Цикл уроків з краєзнавства (згідно річного календарно- тематичного планування) для 5 класу.
===============================================================
Уроки можуть бути використані як додатки до уроків історії України
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА вступ. Світ як ціле,його різноманітність
МЕТА описати Світ як ціле, його різноманітність; показати України та українство як цілісні
органічні частини все людства; охарактеризувати українознавство як цілісну системну науку, що вивчає українську людину; розвивати вміння роботи з історичними джерелами; виховувати інтерес до історії
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією, карти
ТИП УРОКУ вступний
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
РІЗНОМАНІТНІСТЬ СВІТУ Робота з відеоджерелами,аналізування
УКРАЇНА НА КАРТІ СВІТУ
Україна та світове українство.
Українозна́вство — галузь гуманітарних знань, орієнтована на вивчення економічної, політичної, соціальної, культурної, історичної проблематики України, а також життя української діаспори за кордоном.
Концентри українознавства як
універсальні сфери життя:
1. Україна – етнос;
2. Україна – природа, екологія;
3. Україна – мова;
4. Україна – культура;
5. Україна – ментальність, доля;
6. Україна – нація, держава;
7. Україна у міжнародних відносинах;
8. Україна – історична місія
ІУ.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
У.ДОМАШНЯ РОБОТА
Скласти порівняльну таблицю
Людина і природа |
|
Ціле |
Окреме |
Принести синій і жовтий кольоровий папір,клей,ножиці |
|
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА я- людина,я-українець
МЕТА дати визначення терміну «людина» з політичної,соцільної,економічної,культурної точки зору; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Людина і природа
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Мій робочий день: опис погодинно
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА життя – дарунок природи та долі
МЕТА охарактеризувати життєвий процес як дарунок долі; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоповаги
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Мій робочий день
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Записати зі слів мами найсмішніші випадки вашого дитинства
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА здоров’я
МЕТА дати визначення терміну «здоров*я » як процесу єднання людини з природою; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Випадки з життя
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Принести солене тісто для ліплення
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА творчість
МЕТА дати визначення терміну «творчість» як процесу виявлення талантів людини; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ викладення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Скласти щоденник «Про що я думаю найчастіше?». Взяти олівці або фломастери
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА почуття як творчі та діяльнісні прояви людини
МЕТА дати визначення термінів мислення,воля,любов як творчі та діяльнісні прояви людини; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Щоденник думок
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Скласти міні-твір-роздум «Чому я унікальний»
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА Мова. Пізнання себе
МЕТА дати визначення терміну мова як ідентифікатору особистості; показати необхідність пізнання людиною самої себе; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Міні-твір-роздум
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Намалювати малюнок «Я в майбутньому»
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА «Повчання дітям » В.Мономаха
МЕТА охарактеризувати «Повчання дітям » В.Мономаха з педагогічної точки зору; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Організація виставки малюнків
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
ПІДГОТУВАТИСЯ ДО УРОКУ УЗАГАЛЬНЕННЯ
Повчання. Я, недостойний, дідом своїм Ярославом благословенним, славним, батьком возлюбленим і матір’ю своєю з Мономахів — названий при хрещенні Василем, руським іменем Володимир [у благочесті наставлений, дітям моїм у доброчесності домогтись успіхів бажаючи, се пишу поучення вам, улюблені,] і ради людей християнських, яких стільки уберіг з милості своєї і батьківської молитви від всіляких бід! Сидячи на санях, подумав я в душі своїй і похвалив Бога, що до сих днів мене допровадив.
Хай діти мої, чи інший хто, слухаючи сю грамотицю, не посміються, а кому із дітейОт так і Василій навчав, зібравши біля себе юних, мати душу чисту й незаплямовану, тіло худокосте, розмову лагідну і дотримуватись слова Господнього: «їжа і питво має бути без шуму великого, при старших мовчать, премудрих слухать, старшим коритися, з рівними і меншими в любові бути,— розмовляти без лукавства, а розуміти багато; не лютитися словом, не хулити мовою, не багато сміятися, соромитись старших, з жінками безпутними не розмовляти, очі долу опускати, а душу д’горі, уникаючи їх. Навчися, праведний чоловіче, поступати благочестиво, навчися, за євангельським словом, «очима управлять, язик стримувать, ум упокорювать, тіло поневолювать, гнів погублять, помисли чисті мати, спонукаючись на добрі діла ради Господа; позбавлений — не мсти, зненавиджений — люби, гнаний — терпи, підданий хулі — моли, умертви гріх».
«Заступайтесь за обиженого, давайте розраду сироті, оправдайте вдовицю. Приходьте, щоб об’єднатися,— говорить Господь.— І хто не воздасть хвалу, не прославлятиме сили твоєї і твоїх великих чудес і доброт, содіяних на цьому світі: як небо влаштовано, а чи сонце, чи місяць, чи зорі, і тьма, і світло, і земля на водах покладена, твоїм, Господи, промислом! Звірі різні, і птиці, і риби украшені твоїм, Господи, промислом!
А найголовніше — убогих не забувайте, а скільки можете по змозі годуйте і подайте [милостиню] сироті, і вдовицю оправдуйте самі, а не давайте сильним погубити людину.
Ні правого, ні винуватого не вбивайте і не веліть убивати його. Якщо навіть заслуговуватиме смерті, і то не погубляйте жодного християнина. Слово мовлячи, і про погане, і про добре, не кляніться Богом і не хрестіться, бо в тому нема тобі ніякої потреби.
Не забувайте того доброго, що вмієте, а чого не вмієте, тому навчайтеся, як батько мій, дома сидячи, вивчив п’ять мов, у тому честь мав від інших країн.
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА узагальнення за темою «Я-українець»
МЕТА узагальнити знання з вивченої теми; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1 в |
2 в |
|
|
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Написати 3 традиції вашої родини. Принести родинні фото
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА Родина – цінність для мене
МЕТА охарактеризувати родину як найбільшу цінність для людини; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Організація виставки родинних фото
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Написати в чому неповторність вашої родини
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА неповторність моєї родини
МЕТА охарактеризувати родину як найбільшу цінність для людини; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ЛИСТОЧОК чому для людини важлива родина?
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Намалювати свою майбутню родину
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА мова у моїй родині
МЕТА охарактеризувати родину як найбільшу цінність для людини; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Виставка малюнків «Моя майбутня родина»
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Принести фарби і папір
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА моя родина у майбутньому
МЕТА охарактеризувати родину як найбільшу цінність для людини; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією ТИП УРОКУ викладення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ТВОРЧА ХВИЛИНКА – малюємо свою родину у майбутньому
ІУ.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
У.ДОМАШНЯ РОБОТА
Написати розповідь про найстаріших членів вашої родини
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА я,моя родина,мій народ-спадкоємність поколінь
МЕТА охарактеризувати родину як найбільшу цінність для людини; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Розповідь про бабусь і дідусів
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Намалювати свою майбутню родину
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА речові свідчення української прадавнини
МЕТА охарактеризувати знахідки з Королевської стоянки,Мізинської стоянки,Кам’яної могили; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії своєї країни
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Виставка малюнків «Моя родина в майбутньому»
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготувати інформацію про трипільців
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА спадщина Трипілля
МЕТА охарактеризувати трипільську спадщину як історичну сенсацію; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Я-тобі,ти-мені
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготувати розповідь про традиції українців :
Взимку
Навесні
Влітку
Восени
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА календарно-обрядовий цикл українців
МЕТА охарактеризувати календарно-обрядовий цикл українців ;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Намалюйте ілюстрації «Зимові свята»
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА Виготовити «давній» папір. Принести клей і чорну фарбу,перо
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА від прадавньої до сучасної мови. Топоніміка
МЕТА охарактеризувати розвиток мови українців за весь період нашої історії;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Намалюйте карту свого села
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пишемо на підготованих листках пером
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготуватися до уроку узагальнення
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА узагальнення за темою «Моя родина. Мій рід.Мій український народ»
МЕТА узагальнити знання з вивченої теми; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1 в |
2 в |
|
|
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Переписати до зошити українську билину на вибір,вчитися декламувати її
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА від Кия до сучасної України
МЕТА охарактеризувати розвиток українців за весь період нашої історії;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ викладення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота в мережі Інтернет :
Створення галереї портретів:
Опис історичної особи одним реченням
Декламування учнями билини
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Зробити вдома стародавню книжку
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА прадавні вірування українців
МЕТА охарактеризувати релігійний розвиток українців Київський період нашої історії ;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Пишемо у книжках,що зробили вдома
ЗАПОВНІТЬ ТАБЛИЦЮ
Особа |
Хто це? |
Кий Володимир Великий Дмитро Вишневецький |
Йосип Сталін Микола ІІ Романов Леонід Кравчук |
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготуватися розповідати легенду про заснування м.Київ
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА заснування перших міст
МЕТА охарактеризувати розвиток міст українців у Київський період нашої історії ;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Розповідь про заснування м.Київ
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
На території сучасного Чернігова виявлені сліди заселення з неоліту і бронзової доби. Наприкінці 7 століття в середній течії річки Десна тут виникло укріплене городище.Вперше Чернігів згадується в літописі під 907 роком в «трактаті князя Олега з греками».У ранньому середньовіччі місто було центром племені сіверян, а з 9 століття увійшло до складу Київської Русі, ставши найважливішим і найбагатшим містом держави поряд з Києвом і Новгородом.У 11—13 століттях Чернігів був центром Сіверщини і Чернігівського удільного князівства. Першим у ньому господарював Мстислав Володимирович, брат Ярослава Мудрого. Цей князь побудував новий кам'яний княжий двір і почав будівництво Спаського собору. Після його смерті Чернігів опанував його брат Ярослав, а згодом племінник Святослав Ярославич, родоначальник чернігівської княжої династії Святославичів. Зусиллями князів і Київської митрополії наприкінці 11 століття в Чернігові було засновано єпархію, яка включала у себе широкі простори східної Русі.У княжу добу Чернігів знаходився на плато між річкою Десною та її притокою Стрижнем. У центрі міста був розташований замок із княжим двором — дитинець, до якого прилягав окольний град — передгороддя і район Третяк, де мешкали купці й ремісники. Кожна частина Чернігова мала свої оборонні вали. Над Десною лежав торговий Поділ. У середині 12 століття територія міста без Подолу становила близько 120 га.
Уперше Переяслав згадується 907 року в договорі князя Олега з Візантією. Залишки городища Х-ХІІІ ст.ст. збереглися в районі злиття річок Альта і Трубіж. Тут містився дитинець — (центральна частина міста), де жили представники влади — як князівської, так і релігійної. Ще за часів Володимира Великого дитинець зміцнили захисними стінами й вартовими вежами. Ремісники й незаможні міщани заселяли посад і передмістя.У цей час місто мало назву «Переяславль Руський» — на відміну від Переяславля Залєського у Владимиро-Суздальському князівстві (тепер Ярославська область Росії), заснованому вихідцями з Переяславля Руського (там навіть є річка Трубіж).Після розподілу київським князем Ярославом Мудрим спадщини між синами Переяславський престол дістався Всеволоду Ярославичу. Так було засновано Переяславське князівство.Деякий час в Переяславі містилася резиденція руських митрополитів, поки в Києві не був збудований Софійський собор.1239 р. Переяслав зайнятий монголами. Дитинець зруйновано. Переяслав та Переяславщина увійшли в татарський улус Манкерман (Київ — по-татарськи).До 1269 року — резиденція єпископа (потім переведено до Сарая). У XIV ст. згадуються Переяславські князі. Приблизно 1400 року згадується у «Списках городов руських…»
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Знайти і записати історію заснування м.Львів
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА українські державотворці
МЕТА охарактеризувати етапи українського державотворення;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Розповідь про заснування м. Львів
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Намалювання тематичних ілюстрацій
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Написати міні-твір роздум «Чому мене цікавить минуле моєї держави?»
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА моє ставлення до історичного минулого моєї держави
МЕТА дати визначення ставленню учнів до історичного минулого нашої держави;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Листочок – найцікавіші моменти історії України
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготуватися до уроку узагальнення
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА узагальнення за темою «Моя держава- Україна»
МЕТА узагальнити знання з вивченої теми; розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
1 в |
2 в |
|
|
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Намалювати географічну карту свого села
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА географічне та геополітичне розташування України у світі
МЕТА описати географічне та геополітичне розташування України у світі
;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Листочок – де знаходиться Україна?
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Геополітика - політологічна концепція, що вбачає у політиці засадничу, визначальну роль географічних факторів: просторове розташування країни, розмір території, наявність чи відсутність, обмеженість природних ресурсів, клімат, кількість населення.
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготувати повідомлення про Велесову книгу
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА українська земля як середовище розвитку українського народу
МЕТА охарактеризувати українську землю як середовище розвитку українського народу ;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Кросворд
(робота з мережею Інтернет)
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Зібрати враження 5 людей про Україну
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА чужинці про Україну
МЕТА описати Україну як важливий геополітичний об’єкт;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Презентація «вражень»
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготувати дошку мрій «Я живу за кордоном»
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА українська діаспора
МЕТА описати культурні,політичні,економічні,релігійні зв’язки України з нашою діаспорою в світі;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Дошка мрій
ІУ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготувати біографії :
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА взаємопроникнення культур
МЕТА описати процес взаємопроникнення культур в Україні ;розвивати вміння роботи з фото та відео джерелами; виховувати інтерес до історії та культури свого народу
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією ТИП УРОКУ викладення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ. ВИКЛАДЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Виступи учнів з повідомленнями
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготуватися до уроку узагальнення
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА узагальнення за темою «Україна та українці у світі»
МЕТА узагальнити знання з вивченої теми; розвивати вміння відтворення у пам’яті вивченого матеріалу; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Скласти 10 запитань до теми. Обмін зошитами
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА
Підготуватися до підсумкового узагальнення
5 клас спецкурс «Українознавство»
ТЕМА підсумкове узагальнення
МЕТА узагальнити знання з вивчених тем; розвивати вміння відтворення у пам’яті вивченого матеріалу; виховувати почуття самоідентифікації
ОБЛАДНАННЯ картки з інформацією
ТИП УРОКУ комбінований
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІ.МОТИВАЦІЯ УРОКУ
ІІІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Пояснити терміни :
Опишіть
У.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
УІ.ДОМАШНЯ РОБОТА