Урок: "Діаграми. Розв'язування задач на знаходження різниці. Африка"

Про матеріал

Інтегрований урок з математики та природознавства (4 клас).

Розділ. Усні обчислення на основі нумерації багатоцифрових чисел.

Природа материків та океанів.

Перегляд файлу

Навчальні предмети: математика, природознавство (інтегрований урок)

Розділ. Усні обчислення на основі нумерації багатоцифрових чисел.

Природа материків та океанів.

Тема: Діаграми. Розв'язування задач на знаходження різниці. Африка.

Клас: 4

Тип уроку: комбінований

Програма з математики для загальноосвітніх навчальних закладів, К.: 2016

Програма з природознавства для загальноосвітніх навчальних закладів, К.: 2016

Мета:

З математики: ознайомити учнів з поняттям «діаграма», вчити використовувати у навчальних і життєвих ситуаціях інформацію з таблиць і лінійних діаграм, формувати обчислювальні навички, вміння розпізнавати типові задачі та розв’язувати задачі на знаходження різниці, виконувати аналітичні, синтетичні міркування у процесі розв'язування задач, розвивати усне мовлення, пам'ять, логічне мислення, вміння порівнювати, виховувати інтерес до вивчення математики, любов до природи.

З природознавства: ознайомити учнів з особливостями природи Африки; розвивати просторову уяву, вміння працювати із картою півкуль; формувати вміння працювати з додатковими джерелами інформації, розвивати усне мовлення, пам'ять, пізнавальні інтереси учнів.

Форма проведення: урок-дослідження.

Обладнання: карта, глобус, енциклопедії, картки, презентація ілюстрації та мультимедійні презентації про тваринний та рослинний світ Африки, записи «Голоси тварин».

План уроку

  1. Відкриття.
  2. Інформація від експертів.
  3. Практична робота.
  4. Фізкультхвилинка
  5. Творче завдання.
  6. Цікавинки від географів.

Хід уроку

І. Організація класу.

- Сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітало дуже багато гостей. Поверніться до них, привітайтеся, посміхніться.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Сьогодні нас чекає урок- дослідження. А допомагати нам будуть найцікавіші предмети – природознавство та  математика, вміння швидко міркувати й точно рахувати.

ІІІ. Контроль, корекція та закріплення знань.

  • Зараз ми з вами дізнаємося, яке дослідження нас чекає. Для цього потрібно виконати усні обчислення.
  1. Хвилинка каліграфії . Підсумки фенологічних спостережень.
  • Я задумала число. Якщо до нього додати 400, отримаємо 990. Яке число я задумала?

– Що ви знаєте по це число?

2. Усні обчислення .

 Обчислити:

І в. 602417+215241=817658 (Африка)

ІІ в. ( з перевіркою) 948979-131321=817658 (Африка)

ІІІв. (817658) ******- 610134=207524 ( з перевіркою)

А тепер під відповідями запишіть букви і прочитайте слово.

1(Ф) 2(О) 3(Д) 4(Н) 5(К ) 6(И ) 7( Р ) 8(А) 9(М)

- Перед вами один із найстаріших материків нашої планети.

- Що ви знаєте про нього?

Африка - другий за величиною після Євразії материк земної кулі. Материк Африка з усіх боків омивається водами Атлантичного та Індійського океанів,

а також Середземного моря.  Майже посередині Африку перетинає лінія

екватора. Тому материк Африка - найспекотніший. Таке розміщення сприяє надвисоким температурам упродовж усього року. На материку майже не буває холодних зим. Сніг тут – украй рідкісне явище. На південному сході материка розміщений великий острів - Мадагаскар. Поверхня материка – переважно рівнинна. Є і гори. Найвища точка Африки - гора Кіліманджаро (5895 м). В Африці поблизу тропіків температура сягає +32 °С улітку і +24 °С узимку. Біля північного тропіка випадає найменше опадів, тому тут простяглася найбільш спекотнай суха область не тільки Африки, а й усієї Землі – пустеля. Африка – другий найсухіший континент після Австралії. На території Африки розміщено понад 50 держав.

Проблемне питання

  • Африку називають найдивовижним серед усіх материків? Чому? Дійсно, є дуже багато цікавих фактів про Африку, які нам невідомі.

І експерт. . Африка і займає близько однієї п’ятої від загальної площі земної суші. Її територія становить близько 30,2 млн. км². Її назва, як вважають деякі вчені , походить від імені племені , яке раніше жило на півночі материка , і називалася «афрігамі» . У перекладі з латині слово Африка означає “сонячний”, а з грецької Aphrike в перекладі означає «без холоду». (Наносимо на ватман обриси материка)

  1.  Робота з диференційованими картками для індивідуального опитування.

Картка № 1. Розв'яжи рівняння, визнач довжину найдовшої річки у світі.

Х -3517 = 3154

ІІ експерт. В Африці знаходиться найдовша річка в світі — Ніл , її протяжність становить 6671 кілометр.

9879-3208=6671

Картка № 2. Обчисли вираз, визнач площу найбільшої пустелі світу.

(20000-3783)+23783=40000 км2

ІІІ експерт. Пустеля Сахара, яка розташована на північному краю Африки – найбільша пустеля у світі (площа 40000 км2). Займає близько двох п'ятих континенту. Найвища температура повітря влітку +57,8, взимку +10.

Картка № 3. Обчисли вирази, визнач висоту найбільшого водоспаду світу.

3км 600м:30= 500км:20 =

ІVексперт. Водоспад Вікторія – один з найбільших водоспадів світу. Це справжнє чудо природи. Його висота – 120м. Шум від водоспаду можна почути на відстані 25 км.

ІV. Повідомлення теми та завдань уроку.

Діаграми. Розв'язування задач на знаходження різниці. Африка.

Завдання уроку:

  1. Ознайомлення з поняттям «діаграма», навчитися її використовувати в житті.
  2.  Закріплювати обчислювальні навички, вміння розв’язувати задачі.
  3. Збагачувати знання про рослинний та тваринний світ Африки.

V. Вивчення нового матеріалу.

2. Словникова робота.

Діаграма - графічне зображення, що наочно показує співвідношення між величинами.

3. Пояснення вчителя ( з використанням презентації).

4. Вибіркове читання №482

. - Що об’єднує ілюстрації на с. 77? Чим вони відрізняються?

Випереджувальне завдання ( демонстрація лінійної діаграми).

VІ. Закріплення нового матеріалу.

  1.                   Практична робота . Побудова діаграм за ілюстраціями тварин (в парах).

Тваринний світ Африки – різноманітний. Він відомий великими дикими тваринами. Там їх водиться набагато більше, ніж на усх інших континентах.

І в. Побудуйте діаграму на основі 2-х ілюстрацій, складіть і розв’яжіть просту задачу на знаходження різниці ( 1 бал).

ІІ в. Побудуйте діаграму на основі 4-х ілюстрацій, складіть і розв’яжіть складену задачу на знаходження різниці (2 бала).

ІІІ в. Складіть діаграму про найшвидших у світі тварин.( 3 бала)

  1.                   Складання і розв'язування задач на знаходження різниці.

Афр. сл. -7500кг

Ін. сл. 4000 кг

Це задача проста чи складена? Чому? Як її перетворити на складену?

Афр. сл. -7500кг

Б. – ?, на 4500кг м.

Н. - ?, на 2000кг м.

V експерт. Африканський слон – найбільша сухопутна тварина на Землі. Слони живуть переважно в саванах, лісах, серед колючих чагарників невеликими родинними групами. Харчуються переважно травою і пагонами чагарників.

VІ експерт. В Африці живуть четверо з п’яти найшвидших у світі тварин: лев, гепард, антилопа гну і антилопа Томпсона.

Гепард – красива, спритна й найпрудкіша тварина, котра здатна розвивати швидкість до 120 км/год. Йому потрібно лише 2 с, щоб його біг сягав вже 70 км/год, 650 м він пробігає за 20 с.

3) ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

Фізкультхвилинка

Рано-вранці крокодили
На зарядку всі ходили,
А за ними вирушали
Тигри, леви і шакали.
Поспішали кенгуру,
Несли в торбах дітвору.
Антилопи і горили
Теж зарядку там робили.
Слон поволі, наче робот,
Раз і два, і три, й чотири –
Присідали крокодили.
Лиш ледачі бегемоти
Не вилазили з болота.

4) Завдання з логічним навантаженням .

- Якщо виконати наступні обчислення дізнаємося розміри дивовижної тварини - жирафи.

Довжина язика  8 дм 4 см - 39 см  (45 см)

Довжина ніг  25 см * 8  (2 м)

Який зріст може мати 2 м 76 см + 3 м 24 см  (6 м)

 

VІІ експерт Жирафа – найбільша у світі тварина. Її зріст сягає 6 м.

VІІ. Розвиток математичних знань.

VІІІ експерт. В тропіках Африки, у вологих місцях поблизу води живуть великі неотруйні змії – пітони. Велетнем серед них є сітчатий пітон, максимальна довжина якого становить 10 м. Це найбільший пітон світу.

1) Геометричний матеріал (перевірка за зразком).

Розгляньте уважно розташування геометричних фігур за формою. Поміркуйте і домалюйте фігуру відповідно закономірності.

 

а)         ?

 

 

 

б) Основна частина населення Африки займається сільським господарством. Завдяки великій кількості тепла в Африці вирощують такі культури: каву, какао, фініки, ананаси, банани та ін. Більше 90% ґрунтів Африки є непридатними для сільського господарства. Проте, саме Африка – батьківщина таких культур , як буряки, цибуля, капуста, кавуни, що поширилися по всьому світу.

1) На зиму заготували 380 кг овочів: 150кг капусти, 80 кг буряків, а решту – цибулі. Скільки кілограмів заготували не капусти? Не цибулі? Не капусти і не цибулі?

2) Розв'язування задачі № 487.

24*8=192(кг) вивезли зі складу;

192+215=407(кг)залишилося;

192+407=599 (кг)     

2.Гра «Істинні чи хибні твердження».

- Підтвердіть або заперечте твердження.

А) Африка є п'ятим за величиною континентом? (Ні)

Б) Африка – найжаркіший материк? (Так)

В) В Африці розташована найменша пустеля у світі? (Ні)

Г) Африка – батьківщина кавунів?(Так)

Д) В Африці живе 2 з п’яти найшвидших у світі тварин ? (Так)

ІХ експерт. Африка багата на корисні копалини, таки як мідь, срібло, нікель і алмази. Південна Африка - найбільший виробник алмазів.

Діаграма Ейлера – Вена .

  • Що спільного та відмінного у Євразії та Африки?

VIII. Підсумок уроку.

Відомо, що в Африці говорять на більш, ніж 1 000 різних мовах. Єгипет є найпопулярнішим туристичним напрямом в Африці. Сюди приїжджає близько 10 мільйонів відвідувачів у рік. Дослідники, пригадайте все, що ви дізнались на уроці та побудуйте діалог про Африку.

  • Чому Африку називають найдивовижним материком? Скільки слів з префіксом най- ви запам’ятали? Що цікавого та корисного  дізнались? Яке завдання було найважчим?

ІХ. Повідомлення домашнього завдання.

Робота з підручником: с. 67 – 71, дати відповідь на запитання.

Творча робота: розказати про уявну подорож по Африці літаком або яхтою з використанням діаграм.

 

 

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
2796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку