Тема: Цикли у вокально-хоровій музиці
Мета: продовжити знайомити учнів з образами, втіленими у музичних образах різних жанрів (музичний цикл);зосередити увагу на народних обрядах колядування і щедрування та важливій ролі музики в них; закріпити знання про народні обрядові пісні та ознайомити з професійною музикою, створеною на їх основі; формувати вміння емоційно, виразно і творчо виконувати обрядові пісні; прищеплювати учням зацікавленість народною творчістю, естетичний смак.
Хід уроку
I. Музичне вітання.
II. Організаційний момент.
У класі всі присутні. Сідайте зручно.
Обміняємося нотками-побажаннями. На вирізаних з кольорового паперу нотах діти пишуть побажання на урок і роздають однокласникам.
III. Перевірка дом. завд.
Пропоную об`єднатися у 2 команди за списком у журналі парні та непарні номери. Розгляньте ілюстрації, про що вони вам говорять?
(Малюноки Баби Яги, олов`яних солдатиків, ляльки до музики П.Чайковського. Слон, кенгуру, черепаха – малюнки до музики К. Сен-Санса)
1.В що об`єднуються саме ці твори композиторів?
2.Що таке цикл?
3. Як називається цикл П. Чайковського? («Дитячий куточок»)
4. Як називається цикл творів Каміла Сен-Санса?(«Карнавал тварин»)
IV.Основна частина.
1.Фрагменти циклів, які ми слухали минулого уроку інструментальні чи вокальні? (інструментальні). А сьогодні попрацюємо над вокальними циклами, а саме циклами у вокально-хоровій музиці.
2.Запишіть тему уроку.
3.Церковний календар нам сповіщає, що зараз в житті християн наступив особливий період. Який саме? Правильно – піст. (Записую слово піст на середині дошки).
Попрацюємо в парах. Вправа «Асоціативний кущ». Представник з кожної пари запише слово, яке у вас асоціюється зі словом «піст».
(Ще діти можуть записати сповідь, прощення, відвідування богослужінь…). А ще, діти, піст – це час, коли треба підготувати вертеп, вивчити колядки та щедрівки. Коли ж закінчується піст?
4.Після закінчення посту до нас прийдуть, мабуть, найвеселіші свята в році. Які це свята?
Сьогодні поговоримо про традиції різдвяних свят, що відображаються у музичній культурі.
Які пісні виконують під час різдвяних свят?
Зі свого досвіду ви можете багато розповісти про колядки та щедрівки. Тому пропоную пограти у гру з кубиком. Тема гри «Колядки і щедрівки». Ви повинні сформулювати запитання за поданим словом, яке випаде на кубику і запропонувати відповісти на нього комусь з однокласників, передаючи йому кубик.
На кожній грані кубика записане одне слово (які, хто, з якою метою, що, коли, наведи приклад). Приклади слів для кубика і питань, які можуть сформулювати учні:
1.Які (пісні співають на різдвяні свята? )
2.Хто (виконує щедрівки,а хто колядки ?)
3.З якою метою (ходили колядники і щедрівники? )
4.Що (давали колядникам?)
5.Коли (ходили колядувати, а коли щедрувати? )
6.Наведи приклад (колядки чи щедрівки ).
5. Як ви вважаєте, чи можуть колядки утворювати певний цикл?
Тоді самостійно опрацюйте с. 60 підручника. Що нового ви дізналися?
6. А хто ж такий є Бенджамін Бріттен? Об`єднаємося у 2 команди за порами року.(1- хто народився взимку і весною, 2 – хто влітку і восени). Пограємо у детективів. Розглянемо особову справу композитора Б. Бріттена. Відповідати має кожен в команді по порядку по колу і по черзі 1 відповідь з кожної команди. Переможе та команда, яка останньою назве факт з біографії Б. Бріттена. Отож, самостійно опрацьовуємо с.61.
7. У 1930-ті роки Бріттен починає серйозно вивчати народну музику, обробляє англійські, шотландські, французькі народні пісні, створивши у 1942 р. цикл «Вінок колядок», що складається з 11 частин. У циклі ми чуємо прозору чистоту молитви, нетерпіння й очікування святкових подій, хвилювання і переживання.
У зошитах запишіть, слухаємо Б.Бріттен. Цикл «Вінок колядок», ч.2.5.10.
8. Слухання музики.
9. Ми теж готуватимемося до свят і вивчимо щедрівку.
Але спершу… Що це стоїть у кутку?(скриня). Що зберігали у скрині? Вас чекає сюрприз.( Діти витягують зі скрині хустки і каракулеві шапки для хлопців). Для чого хустки і шапки? Причепуріться.
10. Розспівка.
11. Слухання щедрівки «Ой сивая та і зозуленька».
12. Вивчення пісні.
Які враження справляє на вас щедрівка?
V. Домашнє завдання. Створіть разом з батьками «Вінок колядок і щедрівок моєї родини». А саме, запишіть не менще 2-ох колядок, які виконуються у нашому селі, запам`ятайте мелодію. С. 62 – вивчити щедрівку «Ой у полі плужок оре».
VI. Підсумок. 1. Які ноти-побажання на урок вам збулися?
2. Продовжіть речення: «Найцікавіше на уроці було…», «Сьогодні я дізналася…», «Виявляється…»
VII. Музичне прощання.