ПИСЬМОВИЙ ПЕРЕКАЗ 3 КЛАС
Цикл уроків з розвитку писемного мовлення
Мета. Навчати учнів мистецтву переказувати. Вчити логічно, зв'язано викладати думки, сприяти збагаченню лексичного запасу і активізувати його, виробляти уміння користуватися образним мовленням, навчати учнів осмисленню різних функцій зображувальних засобів мовлення, розвивати механізми комбінування, конструювання, вчити складати план тексту, вмінню послідовно переповідати сюжет тексту , сприяти закріпленню граматичних знань, правописних навичок. Розвивати логічне мислення, уміння створювати певні тексти. Виробляти прагнення до наслідування, розширювати знання про навколишній світ, викликати у дітей відповідний настрій та почуття.
Урок 1
Обладнання: презентація із зображенням мурахи, голуба, сільце; картки з текстом, картки зі словами.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності. 1.Вступна бесіда. Перегляд презентації.
Малюнки з зображенням мурахи, голуба, сільце.
Слільце - пристрій у вигляді петлі, що затягується, для ловлення птахів і дрібних тварин.
2.Робота над фразеологізмами.
З'єднати стрілочкою фразеологізм і його значення.
пійма́ти (спійма́ти) сини́цю в ру́ку | лишитися без того, на що розраховував, сподівався; не отримати нічого; зазнати невдачі в чомусь | |
спійма́ти о́близня | стати везучим, досягти чогось значного | |
спіймати на гачо́к | досягти чогось важливого, бажаного | |
спійма́ти жар-пти́цю | намагатися ошукати, перехитрити, ввести в оману когось | |
в ло́жці води́ не спійма́єш | хто-небудь дуже хитрий, спритний |
ІІ. Робота над текстом.
Читання тексту. Читає вчитель.
Мурашка і голубка
Мурашка спустилася до струмка напитися. Хвиля набігла і мало не втопила її.
Голубка несла гілочку. Вона побачила, що Мурашка тоне, і кинула їй гілочку. Мурашка сіла на гілочку і врятувалася.
Потім мисливець розставив сильце на Голубку і хотів її піймати. Мурашка підповзла до мисливця і вкусила його за ногу.
Мисливець скрикнув і впустив сільце. Голубка пурхнула й полетіла.
Л.Толстой
Висловіть свою думку: про що буде наш текст? Які можуть відбутися події?
Яку назву міг би мати цей текст?
Прослухайте текст і порівняйте чи співпадає ваша думка з прочитаним.
Діти висловили думку про почуте та припущення.
ІІІ. Бесіда за змістом та мовний аналіз тексту.
Якщо передбачення дітей не співпадає з припущеннями дітей доцільно поставити запитання Яка назва тексту? До чого відноситься назва тексту (до теми чи мети)? Куди спустилася Мурашка? Що сталося з Мурашкою? Хто допоміг Мурашці? Як Мурашка врятувала Голубку? Який фразеологізм відноситься до тексту?
ІV. Колективне складання плану тексту і запис його на дошці.
План | Слова для побудови відповіді | |
1 | Що трапилося з Мурашкою? | набігла, не втопилася |
2 | Хто допоміг Мурашці? | гілочка |
3 | Як вона врятувалася? | на гілочку |
4 | Що трапилося з Голубкою? | мисливець,сільце |
5 | Що зробила Мурашка? | підповзла |
V. Повторне читання тексту самостійно.
Що нового для себе ви дізналися з даного тексту? Висловіть свої враження від прочитаного.
VІ. Усний переказ тексту за планом.
VІІ. Словниково - орфографічна підготовка.
Напитись, до струмка, набігла, несла, врятувалася, розставив, скрикнув, пурхнула, полетіла.
Слова надруковані на аркуші паперу з пропущеними орфограмами. Вставити орфограму, виправити помилку в слові.
VІІІ. Самостійна робота. Написання переказу. Індивідуальна допомога.
XІ. Підсумки уроку.
Вибіркова перевірка робіт. Зачитати тексти, які написали.
Урок 2
Обладнання: презентація із зображенням конів, картки з текстом, картки зі словами.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності. 1.Вступна бесіда. Перегляд презентації.
ІІ. Робота над текстом.
Читання тексту. Читає вчитель.
Коні
Багато користі має людина від коней. Наш селянин без коней, як без рук. Як йому поле виорати, хліб з поля звезти, поїхати куди без свого доброго помічника?
Кінь не тільки добрий помічник людини в роботі, але й щирий приятель.
Буває виїде хто зимою в якусь дорогу, не сподіваючись лиха. Аж ось підніметься вітер, небо вкриється хмарами, закрутить метелиця, занесе всі шляхи. Тоді треба самого коня пускати, нехай іде, куди сам знає.
І кінь справді знайде дорогу й приведе хазяїна до людського житла. Не один раз коні рятували своїх хазяїв в лиху годину.
( За Горбуновим – Посадовим)
ІІІ. Бесіда за змістом та мовний аналіз тексту.
Яку користь приносять людині коні? Ким ще є кінь для людини? Яке лихо може скоїтися в дорозі? Що тоді треба зробити? Як кінь може врятувати свого хазяїна?
Визнач які прислів'я відносяться до тексту:
O І сліпий кінь держить дорогу.
O Кінь – не хлібороб, не коваль, не тесляр, а перший на селі робітник.
O Не той кінь, що в болото везе, а той, що з болота витягне.
O Шануй коня дома, то пошанує він тебе в дорозі.
ІV. Колективне складання плану тексту і запис його на дошці.
1. Користь людині від коней.
2. Кінь – щирий приятель.
3. Лихо в дорозі.
4. Кінь – рятівник.
V. Повторне читання тексту самостійно.
Що нового для себе ви дізналися з даного тексту? Висловіть свої враження від прочитаного.
VІ. Усний переказ тексту за планом.
VІІ. Словниково - орфографічна підготовка.
Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: користі, звезти, щирий приятель людини, не сподіваючись лиха, закрутить метелиця, зіб'ється з дороги, до людського житла, впорати.
Слова надруковані на аркуші паперу з пропущеними орфограмами. Вставити орфограму, виправити помилку в слові.
Пояснення написання коми при однорідних членах речення.
VІІІ. Самостійна робота. Написання переказу. Індивідуальна допомога.
XІ. Підсумки уроку.
Вибіркова перевірка робіт. Зачитати тексти, які написали.
Урок 3
Обладнання: презентація із зображенням комах, картки з текстом, картки зі словами.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності. 1.Вступна бесіда. Перегляд презентації.
Вгадай тварину.
Будова комах: голова, груди, черевце.
Визнач хто зайвий, чому?
ІІ. Робота над текстом.
Читання тексту. Читає вчитель.
Комахи
Тіло тварин, як і рослини, складається з частин. У різних тварин вони різні.
Мурашка, муха, колорадський жук, сонечко, бджола – це також тварини. Їх називають комахами.
Тіло комах складається з голови, грудей, черевця. Кожна комаха має по шість ніг.
А павук – вісім.
( За «Журавликом»)
ІІІ. Бесіда за змістом та мовний аналіз тексту.
З чого складається тіло тварини?
Комахи також тварин чи ні? Доведіть.
З чого складається тіло комахи?
По скільки ніг мають комахи? А павук?
Визначте тип цього тексту. Назвіть початок тексту. Назвіть кінцівку тексту.
ІV. Колективне складання плану тексту і запис його на дошці.
1. Тіло тварин складається з частин.
2. Комахи – теж тварини.
3. Частини тіла комахи.
V. Повторне читання тексту самостійно.
Що нового для себе ви дізналися з даного тексту? Висловіть свої враження від прочитаного.
VІ. Усний переказ тексту за планом.
VІІ. Словниково - орфографічна підготовка.
Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: колорадський жук, тіло комахи, черевця, складається.
Слова надруковані на аркуші паперу з пропущеними орфограмами. Вставити орфограму. Зробити звуко-буквений аналіз слів: бджола, називають, має, складається.
Пояснення написання розділових знаків.
VІІІ. Самостійна робота. Написання переказу. Індивідуальна допомога.
XІ. Підсумки уроку.
Вибіркова перевірка робіт. Зачитати тексти, які написали.
Урок 4
Обладнання: презентація із зображенням ворон, картки з текстом, картки зі словами.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності. 1.Вступна бесіда. Перегляд презентації.
ІІ. Робота над текстом.
Читання тексту. Читає вчитель.
Лісові сторожі
Усе бачать, усе чують розумні ворони. Тому їх називають пильними лісовими сторожами. Ось зі здобиччю в зубах біжить лісом вовк. Побачили вовка гострі на око ворони, закружляли над розбійником, закричали на все вороняче горло. Почув цей ґвалт вовк. Вуха прищулив, хутчіше подався до свого лігва. На березі лісового озера помітили ворони лисицю. Тихесенько крадеться вона до нори. Знову закричали ворони на увесь ліс. Злякалася, заховалася у темному лісі лисиця. Знає, що пильні лісові сторожі не дадуть їй руйнувати гнізда.
ІІІ. Бесіда за змістом та мовний аналіз тексту.
Чому ворон називають пильними лісовими сторожами?
Чому вовка називають розбійником?
Чому вовк заховався у своє лігво?
Де ворони помітили лисицю?
Що ворони не дозволили зробити лисиці?
Знайти в тексті фразеологізм.
Визначте тип цього тексту. Назвіть початок тексту. Назвіть кінцівку тексту.
ІV. Колективне складання плану тексту і запис його на дошці.
1. Чому ворон називають пильними лісовими сторожами?
2. Як ворони прогнали вовка?
3. Кого помітили ворони на березі озера?
4. Чому лисиця заховалась у темному лісі?
V. Повторне читання тексту самостійно.
Що нового для себе ви дізналися з даного тексту? Висловіть свої враження від прочитаного.
VІ. Усний переказ тексту за планом.
VІІ. Словниково - орфографічна підготовка.
Підбери слова для перевірки. Встав пропущені букви.
Закр_чали - _____________
Оз_ра - ______________
Л_сиця -________________
Т_хесенько - _______________
Розкрий дужки.
(зі)здобиччю, (у)зубах, (за)кружляли, (на)все, (до)свого, (на)березі, (на)зивають, (до)нори, (на)увесь.
Пояснення написання розділових знаків.
VІІІ. Самостійна робота. Написання переказу. Індивідуальна допомога.
XІ. Підсумки уроку.
Вибіркова перевірка робіт. Зачитати тексти, які написали.
ПИСЬМОВИЙ ПЕРЕКАЗ 3 КЛАС
Цикл уроків з розвитку писемного мовлення.
Письмовий переказ.
3 клас
Мета. Навчати учнів мистецтву переказувати. Вчити логічно, зв’язано викладати думки, сприяти збагаченню лексичного запасу і активізувати його, виробляти уміння користуватися образним мовленням, навчати учнів осмисленню різних функцій зображувальних засобів мовлення, розвивати механізми комбінування, конструювання, вчити складати план тексту, вмінню послідовно переповідати сюжет тексту , сприяти закріпленню граматичних знань, правописних навичок. Розвивати логічне мислення, уміння створювати певні тексти. Виробляти прагнення до наслідування, розширювати знання про навколишній світ, викликати у дітей відповідний настрій та почуття.
Урок 1
Обладнання: презентація із зображенням мурахи, голуба, сільце; картки з текстом, картки зі словами.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності. 1.Вступна бесіда. Перегляд презентації.
Малюнки з зображенням мурахи, голуба, сільце.
Слільце - пристрій у вигляді петлі, що затягується, для ловлення птахів і дрібних тварин.
2.Робота над фразеологізмами.
З’єднати стрілочкою фразеологізм і його значення.
пійма́ти (спійма́ти) сини́цю в ру́ку |
|
лишитися без того, на що розраховував, сподівався; не отримати нічого; зазнати невдачі в чомусь |
спійма́ти о́близня |
|
стати везучим, досягти чогось значного |
спіймати на гачо́к |
|
досягти чогось важливого, бажаного |
спійма́ти жар-пти́цю |
|
намагатися ошукати, перехитрити, ввести в оману когось |
в ло́жці води́ не спійма́єш |
|
хто-небудь дуже хитрий, спритний |
ІІ. Робота над текстом.
Читання тексту. Читає вчитель.
Мурашка і голубка
Мурашка спустилася до струмка напитися. Хвиля набігла і мало не втопила її.
Голубка несла гілочку. Вона побачила, що Мурашка тоне, і кинула їй гілочку. Мурашка сіла на гілочку і врятувалася.
Потім мисливець розставив сильце на Голубку і хотів її піймати. Мурашка підповзла до мисливця і вкусила його за ногу.
Мисливець скрикнув і впустив сільце. Голубка пурхнула й полетіла.
Л.Толстой
Висловіть свою думку: про що буде наш текст? Які можуть відбутися події?
Яку назву міг би мати цей текст?
Прослухайте текст і порівняйте чи співпадає ваша думка з прочитаним.
Діти висловили думку про почуте та припущення.
ІІІ. Бесіда за змістом та мовний аналіз тексту.
Якщо передбачення дітей не співпадає з припущеннями дітей доцільно поставити запитання Яка назва тексту? До чого відноситься назва тексту (до теми чи мети)? Куди спустилася Мурашка? Що сталося з Мурашкою? Хто допоміг Мурашці? Як Мурашка врятувала Голубку? Який фразеологізм відноситься до тексту?
ІV. Колективне складання плану тексту і запис його на дошці.
|
План |
Слова для побудови відповіді |
1 |
Що трапилося з Мурашкою? |
набігла, не втопилася |
2 |
Хто допоміг Мурашці? |
гілочка |
3 |
Як вона врятувалася? |
на гілочку |
4 |
Що трапилося з Голубкою? |
мисливець,сільце |
5 |
Що зробила Мурашка? |
підповзла |
V. Повторне читання тексту самостійно.
Що нового для себе ви дізналися з даного тексту? Висловіть свої враження від прочитаного.
VІ. Усний переказ тексту за планом.
VІІ. Словниково - орфографічна підготовка.
Напитись, до струмка, набігла, несла, врятувалася, розставив, скрикнув, пурхнула, полетіла.
Слова надруковані на аркуші паперу з пропущеними орфограмами. Вставити орфограму, виправити помилку в слові.
VІІІ. Самостійна робота. Написання переказу. Індивідуальна допомога.
XІ. Підсумки уроку.
Вибіркова перевірка робіт. Зачитати тексти, які написали.
Урок 2
Обладнання: презентація із зображенням конів, картки з текстом, картки зі словами.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності. 1.Вступна бесіда. Перегляд презентації.
ІІ. Робота над текстом.
Читання тексту. Читає вчитель.
Коні
Багато користі має людина від коней. Наш селянин без коней, як без рук. Як йому поле виорати, хліб з поля звезти, поїхати куди без свого доброго помічника?
Кінь не тільки добрий помічник людини в роботі, але й щирий приятель.
Буває виїде хто зимою в якусь дорогу, не сподіваючись лиха. Аж ось підніметься вітер, небо вкриється хмарами, закрутить метелиця, занесе всі шляхи. Тоді треба самого коня пускати, нехай іде, куди сам знає.
І кінь справді знайде дорогу й приведе хазяїна до людського житла. Не один раз коні рятували своїх хазяїв в лиху годину.
( За Горбуновим – Посадовим)
ІІІ. Бесіда за змістом та мовний аналіз тексту.
Яку користь приносять людині коні? Ким ще є кінь для людини? Яке лихо може скоїтися в дорозі? Що тоді треба зробити? Як кінь може врятувати свого хазяїна?
Визнач які прислів’я відносяться до тексту:
O І сліпий кінь держить дорогу.
O Кінь – не хлібороб, не коваль, не тесляр, а перший на селі робітник.
O Не той кінь, що в болото везе, а той, що з болота витягне.
O Шануй коня дома, то пошанує він тебе в дорозі.
ІV. Колективне складання плану тексту і запис його на дошці.
1. Користь людині від коней.
2. Кінь – щирий приятель.
3. Лихо в дорозі.
4. Кінь – рятівник.
V. Повторне читання тексту самостійно.
Що нового для себе ви дізналися з даного тексту? Висловіть свої враження від прочитаного.
VІ. Усний переказ тексту за планом.
VІІ. Словниково - орфографічна підготовка.
Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: користі, звезти, щирий приятель людини, не сподіваючись лиха, закрутить метелиця, зіб’ється з дороги, до людського житла, впорати.
Слова надруковані на аркуші паперу з пропущеними орфограмами. Вставити орфограму, виправити помилку в слові.
Пояснення написання коми при однорідних членах речення.
VІІІ. Самостійна робота. Написання переказу. Індивідуальна допомога.
XІ. Підсумки уроку.
Вибіркова перевірка робіт. Зачитати тексти, які написали.
Урок 3
Обладнання: презентація із зображенням комах, картки з текстом, картки зі словами.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності. 1.Вступна бесіда. Перегляд презентації.
Вгадай тварину.
Будова комах: голова, груди, черевце.
Визнач хто зайвий, чому?
ІІ. Робота над текстом.
Читання тексту. Читає вчитель.
Комахи
Тіло тварин, як і рослини, складається з частин. У різних тварин вони різні.
Мурашка, муха, колорадський жук, сонечко, бджола – це також тварини. Їх називають комахами.
Тіло комах складається з голови, грудей, черевця. Кожна комаха має по шість ніг.
А павук – вісім.
( За «Журавликом»)
ІІІ. Бесіда за змістом та мовний аналіз тексту.
З чого складається тіло тварини?
Комахи також тварин чи ні? Доведіть.
З чого складається тіло комахи?
По скільки ніг мають комахи? А павук?
Визначте тип цього тексту. Назвіть початок тексту. Назвіть кінцівку тексту.
ІV. Колективне складання плану тексту і запис його на дошці.
1. Тіло тварин складається з частин.
2. Комахи – теж тварини.
3. Частини тіла комахи.
V. Повторне читання тексту самостійно.
Що нового для себе ви дізналися з даного тексту? Висловіть свої враження від прочитаного.
VІ. Усний переказ тексту за планом.
VІІ. Словниково - орфографічна підготовка.
Пояснення лексичного значення слів та словосполучень: колорадський жук, тіло комахи, черевця, складається.
Слова надруковані на аркуші паперу з пропущеними орфограмами. Вставити орфограму. Зробити звуко-буквений аналіз слів: бджола, називають, має, складається.
Пояснення написання розділових знаків.
VІІІ. Самостійна робота. Написання переказу. Індивідуальна допомога.
XІ. Підсумки уроку.
Вибіркова перевірка робіт. Зачитати тексти, які написали.
Урок 4
Обладнання: презентація із зображенням ворон, картки з текстом, картки зі словами.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності. 1.Вступна бесіда. Перегляд презентації.
ІІ. Робота над текстом.
Читання тексту. Читає вчитель.
Лісові сторожі
Усе бачать, усе чують розумні ворони. Тому їх називають пильними лісовими сторожами. Ось зі здобиччю в зубах біжить лісом вовк. Побачили вовка гострі на око ворони, закружляли над розбійником, закричали на все вороняче горло. Почув цей ґвалт вовк. Вуха прищулив, хутчіше подався до свого лігва. На березі лісового озера помітили ворони лисицю. Тихесенько крадеться вона до нори. Знову закричали ворони на увесь ліс. Злякалася, заховалася у темному лісі лисиця. Знає, що пильні лісові сторожі не дадуть їй руйнувати гнізда.
ІІІ. Бесіда за змістом та мовний аналіз тексту.
Чому ворон називають пильними лісовими сторожами?
Чому вовка називають розбійником?
Чому вовк заховався у своє лігво?
Де ворони помітили лисицю?
Що ворони не дозволили зробити лисиці?
Знайти в тексті фразеологізм.
Визначте тип цього тексту. Назвіть початок тексту. Назвіть кінцівку тексту.
ІV. Колективне складання плану тексту і запис його на дошці.
1. Чому ворон називають пильними лісовими сторожами?
2. Як ворони прогнали вовка?
3. Кого помітили ворони на березі озера?
4. Чому лисиця заховалась у темному лісі?
V. Повторне читання тексту самостійно.
Що нового для себе ви дізналися з даного тексту? Висловіть свої враження від прочитаного.
VІ. Усний переказ тексту за планом.
VІІ. Словниково - орфографічна підготовка.
Підбери слова для перевірки. Встав пропущені букви.
Закр_чали - _____________
Оз_ра - ______________
Л_сиця -________________
Т_хесенько - _______________
Розкрий дужки.
(зі)здобиччю, (у)зубах, (за)кружляли, (на)все, (до)свого, (на)березі, (на)зивають, (до)нори, (на)увесь.
Пояснення написання розділових знаків.
VІІІ. Самостійна робота. Написання переказу. Індивідуальна допомога.
XІ. Підсумки уроку.
Вибіркова перевірка робіт. Зачитати тексти, які написали.
Панасюк Інна02 Липень 2016, 21:020 коментарів