Урок " Весняні образи в музиці"

Про матеріал

Розробка уроку з музичного мистецтва для 5 класу до теми: " Весняні образи в музиці"

Містить цікаві прийоми: вікторина " Перевір себе", ігрова ситуація " Упорядкуй картки", виконання творчого завдання: гра "Веселий ланцюжок"

Перегляд файлу

Тема. Весняні образи в музиці.                                                                   5 клас

Мета. Ознайомити учнів з весняними образами втіленими в музичних творах різних жанрів. Вчити учнів висловлювати свої особисті думки та враження з приводу музичних творів. Поглибити знання учнів про творчість М.Вериківського.

            Розвивати художньо- творчі здібності, вміння учнів слухати  та аналізувати музику, її образний зміст. Формувати вміння виявляти спільне та відмінне у змісті та звучанні творів різних жанрів.

            Виховувати  інтерес до народної пісні-веснянки,творчості композитора  Вериківсь-кого,естетичний смак учнів.

 Тип уроку: комбінований.

 Обладнання: музичний інструмент,  мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет М. Вериківського.

 Основні поняття для засвоєння: поняття «сюїта», «веснянка»

Твори, що вивчаються на уроці:

М. Вериківський «Симфонічна сюїта «Веснянки»

О. Зацепін «Весняна казка»

Перебіг уроку

1.Організаційний момент. Мотивація до навчання.

Вхід учнів до класу під звучання фрагменту музики з опери «Снігуронька» М.А.Римського-Корсакова.

Музичне вітання:   Добрий день!Всі ми раді вас вітати

                   Добрий день! Щастя,радості бажати

                        Добрий день! І пісень нових співати

                        Всім вам добрий день.

2. Актуалізація опорних знань:

  • Яка музика звучала на початку уроку,коли ви заходили до класу?

C:\Users\1\Desktop\літо з книгою.jpg          Інтерактивна вікторина « Перевір себе»

  • Композитор,який написав оперу «Снігуронька»?
  • Опера створена за п’єсою?
  • Оперу «Снігуронька» ще називають…?
  • Головна ідея твору?
  • Прекрасна музика опери складається з…?
  • Арію снігуроньки,виконує найвищий жіночий голос?
  • Назвіть художника,який зобразив казкову дівчину у своїй картині?

C:\Users\1\Desktop\yak-zapisati-umovu-zadachi.jpg               Ігрова ситуація « Упорядкуй картки»

Я принесла картки, але вони випадково переплуталися і якщо ви їх правильно зберете,тобто поставите їх у правильній послідовності,то зможете прочитати вислів композитора М.А. .Римського-Корсакова.

« Я прислу

природи

ними

 

хався     до

  та брав

в             ос

 

  голосів

           наспі

нову

          народ

ване

   своєї

ної      твор

і         підка

           твор

чості і

зане

чості»

 

( Я прислухався до голосів народної творчості і природи та брав наспіване і підказане ними в основу своєї творчості)

3.Мотивація навчальної діяльності. Бесіда.

Сьогодні  діти,ми будемо говорити про найкращу пору року – Весну.

     C:\Users\1\Desktop\16362.jpg       Лежать у полі ще сніги

                                                                                    А води весняні шумлять

                                                                                     І сонні будять береги

                                                                                     Біжать, і грають, і дзвенять

                                                                                     Вони дзвенять на всі кінці

                                                                                     Іде весна,іде весна

                                                                                     Весни ми юної гінці

                                                                                         Вперед послала нас вона

                                                                                         Іде весна. Іде весна.

                                                                                       ( Ф.Тютчев, переклад М.Рильського

                                                                                                                               « Весняні води»)  

 

C:\Users\1\Desktop\1362999029_zaklikanya-vesny-1.jpg                                                                          Весна прийшла!       Адже навесні відбувається пробудження природи. У кожного народу немає такого поетичного і багатого обряду,пов’язаного з весною,як у нас. У кожному регіоні були свої звичаї зустрічі цієї пори року.

Пісні весняного циклу супроводжуються радісними масовими іграми,хороводами. Це були найулюбленіші молодіжні забави і звичайно ж вони звалися веснянками.

Перегляд відеосюжету  « Весну закликаємо»

C:\Users\1\Desktop\hqdefault.jpg

 

 C:\Users\1\Desktop\Картинки до уроку\літо з книгою.jpg     Робота в зошиті

Музичний словничок

          Весня́нки (гаївки, гагілки, ягілки, ) — назва старовинних слов'янських обрядових пісень, пов'язаних з початком весни і наближенням весняних польових робіт. Мелодії веснянок побудовані на одній-двох нескладних по співках,що декілька раз повторюються.

          Сюї́та (фр. suite) -  у 19 — 20 ст. циклічна музична форма, складена з кількох контрастних частин. Термін «сюїта» був уведений у другій половині XVII століття французькими композиторами.

C:\Users\1\Desktop\166570.jpg        4. Музичне сприймання музичного твору.

 Тема весни завжди цікавила творчих людей,вона надихала до створення гарних творів . М. Вериківський Симфонічна сюїта «Веснянки» ( IV ч.)

Знайомство з творчістю композитора:

C:\Users\1\Desktop\Вериківський_Михайло_Іванович.jpg   Михайло Іванович Вериківський ( 1896 – 1962)        

Український композитор, диригент, педагог, музичний діяч.

Народився в мальовничому м.Кременці на Волині. В сім’ї дуже любили музику. Батьки добре співали,знали багато старовинних пісень. У родині часто влаштовували концерти,музичні вистави за участю всіх семи дітей.

Михайло ніколи не розлучався з музикою: співав у хорі, грав на скрипці,віолончелі,фортепіано. Навчався у Київській консерваторії.

Серед відомих творів композитора, яскравий твір,який розкриває тему єдності людини з природою, симфонічна сюїта «Веснянки».

Вона побудована на основі найстаріших обрядових пісень і нагадує замальовки народних звичаїв. Твір складається з 4 частин, сюїту виконує симфонічний оркестр.

1 ч. – « Заспів »

2 ч. – « Молода»

3 ч. – «Ягілочка»

4 ч. – « Весно-веснице»

C:\Users\1\Desktop\schoolboy-homework-10744093.jpg        5. Аналіз музичного твору ( IV частини « Весно-веснице»)

  • Які інструменти виконували основну мелодію?
  • Чи вдалося вам почути гармонію,яка завжди супроводжувала мелодію?
  • Чим на вашу думку, особлива музика М.Вериківського?
  • Який характер музичного твору?

C:\Users\1\Desktop\1456576381.jpg       6. Виконання творчого завдання

Доберіть до характеристики слова,що найбільше відповідають цьому музичному творові: радісна,сумна,лірична,святкова,спокійна,схвильована,мелодійна,жвава,задумлива,енергійна,рухлива,трагічна,стримана.

  • Який настрій викликала у вас ця музика? Опишіть « картину весни», яку ви уявляєте,слухаючи твір.

C:\Users\1\Desktop\images.jpg                               Це цікаво знати!

Сюїта « Веснянка» була найпершим симфонічним твором у творчості М.Вериківського. Музика сюїти здобула широке визнання та згодом була введена композитором до балету « Весняна казка»

   C:\Users\1\Desktop\Фізкультхвилинки-для-дітей.jpg        7. Фізкультхвилинка « Хвилинка танцювальна»

C:\Users\1\Desktop\Poyushie_devochki.png         8. Вокально – хорова робота

1) Розспівування. Вправи на дихання. Артикуляційні вправи.

2) Поспівка « Весна- весняночка»

9. Гра на музичних інструментах.

Виконання- імпровізація мелодії В-А.Моцарта « Симфонія № 6 (симфонія води)»

(імпровізують на власних шумових інструментах)

 

10. Розучування пісні: «Весняна Казка» О.Зацепіна

   1)  Вивчення особливостей мелодії та ритму твору.

   2) Виконання пісні за фразами та спів із показом рукою руху мелодії.

C:\Users\1\Desktop\images.jpg     11. Творче завдання:

Гра « Веселий ланцюжок»

Заспівайте 1 куплет пісні «Весняна казка» ланцюжком: кожен з ваших друзів по черзі виконуватиме тільки один звук( склад) пісні. З цих звуків має утворитися мелодія куплету. Приспів виконуємо разом. Хто пропустив свій звук( склад) – увесь куплет танцює власну імпровізацію.

12.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Яка основна тема об’єднує музичні твори,що звучали на уроці?
  • Охарактеризуйте особливості звучання веснянок та їх виконання?
  • Назвіть музичний твір, який ми слухали?
  • Який настрій у вас викликала музика композитора?

13. Домашнє завдання.

1) Поцікавтесь у своїх батьків,які веснянки люблять співати у вашій родині?

2) Віднайдіть веснянку рідного краю,Сумщини.

15. Оцінювання музично - творчої діяльності учнів на уроці.

16. Вихід з класу під музику « Весняна казка» муз. О. Зацепіна

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 липня 2018
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку