Урок "Де можна "побачити" історію?"

Про матеріал
Урок з історії України 5 клас, розроблений відповідно підручника "Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти" НУШ
Перегляд файлу

 

Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти -5 клас

Тема: Де можна «побачити» історію?

 

Мета:  - навчальна:  сформувати в учнів поняття «музей», «історична пам’ятка», «архів», «бібіліотека» ;

- розвивальна: розвивати уміння працювати з історичним джерелом, ілюстраціями; навички самостійної роботи;

- виховна: виховувати усвідомлення значення музеїв для розуміння історії сучасною людиною.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: - розуміє важливість та значення музеїв та заповідників;

-         визначає вид музеїв; 

-         називає та показує на карті великі музеї України; 

-         добирає інформацію за заданими критеріями;

-         формулює висновок, судження на основі наведених фактів;

-         усвідомлює значення музеїв для розуміння історії сучасною людиною;

Обладнання: підручник, ПК, роздатковий матеріал.

 

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Завдання на повторення. Визначіть за ілюстраціями типи історичних джерел. Яке їх значення для вивчення історії?

Де і як зберігаються історичні джерела? - Україна і світ: вступ до історії  та громадянської освіти. 5 клас. Щупак

ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Здавна люди ретельно зберігали відомості про минуле. У кожній родині бережуть свою історію: старі листи й документи, фотографії, відеозаписи. На жаль, зберегти все неможливо. Природні стихії можуть миттєво знищити залишки того, що століттями створювали люди. Іноді й самі люди своїми діями завдають непоправної шкоди — знищують старовинні будівлі, документи, твори мистецтва. Ви вже знаєте, що будь-яку частку минулого, що збереглася до нашого часу, в науці називають історичною пам’яткою. Сукупність пам’яток становить історико-культурну спадщину. А як зберегти відомості про минуле дізнаємося протягом уроку.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛ

 

  1. Музеї

Розповідь вчителя

 Для збереження пам’яток минулого створюються спеціальні установи. Установу, яка збирає, зберігає та виставляє для огляду речові пам’ятки, називають музеєм — із грецької мови «храмом муз».

Музей – це заклад, що збирає, вивчає, зберігає та виставляє для огляду речові пам’ятки історії та культури.

Класифікація музеїв України»

  1. Поміркуйте, чому музеї бувають такими різними.
  2. 2. У яких музеях ви бували? Який музей справив на вас найбільше враження?

Робота з відео  «Найвідоміші музеї України»

https://youtu.be/XDrD42fKgXI?si=8VPvWzMkgBeCKZda

 

Карта музеїв України

Скансени України як важливий туристичний ресурс - туристична бібліотека  InfoTour.in.ua

 

2. Архіви. Бібліотеки. Медіатеки.

Завдання.

Чим відрізняються подані зображення, а чим подібні?

Архів

Бібліотека

Медіатека

Розсекречення радянських архівів: «У Криму ФСБ вирішує, що видавати»

Бібліотека | Львівська медична академія імені Андрея Крупинського

До кінця року у Львові з'явиться 4 оновлені медіатеки

 

Розповідь вчителя

Збирання, збереження та впорядкування писемних пам’яток покладено на інші установи, які називають архівами.

Архів — наукова установа, де зберігають, впорядковують і досліджують писемні історичні джерела, документи.

З’явилися архіви майже одночасно з виникненням писемності. Тут зберігають старовинні рукописи, плани міст, листи видатних осіб, договори між володарями держав й інші цінні свідоцтва історичного минулого. Тепер власні архіви мають органи влади, державні установи, а нерідко й приватні особи — учені, письменники, політики.

Вивченням документів займаються фахівці — архіваріуси. Вони групують їх за часом і місцем створення, встановлюють авторство, за потреби перекладають на сучасні мови, оцінюють достовірність і готують до публікації. У музеях та архівах історичні джерела не тільки зберігають та вивчають, а й за потреби реставрують — відновлюють пошкоджене джерело в первісному вигляді. Цим займаються кваліфіковані фахівці — реставратори.

Хроніки, спогади, записки мандрівників, біографії видатних діячів, дослідження істориків містяться в книжках. Книжки бувають рукописними та друкованими. Вони зберігаються в бібліотеках.

Бібліотека (грец. «бібліон» — книга, «тека» — сховище) — установа, яка збирає та зберігає книжки для громадського користування.

Сучасні бібліотеки дедалі частіше містять не тільки рукописні чи друковані матеріали, а й мультимедійні — відео та звукозаписи. Такий тип бібліотеки називається медіатека.

 

  1. Робота з історичним джерелом.

Самостійна робота з текстом підручника. Прочитати пункт 3 с.115 і виконати творче завдання.

     Завдання. Уявіть, що до вас потрапив документ, який може бути історичним джерелом. Запропонуйте порядок і план його дослідження.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

 

Задання. Уважно розгляньте зображення. В яких установах можна зберігати дані історичні джерела?

https://uahistory.co/pidruchniki/gisem-introduction-to-ukraine-history-and-civil-education-5-class-2022/gisem-introduction-to-ukraine-history-and-civil-education-5-class-2022.files/image088.jpg

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

  • На сьогоднішньому занятті я зрозумів(-ла)/дізнався(-лась)/розібрався(-лась)...
  • На занятті мені особливо сподобалося ...
  • Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться ...
  • На сьогоднішньому уроці мене здивувало …..

 

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Підручник, опрацювати § 19.

2. Підготувати коротке повідомлення про один з музеїв України.

 

 

1

 

docx
Додано
25 вересня 2023
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку