Розробка уроку з музичного мистецтва для 5 класу до теми: "Давні українські осінні обряди"
Містить цікаві прийоми: ігрова ситуація " Упорядкуй картки", " Упорядкуй слова - прочитай прислів'я", виконання творчого завдання.
Тема. Давні українські осінні обряди .
Мета. Ознайомити учнів з поняттям « осінні народні обряди», розглянути особливості осінніх календарних пісень рідного краю, розкрити творчо-біографічний портрет М.В.Лисенка, ознайомитися з жанром кантати та її жанровими особливостями.
Розвивати естетичне сприйняття обрядових пісень,розрізняти на слух особливості звучання народних пісень,уміння відчувати неповторну красу народної творчості..
Виховувати любов до календарних пісень,звичаїв і традицій рідного краю та інтерес до класичної музики
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення у тему.
Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна презентація, портрет М. Лисенка
Основні поняття для засвоєння: жниварські, зажинкові, обжинкові пісні, поняття « кантата»
Твори, що вивчаються на уроці:
• Українська жнивна пісня « Ой літає соколонько»
• М.В.Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» ( «Оживуть степи,озера»)
Перебіг уроку
1.Організаційний момент. Мотивація до навчання.
Вхід учнів до класу під звучання української жнивної пісні « Ой літає соколонько»
Музичне вітання: Добрий день!Всі ми раді вас вітати
Добрий день! Щастя,радості бажати
Добрий день! І пісень нових співати
Всім вам добрий день.
2. Актуалізація опорних знань:
Ігрова ситуація « Упорядкуй картки»
Учитель: Я принесла картки,але вони випадково переплуталися і якщо ви їх правильно зберете,тобто поставите у правильній послідовності,то прочитаєте вислів Ю.Крутя
пісні |
тої |
обрядом |
критерієм |
її |
хліборобської |
чи
|
Головним |
слід |
зв’язок |
іншої |
з |
безпосередній |
Вважати
|
( Головним критерієм тої чи іншої хліборобської пісні слід вважати її безпосередній зв’язок з обрядом )
3.Мотивація навчальної діяльності.
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Пісні осіннього циклу.
Упродовж багатьох століть,ще до появи писемності,народ створював своє геніально просте й величне мистецтво: пісні, думи, билини.
Обрядові пісні тісно пов’язані з працею людини,родинним побутом та народним календарем. Яскравим свідченням цього є ,зокрема жниварські пісні.
Жниварські пісні – їх співали серцем і душею,бо жнива - пора тяжкої праці, але воднораз і найщасливіший час для селянина-хлібороба, який радіє врожаєві - основі його добробуту.
Обжинки - старовинний народний звичай святкування закінчення жнив. Назва походить від слова обжинатися,тобто закінчувати жнива.
У жнивах розрізняють три етапи: початок жнив - зажинки, самі жнива та закінчення жнив – обжинки.
Робота в зошитах:
Музичний словничок
Жниварські пісні бувають трьох видів:
Зажинкові |
Пісні, в яких бажали добрих жнив,здоров’я женцям і багатства господареві. |
Жнивні |
В цих піснях мотиви важкої праці,їх виконували,коли йшли в поле,поверталися з роботи чи перепочивали. |
Обжинкові |
Найчисленніші та найбагатші за формою,тематикою. В них прославляли ниву за щедрий урожай,величали господаря й господиню. |
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита,який називали « спасовою бородою», підв’язували його,прикрашали польовими квітами і стрічками. Потім висловлювали побажання доброго наступного року та залишали « спасову бороду» до початку оранки. Також женці ходили по полю: збирали колоски,плели з них обрядовий вінок і обов’язково співали.
Перегляд відео сюжету « Фрагмент обрядового свята « Обжинки»
Правильно упорядкуй слова та прочитай прислів’я:
діждали рік А жито щоб зжали ми за знов (« А ми жито зжали,щоб за рік знов діждали»)
Іллі столі на хліб На новий ( « На Іллі новий хліб на столі»)
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Знайомство з творчістю композитора:
Микола Віталійович Лисенко
Український композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору, громадський діяч. Микола Віталійович Лисенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка( романси, хори, кантати) Кантата « Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета.
Два генії: композитор та поет. Сьогодні ми послухаємо, 5 частину кантати,яка називається«Оживуть степи,озера». Саме в цій частині звучать мотиви жнивних пісень.
.
Робота в зошитах:
Музичний словничок
Кантата ( італ. співаю) – концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру,що складається з декількох частин і виконується співаками – солістами та хором у супроводі оркестру. |
Перегляд відеосюжету:
М.В.Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» ( Оживуть степи,озера»)
6. Аналіз музичного твору ( « Кантата» V частина)
7. Виконання творчого завдання
Доберіть до характеристики слова,що найбільше відповідають цьому музичному творові: радісна,сумна,лірична,святкова,спокійна,схвильована,мелодійна,жвава,задумлива,енергійна,рухлива,трагічна,стримана.
8. Фізкультхвилинка « Хвилинка відпочинку»
9. Вокально – хорова робота
Робота над піснею:
13.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Робота в друкованій основі:
14. Домашнє завдання.
1) Поцікавтесь у своїх батьків,які пісні осіннього циклу вони знають? Запишіть їх.
2) Підготуйте цікавий матеріал до теми: « Давні українські обряди»
15. Оцінювання музично - творчої діяльності учнів на уроці.
16. Вихід з класу під музику. Українська жнивна пісня « Ой літає соколонько»