Узагальнити знання учнів з вивченої теми про пряму мову, діалог і розділові знаки при них;сприяти розвитку мовотворчості учнів, логічного мислення; підвищувати культуру усної і писемної мови; виховувати навички колективної роботи.
Українська мова 5 клас
Урок № _______ ________
Тема: Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи
Веселий експрес ( слайд №1)
Мета: узагальнити знання учнів з вивченої теми про пряму мову, діалог і розділові знаки при них; сприяти розвитку мовотворчості учнів, логічного мислення; підвищувати культуру усної і писемної мови; виховувати навички колективної роботи.
Тип уроку: підсумковий урок - гра.
Цілі (очікувані результати). Після уроку учні зможуть: ( слайд №2)
Методи, прийоми і форми роботи: інтерактивна робота в малих групах. Обладнання: картки – завдання.
Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), пунктуація, лексикологія, орфографія.
Міжпредметні зв’язки: література, етика.
Перебіг уроку
І.Організаційний момент. Створення позитивного настрою. ( слайд №3)
Загадка.
«Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднює тих, хто її дарує. Вона триває мить, а у пам’яті лишається надовго. Немає багатіїв, хто міг би прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатші її милістю. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і є паролем для друзів. Водночас її не можна ані купити , ані випросити, ані позичити, ані вкрасти, бо вона цінність, яка не принесе жодної користі, якщо не йтиме від чистого серця» ( посмішка)
Усміхайтеся! І люди, зігріті вашою усмішкою, прихиляться до вас.
Усміхайтеся! І це приведе вас до щастя.
II. Нова тема.
Наша гра – називається «Веселий експрес», тому що ваша команда, працюючи разом, уявить себе швидкісним поїздом, а кожний із вас – вагоном. Від швидкості й якості виконань завдань кожного буде залежати наскільки швидко ваш експрес прибуде до кінцевої зупинки. Тільки працюючи спільно ви зможете досягнути успіху!
Вчитель розподіляє учнів на однаково спроможні групи. Учні називають свою команду. В кожній групі призначається учень, який приносить чергове завдання; учень, який повідомляє , що робота виконана.
Капітан одержує маршрут і слідкує за черговістю виконання завдань.
( Вчитель розробляє маршрут таким чином: (слайд №4)
команда «Ластівка»№1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
команда « Перлина» №2, 3, 4, 5, 6, 7, 1 , 8
команда «Чемпіон» № 3, 4, 5, 6, 7, 1, 2, 8)
На дошці прикріплені картки з завданням під певним номером. По сигналу учень з кожної команди бере відповідну картку. Виконавши завдання, команда повідомляє вчителя, після перевірки починають виконувати наступне.
5. Завдання:
№1 Термінологічний диктант.
1.Висловлювання якоїсь особи передане дослівно, без змін_________________
2. Слова, які вказують, кому належить пряма мова _____________________
3.Розмова двох або кількох осіб _______________________________
4.Слова кожного зі співрозмовників_________________________
5. Рухи м’язів обличчя, які виражають внутрішній душевний стан людини_______
6. Рухи людського тіла чи рук ___________________________________
7.Допоміжні засоби спілкування________________________________
8. Зміна основного тону _________________
9. Дискусія, бесіда трьох і більше учасників______________________.
№2 « Як правильно вживати?»
Вибачте мене – вибачте мені
Відмінні ціни - доступні ціни
Вирушати в похід – відправлятися в похід
На початку лютого - в перших числах лютого
Дотримуючись черги, по черзі – в порядку черги
Всього доброго – на все добре
Значно краще – далеко краще
Дивитися хворого - оглядати хворого
Досягти результатів – добитися результатів
Добре почуватися – добре себе почувати
№3 « Лови тему»
Тема висловлювання |
№ висловлювання |
1. |
|
2. |
|
1.Жодна людина нещаслива, поки вона не вважає себе щасливою.
Марк Аврелій
2. Честь не можна відняти, її можна втратити.
А. Чехов
3. У споруді людського щастя дружба зводить стіни, а любов утворює купол.
Козьма Прутков
4. Книги — кораблі думки, які мандрують по хвилях часу і бережно несуть свій дорогоцінний вантаж від покоління до покоління.
Ф. Бекон
5. Всяк правду знає, та не всяк про неї дбає.
Українське прислів’я
6. Книги — морська глибина, Хто в них пірне аж до дна, Той, хоч і труду мав досить, Дивнії перли виносить.
І. Франко
7.Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може.
Д. Байрон
8. Не будемо говорити про любов, бо ми досі не знаємо, що це таке.
К. Паустовський
9. Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі, ясні води — моя Україна.
В. Сосюра
№4 Знайди помилки!
№5 «Твоя репліка»
-Складіть діалог, використовуючи подані репліки. Запишіть складений діалог.
Телевізор у твоєму житті.
Учні вітаються.
Учні прощаються і бажають один одному успіхів.
№ 6 « Мовна трансформація»
1. «Вивчайте історію рідного краю», - говорив закликала вчителька своїх учнів.
2. І. Франко писав: «Наша ціль людське щастя і воля».
3. «Ти любиш давитись на небо?» - запитав батько сина.
4. «Оберігайте природу рідного краю!» - закликав екскурсовод учнів.
5. Леся запитала: «Ти бачив мальовничі й чарівні Карпати?»
6. Дмитрик відповів: «Я дуже хочу побувати там».
№ 7 «Скажи дослівно!»
№8 «МОЛОДЦІ !»
III. Висновок.
IV. Оцінювання. Рефлексія.(Слайд№6)
V. Домашнє завдання.
Повторити теоретичний матеріал з вивченої теми.
1