Урок "Цикли у вокально-хоровій музиці"

Про матеріал
До вашої уваги пропоную урок музичного мистецтва у 6 класі " Цикли у вокально-хоровій музиці". Урок містить матеріали народознавчого характеру.
Перегляд файлу

Тема: Цикли у вокально-хоровій музиці

Мета: продовжити знайомити учнів з образами, втіленими у музичних образах різних жанрів (музичний цикл);зосередити увагу на народних обрядах колядування і щедрування та важливій ролі музики в них; закріпити знання про народні обрядові пісні та ознайомити з професійною музикою, створеною на їх основі; формувати вміння емоційно, виразно і творчо виконувати обрядові пісні; прищеплювати учням зацікавленість народною творчістю, естетичний смак.

                                              Хід уроку

I. Музичне вітання.

II. Організаційний момент.

У класі всі присутні. Сідайте зручно.

Обміняємося нотками-побажаннями. На вирізаних з кольорового паперу нотах діти пишуть побажання на урок і роздають однокласникам.

III. Перевірка дом. завд.

Пропоную об`єднатися у 2 команди за списком у журналі парні та непарні номери. Розгляньте ілюстрації, про що вони вам говорять?

(Малюноки Баби Яги, олов`яних солдатиків, ляльки до музики П.Чайковського. Слон, кенгуру, черепаха – малюнки до музики К. Сен-Санса)

1.В що об`єднуються саме ці твори композиторів?

  2.Що таке цикл?

  3. Як називається цикл П. Чайковського? («Дитячий куточок»)

  4. Як називається цикл творів Каміла Сен-Санса?(«Карнавал тварин»)

 

 

IV.Основна частина.

1.Фрагменти циклів, які ми слухали минулого уроку інструментальні чи вокальні? (інструментальні). А сьогодні попрацюємо над вокальними циклами, а саме циклами у вокально-хоровій музиці.

2.Запишіть тему уроку.

3.Церковний календар нам сповіщає, що зараз в житті християн наступив особливий період. Який саме? Правильно – піст. (Записую слово піст на середині дошки).

Попрацюємо в парах. Вправа «Асоціативний кущ». Представник з кожної пари запише слово, яке у вас асоціюється зі словом «піст».

(Ще діти можуть записати сповідь, прощення, відвідування богослужінь…). А ще, діти, піст – це час, коли треба підготувати вертеп, вивчити колядки та щедрівки. Коли ж закінчується піст?

4.Після закінчення посту до нас прийдуть, мабуть, найвеселіші свята в році. Які це свята?

Сьогодні поговоримо про традиції різдвяних свят, що відображаються у музичній культурі.

Які пісні виконують під час різдвяних свят?

Зі свого досвіду ви можете багато  розповісти про колядки та щедрівки. Тому пропоную пограти у гру з кубиком. Тема гри «Колядки і щедрівки». Ви повинні сформулювати запитання за поданим словом, яке випаде на кубику і запропонувати відповісти на нього комусь з однокласників, передаючи йому кубик.

На кожній грані кубика записане одне слово (які, хто, з якою метою, що, коли, наведи приклад). Приклади слів для кубика і питань, які можуть сформулювати учні:

1.Які   (пісні співають на різдвяні свята? )

2.Хто   (виконує щедрівки,а хто колядки ?)

3.З якою метою   (ходили колядники і щедрівники? )

4.Що   (давали колядникам?)

5.Коли   (ходили колядувати, а коли щедрувати? )

6.Наведи приклад   (колядки чи щедрівки ).

 

5. Як ви вважаєте, чи можуть колядки утворювати певний цикл?

Тоді самостійно опрацюйте с. 60 підручника. Що нового ви дізналися?

6. А хто ж такий є Бенджамін Бріттен? Об`єднаємося у 2 команди за порами року.(1- хто народився взимку і весною, 2 – хто влітку і восени). Пограємо у детективів. Розглянемо особову справу композитора Б. Бріттена. Відповідати має кожен в команді по порядку по колу і по черзі 1 відповідь з кожної команди. Переможе та команда, яка  останньою назве факт з біографії Б. Бріттена. Отож, самостійно опрацьовуємо с.61.

7. У 1930-ті роки Бріттен починає серйозно вивчати народну музику, обробляє англійські, шотландські, французькі народні пісні, створивши у 1942 р. цикл «Вінок колядок», що складається з 11 частин. У циклі ми чуємо прозору чистоту молитви, нетерпіння й очікування святкових подій, хвилювання і переживання.

У зошитах запишіть, слухаємо Б.Бріттен. Цикл «Вінок колядок», ч.2.5.10.

  • схарактеризуйте музику, настрій окремих частин;
  • хто виконує музику?
  • Який інструмент супроводжує співаків?

8. Слухання музики.

9. Ми теж готуватимемося до свят і вивчимо щедрівку.

Але спершу… Що це стоїть у кутку?(скриня). Що зберігали у скрині? Вас чекає сюрприз.( Діти витягують зі скрині хустки і каракулеві шапки для хлопців). Для чого хустки і шапки? Причепуріться.

10. Розспівка.

11. Слухання щедрівки «Ой сивая та і зозуленька».

12. Вивчення пісні.

Які враження справляє на вас щедрівка?

V. Домашнє завдання. Створіть разом з батьками «Вінок колядок і щедрівок моєї родини». А саме, запишіть не менще 2-ох колядок, які виконуються у нашому селі, запам`ятайте мелодію. С. 62 – вивчити щедрівку «Ой у полі плужок оре».

VI. Підсумок. 1. Які ноти-побажання на урок вам збулися?

2. Продовжіть речення: «Найцікавіше на уроці було…», «Сьогодні я дізналася…», «Виявляється…»

VII. Музичне прощання.

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку