Урок "Дерева, кущі, трав'янисті рослини "

Про матеріал

Урок розвитку пізнавальних здібностей засобами ІКТ " Дерева, кущі, трав'янисті рослини".Мета: закріпити поняття дерево, кущ, трав'яниста рослина; розширити поняття листяні дерева і кущі, хвойні дерева і кущі; сформувати поняття однорічна трав'яниста рослина, багаторічна трав'яниста рослина, вміння розрізняти дерева, кущі, трав'янисті рослини, хвойні і листяні дерева і кущі, однорічні, дворічні і багаторічні трав'янисті рослини; формувати вміння порівнювати, виділяти істотні ознаки, підводити об'єкт під поняття; виховувати самостійність, прагнення знаходити відповіді на поставленні запитання, бережливе ставлення до рослин.

Перегляд файлу

1

 

 

                                     Опорний заклад

«Загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів с. Цміни»

 

 

 

 

 

 

 

Урок

 

розвитку пізнавальних здібностей

засобами І К Т

 

 

 

 

Тема: « Дерева, кущі, трав’янисті рослини»

( Природознавство. 3 клас)

 

 

 

 

 

 

 

                                                       Демедюк Наталія Миколаївна –

                                          вчитель початкових класів


Тема. Дерева ,кущі, трав’янисті рослини. Якими бувають дерева, кущі, трав’янисті рослини.

 

Мета: закріпити поняття дерево, кущ, трав’яниста рослина; розширити поняття листяні дерева і кущі, хвойні дерева і кущі; сформувати поняття однорічна трав’яниста рослина, багаторічна трав’яниста рослина, вміння розрізняти дерева, кущі, трав’янисті рослини, хвойні і листяні дерева і кущі, однорічні, дворічні і багаторічні трав’янисті рослини; формувати вміння порівнювати, виділяти істотні ознаки, підводити об’єкт під поняття; виховувати самостійність, прагнення знаходити відповіді на поставленні запитання, бережливе ставлення до рослин.

 

Обладнання: предметні малюнки, схеми, проектор, проекційна дошка, електронний посібник, мікрофон, роздатковий матеріал для роботи в групах,

диск з мелодіями, магнітофон.

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина

   ( Звучить мелодія « Ранок» Е. Гріга із сюїти « Пер Гюнт»)

  Станьте, діти, поверніться,

   Гостям нашим усміхніться,

Привітайтеся чемненько,

                                               І сідайте всі рівненько.

 

              Тренінг

  •       Ви посміхнулись і засвітили іскорку доброти. З цією іскоркою будемо працювати. І якими ми будемо на уроці?

Учні: -Я школяр, я дитина, я особистість, я людина, я люблю мріяти, я добрий, я чуйний,  я хочу багато знати.

  • Мені приємно вчити дітей, які хочуть багато знати.

 

ІІ. Хвилинка спостережень

  • А зараз послухаємо повідомлення чергового – синоптика ( учні записують дані в зошити з природознавства).

  Учень: Сьогодні – 18 грудня.

              День –похмурий( хмарний, сонячний)

              Дме холодний  вітер.

              Температура повітря

     За календарем пращурів –день Сави. В народі кажуть: Варвара снігом постелить, Сава загладить хуртовиною, а Микола морозом придавить.

Який день на Варвару, такий і на Саву.

 

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

 

  1.  Метод « Мікрофон» ( Підходжу до учнів з мікрофоном і ставлю запитання)

 

  1. Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи?
  2. Назвіть п’ять царств живих організмів.( Рослини, тварини, гриби, дроб’янки, віруси)
  3. Яке значення мають рослини для людей?( Виділяють кисень в повітря, виділяють речовини, що знищують хвороботворні бактерії, дають продукти харчування, з них виготовляють ліки, різні предмети).
  4. Чому рослини називають зеленим дивом Землі? ( Рослини прикрашають наше життя, вони різноманітні)
  5. Яку будову має рослина?
  6. Який із органів рослини найголовніший?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 

1.Вступне слово вчителя

  • Погляньте навколо… Яка краса, яка гармонія земного дивосвіту оточує нас. Природа не знає пустоти. Кожна її частина насичена життям. Воно зайняло всі щаблі й куточки, придатні для існування. Рослини на землі, у воді, на каменях – всюди, куди не кинь оком. Навіть звичайні та поширені види рослин стають дивовижними, якщо ближче ознайомитися з ними. Що і будемо ми з вами зараз робити.

2.Пропоную відгадати загадки:

 

  1. Смачна червоненька                              2. Біла кора, тонкі віти.

Зростає рясненько,                                     Що то є?-

Всім вона смакує,                                       Вгадайте, діти. ( Береза)

          Від хвороб лікує. ( Малина)

 

  1. Це- із грядки  козак,                             4.  Ягода цілюща

Має кілька він ознак:                                Випнулась на кущик,

Хвіст і сам він червоненький                   Під сонцем зростала,

Ну а чубчик зелененький. ( Буряк)          Чорненькою стала.

                                                                                       ( Смородина)

    5.У вінку зеленолистім, у червоному          

       Намисті видивляється у воду на свою

       Хорошу вроду. ( Калина)

                   ( Вивішую малюнки цих рослин)

- Відгадавши загадки, скажіть, чи можна об’єднати ці рослини в одну групу? Чому?

 

Тема нашого сьогоднішнього уроку « Дерева, кущі, трав’янисті рослини, Хвойні й листяні, однорічні, дворічні та багаторічні рослини. Практична робота (розпізнавання рослин різних груп)».

 

ІV.Вивчення нового матеріалу

 

1.    Презентація  на екрані 1-2 слайдів: дерева, кущі, трав’янисті рослини

 

 

2.Гра « Продовж речення»

 

Кущі – це: ожина……

Дерева – це: тополя……

Трав’янисті рослини –це: подорожник…

 

3.Презентація на екрані 3-5 слайдів: «Дерево», «Кущ», «Трав’янисті рослини».

Вч. – Я стверджую, що яблуня – це кущ. Чи права я? Доведіть свою думку.

Кропива – кущ, тому що з одного кореня виростає багато стебел. Чи правильний цей вислів? Доведіть.

 

4.Хвилинка – цікавинка « Дивовижне у рослинному світі».

  Додаток N9,11

 

  • Діти також підготували повідомлення про дивовижні рослини і їх можливості.

 1 учень: На острові Мадагаскар, поблизу узбережжя Африки, ростуть баобаби. Стовбури цих дерев схожі на бочку. В сезон дощів дерево накопичує воду в тканинах, щоб потім пережити довгу засуху. Один баобаб запасає до 100тис. л води! Поступово витрачаючи запаси, він «худне». Стовбур баобаба настільки товстий, що обхопити його можуть лише 10-12 людей.

 

 2 учень: А я читав, що найвища у світі трава – банан. Вона досягає 15м заввишки. Стебло банана несправжнє, його утворюють піхви листків, які щільно обгортають одна одну. Листки завдовжки 8 метрів. Батьківщина банана – Африка. Банан дає не тільки смачні й поживні плоди, а й воду. Зрізаючи товсті стебла, люди отримують свіжу прохолодну воду.

 

Вчитель: Багато дивовижного можна дізнатися   про  рослинний світ України.

Ось всім відома верба. Вони ростуть у найрізноманітніших умовах, набуваючи  при тому різних життєвих форм – від могутніх дерев заввишки 30 м і діаметром стовбура 1 -3 м, до « лежачих» ( полярна, трав’яна),які майже стеляться по землі. Ці крихітки вправно ховаються від лютих морозів у мох, під сніг, ближче до землі.

   Сосна –дивне дерево, у ньому все корисне. Хвоя найдавніша лікарська рослина. Вона входила до складу компресів понад 5тис. років тому.

  Дуб – дерево, але в Іспанії росте дуб кущовий.

  - Які із цих рослин, що продемонстровані на дошці , є символами України?

 

5. Фізкультхвилинка

Зелененький барвіночку,

                                               Низенько стелися,

                                               А ти міцний, стрункий дубе,

                                               Та вгору все пнися!

                                               Захисти берізоньку

                                               Від холоду й стужі,

                                               Щоб звивались її коси

                                               Красиві та дужі.

 

6.Презентація на екрані 6-7 слайдів: дерева та кущі – хвойні і листяні,

 Хвилинка – цікавинка про хвойні дерева

 

 Вч. –Хвойні дерева і кущі отримали таку назву через особливості свого листя – хвої. На Землі налічується близько 650 видів хвойних. Вони не мають квіток, а тому і не мають плодів. Їхнє насіння приховане в шишках. Вічнозелені хвойні рослини з’явились за багато мільйонів років до листяних  дерев. Деревина хвойних насичена смолою. Це дуже цінний продукт. Смола має протизапальні, ранозагойливі властивості. Завдяки смолянистій деревині хвойні не промерзають навіть у люті морози.

   Поруч із вічнозеленими хвойними  існують і такі породи, у яких хвоя восени жовтіє й опадає, як у листяних дерев. До таких належить модрина.

   Тривалість життя хвойних дерев у середньому становить від 300 до 600 років, а висота – від 30 до 50 метрів.

 

Учень: Я знайшов повідомлення про кущ – ялівець. Він виділяє речовину, яка очищує повітря від мікробів. У Кримських ялівцевих дібровах повітря настільки чисте, що там можна робити хірургічну операцію просто неба.

 

7. Практична робота.

 1) Розпізнавання хвойних і листяних рослин. ( Додаток 1.)

 2) Робота в зошиті. С.23.

8. Презентація на екрані 9-10 слайдів: однорічні рослини

   Робота в зошиті. С. 23 Зафарбуй синім кольором куточок малюнка, де зображено однорічні рослини. Назвіть їх.

9. Презентація на екрані 11- 12 слайдів: дворічні рослини

  Робота в зошиті. Знайти і зафарбувати дворічні рослини. Назвати їх.

10. Презентація на екрані 13-15 слайдів: багаторічні рослини

   Робота в групах . Розглянути малюнки на схемах і підписати, до якої групи вони належать.

(Додаток 2).

V. Домашнє завдання.

Опрацювати статті підручника « Дерева, кущі, трав’яні рослини», « Якими бувають дерева, кущі, трав’янисті рослини» ( С. 111-114).

 

VІ.Рефлексія

 1. Тестування. ( І К Т)

 2. Колективне заповнення схеми на дошці.( Додаток 3).

 3. Підсумкова бесіда.

 

ВЧ.- Без рослин не було б життя на Землі. Чому?  -  Адже все живе на планеті дихає, а незамінним джерелом кисню є трави, кущі, дерева. До того ж, поглинаючи разом із вуглекислим газом різні шкідливі речовини, наші зелені друзі очищують повітря.

 Рослини турбуються про людину, годують її, одягають, лікують. Кожна маленька квіточка від усього свого зеленого серця прагне прикрасити наше життя, подарувати людині радість. Навіть помираючи, рослини служать нам, стаючи родючим шаром ґрунту, паливом.

   Та чи добре ми піклуємось про рослини, що нас оточують? Швидко в’януть зібрані для букетів дикорослі квіти. Ми зриваємо їх, не замислюючись над тим, що нищимо майбутні плоди з насінням, яке могло б дати життя сотням нових рослин. Не рвіть квіти, гуляючи лісом, чи полем! Милуйтеся ними, приходьте до них у гості!

 

  • Послухайте пісню « Люби рідну землю» на  сл. А. Комінчука, муз. Л. Херувимської  і скажіть, до чого закликає нас автор?


Вікторина « Царство рослин»

 

 

 

 

  1. У якому лісі немає листя?
  2. Яка рослина цвіте лише один день?
  3. Які квіти дарують свої аромати тільки вночі?
  4. Які квіти вживають до страв?
  5. Квіти якої овочевої рослини слугували прикрасою у зачісці французької королеви?
  6. Який овоч стародавні римляни називали «головою»?
  7. Яке дерево називають «сплюхою» за те, що зацвітає найпізніше?
  8. Яка ягода найбільша?
  9. Стебла яких рослин йдуть на прядиво для грубих тканин, мотузок?
  10. Яка  рослина України найсолодша?
  11. Яка рослина України найкисліша?
  12. Плоди якої рослини називають «другим хлібом»? Скільки страв можна виготовити з неї?
  13. Як називають груші, що ростуть під землею?
  14. Як називається червоно-фіолетова квіточка, яку полюбляють бджоли і джмелі? Навіть назва її «солодка»?
  15. Яка трава найвища в світі?
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вагіна Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 липня 2018
Переглядів
3379
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку