Поданий матеріал може бути застосований на уроці геометрії у восьмому класі при вивченні теми "Чотирикутники".
Урок нестандартний, включає основні пункти теми, дає змогу повторити вивчений матеріал. Урок може бути заліковим.
Тема уроку: «Чотирикутники» (8 клас)
Мета уроку: 1. Систематизувати знання учнів по даній темі.
2. Продемонструвати застосування групового методу на уроках математики.
Тип уроку: Узагальнення та систематизації знань учнів по вивченій темі.
Обладнання: Репродукція картини К.С.Малевича «Чорний квадрат», таблиця
«Чотирикутники», креслярське приладдя.
Хід уроку:
Вчитель. Ми закінчили тему, яка називається «Чотирикутники». Сьогодні підсумковий урок. Учні класу розбиті на 5 груп. Кожна група подасть свою геометричну фігуру: паралелограм, прямокутник, ромб, квадрат, трапецію після жеребкування.
1 група. В цю групу, як і в інші, входять учні різних рівнів досягнень з математики, тобто учні різних здібностей. Ця група дає означення паралелограма і надає його властивості. Відповідають по черзі всі учні групи (демонструється рисунок паралелограма).
В С
А D
Паралелограм – це чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні.
Він має слідуючі властивості:
1. Якщо діагоналі чотирикутника перетинаються і точкою перетину діляться навпіл, то цей чотирикутник паралелограм (ознака паралелограма).
Діагоналі паралелограма перетинаються і точкою перетину діляться навпіл (властивість).
2. У паралелограма протилежні сторони рівні, протилежні кути рівні.
3. Кути паралелограма, прилеглі до однієї сторони є внутрішніми односторонніми і сума їх – 1800.
2 група. Демонструє прямокутник.
Означення: прямокутник – це паралелограм, у якого всі кути прямі. В С
Властивості:
1. Діагоналі прямокутника рівні.
2. Всі кути – прямі. А D
3. Діагоналі прямокутника перетинаються і точкою перетину діляться навпіл.
4. Протилежні сторони прямокутника паралальні і рівні. В
3 група. Демонструє ромб.
Означення: ромб – це паралелограм у якого всі сторони рівні. А С
Властивості ромба:
1. Діагоналі ромба перетинаються під прямим кутом.
2. Діагоналі ромба є бісектрисами його кутів. D
3. Ромб – паралелограм то по означенню паралелограма він має всі його властивості.
4 група. Демонструє квадрат. На дошці з’являється чорний квадрат на білому фоні листа ватмана. Ми в музеї однієї картини, всесвітньо відомої, майже легендарної. «Чорний квадрат» - знаменита картина Каземира Севериновича Малевича (1878 – 1935), основоположника суперматизма – одного із видів абстрактного мистецтва. Дивно, що просте зображення може впливати на настрій. Не всі сприймали творчисть Малевича, а він відповідав критикам: «Завжди вимагають, щоб мистецтво було зрозумілим, але ніколи не намагаються приспособити свою голову до розуміння». Чи не так дехто у нас відноситься до математики?
Квадрат – латинське «чотирикутний» - перший чотирикутник, який розглядають в геометрії.
В віршовій формі повідомляються всі властивості квадрата:
Рекомендуюсь: я – квадрат.
І вас повідомляю,
Що усього я по чотири маю:
Чотири сторони й вершини,
Кутів прямих чотири.
Осей симетрії – чотири –
Їх кожен може полічити, якщо не вірить.
Я зараз вам назву властивості свої –
Попарно паралельні сторони мої
І зв’язані всі долею одною –
Усі чотири рівних між собою.
Нічого я від вас не приховаю
Діагоналі також рівні маю.
Вчитель. Чудово поданий квадрат. Я хочу додати про квадратні чудеса в ботаниці:
1. В Китаї в провінції Чже-сьзян ростуть дерева висотою 3 – 5 м, які мають квадратний зріз. Це готові шпали.
2. Японський селекціонер Томоюки Оно вивів кавуни, які мають форму куба. Их зручно перевозити.
3. В Ізраїлі вирощують «квадратні» помидори, які легко пакувати в ящики.
5 група. Демонструє рисунок трапеції.
Означення: трапецією називається чотирикутник, у якого тільки дві протилежні сторони паралельні.
Види трапецій: прямокутна, рівнобічна, різнобічна.
В С В С В С
М N
А D А D А D
К К
Середня лінія трапеції – відрізок, який з’єднує середини бічних сторін, паралельна основам і дорівнює їх півсумі.
Висота. Для будь – якої трапеції перпендикуляри, опущені із вершин однієї основи на другу – рівні.
1. В рівнобічній трапеції кути при основі рівні.
2. Пряма, яка проходить через вершину меншої основи і паралельна бічній стороні, розбиває трапецію на паралелограм і трикутник.
Підводяться підсумки всіх 5 груп, але підсумкові бали будуть виставлені кожному учню після того, як буде проведно роз’язування задач. Кожна група одержує задачі. «Чотирикутники навколо нас» (приклади із життя: в мистецтві, архітектурі, у повсякденному житті - презентація).
Роз’язування задач
Учні записують в зошитах дату, тему. Кожна група одержує одну – три задачі. Роз’язують їх усно (приклад задач).
1. Один із кутів ромба дорівнює 700. Визначити останні кути.
Відповідь: 1100, 700, 1100.
2. У паралелограмі АВСД кут А дорівнює 900. Довести, що АВСД – прямокутник.
3. Знайти кути ромба, якщо кут між діагональю і стороною дорівнює 250.
4. Один із кутів трапеції при більшій основі дорівнює 700, другий – 500. Знайти інші кути.
Питання і задачі пропонує вчитель:
1. Записати в зошиті відповіді на питання:
- чим відрізняється квадрат від праралелогама, який не являється квадратом? (такий паралелограм не може мати одночасно прямі кути і рівні суміжні сторони);
- чим відрізняється квадрат від прямокутника, який не є квадратом? (такий прямокутник не являється одночасно і ромбом);
- чим відрізняється квадрат від ромба, який не являється квадратом? (такий ромб не має прямого кута).
2. Питання – жарти:
- що знаходиться у середині квадрата, прямокутника, ромба, трапеції? (площа);
- як називається квадрат, який не має жодного кута? (коло);
- в листі фанери випиляли квадратне віконце. Як швидко перевірити, що вирізаний чотирикутник є квадрат? (повернути його на 900 і вставити назад).
Дидактичні ігри.
1. Учням кожної групи дається 5 слів, з них 4 слова об’єднані загальною ознакою. Знайти п’яте зайве слово:
а) трикутник, відрізок, довжина, квадрат, круг;
б) трапеція, прямокутник, трикутник, квадрат, ромб;
в) додавання, множення, ділення, доданок, віднімання;
г) секунда, час, рік, вечір, тиждень;
д) сміливий, хоробрий, рішучий, відважний, злий.
2. «Мозкова атака». Кожна група висуває по одному представнику для змагання. Учитель ставить питання. Представники повертаються в свої групи і вирішують, що відповісти.
Завдання.
Майстер – паркетчик хоче впевнитися, що випилені із дуба чотирикутники – квадрати. Чи достатньо для цього:
а) рівність чотирьох сторін? (ні, може бути ромб);
б) рівність обох діагоналей? (ні, може бути прямокутник);
в) рівність чотирьох частин діагоналей ? (ні, може бути прямокутник);
г) рівність діагоналей і прямого кута між ними? (ні, може бути рівнобічна трапеція).
Відповідь: достатньо оночасної рівності сторін і діагоналей.
Підсумок уроку. Сьогодні на заключному уроці ми систематизували відомості про чотирикутники (паралелограм і його окремі види). Всі учні з завданнями справилися, але не у всіх групах активність була достатня.
Домашнє завдання. Повторити тему «Чотирикутники», скласти дві задачі.