Інтегрований урок з математики та природознавства (4 клас).
Розділ. Усні обчислення на основі нумерації багатоцифрових чисел.
Природа материків та океанів.
Навчальні предмети: математика, природознавство (інтегрований урок)
Розділ. Усні обчислення на основі нумерації багатоцифрових чисел.
Природа материків та океанів.
Тема: Діаграми. Розв'язування задач на знаходження різниці. Африка.
Клас: 4
Тип уроку: комбінований
Програма з математики для загальноосвітніх навчальних закладів, К.: 2016
Програма з природознавства для загальноосвітніх навчальних закладів, К.: 2016
Мета:
З математики: ознайомити учнів з поняттям «діаграма», вчити використовувати у навчальних і життєвих ситуаціях інформацію з таблиць і лінійних діаграм, формувати обчислювальні навички, вміння розпізнавати типові задачі та розв’язувати задачі на знаходження різниці, виконувати аналітичні, синтетичні міркування у процесі розв'язування задач, розвивати усне мовлення, пам'ять, логічне мислення, вміння порівнювати, виховувати інтерес до вивчення математики, любов до природи.
З природознавства: ознайомити учнів з особливостями природи Африки; розвивати просторову уяву, вміння працювати із картою півкуль; формувати вміння працювати з додатковими джерелами інформації, розвивати усне мовлення, пам'ять, пізнавальні інтереси учнів.
Форма проведення: урок-дослідження.
Обладнання: карта, глобус, енциклопедії, картки, презентація ілюстрації та мультимедійні презентації про тваринний та рослинний світ Африки, записи «Голоси тварин».
План уроку
Хід уроку
І. Організація класу.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітало дуже багато гостей. Поверніться до них, привітайтеся, посміхніться.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Контроль, корекція та закріплення знань.
– Що ви знаєте по це число?
2. Усні обчислення .
Обчислити:
І в. 602417+215241=817658 (Африка)
ІІ в. ( з перевіркою) 948979-131321=817658 (Африка)
ІІІв. (817658) ******- 610134=207524 ( з перевіркою)
А тепер під відповідями запишіть букви і прочитайте слово.
1(Ф) 2(О) 3(Д) 4(Н) 5(К ) 6(И ) 7( Р ) 8(А) 9(М)
- Перед вами один із найстаріших материків нашої планети.
- Що ви знаєте про нього?
Африка - другий за величиною після Євразії материк земної кулі. Материк Африка з усіх боків омивається водами Атлантичного та Індійського океанів,
а також Середземного моря. Майже посередині Африку перетинає лінія
екватора. Тому материк Африка - найспекотніший. Таке розміщення сприяє надвисоким температурам упродовж усього року. На материку майже не буває холодних зим. Сніг тут – украй рідкісне явище. На південному сході материка розміщений великий острів - Мадагаскар. Поверхня материка – переважно рівнинна. Є і гори. Найвища точка Африки - гора Кіліманджаро (5895 м). В Африці поблизу тропіків температура сягає +32 °С улітку і +24 °С узимку. Біля північного тропіка випадає найменше опадів, тому тут простяглася найбільш спекотнай суха область не тільки Африки, а й усієї Землі – пустеля. Африка – другий найсухіший континент після Австралії. На території Африки розміщено понад 50 держав.
Проблемне питання
І експерт. . Африка і займає близько однієї п’ятої від загальної площі земної суші. Її територія становить близько 30,2 млн. км². Її назва, як вважають деякі вчені , походить від імені племені , яке раніше жило на півночі материка , і називалася «афрігамі» . У перекладі з латині слово Африка означає “сонячний”, а з грецької Aphrike в перекладі означає «без холоду». (Наносимо на ватман обриси материка)
Картка № 1. Розв'яжи рівняння, визнач довжину найдовшої річки у світі.
Х -3517 = 3154
ІІ експерт. В Африці знаходиться найдовша річка в світі — Ніл , її протяжність становить 6671 кілометр.
9879-3208=6671
Картка № 2. Обчисли вираз, визнач площу найбільшої пустелі світу.
(20000-3783)+23783=40000 км2
ІІІ експерт. Пустеля Сахара, яка розташована на північному краю Африки – найбільша пустеля у світі (площа 40000 км2). Займає близько двох п'ятих континенту. Найвища температура повітря влітку +57,8, взимку +10.
Картка № 3. Обчисли вирази, визнач висоту найбільшого водоспаду світу.
3км 600м:30= 500км:20 =
ІVексперт. Водоспад Вікторія – один з найбільших водоспадів світу. Це справжнє чудо природи. Його висота – 120м. Шум від водоспаду можна почути на відстані 25 км.
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку.
Діаграми. Розв'язування задач на знаходження різниці. Африка.
Завдання уроку:
V. Вивчення нового матеріалу.
2. Словникова робота.
Діаграма - графічне зображення, що наочно показує співвідношення між величинами.
3. Пояснення вчителя ( з використанням презентації).
4. Вибіркове читання №482
. - Що об’єднує ілюстрації на с. 77? Чим вони відрізняються?
Випереджувальне завдання ( демонстрація лінійної діаграми).
VІ. Закріплення нового матеріалу.
Тваринний світ Африки – різноманітний. Він відомий великими дикими тваринами. Там їх водиться набагато більше, ніж на усх інших континентах.
І в. Побудуйте діаграму на основі 2-х ілюстрацій, складіть і розв’яжіть просту задачу на знаходження різниці ( 1 бал).
ІІ в. Побудуйте діаграму на основі 4-х ілюстрацій, складіть і розв’яжіть складену задачу на знаходження різниці (2 бала).
ІІІ в. Складіть діаграму про найшвидших у світі тварин.( 3 бала)
Афр. сл. -7500кг
Ін. сл. 4000 кг
Це задача проста чи складена? Чому? Як її перетворити на складену?
Афр. сл. -7500кг
Б. – ?, на 4500кг м.
Н. - ?, на 2000кг м.
V експерт. Африканський слон – найбільша сухопутна тварина на Землі. Слони живуть переважно в саванах, лісах, серед колючих чагарників невеликими родинними групами. Харчуються переважно травою і пагонами чагарників.
VІ експерт. В Африці живуть четверо з п’яти найшвидших у світі тварин: лев, гепард, антилопа гну і антилопа Томпсона.
Гепард – красива, спритна й найпрудкіша тварина, котра здатна розвивати швидкість до 120 км/год. Йому потрібно лише 2 с, щоб його біг сягав вже 70 км/год, 650 м він пробігає за 20 с.
3) ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Фізкультхвилинка
Рано-вранці крокодили
На зарядку всі ходили,
А за ними вирушали
Тигри, леви і шакали.
Поспішали кенгуру,
Несли в торбах дітвору.
Антилопи і горили
Теж зарядку там робили.
Слон поволі, наче робот,
Раз і два, і три, й чотири –
Присідали крокодили.
Лиш ледачі бегемоти
Не вилазили з болота.
4) Завдання з логічним навантаженням .
- Якщо виконати наступні обчислення дізнаємося розміри дивовижної тварини - жирафи.
Довжина язика 8 дм 4 см - 39 см (45 см)
Довжина ніг 25 см * 8 (2 м)
Який зріст може мати 2 м 76 см + 3 м 24 см (6 м)
VІІ експерт Жирафа – найбільша у світі тварина. Її зріст сягає 6 м.
VІІ. Розвиток математичних знань.
VІІІ експерт. В тропіках Африки, у вологих місцях поблизу води живуть великі неотруйні змії – пітони. Велетнем серед них є сітчатий пітон, максимальна довжина якого становить 10 м. Це найбільший пітон світу.
1) Геометричний матеріал (перевірка за зразком).
Розгляньте уважно розташування геометричних фігур за формою. Поміркуйте і домалюйте фігуру відповідно закономірності.
а) ?
б) Основна частина населення Африки займається сільським господарством. Завдяки великій кількості тепла в Африці вирощують такі культури: каву, какао, фініки, ананаси, банани та ін. Більше 90% ґрунтів Африки є непридатними для сільського господарства. Проте, саме Африка – батьківщина таких культур , як буряки, цибуля, капуста, кавуни, що поширилися по всьому світу.
1) На зиму заготували 380 кг овочів: 150кг капусти, 80 кг буряків, а решту – цибулі. Скільки кілограмів заготували не капусти? Не цибулі? Не капусти і не цибулі?
2) Розв'язування задачі № 487.
24*8=192(кг) вивезли зі складу;
192+215=407(кг)залишилося;
192+407=599 (кг)
2.Гра «Істинні чи хибні твердження».
- Підтвердіть або заперечте твердження.
А) Африка є п'ятим за величиною континентом? (Ні)
Б) Африка – найжаркіший материк? (Так)
В) В Африці розташована найменша пустеля у світі? (Ні)
Г) Африка – батьківщина кавунів?(Так)
Д) В Африці живе 2 з п’яти найшвидших у світі тварин ? (Так)
ІХ експерт. Африка багата на корисні копалини, таки як мідь, срібло, нікель і алмази. Південна Африка - найбільший виробник алмазів.
Діаграма Ейлера – Вена .
VIII. Підсумок уроку.
Відомо, що в Африці говорять на більш, ніж 1 000 різних мовах. Єгипет є найпопулярнішим туристичним напрямом в Африці. Сюди приїжджає близько 10 мільйонів відвідувачів у рік. Дослідники, пригадайте все, що ви дізнались на уроці та побудуйте діалог про Африку.
ІХ. Повідомлення домашнього завдання.
Робота з підручником: с. 67 – 71, дати відповідь на запитання.
Творча робота: розказати про уявну подорож по Африці літаком або яхтою з використанням діаграм.