Я досліджую світ
Тема: Дбай про свою безпеку
Мета: ознайомити учнів з поняттями «безпека», «небезпека» і «безпека життєдіяльності»; учити реально оцінювати небезпеку, розвивати здатність орієнтуватися в небезпечних для життя і здоров’я ситуаціях; формувати вміння застосовувати правила безпечної поведінки в процесі розв’язання ситуативних завдань; виховувати обережність, винахідливість, уміння приймати рішення в небезпечних ситуаціях.
Корекційна мета: формування уваги, наполегливості.
Хід уроку
І. Повторення вивченого.
1. Колективна робота.
На дошці записано незакінчені речення.
- Прочитайте і продовжте речення.
1) Найголовніші цінності для кожної людини - це...
2) Здоров’я не можна купити...
3) Життя є...
4) Життя і здоров’я потрібно...
5) Щоб бути здоровим (здоровою), я...
II. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми говоритимемо про те, що таке безпека, небезпека і безпека життєдіяльності. Вивчимо правила безпечної поведінки. Обговорюватимемо, як діяти в деяких небезпечних ситуаціях.
III. Актуалізація опорних знань.
- Що таке безпека? Небезпека?
- Які небезпечні ситуації можуть виникнути вдома, на вулиці?
- Які правила безпечної поведінки вдома і на вулиці ви знаєте?
- Яких правил ви дотримуєтеся?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з демонстрацією малюнків або слайдів і проведенням словникової роботи.
- Упродовж дня ви займаєтеся різними справами - виконуєте роботу вдома, ходите до школи, відпочиваєте тощо. Це і є ваша життєдіяльність.
- Життєдіяльність - це дії людини, що забезпечують умови для її існування та розвитку.
Безпека життєдіяльності - це такі умови життя і діяльності людини, коли ніщо не загрожує її життю і здоров’ю.
Ваша життєдіяльність відбувається в оточенні інших людей і різних предметів та явищ, що можуть спричинити різноманітні ситуації.
Безпечна ситуація - це ситуація, коли ніхто й ніщо не загрожує життю і здоров’ю людини.
Небезпечна ситуація - це ситуація, що загрожує життю і здоров’ю людини.
Безпечна поведінка - поведінка людини, що не загрожує її життю і здоров’ю та безпеці інших людей.
- Щоб зберегти життя і здоров’я, треба знати, які небезпеки можуть трапитися на вулиці, а які - удома, і як слід поводитися, якщо станеться якась непередбачувана ситуація. У будь-якій небезпечній ситуації не треба панікувати, а потрібно зосередитися і діяти.
Запам’ятайте правила безпечної поведінки:
1) Передбачати небезпеку.
2) По можливості уникати її.
3) У разі необхідності - діяти.
1) Передбачати небезпеку - це означає, що потрібно передбачити небезпечні ситуації та спрогнозувати наслідки своїх дій. Наприклад, ви переходите дорогу в недозволеному місці. Слід передбачити, що автомобіль може не встигнути зупинитися - і станеться дорожньо-транспортна пригода.
2) По можливості слід уникати небезпечних ситуацій і не наражати на ризик своє життя і здоров’я. Так, передбачаючи, що перехід дороги в недозволеному місці може спричинити ДТП, не слід ризикувати своїм життям і здоров’ям та життям і здоров’ям інших людей - потрібно переходити дорогу по пішохідних переходах.
3) У разі необхідності - діяти. Наприклад, якщо заблукали в лісі, то потрібно не розгубитися, а заспокоїтися і зосередитися та пригадати, що робити в такому випадку.
2. Бесіда.
- У разі небезпеки слід знати, де можна отримати допомогу. До яких рятувальних та аварійних служб і за якими номерами телефонів слід звертатися в разі небезпечних ситуацій? (Учні називають номери телефонів і відповідні служби. Розповідають, у яких випадках до якої служби слід звертатися).
Учитель підсумовує сказане учнями і вивішує плакат з номерами телефонів рятувальних та аварійних служб:
101 - пожежно-рятувальна служба;
102 - міліція;
103 - «швидка медична допомога»;
104 - аварійна газова служба.
3. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).
4. Робота за підручником на с. 38-39.
· Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
· Проведення словникової роботи.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 38-39-15.
· Розгадування ребуса.
· Пояснення прислів’я.
· Виконання завдань і відповіді на запитання 1-3.
· Робота в групах (завдання 4).
- Обговоріть ситуації, у яких: можна передбачити небезпеку; треба уникнути небезпеки; потрібно діяти.
Учні об’єднуються у групи (по 5-6 осіб). Кожна група наводить свої приклади.
1 і 2 групи наводять приклади ситуацій, у яких можна передбачити небезпеку.
3 і 4 групи наводять приклади ситуацій, у яких треба уникнути небезпеки.
Після завершення роботи представники кожної групи наводять учням класу приклади своїх ситуацій з подальшим їх обговоренням..
· ПРАКТИЧНА РОБОТА
Як діяти в небезпечних ситуаціях
Обговорення і розігрування запропонованих ситуацій. Учитель обирає декількох учнів для інсценізації, об’єднує їх у групи (по 5-6 осіб). Кожній групі дає завдання:
1) Прочитати ситуацію.
2) Обговорити її в групі, тобто дати відповідь на запитання: «Як діяти в даній ситуації?».
3) Розіграти і показати запропоновану ситуацію.
1 група. Хлопчик дивиться телевізор. Раптово з телевізора пішов дим. Як діяти?
2 група. Діти надворі знайшли пакет з якимись речами. Що їм слід робити?
3 група. Дівчинка відчула запах газу в квартирі. Як їй потрібно вчинити?
Після завершення роботи учні презентують невеличкі сценки. Переглянувши їх, решта учнів відповідає на запитання вчителя.
2. Колективна робота.
- Закінчіть речення.
1) У разі пограбування слід звертатися...
2) При пожежі дзвонити за номером телефону...
3) Якщо на вулиці людині похилого віку стало зле, потрібно викликати...
4) Якщо в квартирі чи будинку чути запах газу, треба...
4. Опрацювання літературних творів. а) Притча «Про двох жабок».
Слухання й обговорення притчі.
Одного дня дві жабки впали до глечика зі сметаною. Одна з них подумала, що це кінець, - і загинула. А друга почала борсатися, аж поки збила грудочку масла. Тоді вона відштовхнулася від неї та вистрибнула з глечика.
- Чого навчає ця історія?
б) Казки Михайла Коцюбинського «Про двох цапків» та «Дві кізочки».
5. Робота в групах (або парах).
Обговорення ситуацій.
1) Хлопчик пішов до магазину, щоб купити хліба й молока. У руках він тримав гаманець. Підійшовши до магазину, він побачив підозрілу компанію молодиків. Вони курили, пили пиво й голосно лаялися...
- Обговоріть усі можливі варіанти поведінки хлопчика і небезпечні ситуації, які можуть статися.
2) Марійка залишилася вдома сама з маленькою сестричкою. їх покликали гуляти подруги. Дівчатка швидко вийшли надвір.
- Обговоріть можливу поведінку дівчаток.
Наприклад:
1) Дівчатка пішли гуляти без попередження батьків.
2) Вийшовши з квартири, не зачинили двері на ключ.
3) Пішли з квартири і не вимкнули телевізор, світло.
- Що може статися?
- Як уникнути небезпеки?
VI. Підсумок уроку.
- Що таке безпека? Небезпека? Безпека життєдіяльності людини?
- Які небезпечні ситуації можуть виникнути вдома і на вулиці?
- Що слід робити, щоб не бути винуватцями небезпечних ситуацій?
- Назвіть номери телефонів рятувальних та аварійних служб.
Завдання: виконайте завдання 6 на с. 15 підручника.