В розробці уроку використані такі методи та прийоми: гра «історичний телефон", гра "юні географи", робота з історичним джерелом, хронологічні задачі, прийом "асоціативний кущ", прийом "займи позицію", метод "мікрофон".
УРОК № 17
Тема. Найдавніші держави Дворіччя. (Слайд 1)
Мета: охарактеризувати природні та кліматичні умови Дворіччя; пояснити, як утворились перші міста-держави Південного Дворіччя; визначити соціально-економічний та політичний устрій найдавніших держав; ознайомити учнів із законами Хаммурапі; розвивати вміння працювати з історичною картою, порівнювати історичну інформацію з різних джерел, чітко висловлювати свої думки; розвивати навички групової роботи; виховний аспект уроку реалізується на основі усвідомлення учнями, що наявність законів є ознакою цивілізації.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, стінна карта, атласи, контурні карти, ілюстрації, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.
Основні поняття: Дворіччя, клинопис, місто-держава, закон, закони Хаммурапі.
Основні дати та події: ІХ-VІІІ тис. до н.е. – поява перших жителів у долині Євфрату, Тигру; ХХІІІ ст. до н.е. – виникнення міста Вавилона; 1792-1750 рр. до н.е. – правління царя Хаммурапі у Вавилонській державі.
Очікувані результати.
На уроці учні мають навчитися:
СТРУКТУРА УРОКУ
План (Слайд 3)
ХІД УРОКУ
І. Організація навчальної діяльності учнів.
Взаємне привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
Організація уваги учнів: побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда за запитаннями:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Гра «Історичний телефон». Кожна цифра імпровізованого телефону означає певну літеру. Правильно набравши номер учні здогадаються про, що йтиметься на цьому уроці. МЕЖИРІЧЧЯ 289-513-476 (1-р, 2-м, 3-і, 4-и , 5-ч , 6-я, 7-ч, 8-е, 9-?. Проблемне питання уроку: Закони Хаммурапі – справедливі та милосердні чи жорстокі та надто суворі?» (Слайд 4-5)
|
|
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Гра «Юні географи» Учням на географічній карті (на слайді) показується розташування Дворіччя та пропонується проаналізувати природні умови цієї місцевості. (Слайд 6)
Орієнтовані питання: (Слайд 7)
Робота зі схемою. Для формування в дітей умінь і навичок орієнтуватися в розташування територій держав Дворіччя використовуємо опорну схему.
Річка Євфрат |
Верхнє Межиріччя |
Ассирія |
Річка Тигр |
|
||
|
|
|
||||
Межиріччя (Дворіччя, Мосопотамія) |
|
|||||
Нижнє Межиріччя |
Аккад |
Вавилон |
|
|||
Шумер
|
||||||
Робота з історичним джерелом. Геродот «Історія».
«Вся Вавилонія, подібно до Єгипту, усюди перерізана каналами. Найбільший з цих каналів судноплавний, у південно-східному напрямі протікає він з Євфрату до іншої річки — Тигру. З усіх країн на світі, наскільки я знаю, ця земля родить, безумовно, найкращі плоди Деметри (злаки), а плодові дерева, навпаки, там взагалі не ростуть: ні смоковниця, ні виноградна лоза, ні маслина. Що ж до плодів Деметри, то земля їх приносить у такому достатку, що врожай тут взагалі сам-200, а гарного року навіть сам-300. Листя пшениці та ячменю досягають там чотирьох пальців завширшки. Просо та сезам бувають там висотою з дерево. Оливкового масла вавилоняни не вживають, але тільки з сезаму. Повсюдно на рівнині ростуть там фінікові пальми, переважно родючі. Із плодів пальм готують хліб, вино, мед». (Слайд 8)
Запитання: Чим займалися мешканці Межиріччя?
Самостійна робота зі схемою (учні самостійно заповнюють пропуски) (Слайд 9)
ОСНОВНІ ЗАНЯТТЯ МЕШКАНЦІВ ДВОРІЧЧЯ
ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, КЛІМАТ
ЗАНЯТТЯ ЗАНЯТТЯ
Обговорення в загальному колі.
Розповідь. У 4 тис. до н.е. на півдні Межиріччя виникли поселення шумерів, а на південь від шумерів жили племена аккадців. Головною відмінністю між цими народами була мова. Близько ІІІ тис. до н. е. шумери вже мали писемність.
Робота над формуванням понять:
Клинопис – письмо шумерів, що являло собою знаки на глиняних табличках, які були схожі на окремі рисочки – клинці.
Зикурати – храми у вигляді багатоярусних східчастих споруд, які будували шумери своїм богам (Слайд 11)
Від 3 тис. до н. е. свої поселення шумери почали обносити мурами.
Запитання: Як ви вважаєте, чому шумери оточували свої міста мурами?
На півдні було засноване Ур, Урук, Умма, Лагаш; на півночі – Ашшур, Ніневія, Марі. Це великі міста-держави, що стали осередками ремесла, торгівлі, культури. Міста об’єднувались у військові союзи, вели між собою постійні війни. Водночас швидко розвивалися продуктивні сили, культура тощо.
Робота в парах. Робота з підручником С.74. Учні працюючи в парах, визначають ознаки шумерської цивілізації (Орієнтовні відповіді учнів: зикурат, міста-держави, клинопис, школи, календар, система мір та ваги, колесо, гончарний круг)
Ознаки шумерської цивілізації (Слайд 12)
Робота з хронологією. Хронологічна задача: У 2004 р. до н. е. сорокарічний купець з міста Ур вирушив з торговим караваном до Фінікії. Додому він повернувся тільки через три роки. За рік до від'їзду у нього народився син. В якому році народився купець? (2004 + 40 = 2044 р. до н. е.) В якому році купець повернувся назад? (2004 — 3 = 2001 р. до н. е.) (Слайд 13)
Робота з ілюстраціями на ст. 76.
Обговорення в загальному колі.
Розповідь. Часом піднесення та розквіту держави з центром – Вавилон, стало правління царя Хаммурапі (1792-1750 рр. до н.е.) Наприкінці свого правління приблизно 1760 р. до н.е. був розроблений збірник законів.
Формування поняття: закон
Прийом «Асоціативний кущ»
oбов’язкове
для всіх Закон порядок
правило
Учні записують поняття в зошит (ст. 76)
Робота зі схемою. Суспільний устрій Дворіччя за законами Хаммурапі (Слайд 15)
Робота в групах з документом «Закони Хаммурапі». Учні об’єднуються у три групи. Кожна група працює з фрагментами законів царя Хаммурапі і виконує завдання (ст. 77 підручника)
Обговорення в загальному колі.
V.Узагальнення та систематизація знань (Слайд 16)
Робота з таблицею. Учні повинні вписати номер характеристики у відповідну колонку.
Характеристики |
Єгипет |
Дворіччя |
1. Піраміди 2. Передня Азія 3.Північно-східна Африка 4. Ніл 5. Тигр і Євфрат 6. Папірус 7. Глина, фініки 8. Аккад 9. Мемфіс 10. Зикурат |
|
|
Прийом “Займи позицію” (Слайд 17)
VI. Підсумки уроку. Оцінювання
Метод «Мікрофон»
Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІI. Домашнє завдання.