урок "Дії з раціональними числами"

Про матеріал

Урок-подорож в 6 класі. Даний урок розроблений для узагальненя і систематизацію навчального матеріалу. Щоб за допомогою ігрової форми зацікавити і оцінити учнів.

Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки України

Івановоселищенська ЗОШ І – ІІІ ступенів

 

 

 

 

Урок-подорож  

з теми:

ДІЇ      З       РАЦІОНАЛЬНИМИ       ЧИСЛАМИ

(6 клас)

 

 

                          Розробка уроку

                          вчителя математики

                          Бражнік Т. І.

 

 

 

2018 р.

 

Тема.       ДІЇ      З       РАЦІОНАЛЬНИМИ       ЧИСЛАМИ

                                          Урок-подорож  в 6 клас

 

Навчальна: закріпити уміння і навички учнів застосовувати правила  множення, ділення раціональних чисел.

Розвиваюча: розвивати логічне мислення, культуру математичного мовлення.

Виховна: виховувати самостійність, взаємоповагу, інтерес  до математики.

Обладнання: підручник, картки із завданнями, комп'ютерна презентація.

 Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

ХІД     УРОКУ

І. Організаційний момент

     Учитель. Сьогодні на уроці ми повторимо та закріпимо вміння виконувати дії з раціональними числами. Ці вміння важливі, адже застосовувати їх ви будете під час вивчення наступних тем. Але проведемо його в незвичайній формі, це буде урок-подорож у Країну чисел.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Варіант 1

Варіант 2

 1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

  Даний етап уроку проводиться у вигляді бліц-тесту. Кожний учень одержує

картку, що має вигляд: учням необхідно поставити правильні відповіді 

 

1 варіант

2 варіант

1)

1)

2)

2)

3)

3)

4)

4)

5)

5)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Щоб зайти на корабель ми повинні показати свої перепустки, які ви отримали при виконанні домашніх завдань

 Слово вчителя.  Корабель  готовий   і   ми  вирушаємо  у  подорож.  На  нашому  шляху  Математичним  океаном  буде  чимало  несподіванок та

  труднощів.

                              Отже, ми зараз вирушаємо у подорож.

                              Люблю мандрівки, люблю походи.

                              І чи то сонечко, чи знов негода,

                              Буває все у нас – дитячого народу.

                              Ми вже в дорозі, вітер бє в обличчя,

                              Цікавий край до себе кличе.

ІV. Розвязування вправ.

Поки ми пливем на кораблі давайте пограємо в інтерактивну гру «Мікрофон»

  1.                   Як додати числа з різними знаками?
  2.                   Як додати два від’ємних числа?
  3.                   Сформулюйте правило віднімання раціональних чисел.
  4.                   Як помножити або поділити два від’ємних числа?

  1.                   Сформулюйте правило множення чисел з різними знаками.
  2.                   Сформулюйте правило ділення з різними знаками

     Закінчить речення:

6. Якщо добуток     дорівнює нулю, то хоча б одне з чисел    

7. Для будь-якого значення  вираз х² набуває тільки…

8. Чому дорівнює добуток 2013 множників, кожний із яких дорівнює -1?

9. Які властивості має множення раціональних чисел?

 

 

      Учитель.  1. Перша зупинка нашого корабля відбудеться в “Обчислювальному острові”.

– Тут, діти, проживають люди, які дуже люблять цікаві математичні завдання. Щоб потрапити нам на цей острів, ми повинні розвязати усно завдання.

            

2. Друга зупинка: “Мис Задачний”.

   Увага! Ми наближаємось до мису Задачного. На березі ми зустріли рибалку, у якого виникли труднощі при розвязуванні задачі. Давайте допоможемо йому.

Гра «цікавий квадрат». На картинці зубр, дізнаємось про нього більше. Кожна група працює індивідуально, але в кінці повинна вийти на загальний результат. 

«Зубр рідкісний вид тварин, що потребує охорони, в Україні проіснував  до кінця XVIIст. Тепер налічується близько 2000 особин .»  Дізнатися про масу зубра вам допоможе цікавий квадрат. Число яке ви одержите і буде паролем

 

0,25

-0,1

5

-10

-25

-36,5

-2,5

1

3,6

 

  1. З першого рядка оберіть найменше число і знайдіть модуль
  2. З другого – оберіть найбільше число і знайдіть модуль
  3. З третього рядка оберіть не найбільше і не найменше число
  4. Обчисліть добуток цих чисел

Одержана відповідь буде масою зубра в тонах.(1 т )

                       

Математична фізкультхвилинка. 

    

Учитель .Ви повинні визначити чи вірна відповідь, якщо вірна ,то піднімаєте руки вгору і хлопаєте , а якщо ні –встаєте і присідаєте.

-10*5=-50                                  -0,5*10=-5

0,6*2=(-1,2)                                7-16=(-9)

12*(-5)=60                                  -20*(-15)=300

-5+120=(-125)                            16+(-50)=(-34)    

3. Третя  зупинка: “Острів Скарбів”.

– На горизонті, діти, зявився острів Скарбів. Я сподіваюсь, що на цьому острові ми знайдемо з вами скарб. Але для цього нам потрібно розвязати наступне завдання. у таблиці зафарбувати червоним кольором клітинки в яких після виконання множення треба записати додатні числа , а синім –клітинки, в яких треба записати від’ємні числа.

 

   х

-2

   0

    1

    2

  -2

 

 

 

 

  -1

 

 

 

 

   0

 

 

 

 

   1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Молодці. Ой, діти, ми зустріли Дракончика. А в нього скільки питань…… Давайте допоможемо.

                       

– Увага, діти! А що це за незнайомий предмет прибила хвиля до борту нашого корабля? Це мабуть старовинна пляшка. А в ній цікаве для нас повідомлення.

 

 

Повідомлення:    За всю історію людства було придумано багато способів мно­ження. Уже в кінці XV — на початку XVI століття італійський математик Лука Пачіолі у своєму трактаті про арифметику наводив вісім різних способів множення.

    Знак множення “х” як символ дії множення зустрічається в друкованих працях з XVII століття, проте його використовували і раніше.

     Вперше знак множення “х” застосував англійський математик Вільям Оутред (1575—1660) у 1631 році, а пізніше, у 1698 році, видатний німецький  математик Готфрід Лейбніц (1646—1716) ввів знак множення “ • “ . У XVII столітті саме цей знак став за­гально прийнятим для позначення дії множення. До речі, Г. Лейбницем був запропонований і знак : як символ ділення.

 

Наступна зупинка: «Материк Арифметичний »

Розв’язування завдань з підручника.

Щоб розв’язати слідуючі завдання потрібно відповісти на слідуючі запитання.

  1. Як помножити дроби?
  2. Як поділити дроби?

№1243.

а) ;

б) ;

 в) .

 

№1248.

а) -2х = 10;  б) -3х = -9;  в) 0,2х = -4;  г) -1,2х = 3,6;

х = 10 : (-2);   х = -9 : (-3);  х = -4 : 0,2;  х = 3,6 : (-1,2);

х = -5;            

х = 3;   х = -20;  х = -3;

 

д) ;  є) ;

  

х = -2;   х = 2.

 

№ 1250.

а) 6,25 : = -6,25 · 5 = -31,25;

б) -0,78 : = 0,78 : 2,6 = 0,3;

в) ;

г) -3 : (-1,7) = 3,4 : 1,7 = 2;

д) -0,32 : = -0,32 ·10 = -3,2;

є)

№ 1251.

а) 880 : (300 – 350) + 150 : (35 – 45) – 80 = 880 : (-50) + 150 : (-10) – 80 =

= -17,6 + (-15) – 80 = -112,6;

б) (27 – 24 : (8 – 11)) · (-9 + 8 : (27 – 35)) = (27 – 24 : (-3)) · (-9 + 8 : (-8)) =

= (27 + 8) · (-9 – 1) = 35 · (-10) = -350;

в) -1,2 : (1,5 – 1,8) + 0,35 : (0,83 – 0,9) = -1,2 : (-0,3) + 0,35 : (-0,07) =

= 4 + (-5) = -1;

г)

.

 

 

4. Наступний пункт нашої подорожі – це “Бухта Геометрична”.

– Діти, тут майорить якийсь прапор. Це ж пірати! Допоможемо врятуватися від них жителям бухти? Для цього нам необхідно виконати піратські вимоги, а саме – розвязати наступне завдання.

 

Завдання: Назвіть зображену фігуру та обчисліть її площу.

S= 8*15= 120 м

 

– Ось і закінчується наша подорож. Ми повертаємось додому.

 

 

 

 

VI Підведення підсумків уроку (1 хв)

  1. А. І. Маркушевич сказав про математику: «Ця наука, як багаторічний дуб, розкинула такі могутні гілки, що жоден математик, навіть, самий «маститий», вже не в силах вивчити всю математику в цілому, а обирає лише яку-небудь її гілку». Ось і ми з вами сьогодні розглянули гілку множення і ділення раціональних чисел.

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

     Що цікавого ви дізналися на уроці?

       Учитель.Існує багато різних загадок з числами.Ось одна з них:

                                      Задача - софізм

        Знайти помилку у міркуванні. Уважно стежте за ходом моїх думок. Хто перший помітить помилку – отримає 12 балів. Я спробую вам довести, що

5 = 6. Ось правильна числова нерівність:

    35 + 10 – 45 = 42 + 12 – 54

 

Винесемо спільні множники правої та лівої частин за дужки:

    5 · (7 + 2 -9 ) = 6 · ( 7 + 2 – 9 ).

   Поділимо обидві  частини рівності на спільний множник, взятий у дужки. Отримаємо: 5 = 6. Де помилка? ( на 0 ділити не можна)

VІ. Домашнє завдання

     Повторити   с.220  1254.

Заключне слово вчителя  Кмітливі труднощі долають,

                                               Вони завжди перемагають.

                                               А винахідливі завжди

                                               Сухими вийдуть із води.

                                               Важких завдань для нас немає –

                                               Сьогодні ми перемагаєм.

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Забара Тетяна Петрівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
13 липня 2018
Переглядів
1762
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку