Поглибити знань про діалог і розділові знаки при діалозі; формувати вміння правильно конструювати і грамотно записувати діалог; сприяти розвитку мовотворчості учнів, логічного мислення, зв'язного мовлення; підвищувати культуру усної і писемної мови; впливати на виховання взаємної поваги, толерантного ставлення до думки співрозмовника; любові до батьківщини.
Українська мова 5 клас
Урок № _________ ________
Тема: Діалог. Тире при діалозі.
Наша родина - рідна Україна. ( слайд №1)
Мета: поглибити знань про діалог і розділові знаки при діалозі; формувати вміння правильно конструювати і грамотно записувати діалог; сприяти розвитку мовотворчості учнів, логічного мислення, зв’язного мовлення; підвищувати культуру усної і писемної мови; впливати на виховання взаємної поваги, толерантного ставлення до думки співрозмовника; любові до батьківщини.
Тип уроку: комбінований.
Цілі (очікувані результати). Після уроку учні зможуть: ( слайд №2)
Методи, прийоми і форми роботи: методи «Покладання мети», «Вчу навчаючись», інтерактивна диференційна вправа «П’ятипелюсткова квітка», творча робота, прийом «Лінгвістичний двобій», «Асоціативне гроно», орфографічна розминка.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, таблиця, опорні схеми, ПК, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація.
Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), пунктуація, лексикологія, орфографія
Міжпредметні зв’язки: література, етика
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Створення позитивного настрою. ( слайд №3)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
III. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Це лікарство потрібно приймати кожного дня по ложці на пустий желудок на протязі місяця.
Магазин працює круглодобово.
Старий оповідач захопив усіх присутніх захоплюючим оповіданням.
Висловлюючи своє ставлення до подій у країні, він наголосив на тому, що вже давно час приймати міри по налагодженню усіх галузей виробництва.
Через дві неділі я маю їхати у зарубіжну командировку.
Стоячи на зупинці дівчина кинулася мені в очі своїм строкатим вбранням.
3.«Влуч в ціль» Встав крилатий вислів у потрібне місце. ( слайд №5)
(«Щоб жити, потрібні сонце, воля і маленька квітка»),— говорив великий казкар Ганс Крістіан Андерсен.
(«Ой, яка чудова українська мова!») — захоплено писав український поет Олександр Підсуха.
«Ті школярі, які нічого, крім підручників, не читають, дуже поверхово оволодівають знаннями». - писав письменник і педагог В.О.Сухомлинський.
- До якої тематики текстів могли б підійти ці вирази?
4.Орфографічна розминка (письмово). ( слайд №6)
- Заміни словосполучення словниковими словами:
кожного дня –
кожної години –
слова прощання -
IV. Пояснення нового матеріалу.
З привітанням «Добрий ранок!».
Щиро скажеш ти «Привіт!» -
усміхнеться цілий світ.
Слово «дякую», мій друже,
свідчить, що ти гречний дуже.
«Вибачте» - магічне слово,-
скрасить ввічливу розмову.
Якщо дружиш ти з « будь ласка»,
То життя неначе казка.
«На добраніч!» у розмові
сни дарує кольорові.
Між людьми завжди в пошані
ті, хто ґречні і слухняні.
Діалог – передає розмову двох або кількох осіб.
Монолог – висловлювання однієї особи.
Полілог - це дискусія, бесіда трьох і більше учасників.
Репліка – слова кожного зі співрозмовників. Кожну репліку записуємо з нового рядка, перед реплікою ставимо тире. Якщо перед реплікою стоять слова автора, після них ставимо двокрапку.
Міміка - рухи м’язів обличчя, які виражають внутрішній душевний стан людини
Жести – рухи людського тіла чи рук, що супроводжують мовлення або замінюють його.
Інтонація – зміна основного тону, на початку кожної репліки інтонація підвищується. Слова автора вимовляємо з пониженою інтонацією, дещо прискорено.
1.« Хто винен?» - «Невістка!» - « Так її вдома нема ».- «Та он її плаття на жердці висить!»
2.»Чим ви, хлопці, дома втираєтесь?» - «Батько рукавом, мати подолом, а я на печі так сохну!»
3. «Що ваші дівчата роблять?» - «Шиють та співають». – «А мати?» - «Порють та плачуть».
4.»Тит, іди молотить!» - «Спина болить!» - «Тит, іди їсти!» - «А де моя велика ложка?»
5. Метод пошукової роботи. ( слайд №9)
Прослухайте текст, дайте відповіді на питання.
НАШ РІД
Мама вишиває на білому полотні зелений барвінок, чорнобривці, сині волошки. Навіть маленьку качечку-утінку вишила.
— Що це буде, нене? — питає Андрійко.
— Українська святкова сорочечка для тебе, - відповіла матуся.
— Чому українська? — допитується Андрійко.
— Бо вишиваю такі квіти, які ростуть на нашій землі. А земля наша зветься Україною.
І ти — маленький українець.
— А ти, мамо?
— І я українка, і татко, й бабуся, й дідусь. Ми українського роду. І любимо нашу землю, нашу мову, наші квіти. Україна — як наша рідна хата. І сусіди в нас є Білорусія, Росія, Молдова, Грузія, Вірменія. Ми й сусідів любимо, бо вони добрі, вони — наші друзі!
6.Складання і запис схем розділових знаків при діалозі ( за попереднім текстом)
( слайд №10)
- Репліка діалогу (Рд)? – слова автора (са).
- Рд, - са
- Рд? – са.
- Рд.
- Рд? – са.
- Рд!
7.Трансформація діалогу у непряму мову. ( перевірка фронтально - слайд №11)
- Запишіть діалог з попереднього тексту у вигляді непрямої мови.
8. Робота з підручником. (Ознайомлення з теоретичним матеріалом. Учні читають вголос, вчитель коментує при потребі).
9. Фізхвилинка
Всі піднесли руки – раз! Раз! – і вгору, два! – і вниз
На носках стоїть весь клас. На сусіда не дивись.
Два – присіли, руки вниз, Будемо дружно ми вставати,
На сусіда подивись. Щоб ногам роботу дати.
V.Закріплення вивченого матеріалу
1. Виконання вправ підручника
2. Інтерактивна вправа « П’ятипелюсткова квітка».
Умови: учням пропонується квітка з п’ятьма пелюстками (картки), на яких уміщено завдання для кожної групи. Завдання протягом 20 хв. Виконати завдання й побачити квітку в її первісній красі. Доповідачі озвучують результати групової роботи та прикріплюють пелюстки на дошку.
а) уважно прочитайте завдання;
б) визначте, хто говоритиме першим;
в) по черзі висловте свої думки;
г)дійдіть до спільного висновку.
Завдання :
1.Запишіть слова привітання, прощання, подяки. ( слайд №13)
3. Утворіть форму звертання від слів кінь, річка, Ольга, Юрій, Марина, вчитель, чоловік, подруга, сестра, брат. ( слайд №15)
Велика любов
Мамо я уже великий добре синку що ж по тому йду на Буг ловити рибку щуку принесу додому ти великий для порядку спершу нiж гуляти сину прополи цибулi грядку i сходи до магазину забаганки син притлумив дивиться з-пiд брiв на неньку каже я вже передумав мамо я iще маленький.
В.Василашко.
7. Переробіть діалог на текст з непрямою мовою. ( слайд №18)
- Здрастуйте! Куди ви прямуєте? - закричала дівчинка.
Будь здорова, маленька дівчино- пташко, - поважно відповіли їй. – Ми поспішаємо на свято народження річки.
8.Підсумок гри. . ( слайд №19)
VI. Підсумок уроку. Створення асоціативного грона. . ( слайд №20)
VII. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Рефлексія.
Діалог
Монолог
Полілог
Репліка
Міміка
Жести
Інтонація
1