати застосування знань в практичній діяльності; розвивати логічне мислення учнів, увагу; виховувати старанність, наполегливість, потяг до знань.

Тип: Урок узагальнення і систематизації знань.

 

Хід уроку

І. Оргмомент.

П. Перевірка домашнього завдання.

Про виконання домашнього завдання доповідають консультанти.

В кінці уроку зібрати зошити для перевірки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Вступне слово вчителя.

Виберіть із цих запропонованих геометричних фігур ту, про яку Ви могли б сказати: „Це Я!”.

(Учням пропонуються фігури: квадрат, трикутник, прямокутник, круг.)

- Хто з Вас вибрав квадрат?

- Про Вас можна сказати, що Ви організовані, пунктуальні, чітко дотримуєтесь правил і інструкцій, уважні до деталей, акуратні, практичні, настирні, тверді у рішеннях, працелюбні з аналітичним мисленням, тобто є справжні математики.

- Хто з Вас вибрав прямокутник?

- А Ви допитливі, сміливі, з позитивною установкою до всього нового, довірливі, дуже емоційні, , швидко червонієте в деяких ситуаціях, тобто Ви  ліричні натури.

- Всім іншим учням я раджу підійти до мене після уроку. Я розкажу про вас.

- Як бачите багато з Вас обрали  фігури чотирикутної форми. І це не просто так.

 

 

Бо важко уявити собі життя без чотирикутників. Розгляньте предмети побуту, окремі конструкції будівель, зайдіть до магазину чи в картинну галерею, - і ви побачите безліч речей, деталі яких є чотирикутниками. Придивіться до візерунків паркету, орнаментів вишитих сорочок…

І так, „Світ що нас оточує – це світ геометрії. Тож давайте пізнавати його!”

На сьогоднішньому уроці ми пригадаємо властивості вивчених чотирикутників з родини Паралелограма.

Запишіть в зошитах дату.

 

IV. Актуалізація опорних знань.

 

Щоб перевірити свої знання теоретичного матеріалу з теми потрібно  розвʼязати кросворд. (учень біля дошки розвʼязує кросворд)

 

                                                                     1                         2     

                      3

 

                         4

 

 

 

                         5

 

 

                         6

 

                   7                                                              8

 

 

                                             9

  

                                     10

 

                        11

 

 

 

 

По горизонталі:

4.  Чотирикутник, у якого сторони попарно паралельні (паралелограм).

 

 

 

5. Відрізки,  які сполучають  протилежні  вершини   чотирикутника (діагоналі).

7.   Паралелограм, у якого всі кути прямі (прямокутник).

9.   Назва однієї з чотирьох точок чотирикутника, які зʼєднюються відрізками послідовно (вершина).

     11. Назва  відрізка,  який  сполучає  сусідні   вершини     чотирикутника (сторона).

По вертикалі:

1. Несусідні вершини чотирикутника (протилежні).

2. Паралелограм , у якого всі сторони рівні (ромб).

3. Як поділяються діагоналі паралелограма точкою перетину? (навпіл)

6. Одиниця вимірювання кутів (градус).

8. Прямокутник, у якого всі сторони рівні (квадрат).

     10. Якщо в паралелограмі діагоналі перпендикулярні, то цей паралелограм  

      - ... (ромб).

    А  ми з Вами також пригадаємо означення та  властивості чотирикутників.

    Чи правильні твердження? Відповідь даєте «так» чи «ні».

 

  1.   Діагоналі ромба рівні. (Ні)
  2.   У ромба всі кути рівні. (Ні)
  3.   У паралелограма всі сторони рівні. (Ні)
  4.   У прямокутника всі кути рівні. (Так)
  5.   Діагоналі паралелограма рівні. (Ні)
  6.   У ромба сума кутів, прилеглих до однієї сторони, дорівнює 1800. (Так)
  7.   Сума протилежних кутів паралелограма дорівнює 1800. (Ні).
  8.   Діагоналі квадрата рівні. (Так)
  9.   У прямокутника всі сторони рівні. (Ні)
  10. Квадрат – це ромб із рівними кутами. (Так)
  11. Ромб – це прямокутник із рівними сторонами. (Ні).
  12. У паралелограма всі кути рівні. (Ні)
  13. Протилежні кути ромба рівні. (Так)

 

 

  1. Діагональ прямокутника ділить його на два рівних трикутники. (Так)

15.Діагоналі паралелограма перпендикулярні. (Ні)

  • Чи справились біля дошки з кросвордом?

Аналіз відповідей.

 

V. Розвʼязування задач.

Вчитель:

 Д.Пойа казав: „Вміння розв’язувати задачі – це практичне мистецтво, подібне до плавання чи катання на лижах, чи грі  на фортепіано. Навчитися цьому можна лише постійно тренуючись ...”

Ось ми і потренуємося. Але перед тим пригадаємо наш перший урок геометрії у 7 класі. Ми говорили, що наука геометрія виникла з практичних потреб, саме слово геометрія з грецької означає землемірство, тобто потрібні були знання для виконання практичних завдань. Тому вивчивши таку велику тему «Чотирикутники. Властивості паралелограмів», ви можете застосувати свої знання для розв’язання практичних задач і побачити для чого ми вчимо геометрію.

  1.   Задачі практичного змісту.

 1.Швачка викроїла з тканини чотирикутник, який має бути ромбом. Як перевірити правильність виготовлення викрійки, не користуючись інструментами?

Відповідь: Якщо перегнути тканину по діагоналі,то краї тканини мають суміститися.

 2.Дано дошку прямокутної форми. Тесляреві треба відрізати кінець дошки під кутом 450. Як це зробити?

Відповідь: Треба від вершини прямого кута відкласти по довжині дошки відстань, що дорівнює її ширині. Утвориться квадрат, який треба відрізати по діагоналі.

  1. Як агроному, не вимірюючи кутів чотирикутної земельної ділянки, пересвідчитись, що вона квадратна?

 

 

Відповідь: Агроному треба виміряти довжину і ширину, а потім діагоналі ділянки. Відповідні розміри повинні бути рівними.

  1.   Задачі за готовими малюнками. (виконують учні біля дошки)

 

1). У басейні дуже паралелограмної форми мешкає Гіпотенузопам. Він  плаває з кута в кут по діагоналі, яка утворює зі сторонами басейну кути 900 і 300. Обчисліть довжини сторін  басейну, якщо його периметр дорівнює 180 м.    Відповідь: 30 м, 60 м.

 

 

 

 

2). У прямокутнику  АВСD кут між діагоналями  дорівнює 680. Знайти кути трикутника ВОС.

                                        В                                             С

                                                                                                                   

                                                                      О                                                 

                                                                

                                       А                                               D

Відповідь: 340, 340, 1120.

Вчитель:

       На початку уроку ми говорили, що багато предметів, які нас оточують, мають форму чотирикутників, але і в природі є «квадратні дива».

      Деяким учням я дала завдання знайти в Інтернеті про «квадратні дива природи»

( Учениця демонструє фотографії і коментує їх.).

       Невідомий досі вид дерев із стовбурами, що мають не круглий, а квадратний переріз, доглядають ботаніки в провінції Чжензян у Китаї. Тут на площі 50 квадратних метрів, росте 120 таких дерев заввишки 3-5 метрів. Дерева з чотиригранним стовбуром – це готова шпала, що не потребує обробки!

 

 

 

        У Японії «квадратні кавуни» - вивів селекціонер Томоюкі Оно. Вони зберегли смак, але набули нових переваг: зручно ділити на скибки, легко відділяти шкірку, викладати при транспортуванні.

Українські науковці вивели кілька сортів «квадратного» солодкого перцю, які мають назву «Злато скіфів» (оранжевоплідний) і «Багряний

вулкан» (червоноплідний). Перець цих сортів більший і м’ясистіший, у нього вищий вміст вітаміну С і кращий аромат.

На замовлення авіакомпанії генетики у США вивели сорт кукурудзи з квадратними зернами. Під час «повітряних» обідів у польоті вони не скочуються з тарілки.

В Ізраїлі в інституті сільськогосподарських досліджень виростили „квадратні” помідори, їх легко пакувати.

Учні розв’язують ребуси, запропоновані вчителем .(Додаток)

А зараз учні ви будете виконувати самостійну роботу (тестові завдання на  4 варіанти з посібника Г. Возняк «Тестові завдання з геометрії», 8 клас, Т. «Підручники і посібники», 2009)

 

VІ. Домашнє завдання

Повт.§§1-5,виконати домашню самостійну роботу№1(підручник О.Істер, Геометрія 8 клас, «Генеза», 2021), скласти ребуси, в яких використовуються вивчені чотирикутники.

VІІ. Підсумки уроку.

 

VІІІ. Рефлексія.

Продовжіть речення :

Сьогодні на уроці я дізнався …

Сьогодні на уроці я навчився …

Сьогодні на уроці я повторив …

Сьогодні на уроці я закріпи


 

                                                                                                                    ,             ,

КО           И

 

                       ,,

’’’          ’           

 

 

        ,                                    

               ’          ’  

 

1

 

doc
Додано
24 жовтня 2022
Переглядів
489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку