Про матеріал
Розробка уроку з музичного мистецтва для 5 класу до теми: " Танець.Українські народні танці"
Містить цікаві прийоми: побудова асоціативного куща " Ромашка", ігрова розминка " Поле чудес", конкурс-гра " Поле дивини", виконання творчого завдання.
Тема. Танець. Українські народні танці.
Мета. Ознайомити учнів з історією виникнення й різновидами українських народних танців, особливостями їх звучання та виконання. Продовжувати розвивати знайомство з українськими народними танцями,надавати характеристику засобам виразностi,закрiпити набутi уміння й навички про танець народний.
Розвивати вміння учнів виконувати пісню з інструментальним та фонограмним супроводом, розвивати вміння розпізнавати на слух музичні народні інструменти, самостійно створювати пластичні імпровізації, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів.
Виховувати інтерес до українських народних танців, інструментальних
народних творів.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна презентація.
Основні поняття для засвоєння: українські народні танці: гопак, козачок,
метелиця, аркан.
Твори, що вивчаються на уроці:
Перебіг уроку
1.Організаційний момент. Мотивація до навчання.
Вхід учнів до класу під звучання фрагменту музику «Веселкова пісня» муз. О.Янушкевича сл. М.Ясакової
Музичне вітання « Добрий день вам »
2. Актуалізація опорних знань:
Побудова асоціативного куща «Ромашка»
( узагальнення теми «Дитячий фольклор»
3. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми.
Бесіда:
Сьогодні урок ми розпочнемо з невеликої розумової розминки.
Перед вами 6 квадратів,під кожним з яких захована літера. Для того,щоб відкрити літеру – потрібно виконати завдання. Відкривши всі літери ви дізнаєтесь тему нашого уроку.
Отже розпочнемо:
Iгрова розминка « Поле чудес»
Молодці,виконали всі завдання, тому можемо відкрити всі літери.Отже тема нашого уроку – «Танець. Українські народні танці.»
4. Бесіда про українські особливості українських народних танців.
Розповідь вчителя з елементами бесіди:
Історія виникнення народних танців дуже давня. Розпочалася вона з магічних обрядів, рухів та заклинань, які наші предки виконували перед полюванням, збиранням врожаю, битвою з ворогом тощо.
Український народний танець формувався і вдосконалювався протягом
віків та був тісно пов’язаний із життям народу, його побутом, працею, певним художнім смаком..
Українські народні танці мають певні різновиди, традиційні рухи та композиції.
У наш час переважно бачимо народні танці на сцені у виконанні танцювальних колективів або окремих виконавців, вдягнутих у національні костюми.
Танцювальна музика України багата й різноманітна. Найвідоміші народні танці: гопак, козачок, метелиця, аркан.
Робота в зощитi.
Музичний словничок
Гопак і козачок — швидкі народні танці, які виконувалися сольно, парами та групами.
Аркан — старовинний танець, який виконували чоловіки з топірцями в руках.
Метелиця — народний швидкий танець з кружляннями і зображенням заметілі.
5. Музичне сприймання.
Гопак — традиційний український народний танець запорозького походження, який виконують соло або групами в швидкому темпі з використанням стрибків. Гоцак виник у побуті війська Запорозького.
Спочатку виконувався чоловіками. Сучасний гопак танцюють чоловіки й жінки. Виконання танцю допускає імпровізацію (стрибки, присідання, обертання). Гопаки бувають сольні, парні, групові.
Перегляд відео «Українські народні танці – гопак,козачок,аркан,метелиця »
Козачок — український масовий танець швидкого темпу, який виконують парами, рядами, соло. Цей танець має багато спільного з гопаком, але за характером більш легкий та веселий.
Метелиця — масовий танець жвавого характеру і темпу, який виконують у парі, з переплетінням рук і швидким кружлянням, що нагадує снігову заметіль (метелицю). Танець супроводжується співом із жартівливими текстами.
Аркан — старовинний український чоловічий танець, який виконують
зімкнутим колом або півколом з топірцями в руках. Він є головним елементом обряду посвячення молодого гуцула в леґіні (парубки), після чого той отримував право носити топірець та підперізуватися широким паском.
6. Аналіз музичних творів.
творах? Охарактеризуйте мелодію, лад, гармонію, ритм, темп, регістр, динаміку кожного танцю.
Конкурс-гра « Поле дивини »
Український народний танець,побутує на Закарпатті,виконується чоловіками…?
А |
Р |
К |
А |
Н |
Український народний танець, в якому багато стрибків,коли його виконували,то навіть виконували « Гоп»?
Г |
О |
П |
А |
К |
Український народний танець, який любили виконувати воїни-козаки, від чого і походить його назва..?
К |
О |
З |
А |
Ч |
О |
К |
Український народний танець, виконавці якого відтворюють зимову картину із снігом та вітром…?
М |
Е |
Т |
Е |
Л |
И |
Ц |
Я |
7. Фізкультхвилинка « Танцюють всі ».
8. Вокально-хорова робота.
(Учням пропонується ритмічна вправа, перший рядок поспівки.
Завдання: придумати закінчення та мелодію поспівки.)
«Веселкова пісня» муз.О.Янушкевича сл.М.Ясакової
Виконайте цю пісню під фонограму. Спробуйте заспівати її сольно, а приспів — з друзями.
9. Художнє виконання пісні під караоке.
10. Підсумок уроку. Узагальнення вивченого матеріалу.
«Мiкрофон»
11. Домашнє завдання.
1) Послухайте танцювальну музику. Чи схожа вона на ритми українських народних танців? Який народний танець виконаєте залюбки?
2) Намалюйте ілюстрації на тему «Народні танці»
3) Знайдіть інформацію про народні танці європейських країн.
12. Оцінювання музично - творчої діяльності учнів на уроці.
12. Вихід під музику «Веселкова пісня» муз. О.Янушкевича сл. М.Ясакової
1