Урок української мови в системі ноосферної освіти
Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Дієприкметник як особлива форма дієслова»
Мета: узагальнити та систематизувати знання вміння, навички учнів, отримані під час вивчення теми «Дієприкметник як особлива форма дієслова»;
перевірити вміння виділяти дієприкметники у тексті, визначати їх граматичні ознаки, синтаксичну роль, будувати власні висловлювання;
розвивати вміння використовувати знання, отримані в зоні комфортного мислення; виведення «образу інформації» на рівень словесного опису; розвивати логічне мислення, творчі вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; удосконалювати навички обґрунтовувати свою точку зору;
формувати ціннісне ставлення до праці, до природи та її краси; формувати галузеву та здоров’язберігаючу компетентність;
сприяти здоров’язбереженню та здоров’ятворенню як результату активізації цілісного (право- та лівопівкульного) мислення; робота з кольором, музикою, запахом;
виховувати культуру спілкування.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, отриманих під час вивчення теми «Дієприкметник як особлива форма дієслова»
Формування надпредметних компетенцій: ціннісно-смислової, пізнавальної, пошукової, дослідницької, комунікативної, соціальної, творчої.
Здоров’язберігаючий аспект уроку: активізація різних органів чуття (зорового, слухового, нюхового), створення зони комфортного мислення, вправи на гармонізацію обох півкуль головного мозку.
Дизайн уроку: проектор та комп’ютер, аудіозапис музики, аромалампа, мультимедійна презентація за темою уроку.
Обладнання: кольорові смужки, мандарини, цукерки «Мрія», малюнки на тему «Зима», лист від Діда Мороза
Хід уроку
І етап – організаційний. Синхронізація роботи правої та лівої півкуль головного мозку, мотивація сприйняття навчального матеріалу, активізація різних каналів сприйняття інформації (сенсорне, чуттєве налаштування).
1. Гармонізація простору
- Доброго дня. Скажіть, хто перший повинен сідати-дівчатка чи хлопчики? Правильно, дівчатка. А чому? Спочатку- краса, а потім-сила. Сподіваюсь, що сьогоднішній урок буде насичений силою знань і красою оточуючої нас природи. Спочатку вгамуймо серце від хвилювання правильним диханням. Тож вдихнімо на повні груди, видихнімо.
Синхронізуємо роботу півкуль головного мозку.
2. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
-Про що вам нагадує ця музика?
-Які почуття виникли у вас?
Напередодні новорічних свят у нашому мовленні звучить дуже багато слів на новорічну тематику. Зараз ми перевіримо, чи вміємо ми їх грамотно писати, провівши орфографічну розминку.
Розгорніть зошити, запишіть дату уроку.
Схвильований Дід Мороз,
замріяна Снігуронька,
спустошена крамниця «Ялинкові прикраси»,
заповнена кав’ярня «Сніжинка»,
палаючий фейєрверк,
запрошені колядники,
чаруюча красуня-ялинка,
Новий рік,
пів’ялинки,
Різдво
Самоперевірка. Оцініть свою роботу (на партах лежать смужки. Зелена-високий рівень, жовта-достатній рівень, синя- середній рівень, червона- початковий рівень). Підніміть смужку того кольору, який відповідає вашій оцінці.
Зверніть, будь ласка, увагу на щойно записані слова, що це за слова? (дієприкметники, пов’язані з святом)
II етап – символьний: здобуття нових знань, формування мислеобразу Сенсорно-моторний етап. Грає музика
а) Підготовча частина (проектування віртуальної моделі комфортної зони мислення)
Сядьте зручніше. Заплющіть очі. Розслабте груди, шию , руки, очі, ноги. М’язи обличчя стають м’якими, розслабленими…Все ваше тіло окутане теплом. Посміхніться. Які ж ви гарні, коли посміхаєтесь.
б) Основна частина (проектування віртуальної моделі інформації, що вивчається)
Уявіть, що скоро Новий рік. Зима. Ви йдете стежкою зимового засніженого лісу. Пахне хвоєю. Погляньте, як красиво навколо. А там, далі… красуня-ялинка. Яка ж вона гарна! Вся прикрашена великими різнокольоровими іграшками, мандаринами, цукерками, а зверху-незвичайна верхівка.
Ви підходите ближче до ялинки, придивляєтесь. На всіх ялинкових прикрасах написано якісь слова. Читаєте – Який за дією? Ознака за дією. Стан (активні, пасивні). Вид (доконаний і недоконаний). Час (теперішній, минулий). Рід. Число. Відмінок. а на верхівці напис - дієприкметник. Які цікаві слова! Ви стоїте як зачаровані і не можете відвести очей від лісової красуні. Запам’ятайте цей образ. Він буде для вас натхненням під час виконання практичної роботи. Зупиніться, і ще раз подивіться на цю красуню. Подумки подякуйте ялинці за те, що вона дала вам можливість відчути такі приємні емоції.
в) Заключна частина
А зараз час повертатися в клас. Відчуйте ступні ніг, руки. Порухайте пальцями рук, ніг, поверніть голову ліворуч, праворуч. Розплющіть очі, посміхніться.
Узимку ми всі часто хворіємо через те, що слабшає імунітет. Підняти його допоможе масаж. Тричі на день кінчиком вказівного пальця робіть 9 кОлових рухів за годинниковою стрілкою: у центрі лоба на межі волосся;
посередині перенісся;
біля внутрішніх країв брів;
біля крил носа.
Парні точки масажуйте обома руками
ІІІ. ІІІ етап – логічний і лінгвістичний: «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення
-Поділіться своїми враженнями.
-Які почуття виникли?
-Хто пам’ятає, які слова були написані на іграшках?
-А що було написано на верхівці?
Отже, тема ношого уроку «Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Дієприкметник як особлива форма дієслова». Запис у зошиті.
IV етап – моторно-кінестетичний: малювання і ліплення образу-символу ділення, смакове і рухове закріплення інформації.
Намалюйте один головний образ, який ви побачили. (Учні порівнюють образон учителя і свій.)
V етап – співвіднесення мислеобразу з інформацією, що вивчається. Активне опрацювання матеріалу уроку. Архівування інформації.
Я отримала мішечок від Діда Мороза. У ньому є завдання для кожної групи. Поки одні учні по черзі витягують завдання і дають відповіді на питання, інші, користуючись підручником, звіряють відповіді.
Погляньте, на партах у вас знаходяться різні малюнки. Оберіть той, який вам найбільше сподобався. Складіть у групі по одному реченню до картинки, яку ви обрали. Серед усіх речень виберіть найкраще, презентуйте його своїм однокласникам.
Новий рік- це таке свято, яке відзначається у кожній родині. Мабуть, серед нас немає таких, чию б оселю не прикрашала ялинка або гілочки ялинки.
*Багато письменників присвятили свої твори новорічній тематиці. Зараз ми виконаємо наступне завдання. У кожного з вас на столі лежить текст. Ми його прочитаємо, визначимо, з якого твору уривок і хто автор, і знайдемо дієприкметник. Потім ви самостійно виконаєте його розбір за схемою.
*Текст.( О.Пчілка «Сосонка»)
Світе мій ясний! Івась навіть не пізнав своєї сосонки! Вся вона сяє свічечками, ліхтариками. Все гілля обчіпляне яблучками, якимись цяцьками, червоними, синіми, золотими…Аж у очах мигтить! Під сосною, на примості, стоять ляльки, коники, щось таке ще…А ось кругом сосонки почали ходить такі дивні діти- чи, може, то живі ляльки? Такі гарні, кучеряві…Що се таке?…Чи сниться, чи справді діється?
Розбір дієприкметника: вид, час, стан, рід, відмінок, синтаксична роль. Обчіпляне – дієприкм., п.ф. – обчіпляний, док.вид, мин.час, пасив.,с.р., одн., Н.в., присуд.
в
ІV.
Закріплення навичок використання знань, виконання вправ на закріплення
На дошці – питання, на які вам слід дати відповідь, вживаючи дієприкметникові звороти, утворені із поданих у дужках речень і розставити розділові знаки при них.
На картках- дієприкметникові звороти. Ваше завдання: скласти міні- твір на тему “Підготовка до новорічних свят”, використовуючи дієприкметникові звороти.
-виготовлені руками дітей;
-намальовані на уроках образотворчого мистецтва;
-вивчені напам ять;
( учні зачитують твори, визначається краща творча група)
Вправа на закріплення
УЧІМОСЯ РЕДАГУВАТИ РЕЧЕННЯ
1. Особливо захоплюючі подорожі в гори.
І
захоплюють
2. Екскурсія сподобалась усім подорожуючим.
І
хто подорожує (подорожнім) 3. Колись хвилюючі слова нині втратили силу.
І
Слова, що колись хвилювали
4. На зустріч запросили початку^чих поетів.
поетів-початківців
Поїзд, слідуючий через станцію, мав вісім вагонів. що проходив
5
Символом життя та радості є вічнозелена ялинка. Вона увінчана прекрасною верхівкою. Гілля обвішане різнобарвними кульками, фігурками співаючих ангелів, а також прикрашене свічками і ліхтариками.
V етап – заключний: підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів, рефлексія.
Рефлексія
Ми з’ясували…
Засвоїли…
Навчилися…
Важким було…
Мені захотілося…
Отримані знання мені потрібні для…
V.Підсумок уроку. Оцінювання
Я хочу з’ясувати, чи є в класі хтось, хто не любить цього свята? Звичайно, такого не може бути
Я люблю Новий рік за те, що це одне з найбільш таємничих, урочистих свят, яке обіцяє здійснення мрій кожному, хто вірить у дива. І на передодні цього свята прошу вас пригоститися однією чарівною цукеркою під назвою «Мрія». Загадайте бажання, і тому, хто вірить у дива, це бажання (мрія) обов’язково здійсниться.
А чому ви любите Новий рік?
VІ. Домашнє завдання.