Тема. В.Сухомлинський «Людина починається з добра».
Мета: продовжити вивчення оповідань В.О.Сухомлинського;формувати навички виразного, свідомого, правильного читання. Розвивати уміння визначати головну думку творів, давати характеристику головним дійовим особам, аналізувати та оцінювати їх поведінку і вчинки, робити висновки щодо прочитаного; розвивати зв’язне мовлення, вміння висловити власну думку, цінувати думки товаришів. Виховувати доброту і чуйність, віру в свої сили, бажання робити добрі справи.
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського ,оповідання В.Сухомлинського «» , «Іменний обід» та «По волосинці»; плакат «Коло вибору», «Діаграма Вена»; Кубик Блума
Хід уроку
І. Організація класу (психоемоційне налаштування учнів).
Учитель.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей
І лагідно промовим:
«Добрий день!»
Шановні, четвертокласники, сьогодні на уроці, як завжди ми працюватимемо разом, і я розраховую на вашу підтримку і допомогу.
Доброго дня! – для всіх побажання.
От і настала пора для читання.
- Діти,подивіться, будь ласка, мені в очі. Погляньте один на одного, посміхніться.
ІІ. Мотиваційний етап.
Гасло нашого уроку таке:
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка не втратилась марно!
Щоб дізнатися про що ми сьогодні на уроці будемо говорити мусите прочитати вірш. Кожна перша, виділена літера із рядка складе слово, це і буде темою нашого уроку.
Дорогою добра в житті ступай,
Образи вмій прощать і люте зло.
Бо ти – людина, завжди пам’ятай,
Роби добро, щоб менше зла було!
О, пам’ятай Людино, не забудь,
Що кожне серце має добрим буть!
Що Вам нагадуєте слово добро? Із чим воно у вас поєднується?
ІІІ. Актуалізація знань. Мовна розминка.
Десятиліттями український народ про добро складав багато прислівїв та приказок про добро. Для вас завдання скласти прислівя про добро.
Хвилинка українського фольклору. Робота в парах. Гра «Утвори пару».
Народ склав дуже багато прислів'їв про доброту. Давайте складемо, зачитаємо й пояснимо їх:
- Не одяг красить людину, а добрі діла.
Перед вами коло із вчинками які робить добра людина. Виберіть який вам найбільше подобається і поясніть свою думку.
Коло вибору «Які вчинки робить добра людині».
ІV. Повідомлення теми уроку
«Упізнай автора»
Біографічна довідка
Василь Олександрович Сухомлинський — видатний український педагог, письменник і публіцист.
Народився 28 вересня 1918 р. у селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області (на той час — Василівська волость Олександрійського повіту Херсонської губернії) у незаможній селянській родині.
Батько його, Олександр Омелянович, працював по найму як тесляр і столяр. Мати — Оксана Юдівна вела домашнє господарство, ткала полотно, фарбувала його і шила одяг не лише для своєї сім’ї, а й односельцям. Гарно вишивала. Багато уваги приділяла вихованню дітей: Івана, Василя, Сергія, Меланії. Учила добра, чесності, людяності. Довгими зимовими вечорами за прядивом чи шитвом розповідала дітям казки, цікаві історії, читала книжки.
Пізніше Василь Олександрович писав: «Я не відчував би всієї краси літнього світанку в селі, якби в далекому дитинстві мене не вразили до глибини душі прочитані матір’ю слова Шевченка “Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами, над ставами верби зеленіють...”».
У 1926–1933 рр. В. О. Сухомлинський навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів. Учився добре, старанно, любив читати, гарно малював. Щоб зібрати гроші на книги, фарби, зошити, разом з однолітками та братами ходили на Новий рік посівати та щедрувати, а літом працював у колгоспі. У дитячому садку, який діяв у колгоспі на період літніх канікул йому доручали бути помічником вихователя. Він доглядав малюків, розповідав їм казки, читав книжки, проводив веселі ігри. Тому і вибір професії був не випадковий.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Отже, сьогодні на уроці ми познайомимося ще з двома його оповіданнями василя Сухомлинського «Іменний обід» та «По волосинці».
Читання оповідання «Іменний обід» (позакласне читання ст.. 51)
- Що означає бути справжньою людиною? (Бути справжньою людиною - це поважати старість, дбайливо і терпимо ставитися до проявів старості, пам'ятаючи, що ніхто в цьому житті не вічний, кожен буде колись старим і немічним).
-А Ніна — не справжня людина? Чому? (Дівчина ще не навчилася бути доброю, поважати старість).
- Що ви порадили Ніні? (Навчитися бути доброю).
- Складіть вірш – сенкан «Добро» 1 група
- Складіть вірш – сенкан «Милосердя» 2 група
Сенкан "ДОБРО”
1. Добро.
2. (прикметник)Щире, світле, чуйне, корисне.
3. (дієслово)Радує, допомагає, веселить, втішає.
4. (речення)3а добро добром платять.
5. (значення слова)Добро — вчинок, який приносить людям користь.
Сенкан "МИЛОСЕРДЯ"
1. Милосердя.
2. (прикметник)Добре, співчутливе, чуйне, безкорисливе, турботливе.
3. (дієслово)Підтримує, співчуває, втішає, виховує, рятує.
4. (речення)Милосердя - здатність відгукнутися на чужий біль.
5. (синонім)Милосердя - співчуття.
Метод «фантастичних проблем»
4.Фізкультхвилинка
У житті не байдикуй,
а багато ти працюй.
Розумом ти не хвались,
А знаннями поділись.
Вкрасти – значить нагрішити,
Люди! Так не можна жити.
Хліб й до хліба зароби,
І не матимеш біди.
Не хвалися ти пихатістю,
А ділися з іншим радістю.
Усім, хто просить, – допомагай,
І носа вверх не задирай
Не будь ніколи ти байдужим,
А краще стань сміливим й дужим.
Якщо попросять – помагай,
І правил цих не забувай.
Читання оповідання «По волосинці»
Метод «Кубик Блума»
Діаграма Вена Що спільного і відмінного між оповіданнями «Іменний обід» та «По волосинці». Напишіть у діаграмі.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
Наші серця наповнилися добротою, милосердям, співчуттям. Зернятка доброти посіяні у серці протягом уроку, проросли і перетворилися на квіти.
Наші гості сьогодні прийшовши до нас до школи побажали вам та учням школи:…….. тому
Давайте ми також подаруємо ці квіти, ці усмішки усім людям планети. У центрі квітки намалюйте, яким ви уявляєте обличчя доброти, а на пелюстках напишіть слово, що виникають у вашій уяві, коли говоримо це слово.
( Діти прикріплюють квіти на зображення земної кулі .)
Я отримала заряд доброти.
Простягнемо руки до Землі і скажемо: «Хай люди всієї Землі будуть добрими!»
Оцініть свою роботу на уроці:
Кожна людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово, або зробити добру справу. Поверніться один до одного побажайте чогось доброго один одному. Творіть добро і воно повернеться до вас.
VII. Домашнє завдання.
Талановитий педагог, який присвятив благородній справі навчання і виховання учнів понад 30 років свого життя. — Віддав учням своє серце. — Створив «Школу радості» під відкритим небом.
— Так, діти, це — Василь Олександрович Сухомлинський, заслужений педагог, талановитий учитель, який дуже любив дітей і написав для них дуже багато цікавих історій. Він хотів, щоб діти зростали добрими, чуйними, справедливими, уміли дружити і цінувати дружбу
Він писав: «Що було найголовнішим у моєму житті? Не роздумуючи, відповідаю: Любов до дітей».
Твори В. Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання. У період з 1945 по 1970 роки надруковано 463 статті; Перед вами буде стояти таке завдання: прикріпити прапорці на карту Євразії у яких країнах видавалися твори В.Сухомлинського:
Азербайджан, Вірменія, Білорусь, Грузія,
Естонія, Казахстан, Киргизстан, Латвія, Литва, Молдова,
Таджикистан, Узбекистан, Англія,
Болгарія, Іспанія, Китай, Монголія, Німеччина, Польща,
Румунія, Угорщина, Фінляндія, Франція, Чехія, Словаччина, Японія.
Біографічна довідка
Василь Олександрович Сухомлинський — видатний український педагог, письменник і публіцист.
Народився 28 вересня 1918 р. у селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області (на той час — Василівська волость Олександрійського повіту Херсонської губернії) у незаможній селянській родині.
Батько його, Олександр Омелянович, працював по найму як тесляр і столяр. Мати — Оксана Юдівна вела домашнє господарство, ткала полотно, фарбувала його і шила одяг не лише для своєї сім’ї, а й односельцям. Гарно вишивала. Багато уваги приділяла вихованню дітей: Івана, Василя, Сергія, Меланії. Учила добра, чесності, людяності. Довгими зимовими вечорами за прядивом чи шитвом розповідала дітям казки, цікаві історії, читала книжки.
Пізніше Василь Олександрович писав: «Я не відчував би всієї краси літнього світанку в селі, якби в далекому дитинстві мене не вразили до глибини душі прочитані матір’ю слова Шевченка “Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами, над ставами верби зеленіють...”».
У 1926–1933 рр. В. О. Сухомлинський навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів. Учився добре, старанно, любив читати, гарно малював. Щоб зібрати гроші на книги, фарби, зошити, разом з однолітками та братами ходили на Новий рік посівати та щедрувати, а літом працював у колгоспі. У дитячому садку, який діяв у колгоспі на період літніх канікул йому доручали бути помічником вихователя. Він доглядав малюків, розповідав їм казки, читав книжки, проводив веселі ігри. Тому і вибір професії був не випадковий.