Я досліджую світ
Тема. Державні символи України. Мета: розширити та уточнити знання учнів про державні символи України та історію їх створення; сприяти формуванню національної свідомості;
збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички поводження під час урочистих подій; пізнавальний інтерес; виховувати патріотичні почуття і повагу до Батьківщини.
Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися: учень дотримується режиму навчальної діяльності, працює швидко і зосереджено (навчально-організаційні вміння і навички); розповідає чітко, послідовно, відповідно до мети висловлювання (загальномовленнєві вміння і навички); контролює послідовність виконання роботи, її проміжні та кінцеві результати (контрольно-оцінні вміння);
інформаційно-комунікативна: знаходить у повідомленні інформацію (конкретні відомості);
загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки учня на уроці;
здоров’язбережувальна: дотримується гігієнічних норм;
соціальна: співпрацює в парі та в групі.
Обладнання: малюнки та ілюстрації із зображенням народних та державних символів України, презентація, запис Державного Гімну України, карта України, квіти для віночка, картки,ЛЕГО .
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
(Читання акровірша дітьми з дошки)
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша нам своя пустиня,
А ніж зелений в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Робота над акровіршем.
- Знайдіть назву Батьківщини в цьому вірші.
Чи погоджуєтесь ви з тим, що Батьківщина є святинею для кожної людини? Поясніть.
2.Перевірка творчого завдання. (Учні демонструють малюнки із зображенням народно-поетичних символів України. Пропонують однокласникам загадки, прислів’я, легенди про них).
3. Слухання легенди.
«Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталось. От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, відтак вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати.
По якійсь хвилі Бог озирнувся, сказавши що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні – то ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися й живуть донині. А країну свою назвали Україною».
Україна – рідний край, дорога серцю земля батьків і прадідів наших. Оспівані в піснях неозорі степи, зелені ліси і долини, високі блакитні небеса.
4. «Гронування».
- Доберіть, будь ласка, до слова Україна, якнайбільше означень.
5. Бесіда.
- Як ви розумієте вислів «Україна – незалежна держава»?
Діти, ви вже добре знаєте про народні символи України. А які державні символи України ви знаєте? (Герб, прапор і гімн).
Поміркуйте, для чого державі мати свої символи? Де ви зустрічалися з державними символами України?
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Кожна держава має свої національні символи, що люди шанують і бережуть. Сьогодні ми дізнаємося про три основних національних символи України — герб, прапор, гімн, що мають давню і цікаву історію.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Колективна робота над темою уроку.
- Які ви знаєте державні символи України? (Гімн, герб, прапор).
- Правильно. У статті 20 Конституції записано, що державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.
1) Тож розпочнемо з Державного Герба України. Державний Герб України – це офіційна емблема держави, що зображується на грошових знаках, печатках, на вивісках державних установ, навчальних закладів.
- Що ви вже знаєте про герб України?
- Історія нашого державного Герба сягає дуже глибоко.
З нею вас познайомить Олександр.
- Герб – це знак роду, міста, держави. У перекладі з німецької слово герб означає «спадщина». І це не випадково: адже з давніх-давен різними знаками мітили худобу, володарі позначали гербами свою маєтність.
Тризуб належить до найстаровинніших священних знаків. За тривалий час зазнав він і певних змін, але все-таки зберіг свою первісну основу в зображенні. Дослідники походження цього знака висловлювали багато думок щодо суті самого знака, і всі погоджувались, що головним у ньому є число 3. Тобто поєднання трьох основ життя.
- А тепер послухайте, як українські поети описують наш Герб.
Діти розказують вірші. Наш герб – тризуб. У ньому сила
Отця Небесного і Сина.
Уважно придивись до нього –
На Духа схожий він святого.
Що голубом злетів з небес
І у людських серцях воскрес!
Тризуб – немов сім’я єдина.
Де тато, мама і дитина
Живуть у мирі і любові
На Україні вольній, новій.
В.Паронова.
2) Другим, не менш важливим символом, є Державний прапор України.
- Що ви вже знаєте про прапор України?
- З чим у вас асоціюється синій колір? (Волошки, барвінок, вода, небо, незабудки).
- А жовтий? (Сонце, пісок, зерно, соняшник, курча, пшеничний лан).
- Послухайте, як Наталка Поклад описує прапор нашої держави.
(Дитина читає вірш).
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави;
Це для всіх – ознака сили, це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте – жито; -
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки є народом
Українським в Україні.
- Про історію розвитку прапорництва розповість Олег.
- Прапори держав і народів, як і герби відомі дуже давно. Прапор як символ об’єднував людей. Слов’яни завжди оберігали прапори. Прапори відігравали велику роль під час воєнних лихоліть. Прапороносцями завжди призначалися тільки визначні воїни. Втрата прапора або його падіння до землі визнавалася як поразка війська.
Прапор – це державний символ України.
Стяг з двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.
Вчитель.
Над Верховною Радою наш прапор замайорів 4 вересня 1991 року, а 28 січня 1992 року Верховна Рада прийняла постанову «Про Державний прапор України».
- І ще я хочу додати, що коли вносять або виносять прапор, потрібно обов’язково встати.
3)Третім символом нашої держави є Гімн.
Про нього вам розповість Мирослава.
Гімн – хвалебна пісня на честь якогось героя чи події. Веде свій початок з давніх часів, коли в Єгипті складалися гімни, що прославляли богів. Такі пісні у нас відомі ще з часів Київської Русі.
Сучасним Державним Гімном України є національний гімн зі словами першого куплета та приспіву твору відомого українського поета Павла Чубинського на музику Михайла Вербицького.
Ще не вмерла України і слава, і воля.
Ще нам, браття, молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці…
Душу й тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми, браття, козацького роду.
Вчитель.
- Я впевнена, що всі ви неодноразово чули Гімн України. Адже, він виконується під час державних та урочистих заходів, при відзначенні державних свят, демонстрацій, військових парадів, вшануванні почесних гостей держави, переможців міжнародних спортивних змагань.
- Ви уважно прослухали розповідь про гімн України. А хто з вас скаже, як ми повинні поводити , коли звучить ця урочиста пісня. (Потрібно обов’язково встати і припинити будь-які рухи.)
- Зараз я пропоную встати і всім разом проспівати Гімн України.
Фізкультхвилинка.
Ми мандруєм, ми мандруєм,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати.
Як вершину нам дістати?
Заглянемо в озерця,
не торкнутися нам дна!
Так ми довго-довго йшли
І до школи знов прийшли.
V. Закріплення і систематизація вивчених знань.
1. Робота з підручником.
- Розгорніть підручники. Прочитайте статтю «Державні символи України. Знаком «-» позначте ту інформацію, яка для вас виявилась новою.
2. Бесіда.
- Герб, Прапор і Гімн – це державні символи нашого народу. Як по-іншому можна їх назвати? (Святині).
- Так, це святині, тому і ставитись до них треба по-особливому. Як саме? (Любити, шанувати, бережно відноситись).
3. Робота в групах .
4.Робота в парах. Картка.Дайте відповіді на запитання
Запитання |
Відповідь |
||
Яка столиця України? Назвіть рослини-символи України. Які гори є на території України? Яка мова в Україні є державною? Яка річка протікає в м.Полтава? |
|
||
VІ. Підсумок уроку. правильну відповідь отримаєте квіточку. З цих квітів сплетемо вінок для України,
який буде оберігати нашу країну від усіх негараздів. (Дітям пропонується три варіанти слів . Вони не відповідають вголос ,а показують
цеглинкою відповідного кольору.)
(Вишитий рушник)
1)Сьогодні на уроці я дізнався…
VІІІ.Домашнє завдання. Придумати і намалювати герб своєї сім’ї і розповідь про те, чому він має саме такий вигляд.
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
VІ. Підсумок уроку.
- Як підсумок нашого уроку, хочу запропонувати невеличку вікторину. За кожну правильну відповідь отримаєте квіточку. З цих квітів сплетемо вінок для України, який буде оберігати нашу країну від усіх негараздів.
Вікторина «Моя Україна»
Яке місто є столицею нашої держави? (Київ)
Назвіть державні символи України? (Герб, Гімн, Прапор)
Який кущ вважають народним символом України? (Калина)
На честь кого було названо місто Київ? (На честь брата Кия)
Як називається Основний Закон нашої держави? (Конституція України)
Яка мова в Україні є державною? (Українська)
Яка найбільша річка в Україні? (Річка Дніпро)
Державний Герб України – це... (Тризуб)
Якого кольору Державний Прапор України? (Синьо-жовтого)
Урочиста пісня нашої держави – це... (Гімн України)
Найвищі гори в Україні – це... (Карпати)
Що матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в дорогу? (Вишитий рушник)
З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю)
Як називається символ, який українки одягають на голову? (Вінок)
Яка улюблена страва українців? (Сало, борщ, вареники)
Яким був сьогоднішній урок?
VІІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати статтю підручника «Державні символи України».
2. Придумати і намалювати герб своєї сім’ї і розповідь про те, чому він має саме такий вигляд.