Конспект уроку з музичного мистецтва у 5-Б класі
Дата 15.12.2021
Урок № 15
Тема уроку : Давні українські зимові обряди
Мета навчальна: Ознайомити дітей одним із обрядів зимового циклу свят – колядуванням, щедруванням, засіванням. Вивчати фольклорні дійства з цього обряду.
Ознайомитися з твором М. Леонтовича «Щедрик».
Удосконалювати вокально-хорові навички.
Мета розвиваюча: розвивати у дітей вміння аналізувати музичний твір за змістом і характером музики, розвивати практичні навички музично-ритмічні, ладові, творчі здібності дітей.
Мета виховна : виховувати у дитячих душах добро, ласку, красу, щедрість, любов до ближнього і до всього прекрасного, любов до рідного краю, свят та традицій своїх предків.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання: ТЗН (ноутбук, мультимедійний проектор),
«Музичне мистецтво» Л. Г. Кондратової для 5 класу,
Аудіо, відео записи.
Завдання, викладені у змісті уроку:
Мистецька абетка: 1) Колядки – пісні, які славлять Ісуса Христа.
2) Щедрівки – новорічні обрядові пісні, в яких висловлюють побажання доброго врожаю, приплоду худоби й усіляких гараздів.
3) Засівання ( Віншівки) – новорічно-різдвяні вітання
Учні входять до класу під музичний супровід (українська народна пісня «Щедрик»).
З Божої ласки, з маминої казки,
Добрий день вам, діти,
А чи добрий у вас настрій допоможуть сніжинки смайлики
II.Актуалізація музичних вражень , опорних знань учнів
Бесіда
Відповіді учнів.
Гра «Впізнай танець за фото»
III. Мотивація навчальної діяльності
Відповіді учнів.
IV. Основна частина
1.Повідомлення теми й мети уроку
Учитель: Діти, сьогодні у нас урок буде незвичайним. Ми здійснимо подорож у далеке минуле нашого українського народу, дізнаємось про найкращий зимовий обряд – обряд колядування, про звичаї та традиції, які пов’язані з цим обрядом. Сподіваюсь, що подорож буде цікавою, що ви активно будете приймати участь у проведенні цього уроку.
2. Прийом «Тематична сніжинка»
Учитель: Те, про що ми з вами будемо говорити, пов’язане із зимовою порою року. Тому я підготувала для вас ось таку сніжинку. На промінчиках сніжинки розташовані опорні слова, які допоможуть розкрити тему нашого уроку. Давайте прочитаємо їх.
(Різдво Христове, колядники, колядувати, щедрівки, віншівки ).
Тема уроку написана в центрі сніжинки «Давні українські зимові обряди»
3. Бесіда з дітьми про український звичай святкування Різдва Христового
- Скажіть, чи чули ви про свято Різдво Христове, коли його святкують?
- Які традиції святкування цього свята ви знаєте?
- Хто такий Ісус Христос?
Скоро Новий рік. Ми хочемо привітати своїх рідних, друзів із цим святом. А як це зробити найяскравіше? Звісно – піснею. Ці пісні дуже особливі. У них ми бажаємо щастя й добробуту.
(Звернення до словника.)
Колядки – старовинні обрядові величальні пісні, які виконують колядники від Різдва (7 січня) до Водохреща. У них прославляють народження Христа і вітають господаря та всю його родину. В цих піснях є заспів та приспів. (Відео)
Щедрівки – новорічні обрядові пісні, в яких висловлюють побажання доброго врожаю, приплоду худоби й усіляких гараздів. Виконують їх переважно дівчата напередодні Нового року та Водохреща. У цих піснях є традиційний приспів: «Щедрий вечір, добрий вечір!». (Відео)
Віншівки – новорічно–різдвяні привітання.
4. Слухання музичного твору.
Хочу повернутися до вечора напередодні Нового року. В цей вечір столи накривали 13 стравами , тому його називають Щедрим. Пісні, що виконували у цей вечір називали щедрівками.
Пісні, які виконувались під час дійства приваблювали композиторів. Чимало з них потрапили до творчих скарбниць композиторів. Одну з відомих щедрівочних пісень «Щедрик» обробив український композитор, хоровий диригент, громадський діяч, педагог Микола Леонтович.
Слухання музики: М. Леонтович «Щедрик» у виконанні дитячого хору (а капела) та у виконанні мішаного хору та оркестру.
5. Аналіз музичного твору.
Гра «Так чи ні»
6. Фізкультхвилинка.
Слово вчителя
Майже 100 років тому американці почули українського «Щедрика». Твір так їм сподобався, що його було перекладено англійською. Так з’явився американський варіант української пісні «Carol of the bells», в якої передано своєрідне відчуття музики: ніби чисте і дзвінке звучання дзвіночків. Подивіться відеозапис цієї пісні у виконанні гурту «PENTATONIX»
Перегляд выдео
7. Розспівування
Виконання розпівки і ритмічних вправ
Пропоную вам познайомитись із піснею сучасного українського композитора Н. Май. В неї дуже багато пісень про Україну, родину, природу тощо. Вона є не тільки талановитим композитором, а й неперевершеною вокалісткою – «український соловейко».
Гра «Зірки естради»
Слово вчителя
Уявіть, що ви – «зірки» естради. Пропоную обрати найкращого вокаліста на конкурс «Х - фактор». На нашу сцену запрошується…(учень за бажанням).
V. Заключна частина
1. Підбиття підсумків уроку
Закінчіть речення:
Відповіді учнів.
Оцінювання музично–творчої діяльності учнів на уроці
В як змінився ваш настрій в кінці уроку покладіть сніжинку смайлик на край стола.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Учні виходять із класу під музичний супровід української народної пісні «Щедрик» .