Конспект уроку із зарубіжної літератури, 5 клас, розділ "Сучасна література" на тему "
Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі. Робота з текстом твору" допоможе учителю ознайомити учнів із розділами повісті, допомогти усвідомити їх зміст, ідейно-художнє значення.
Зарубіжна література, 5 клас
Тема: Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі. Робота з текстом твору
Мета: ознайомити учнів із новими розділами повісті, допомогти усвідомити їх зміст, ідейно-художнє значення; розвивати навички виразного читання, переказування, виділення ключових епізодів твору, їх коментування, уміння висловлювати власні судження про прочитане; виховувати кращі моральні якості - доброту, щирість, уміння стійко переносити труднощі.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: текст повісті, презентація, дидактичний матеріал
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Прочитати 7-12 розділи повісті.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Учитель
Кажуть, що найскладніше створювати розповіді для дітей. Адже вони терпіти не можуть, коли їх повчають, проте люблять пригоди й небезпеку, а також мають схильність до щасливих завершень. Водночас для них замало просто захопливої історії, у ній обов'язково повинен бути якийсь прихований зміст або завуальована мораль. Тільки книги, що володіють глибиною й діляться з людиною мудрістю, заслуговують на життя у віках.
Такі твори залишаються в серцях людей, навіть коли ті дорослішають. Небагатьом письменникам удається завоювати дитячі серця настільки, що з першого рядка вони визнають автора «За свого», і раз за разом перечитують книги , затираючи їх до дірок і втрачаючи пожовтілі сторінки. Однак ще менше авторів створюють фантастичні світи силою власної уяви і залишаються поміж улюбленців після того, як діти дорослішають. Твори зовсім небагатьох авторів читають перед сном вчорашні діти власним малюкам.
Поміж таких творів - повість-казка Роальда Дала «Чарлі й шоколадна фабрика», з новими розділами якої ми й познайомимося сьогодні на уроці.
IV. Основний зміст уроку
1) Теорія літератури
Персонаж ( лат. – особа) – дійова особа твору, частіше вживається відносно другорядних дійових осіб
Герой (грецьк. – захисник) – персонаж із яскравими індивідуальними рисами, рушій сюжету, центр твору.
2) Читання та обговорення 7-12 розділів повісті
- Що отримав у подарунок на День народження Чарлі? Чому подарунок його розчарував?
- Хто був власником ще двох золотих квитків?
- Як дідусь Джо вирішив допомогти Чарлі отримати золотий квиток?
- Чи знайшов Чарлі золотий квиток?
- Чому родина Беккетів голодувала і жила в холоді?
- Як почував себе Чарлі, живучи в такому режимі економії?
- Яка несподіванка трапилася одного дня з Чарлі?
- На що вирішив потратити знайдений долар Чарлі?
- Хто став щасливим власником останнього, п’ятого золотого квитка?
- Як вдома відреагували на новину про золотий квиток? (дідусь Джо встав з ліжка, хоча хворів уже двадцять років)
- Зачитайте, що було написано на золотому квитку?
- Чому вирішили, що з Чарлі на фабрику піде дідусь Джо?
3) Назвати героїв повісті, з якими ви познайомилися під час читання, дати їм коротку характеристику
Віллі Вонка – власник шоколадної фабрики. Любив чесність і справедливість. Коли на його фабриці почали красти його рецепти, він звільнив усіх працівників і закрив фабрику. Але солодощі продовжували з’являтися у крамницях. Ця таємниця хвилювала всіх жителів міста. Через певний час Віллі Вонка вирішив показати свою фабрику 5 дітям та вибрати одного най незіпсованого, що зробити його своїм спадкоємцем.
Августус Глуп – один з щасливих власників золотого квитка Віллі Вонка, жадібний і ненажерливий хлопчик, «їжа – його улюблене заняття»
Верука Солт – розбещена дівчинка із сім’ї власників фабрики з переробки горіхів, звикла, щоб усі її примхи негайно виконувалися.
Віолета Борігард – дівчинка, яка постійно жує жуйку, хизується тим, що встановила світовий рекорд по найдовшому жуванню однієї жуйки ( три місяці)
Майк Тіві – хлопчик, що зранку до ночі дивиться телевізор, шанувальник гангстерських бойовиків.
Чарлі Бакет – головний герой повісті, хлопчик з бідної родини, в якій над усе цінуються родинні зв’язки, панує повага і взаєморозуміння старшого і молодшого поколінь.
4) Цитати для характеристики героїв
Авrґустус Ґлуп (англ. Augustus Gloop) - жадібний і ненажерливий хлопчик, «Їжа - його улюблене заняття». «Щасливцем виявився якийсь Авrустус Ґлуп, і на першій сторінці вечірньої газети, яку читав пан Бакет, красувалося його велике фото. На знімку був дев'ятирічний хлопець, такий тілистий, ніби його надули велетенською помпою. 3 усього його тіла випиналися здоровезні обвислі складки жиру, а лице нагадувало потворну грудку тіста з маленькими смородинками очей, що зажерливо поглядали на світ.
Його мама в інтерв'ю сказала: "Він щодня з'їдає стільки шоколадних цукерок, що було б просто неймовірно, якби він його не знайшов. Їсти - це його пристрасть. Це єдине, що його цікавить. Але ж це краще, ніж бути хуліганом і стріляти на дозвіллі з самопалів, правда? І ще я завжди кажу, що він стільки не їв би, якби не потребував поживи, правда? Бо це ж вітаміни. Як він зрадіє, коли побуває на легендарній фабриці містера Вонки! Ми пишаємося ним!"»
Верука Солт (англ. Veruka Solt) - розпещена дівчинка із сім'ї власників фабрики з переробки горіхів, звикла, щоб всі її примхи негайно виконувались.
«Веруччин батько, пан Солт, з готовністю пояснив журналістам, як саме було знайдено квиток. "Бачите,- сказав він,- одразу, як доня сказала, що просто мусить мати Золотий квиток, я пішов у місто й почав купувати всі шоколадні батончики "Вонка" - всі, які бачив. Купував їх, мабуть, тисячами. Сотнями тисяч!
Тоді вантажив у фургони й відправляв на власну фабрику. Мій, розумієте, бізнес - це горішки, і в мене працює майже сотня жінок, які лущать горішки, щоб їх потім смажити й підсолювати. Цілими днями ці жінки сидять і лущать горішки. Тож я їм сказав:
"Дівчата, тепер, замість лущити горішки, здирайте обгортки з цих дурних батончиків!" Вони так і робили. Зранку до вечора кожнісінька моя робітниця зривала з батончиків обгортки. Та минуло три дні - і все дарма. Це було жахіття! Моя Веручечка з кожним днем сумнішала й сумнішала, і коли я вертався додому, кричала на мене: "Де мій Золотий квиток! Я хочу Золотий квиток!" Вона годинами лежала на підлозі, хвицяла ногами й страшенно лементувала. Я не міг дивитись, як страждає моя дівчинка, тому поклявся не припиняти пошуків, доки не здобуду те, що вона забажала. І раптом ... на четвертий день увечері одна моя робітниця закричала: "Я знайшла! Золотий квиток!" А я звелів: "Давай сюди, швидко!"
Вона віддала, а я побіг додому й віддав його моїй любій Веруці, і ось вона знову усміхнена, а вся наша родина знову щаслива"».
«Дівчина простягла руку, щоб ухопити білочку ... та поки вона це робила ... у першу ж часточку секунди, коли її рука почала рух уперед, у кімнаті все раптом закружляло, ніби спалахнула руда блискавка, і всі-всі-всі білки, що сиділи за столом, стрибнули на Веруку, вчепившись їй у тіло. Двадцять п'ять білок схопили дівчинку за праву руку й повисли на ній. Ще двадцять п'ять білок схопили її за ліву руку й теж повисли. Двадцять п'ять білок схопили її за праву ногу й притисли її до землі. Двадцять чотири білки схопили її за ліву ногу. Лишалася ще одна білка, як було видно - найголовніша. Вона видряпалася Веруці на спину й почала стук-стук-стукати бідолашне дівчисько по голові суг лобами кігтика.
- Рятуйте її! - заверещала пані Солт. - Веруко! Назад! Що вони з нею роблять?
- Перевіряють, чи не зіпсута всередині,- пояснив містер Вонка.
Верука люто боронилася, але білки міцно її тримали й не давали поворухнутися. Білка на плечах і далі стук-стук-стукала дівчину по голові. А тоді білки повалили Веруку додолу й кудись потягли.
- Ой лихо, вона таки зіпсутий горішок, - сказав містер Вонка.
- Мабуть, її голова відлунювала порожнечею».
Віолета Бореґард (англ. Violet Beauregarde) - дівчинка, що постійно жує жуйку, установила світовий рекорд - жує одну жуйку протягом трьох місяців.
«Третій квиток,- прочитав пан Бакет, піднісши газету до самих очей, адже бачив поганенько, а на окуляри не мав грошей,третій квиток знайшла панна Віолета Бореґард. Величезне хвилювання панувало в домі Бореґардів, коли наш репортер прибув туди, щоб узяти інтерв'ю в щасливої панночки,- клацали фотоапарати, виблискували спалахи, а люди штовхалися й пхалися, намагаючись підійти хоч трохи ближче до знаменитості. А знаменитість стояла на кріслі у вітальні, шалено махаючи рукою з Золотим квитком, наче зупиняла таксі. Щось усім говорила дуже швидко й дуже голосно, та нелегко було зрозуміти її слова, адже водночас вона так само шалено жувала жуйку.
- Я жую безперестанку,- кричала дівчина,- та коли почула про ті квитки містера Вонки, то відклала жуйку і перейшла на цукерки - мала надію, що мені пощастить. Тепер, зрозуміло, я знову жуватиму. Я дуже люблю жуйку. Не можу без неї жити. Жую цілісінькими днями, крім тих кількох хвилин, коли треба їсти. Тоді я приліплюю жуйку за вухо - щоб не загубити. Чесно вам зізнаюся, що почувалася б нікудишньо, якби цілий день не жувала жуєчку. Це щира правда. Мама каже, що панночкам таке не личить і що бридко дивитися, коли дівчачі щелепи постійно плямкають, але я не згодна. І хто вона така, до речі, щоб критикувати? Її щелепи, якщо хочете знати, теж плямкають не менше – вона цілими днями на мене кричить.
- Цить, Віолето,- озвалася пані Бореґард з дального кутка кімнати, де вона стояла на піаніно, щоб не затовкла юрба.
- Маман, не заводься! - гаркнула панна Бореґард.- Вам, мабуть,- знову звернулася вона до репортерів,- цікаво буде знати, що я жую оцей шматочок жуйки уже три місяці. Тобто це новий рекорд. Я вже побила попередній рекорд моєї найкращої подружки Корнелії Принцметель. Як вона казилася! Ця жуйка - мій найцінніший скарб. На ніч я її приліплюю до бильця ліжка, і зранку вона знову готова до жування ... може, спочатку твердувата, але трохи пожуєш - і вона м'якне. Коли я ще не почала жувати на світовий рекорд, то міняла жуйку раз на день. Найчастіше робила це в ліфті, вертаючись зі школи додому. Чому в ліфті? Бо мені
подобалося чіпляти липкі пожовані грудочки на ліфтові кнопки. Тоді до пальця того, хто заходив у ліфт після мене й натискав кнопку, приклеювалася моя стара жуйка. Га-га! Іноді зчинявся такий вереск. Найбільше репетували жінки в дорогих рукавичках. Ой, я така рада, що зможу відвідати фабрику містера Вонки. Тим паче, що після цього він дасть мені жуйки на все життя. Класно! Ура!
- Мерзенне дівчисько,- скривилася бабуся Джозефіна».
Майк Тіві (англ. Mike Teavee) - хлопчик, який зранку до ночі переглядає телепередачі, любитель гангстерських бойовиків.
«Дім родини Тіві,- почав читати пан Бакет,- коли туди прибув наш кореспондент, теж був заповнений схвильованими гостями, однак щасливого переможця, тобто Майка Тіві, уся ця ситуація, здається, страшенно дратувала.- Ви що - подуріли? Не бачите, що я дивлюся телевізор? - сердито крикнув він.- Не заважайте! Дев'ятирічний хлопець сидів перед величезним телевізором, не зводячи очей з екрану, й дивився фільм, у якому одна зграя бандитів розстрілювала з автоматів іншу.
Майк Тіві і сам був обвішаний вісімнадцятьма різноманітними іграшковими пістолетами й автоматами. Раз у раз він підстрибував і - тра-та-та! - давав довгі черги з котроїсь стрілячки.
- Тихо! - кричав він, коли хтось намагався його про щось запитати.- Я ж вам казав не заважати! Цей серіал такий кайфовий! Просто клас! Я дивлюся його щодня. Я всі серіали дивлюся щодня, навіть лажові - ті, де не стріляють. Але бандитські - найкращі. Вони такі класні, ці бандюги! Особливо коли нашпиговують один одного свинцем, або штрикають старими кинджалами, або лупляться кастетами!
5) Складання таблиці
Ім’я |
Батьки |
Пристрасть |
Риси характеру |
Августус |
Батьки заохочують хлопця, який є дуже жадібним і нічим не цікавиться, окрім їжі. |
Єдине, що його цікавить, – це їжа |
Лінивий, ненажерливий,неслухняний. |
Віолетта |
Батьки схвалюють все, що робить їхня дочка. |
Постійно жує гумку. |
Неслухняна, егоїстка. |
Верука |
Багаті батьки готові задовольнити будь-яке бажання доньки. |
Хоче все мати, закатує істерики. |
Заздрісна,вередлива, невихована. |
Майкл |
Не займаються сином |
Любить дивитися телевізор |
Агресивний, нерозвинений. |
6) Перегляд уривків кінофільму
V. Підсумки
VI. Домашнє завдання
Прочитати 13-18 розділи повісті.