Тема: ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ
Мета уроку: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова (загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль), формувати навички відрізняти дієприкметник від прикметника, знаходити в реченні на основі вивчених ознак; розвивати навички аналізу мовних явищ, логічне мислення, мовлення; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення мови.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Психологічна рефлексія «Наш настрій»
Перед кожним учнем в довільному порядку розкладено кольорові смужки. Вчитель просить учнів узять в руки той колір, який їм сьогодні найбільше до вподоби, з яким хочеться подружитись.
— Ви підсвідомо вибрали собі в «друзі» ті кольори, що відповідають вашому настрою:
• червоний — піднесеність;
• оранжевий — радість;
• жовтий — приємність;
• зелений — спокій;
• синій — сум;
• фіолетовий — тривожність;
• чорний — незадоволення;
Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, в кого він хороший, значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже працювати будемо : словом, а мова наша така ж різнобарвна, як смужки, що перед вами.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Премудрий, пів життя, не підняти, гіркувато-солоний, солов’їний, пів Європи, ненависть.
Захищаємо орфограму в слові.
2. Лінгвістичний волейбол
Я «кидаю» запитання вам (в даному випадку м’яч), ви відповідаєте і повертаєте м’яча, якщо ж ви не знаєте відповіді, то переадресовуєте запитання товаришеві (м’яча).
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
- Наступне завдання. Вам потрібно впізнати слово.
Розставте букви в правильному порядку.
Д І Є К П Р К Т И М Е Н И
- Отже, сьогодні ми ознайомимося з дієслівною формою, яку через її морфологічні особливості ви часто називаєте прикметником, рідко - дієсловом. Називається вона дієприкметник, бо поєднує ознаки прикметника та дієслова. Вивчати будемо цю тему 12 уроків. Після яких напишемо контрольну роботу.
- А ще наш урок буде тематичний. Епіграф нашого уроку
Пропливає осінь на хмарині сірій…
Богдан Чалий
Як ви розумієте зміст епіграфа?
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
- У мене в руках повітряна кулька.
- Назвіть ознаки за кольором. Формою, розміром. (червона, невелика, кругла)
- Ці прикметники називають постійну ознаку чи тимчасову?
- Я підкидаю кульку в повітрі. Яких ознак вона набула? (летюча, підкинута – це ознаки за дією , котру ми над нею здійснили).
- Чи постійні це ознаки(ні. Летюча - кулька, що летить, підкинута - та, яку підкинули.)
- А ці слова називаються дієприкметниками.
Дієприкметник – це особлива форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією або станом.
- І дайте відповідь на таке запитання: яким членом речення найчастіше є дієприкметник.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Тренувальна вправа
а) Прочитати. Назвати дієприкметники. Чим вони відрізняються від прикметників? Записати словосполучення з дієприкметниками.
Цікава повість, прочитана повість; червоні троянди, прив’ялі айстри; перелітні птахи, лісові пернаті; українська пісня, почута пісня; потемніле небо, небесна блакить; передплатне видання, передплачений журнал; жовте листя, пожовкле листя.
б) Творче завдання до вправи. Робота в парах
Серед виписаних словосполучень обрати ті, що відповідають назві уроку “Пропливає осінь на хмарині сірій…”. Назвіть їх.
скласти з ними речення – робота в парах.
Від дієслова утворити дієприкметники.
Писати, будувати, розпиляти, доглянути, розписувати, прибирати.
Скласти, вибрати, сушити, білити, чорніти, думати.
Із поданих слів скласти речення. Визначити дієприкметники. У якому реченні немає дієприкметників.
Відгадати загадки. Виписати словосполучення з дієприкметниками.
1. Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. 2. На татарському полі попутані коні, вузлики знать, та не можна розв'язать. 3. На рогожці розсипаний горошок, а посередині півбублика. 4. Сидіть баба на грядках, вся закутана в хустках. 5. Повна діжка жита п'ятачком накрита. 6. Сто один брат - всі в один ряд зв'язані стоять. 7. Що можна бачити з заплющеними очима?
Відгадки. 1,2 - небо і зорі; 3 - па небі місяць норі; 4 - капуста; 5 - мак; 6 - паркан; 7 - сон.
Трави, зеленіючи після дощу, …
Села, обсаджені садами, …
Лани, що засіяли озиминою, …
Прилад, виготовлений учнями, …
Зобов’язання, яке взяв наш клас, …
Складання сенкану до слова осінь
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Наприклад
Осінь
Чарівна,золотава
Прийшла , завітала, настала
Щедра і багата пора року.
Листопад
VІ. Систематизація й узагальнення знань
- Хто бажає побувати на місці вчителя? Потрібно провести опитування за вивченим матеріалом.
- Продовжіть речення.
Я знаю...
Я можу...
Я пам'ятаю...
Я вмію...
Я хочу сказати...
Мені сподобалося...
Мене вразило...
Треба відзначити роботу таких учнів...
Мені було нецікаво, коли...
Мені не сподобалося...
Наступного разу пропоную...
VІІ. Оцінювання. Домашнє завдання
Пропоную вам оцінити свої знання за такою шкалою
ДД – дуже добре
Д – добре
ЗК- знає, але не каже
КЗ – каже, але не знає
ГНЗ – гірше нема куди
Коментування вчителем оцінок.
Домашнє завдання
На вибір
- Ось і закінчується наш осінній урок. І як останні жовті листочки злітають із дерев, так і останні слова звучать зараз.
Ви добре працювали на уроці! Хотілося, щоб ваша наснага, бажання увібрати в себе більше знань та вмінь збереглися надовго. Гадаю, що ту сіру хмаринку, яка пропливала сьогодні на небосхилі нашого уроку ви довго пам’ятатимете! Дякую за урок!
1