Урок "Де щастя України?"

Про матеріал
Урок-пошук стимулює учнів до активності, співпраці та взаємодії. Що породжує щирі бажання зробити Україну «щасливою».
Перегляд файлу

Вільшанська ЗОШ І-ІІ ступенів

Городищенської  районної  ради Черкаської області

 

 

 

 

 

Де щастя України?

( Тема: З Україною в серці.

За технологією розвиваючого навчання)

 

План-конспект уроку

для учнів 4 класу

розробила

вчитель початкових класів

Вільшанської ЗОШ І-ІІ ступенів

Коврига Світлана Василівна

 

 

 

Тема: Де щастя України?

Мета: формувати компетентності учнів: соціальну -  вчити учнів   

           співпрацювати, взаємодіяти під час пошукової роботи, бути     

           активним її учасником;

           громадянську – відчувати себе повноцінним громадянином

           України та вчити боротися за щастя Вітчизни;предметну – вчити

           учнів орієнтуватись в інформаційному потоці та добирати

           необхідний матеріал; розвивати вміння уявляти, фантазувати та

           робити відповідні висновки; виховувати повагу до своєї

           Батьківщини, щирі бажання зробити її «щасливою»

Тип уроку: урок-пошук

Обладнання: презентація, слайд-шоу у «калейдоскопі», «ягідки калини» - роздатковий дидактичний матеріал для відпрацювання виразного читання, предметні малюнки, музичні файли, викладка книжок про Україну, виставка дитячих малюнків до теми, плакати.

 

Оформлення класної кімнати в українському стилі, оформлено викладку літератури про Україну, створено куточок художника-початківця

 

Перебіг уроку:

І. Підготовка учнів до сприймання матеріалу (1 хв) ( 1 слайд)

- Сьогодні незвичайний день,  сьогодні наше свято, сьогодні радіють за нас наші рідні, наші наставники, друзі і, звичайно ж, наша Батьківщина – Україна. Адже саме вона дає  нам право і можливості навчатись, розвиватись, зростати здоровими і щасливими. Тому перший сьогоднішній урок ми присвятимо саме їй, нашій любій Україні!

1.Створення ситуації успіху. Перегляд пластилінового мультфільму «Україна – найкраща!» (3 хв) ( 2 слайд)

2. Хвилина уяви «Що я бачу, що я чую, що я відчуваю?»  (3 хв) ( 3 слайд)

 - Діти, прослухайте, будь ласка слова вірша, а слухаючи уявіть, відчуйте, побачте почуте:

           Що то, діти, за країна – неба синього блакить,

           На ланах у серпні жито стиглим золотом блищить?

           У якій іще країні земля родить так охоче?

           Наче пісня солов’їна – мова ніжна і співоча?

           Гори є і полонини, є моря, річки, ліси…

           Загалом, то є країна невимовної краси!

 Люди мудрі, працьовиті у країні тій живуть

На чуже не зазіхають і свого не віддадуть.

 Гордо, голосно, дитино, ти назви ім’я країни

У якій разом із нами народився і живеш.

Їй дочкою є чи сином і, коли ти підростеш,

Будеш їй творити славу, розбудовувать державу.

 Отже, зветься ця країна, незалежна і єдина – Наша ненька –

ДІТИ:   Україна!

  •                  Вишита колоссям і калиною, вигойдана співом солов’я,

           Звешся величаво – Україною, земле зачарована моя!

  •                  Які ж асоціації виникли у вас, діти, слухаючи даний твір?

(висловлювання думок учнями)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв) ( 4 слайд)

  •                  Коли ми прислухаємося до співу пташини, почуємо одне слово: «Україна!».  Чуємо шепіт пшеничного колосся, і кожна колосина шептала тихо слово: «Україна!».  І зелен-гай шумів, мріяв і промовляв ніжно: «Україна!»
  1.              Вирішення проблемного запитання:
  •                  А що таке, на вашу думку, щастя? (вислови учнів)
  •                  А чи задувались ви, діти, в чому полягає щастя України? ( вислови )
  1.              Оголошення теми і завдань уроку
  •                  На сьогоднішньому уроці ми з вами і спробуємо розібратися, де ж щаслива наша рідна Україна. Проведемо пошук істин, доказів справжнього непідкупного щастя Батьківщини. А для цього нам в пригоді стануть наші знання, пошукові здібності, уміння бачити в звичайному незвичайне!

ІІІ. Проведення пошукової роботи

1. Бліцопитування «Скажи своє слово про Україну» ( 1хв) ( 5 слайд)

- Чи готові ви до пошуку? Перевіримо!

- Вам необхідно швидко зорієнтуватись та дати правильні відповіді на запитання

 (Учні дають відповіді  за 1 хвилину на запитання з різних категорій)

1.  Яке  дерево лісів України виділяє найбільше соку? (Береза)

2. Про що бразильський письменник Паоло Коельо сказав: «Коли я одягаю її, то відчуваю, що Україна кругом мене»? (Про вишиванку)

 3. Який гризун нашої фауни найбільший? (Бобер)

4. Куди, за прислів’ям, язик доведе? (До Києва)

5. Назвіть найбільший природний острів на Дніпрі. (Хортиця)

6. Коли в Україні відзначають День Прапора? (23серпня)

7. Які ґрунти в Україні є най родючішими ?  (Чорноземи)

8. У якої рослини нашої країни найбільший плід? (У гарбуза)

9. Яка рослина, що є сировиною для виготовлення тканини, цвіте тільки половину дня? (Льон)

10. Яке озеро за його глибину і прозорість води називають «Українським Байкалом»? (Світязь)

11. Яку страву отримаємо, якщо зваримо разом сушені яблука, груші, сливи? (Узвар)

12. Як називають сніп жита, який господарі вносять до хати в останній день старого року? (Дідух)

  •                  Молодці. Справились. Тож без зволікань беремося до пошуку.

2.Вправа «Клубочок творчості» (5хв)

- У кожного з вас є чарівні ниточки, в них вплетені вислови – відшукайте та причитайте їх.

  1.             нитка - Що таке щастя? 2-га Це більше віддавати, ніж отримувати.

3-тя Те що ти маєш, а не те, що ти хочеш мати. 4-та Це вміння прислухатися до серця. 5-та Це вміння радіти. 6-та Це кульбабка, жменька суниць, 5 пелюсток бузку. 7-ма Це допомагати ближнім. 8-ма Зустріти ранок, бачити, як переливається роса на спориші…   учні прочитують, скочують ниточки у клубочок)

  •                  Шукаючи щастя ці ниточки ми сплели в клубочок,.
  •                  А тепер спробуйте поєднати слова щастя і Україна у 1 речення.
  •                  Складемо експрес-міркування за даним (складеним) твердженням, пошукаємо докази. І по черзі продовжимо думку своїх однокласників.

 ( можуть приймати  участь всі учнів, групи, пари і т.д.)

3.Технологія «Обери позицію». Визначення напрямку пошуку щастя України (5 хв)  ( 6 слайд)

  •                  Де ж щастя України шукати?

Там, де неба круг погідний, там, де сонце сяє ясне

Та вкраїнські діти красні;

Де лани, степи безкраї, де орел буйний літає,

Де Карпат вершки високі, де потоки рік глибокі…

  •                  Отож ми на роздоріжжі: куди податися щастя України шукати…

(на карті України чотиристоронній вказівник: на північ, на південь, на схід, на захід)

  •                  Який шлях ви собі обрали? (діти за своєю позицією об’єднуються в 4 групи)
  •                  Які елементи щастя України на обраному вами напрямку вдалось відшукати, запишіть, будь ласка  їх до своїх нотатників. Прошу лідера групи прокоментувати.   ( звіти лідерів)
  •                  Зверніть, будь ласка, увагу на слова українського поета Олекси Кобця, чи співпадають ваші версії щастя України із його. Зачитайте.

«Де щастя України?»

Де невинні люди у мирі зростають,

Де Вкраїну милу завжди прославляють.

Де люди бажають силу й волю мати

Для рідного краю жити й працювати.

Де люди сповняють заповіт Шевченка,

Щоб діждалась долі Україна-ненька!

Де Янгол добрий і крилатий із небес височить

Всіх діток: і хлопчиків й дівчаток

Від лихого й злого завжди боронить!

Де в науці і в забаві виростали мудрі й жваві

Діти…всім нам на потіху, щоб лунали школи всі від сміху.

Де мир і дружба поєднають всіх і дзвенить дитячий безтурботний сміх.

Де б любили нас родини, де ми вільну, без тривог будували б Україну!

  •                  Що нового про українське щастя ви дізнались зі слів вірша?

4. Креативний калейдоскоп «Українські етюди» (5 хв) ( 7 слайд)

- Пошукова робота продовжується. Нам знадобиться уміння у звичайному побачить незвичайне! Знаходимо частинки «щастя» України в різних її куточках та записуємо їх до своїх нотатників.

( На екрані відбувається швидка зміна зображень українських етюдів, учням необхідно відшукати на них «щастя» України, записати)

- Зачитайте, будь ласка, свої знахідки.

5.Гра Пройди лабіринт (3 хв) ( 8 слайд)

Завдання. Відшукай ключ до лабіринту, пройди його і дізнаєшся,  в чому бачить своє щастя Україна.

У

х

і

б

о

х

д

с

и

в

ю

в

и

І

е

ш

в

л

і

р

л

р

а

а

в

д

б

а

д

в

ш

х,

о

о

х

е

х

и

а

н

д

!

н

а

х

к

е

в

 

 

ь

к

р

у

ї

і

 

Відповідь: В серденьках ваших і в ваших руках,

                    В любові до неї і в добрих ділах!

6.Конкурс декламаторів «Схрестимо рапіри» (5 хв) ( 9 слайд)

Палітра віршованих творів на «гроні калини». Що не ягідка, то вірш про щастя Батьківщини.

  •                  На Україні у вербі сонце прокидається, на гілках калини діти

колисаються. Калина — це символ рідної землі, отчого краю, батьківської хати. Калинонька — це образ мами, батька, родини, цілого роду нашого прекрасного краю.  Це символ щастя на землі!

Ось калина над рікою віти стелить по воді.

Хто це щедрою рукою їй намистечко надів?

Червонясте, променисте — розцвітає, мов вогні.

Дай хоч трошечки намиста, калинонько, і мені.

 ( кількість ягід калини в гроні залежить від кількості учнів в класі. на ягодах калини – текст із віршами, обираючи ягідку, учні обирають твір, який слід виразно продекламувати. Ягідки легко зриваються із грони і так же легко прикріплюються)

- А сьогодні калинонька ягідками з нами поділилась, щоб ми з вами мали змогу стати вродливими, красивими та щасливими. Адже, калина – символ щастя. Станемо ми щасливими, стане щаслива і наша Україна.

- Отож по ягідці візьміть, «скуштуйте на смак», та разом з тим навчіться виразно читати вірші, які на ній розміщені, для участі у конкурсі на кращого декламатора

( В «гроні калини»  скільки ягід, скільки учнів у класі. Учні обирають собі ягідку і разом з тим і вірш для виразного читання)

 

Зразок «ягідок»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Результати  пошукової роботи

1.Вправа  «Мозаїка». «Початки і кінчатки» ( 4 хв) ( 10 слайд)

- До початку вислову знайдіть закінчення: Щастя України – це:

- ріка, що тече серед поля,..                         золотокоса,

- це в саду нашому дерева, ...                        долини зелені.

- це на ланах пшениця…                                вітер,

- це пахучий теплий…                                   якого ми не згубимо,

- це на левадах скошена …                            зілля, квіти,

- це наші всі пісні і …                                    серед ночі темне,

- це рідна мова – скарб,..                                поза селом, ген аж попід лісом,

- це небо, синє вдень, а …                              молитви щоденні,

- це гори високі й …                                       трава в покосах,

  •                  Діти, ми попрацювали дуже добре, відшукали необхідні докази щастя України.
  •                  Як ви вважаєте, чи всі чинники щастя Вітчизни ми відшукали?
  •                  Як на вашу думку, ми можемо примножити щастя Вітчизни?
  •                  Як же слід боротися за нього?

2.Прослуховування вірша, висновки та пропозиції учнів (1 хв)

  •                  І, як підсумок виконаної нашої роботи, прошу до уваги вірш Олесь Герета  « Де щастя Вкраїни?»

Питаються діти у неньки:

Де щастя Вкраїни ясненьке?

Чи в полі, де буйнеє жито, чи в лузі, де гарнії квіти,

Чи в лісі, чи в морі глибокім, чи в степу, де трави високі,

Чи, може, в далекій пустині блукає собі в самотині?

Полинемо, нене, усюди і щастя таки роздобудем,

Та зложим його Україні, хай тішаться в кожній хвилині.

А ненька на те каже:

  •                  Діти,

Не треба нікуди летіти, бо щастя не скрилось у полі,

Ні в лузі, ні в лісі, ні в морі, ні в буйнім степу,

Ні в пустині не найдете щастя Вкраїні –

А в своїх серденьках і в своїх руках,

В любові до неї і в добрих ділах.

V. Домашнє завдання ( 1хв)  ( 11 слайд)

- Постійно слід дбати про щастя України, її велич і розквіт!

- Хай з кожним днем міцніє Україна, своє коріння, діти, бережіть.

Нехай у серці кожної дитини про Україну пісня зазвучить.

Живи, Україно! Живи для краси, для сили, для правди, для волі.

 Співай, Україно, як рідні ліси, як вітер в широкому полі.

(вірш виконується під тихе звучання пісні «Моя Україно!»)

 

 

 

 

 

Література:

 1.       Даниленко Л.І. Теорія і практика інноваційної діяльності в загальній середній школі // Управління освітою. 2001. - № 3. - С. 18-24

2.       Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1 – 4 класи. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 160 с.

3.       Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Харків: Видавнича група «Основа», 2003.

4.  Олефіренко Г. Мистецтво збуджує інтерес до знань. //Початкова школа. — 2001. — № 12. — С. 50-51.

5. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи / Упорядн. Стебна О. В., Соценко А. О. – Х.: "Шкіл. Світ". -176с.

 

 

 

docx
Додано
23 березня 2019
Переглядів
949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку