Урок-гра «Товар–гроші-товар»
Тема. Циліндр. Площа поверхні циліндра
Мета
Навчальна: повторення, приведення в систему й розширення відомостей про циліндр, площу поверхні; формування вмінь учнів знаходити площі поверхонь і використовувати їх на практиці;
Розвиваюча: розвивати просторову уяву та логічне мислення;
Виховна:виховувати охайність та старанність, колективізм, патріотичність
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання:презентація Power Point , моделі циліндрів, картки із завданнями,олівець, лінійка, кросворд, таблички на столах з назвами банків,монети вартістю одна копійка, вишиванки
Вимоги до рівня підготовки учнів: пояснюють, що таке циліндр та його елементи; зображують циліндр; записують й пояснюють формули площі поверхні та об'єму циліндра; застосовують вивчений матеріал до розв'язування задач, у тому числі прикладного змісту.
Формувати компетентності:
Епіграф
Не достатньо мати лише добрий розум,
головне – це добре застосовувати його.
Р. Декарт
Хід уроку
І.Організаційний момент
Привітання
- Сьогодні ми обєдналися в два банки «Приватбанк» і «Нацбанк»
Виберіть собі банкірів(капітанів команди) За кожну правильну «відповідь –товар» банк отримує один «біткойн». Банк в якого більша кількість «крептовалюти» отримає «товар-оцінку»
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірити наявність виконаного домашнього завдання. Зошити на перевірку в кінці уроку.
В домашній роботі пишуть діти «Наочний диктант»
Визначте, які з наведених тверджень є правильними, а які — неправильними.
Для працівників «Приватбанку» трикутна піраміда (рис. 260).
а) Периметр основи піраміди дорівнює 36 см.(має бути !8)----(Ні)
б) Площа основи піраміди дорівнює 9 см2.---- (Так)
в) Площа поверхні піраміди дорівнює 36 см2.-------(Так)
г) Основа висоти піраміди не збігається з центром кола, вписаного в основу піраміди.---------(Ні)
а) Периметр основи піраміди дорівнює 40 см.-----(Так)
б) Усі бічні ребра піраміди рівні.-----(Так)
в) Висота бічної грані піраміди, проведена з вершини піраміди, дорівнює 11 см.(має бути12)-------(Ні)
г) Площа бічної поверхні піраміди дорівнює 60 см2.(Має бути 240)---(Ні)
IІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання « Проблемна ситуація»
З шматка тканини потрібно зшити головний убір для банкіра. Чи вистачить нам для виготовлення виробу шматка прямокутної форми,якщо його довжина 80 см, а ширина-30 см(розмір голови- 54 см,а висота виробу-25 см)?
IУ. Поетапне сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Циліндр та його елементи
Гра «Продовжи речення» на повторення і закріплення знань з попередніх класів. Вчитель читає текст, а діти продовжують думку,причому біткойни у вигляді однокопійчатих монет-фішок отримує той працівник банку ,який швидше підніме руку .А чого діти не знають ,то вчитель наголошує і просить запам’ятати ,або записати самостійно
1.Прямим круговим циліндром називається тіло, утворене обертанням…. (прямокутника навколо його сторони).
Слайд №6
На рис. 263 зображено циліндр, утворений обертанням плоского прямокутника ОАВО1 навколо прямої ОО1 — осі циліндра.
2.Сторони ОА і O1B описують рівні круги, які лежать у паралельних площинах і називаються…. (основами циліндра).
3. Радіуси кругів називаються….( радіусами циліндра).
4.Сторона АВ описує поверхню, яка називається…( бічною поверхнею циліндра)
5. Відрізки бічної поверхні, які паралельні й дорівнюють АВ, називаються… (твірними циліндра.)
6.Відрізок, перпендикулярний до основ, циліндра, кінці якого належать основам називають…(висотою циліндра).
7.Висота циліндра дорівнює його…( твірній).
8.Прямокутник зі сторонами, що дорівнюють висоті циліндра й діаметру його основи називають…(Осьовий переріз циліндра). На рис. 264 прямокутник ABCD — осьовий переріз циліндра.
Завдання ,які лежать на парті у кожної групи, відповідають по черзі
а) радіус циліндра;
б) твірну циліндра.
Площа поверхні циліндра
Вчитель
-Поверхня циліндра складається з двох рівних основ і бічної поверхні.
Якщо поверхню циліндра розрізати по колах основ і одній із твірних, а потім розгорнути на площині, то дістанемо розгортку циліндра (рис. 265). Вона складається з прямокутника, сторони якого дорівнюють довжині кола основ і висоті циліндра, і двох кругів, що є основами циліндра.
Площею бічної і повної поверхні циліндра називають площу розгортки бічної і повної поверхонь.
Тоді, скажіть, будь ласка, якими формулами визначаються площа бічної поверхні Sбічн і площа повної поверхні Sцил ?
Відповіді дітей: (Згадують формулу площі прямокутника,а тоді бічної поверхні) Sбічн = 2πRH,
-Згадаємо площу круга ,тобто площу основи циліндра Sосн= nR2,
-Складемо формулу повної поверхні циліндра:
Sцил = Sбічн + 2Sосн = 2nRH + 2nR2 = 2nR(H + R),
де R, H — радіус і висота циліндра відповідно.
Учні складають конспект (зразок наведено у таблиці)
Циліндр |
|
|
Прямим круговим циліндром називається тіло, утворене обертанням прямокутника навколо його сторони. ОА, О1В — радіуси, АВ — твірна (висота), O1O — вісь |
|
Площа поверхні циліндра Sцил = Sбічн + 2Sосн, де Sбічн = 2nRH |
|
Площа основи циліндра Sосн= nR2,
|
IV. Закріплення й осмислення нового матеріалу
Розв'язання задачі ,яку брали як проблему на початку уроку «Головний убір для банкіра»
Додаткові задачі
V. Домашнє завдання
Об'єм циліндра — 8nсм3, а його висота — 2 см. Знайдіть діагональ осьового перерізу та площу бічної поверхні циліндра.
VI. Підбиття підсумків уроку
Розгадування кросворда. Робота в групах . Кросворди на столах і на дошці ,яка дитина відгадає ,то та і отримує монету-фішку,а отже і кількість «біткойнів»
По вертикалі має вийти «Вишиванка»
-Ми живемо на Україні. Національний одяг – це вишиванка. Рукава сорочки у вигляді циліндрів та й сама сорочка має форму циліндра.