Урок "Чотирикутники в планіметрії"

Про матеріал

Поданий матеріал може бути застосований на уроці геометрії у восьмому класі при вивченні теми "Чотирикутники".

Урок нестандартний, включає основні пункти теми, дає змогу повторити вивчений матеріал. Урок може бути заліковим.

Перегляд файлу

    Тема уроку: «Чотирикутники» (8 клас)

    Мета уроку: 1. Систематизувати знання учнів по даній темі.

                           2. Продемонструвати застосування групового методу на уроках математики.

 

     Тип уроку: Узагальнення та систематизації знань учнів по вивченій темі.

 

     Обладнання: Репродукція картини К.С.Малевича «Чорний квадрат», таблиця 

                            «Чотирикутники», креслярське приладдя.

 

Хід уроку:

 

     Вчитель. Ми закінчили тему, яка називається «Чотирикутники». Сьогодні підсумковий урок. Учні класу розбиті на 5 груп. Кожна група подасть свою геометричну фігуру: паралелограм, прямокутник, ромб, квадрат, трапецію після жеребкування.

     1 група. В цю групу, як і в інші, входять учні різних рівнів досягнень з математики, тобто учні різних здібностей. Ця група дає означення паралелограма і надає його властивості. Відповідають по черзі всі учні групи (демонструється рисунок паралелограма).

 

                             В                              С

 

 

                        А                               D

 

     Паралелограм – це чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні.

     Він має слідуючі властивості:

     1. Якщо діагоналі чотирикутника перетинаються і точкою перетину діляться навпіл, то цей чотирикутник паралелограм (ознака паралелограма).

     Діагоналі паралелограма перетинаються і точкою перетину діляться навпіл (властивість).

     2. У паралелограма протилежні сторони рівні, протилежні кути рівні.

     3. Кути паралелограма, прилеглі до однієї сторони є внутрішніми односторонніми і сума їх – 1800.

     2 група. Демонструє прямокутник.

     Означення: прямокутник – це паралелограм, у якого всі кути прямі. В                                 С

     Властивості:                                                                                              

     1. Діагоналі прямокутника рівні.

     2. Всі кути – прямі.                                                                                    А                                 D

     3. Діагоналі прямокутника перетинаються і точкою перетину діляться навпіл.

     4. Протилежні сторони прямокутника паралальні і рівні.                                В       

     3 група. Демонструє ромб.

     Означення: ромб – це паралелограм у якого всі сторони рівні.               А                    С

     Властивості ромба:

     1. Діагоналі ромба перетинаються під прямим кутом.

     2. Діагоналі ромба є бісектрисами його кутів.                                                         D

     3. Ромб – паралелограм то по означенню паралелограма він має всі його властивості.

     4 група. Демонструє квадрат. На дошці з’являється чорний квадрат на білому фоні листа ватмана. Ми в музеї однієї картини, всесвітньо відомої, майже легендарної. «Чорний                                 квадрат» - знаменита картина Каземира Севериновича Малевича (1878 – 1935), основоположника суперматизма – одного із видів абстрактного мистецтва. Дивно, що просте зображення може впливати на настрій. Не всі сприймали творчисть Малевича, а він відповідав критикам: «Завжди вимагають, щоб мистецтво було зрозумілим, але ніколи не намагаються приспособити свою голову до розуміння». Чи не так дехто у нас відноситься до математики?

     Квадрат – латинське «чотирикутний» - перший чотирикутник, який розглядають в геометрії.

     В віршовій формі повідомляються всі властивості квадрата:

 

     Рекомендуюсь: я – квадрат.

     І вас повідомляю,

     Що усього я по чотири маю:

     Чотири сторони й вершини,

     Кутів прямих чотири.

    Осей симетрії – чотири –

    Їх кожен може полічити, якщо не вірить.

    Я зараз вам назву властивості свої –

    Попарно паралельні сторони мої

    І зв’язані всі долею одною –

    Усі чотири рівних між собою.

    Нічого я від вас не приховаю

    Діагоналі також рівні маю.

 

Вчитель. Чудово поданий квадрат. Я хочу додати про квадратні чудеса в ботаниці:

1. В Китаї в провінції Чже-сьзян ростуть дерева висотою 3 – 5 м, які мають квадратний зріз. Це готові шпали.

2. Японський селекціонер Томоюки Оно вивів кавуни, які мають форму куба. Их зручно перевозити.

3. В Ізраїлі вирощують «квадратні» помидори, які легко пакувати в ящики.

     5 група. Демонструє рисунок трапеції.

     Означення: трапецією називається чотирикутник, у якого тільки дві протилежні сторони паралельні.

     Види трапецій: прямокутна, рівнобічна, різнобічна.

     В                               С                   В                            С                   В                                С

 

                                                                                                             М                                          N

 

     А                                      D        А                                    D          А                                                 D

                                                                                        К                                         К

     Середня лінія трапеції – відрізок, який з’єднує середини бічних сторін, паралельна основам і дорівнює їх півсумі.

     Висота.  Для будь – якої трапеції перпендикуляри, опущені із вершин однієї основи на                 другу – рівні.

     1. В рівнобічній трапеції кути при основі рівні.

     2. Пряма, яка проходить через вершину меншої основи і паралельна бічній стороні, розбиває трапецію на паралелограм і трикутник.

 

     Підводяться підсумки всіх 5 груп, але підсумкові бали будуть виставлені кожному учню після того, як буде проведно роз’язування задач. Кожна група одержує задачі. «Чотирикутники навколо нас»  (приклади із життя: в мистецтві, архітектурі, у повсякденному житті - презентація).

 

     Роз’язування задач

 

Учні записують в зошитах дату, тему. Кожна група одержує одну – три задачі. Роз’язують їх усно (приклад задач).

     1. Один із кутів ромба дорівнює 700. Визначити останні кути.

         Відповідь: 1100,  700, 1100.

     2. У паралелограмі АВСД кут А дорівнює 900. Довести, що АВСД – прямокутник.

     3. Знайти кути ромба, якщо кут між діагональю і стороною дорівнює 250.

     4. Один із кутів трапеції при більшій основі дорівнює 700, другий – 500. Знайти інші кути.

 

     Питання і задачі пропонує вчитель:

     1.  Записати в зошиті відповіді на питання:

          - чим відрізняється квадрат від праралелогама, який не являється квадратом? (такий паралелограм не може мати одночасно прямі кути і рівні суміжні сторони);

          - чим відрізняється квадрат від прямокутника, який не є квадратом? (такий прямокутник не являється одночасно і ромбом);

          - чим відрізняється квадрат від ромба, який не являється квадратом? (такий ромб не має прямого кута).

 

      2. Питання – жарти:

          - що знаходиться у середині квадрата, прямокутника, ромба, трапеції? (площа);

          - як називається квадрат, який не має жодного кута? (коло);

          - в листі фанери випиляли квадратне віконце. Як швидко перевірити, що вирізаний чотирикутник є квадрат? (повернути його на 900 і вставити назад).

 

      Дидактичні ігри.

 

      1. Учням кожної групи дається 5 слів, з них 4 слова об’єднані загальною ознакою. Знайти п’яте зайве слово:

      а) трикутник, відрізок, довжина, квадрат, круг;

      б) трапеція, прямокутник, трикутник, квадрат, ромб;

      в) додавання, множення, ділення, доданок, віднімання;

      г) секунда, час, рік, вечір, тиждень;

      д) сміливий, хоробрий, рішучий, відважний, злий.

 

      2. «Мозкова атака». Кожна група висуває по одному представнику для змагання. Учитель ставить питання. Представники повертаються в свої групи і вирішують, що відповісти.

 

      Завдання.

 

      Майстер – паркетчик хоче впевнитися, що випилені із дуба чотирикутники – квадрати. Чи достатньо для цього:

      а) рівність чотирьох сторін? (ні, може бути ромб);

      б) рівність обох діагоналей? (ні, може бути прямокутник);

      в) рівність чотирьох частин діагоналей ? (ні, може бути прямокутник);

      г) рівність діагоналей і прямого кута між ними? (ні, може бути рівнобічна трапеція).

      Відповідь: достатньо оночасної рівності сторін і діагоналей.

 

Підсумок уроку. Сьогодні на заключному уроці ми систематизували відомості про чотирикутники (паралелограм і його окремі види).  Всі учні з завданнями справилися, але не у всіх групах активність була достатня.

 

Домашнє завдання. Повторити тему «Чотирикутники», скласти дві задачі.

 

 

  

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
1539
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку