Розробка уроку з музичного мистецтва для 5 класу до теми: " Весняні образи в музиці"
Містить цікаві прийоми: вікторина " Перевір себе", ігрова ситуація " Упорядкуй картки", виконання творчого завдання: гра "Веселий ланцюжок"
Тема. Весняні образи в музиці. 5 клас
Мета. Ознайомити учнів з весняними образами втіленими в музичних творах різних жанрів. Вчити учнів висловлювати свої особисті думки та враження з приводу музичних творів. Поглибити знання учнів про творчість М.Вериківського.
Розвивати художньо- творчі здібності, вміння учнів слухати та аналізувати музику, її образний зміст. Формувати вміння виявляти спільне та відмінне у змісті та звучанні творів різних жанрів.
Виховувати інтерес до народної пісні-веснянки,творчості композитора Вериківсь-кого,естетичний смак учнів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет М. Вериківського.
Основні поняття для засвоєння: поняття «сюїта», «веснянка»
Твори, що вивчаються на уроці:
• М. Вериківський «Симфонічна сюїта «Веснянки»
• О. Зацепін «Весняна казка»
Перебіг уроку
1.Організаційний момент. Мотивація до навчання.
Вхід учнів до класу під звучання фрагменту музики з опери «Снігуронька» М.А.Римського-Корсакова.
Музичне вітання: Добрий день!Всі ми раді вас вітати
Добрий день! Щастя,радості бажати
Добрий день! І пісень нових співати
Всім вам добрий день.
2. Актуалізація опорних знань:
Інтерактивна вікторина « Перевір себе»
Ігрова ситуація « Упорядкуй картки»
Я принесла картки, але вони випадково переплуталися і якщо ви їх правильно зберете,тобто поставите їх у правильній послідовності,то зможете прочитати вислів композитора М.А. .Римського-Корсакова.
« Я прислу природи ними
|
хався до та брав в ос
|
голосів наспі нову |
народ ване своєї |
ної твор і підка твор |
чості і зане чості»
|
( Я прислухався до голосів народної творчості і природи та брав наспіване і підказане ними в основу своєї творчості)
3.Мотивація навчальної діяльності. Бесіда.
Сьогодні діти,ми будемо говорити про найкращу пору року – Весну.
Лежать у полі ще сніги
А води весняні шумлять
І сонні будять береги
Біжать, і грають, і дзвенять
Вони дзвенять на всі кінці
Іде весна,іде весна
Весни ми юної гінці
Вперед послала нас вона
Іде весна. Іде весна.
( Ф.Тютчев, переклад М.Рильського
« Весняні води»)
Весна прийшла! Адже навесні відбувається пробудження природи. У кожного народу немає такого поетичного і багатого обряду,пов’язаного з весною,як у нас. У кожному регіоні були свої звичаї зустрічі цієї пори року.
Пісні весняного циклу супроводжуються радісними масовими іграми,хороводами. Це були найулюбленіші молодіжні забави і звичайно ж вони звалися веснянками.
Перегляд відеосюжету « Весну закликаємо»
Робота в зошиті
Музичний словничок
Весня́нки (гаївки, гагілки, ягілки, ) — назва старовинних слов'янських обрядових пісень, пов'язаних з початком весни і наближенням весняних польових робіт. Мелодії веснянок побудовані на одній-двох нескладних по співках,що декілька раз повторюються.
Сюї́та (фр. suite) - у 19 — 20 ст. циклічна музична форма, складена з кількох контрастних частин. Термін «сюїта» був уведений у другій половині XVII століття французькими композиторами.
4. Музичне сприймання музичного твору.
Тема весни завжди цікавила творчих людей,вона надихала до створення гарних творів . М. Вериківський Симфонічна сюїта «Веснянки» ( IV ч.)
Знайомство з творчістю композитора:
Михайло Іванович Вериківський ( 1896 – 1962)
Український композитор, диригент, педагог, музичний діяч.
Народився в мальовничому м.Кременці на Волині. В сім’ї дуже любили музику. Батьки добре співали,знали багато старовинних пісень. У родині часто влаштовували концерти,музичні вистави за участю всіх семи дітей.
Михайло ніколи не розлучався з музикою: співав у хорі, грав на скрипці,віолончелі,фортепіано. Навчався у Київській консерваторії.
Серед відомих творів композитора, яскравий твір,який розкриває тему єдності людини з природою, симфонічна сюїта «Веснянки».
Вона побудована на основі найстаріших обрядових пісень і нагадує замальовки народних звичаїв. Твір складається з 4 частин, сюїту виконує симфонічний оркестр.
1 ч. – « Заспів »
2 ч. – « Молода»
3 ч. – «Ягілочка»
4 ч. – « Весно-веснице»
5. Аналіз музичного твору ( IV частини « Весно-веснице»)
6. Виконання творчого завдання
Доберіть до характеристики слова,що найбільше відповідають цьому музичному творові: радісна,сумна,лірична,святкова,спокійна,схвильована,мелодійна,жвава,задумлива,енергійна,рухлива,трагічна,стримана.
Це цікаво знати!
Сюїта « Веснянка» була найпершим симфонічним твором у творчості М.Вериківського. Музика сюїти здобула широке визнання та згодом була введена композитором до балету « Весняна казка»
7. Фізкультхвилинка « Хвилинка танцювальна»
8. Вокально – хорова робота
1) Розспівування. Вправи на дихання. Артикуляційні вправи.
2) Поспівка « Весна- весняночка»
9. Гра на музичних інструментах.
Виконання- імпровізація мелодії В-А.Моцарта « Симфонія № 6 (симфонія води)»
(імпровізують на власних шумових інструментах)
10. Розучування пісні: «Весняна Казка» О.Зацепіна
1) Вивчення особливостей мелодії та ритму твору.
2) Виконання пісні за фразами та спів із показом рукою руху мелодії.
11. Творче завдання:
Гра « Веселий ланцюжок»
Заспівайте 1 куплет пісні «Весняна казка» ланцюжком: кожен з ваших друзів по черзі виконуватиме тільки один звук( склад) пісні. З цих звуків має утворитися мелодія куплету. Приспів виконуємо разом. Хто пропустив свій звук( склад) – увесь куплет танцює власну імпровізацію.
12.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
13. Домашнє завдання.
1) Поцікавтесь у своїх батьків,які веснянки люблять співати у вашій родині?
2) Віднайдіть веснянку рідного краю,Сумщини.
15. Оцінювання музично - творчої діяльності учнів на уроці.
16. Вихід з класу під музику « Весняна казка» муз. О. Зацепіна