Урок "Дієприкметниковий зворот"

Про матеріал
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченні з дієприкметниковим зворотом.
Перегляд файлу

 Тема: Дієприкметниковий зворот.

Розділові знаки в реченні з дієприкметниковим зворотом.

      МЕТА: дати поняття про дієприкметниковий зворот; навчити учнів  визначати  дієприкметникові  звороти в реченні та тексті; формувати вміння відрізняти одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів, правильно інтонувати  речення з дієприкметниковим  зворотом; розвивати творчі вміння вживати дієприкметникові звороти у висловлюваннях логічне мислення, пам'ять ; виховувати почуття доброзичливості.

    Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

   ОБЛАДНАННЯ : підручник, дидактичний матеріал, таблиця, схема.

ХІД УРОКУ

Раз  добром  нагріте  серце  вік  не  прохолоне

Тарас Шевченко

І. Організація класу

     Емоційна готовність до уроку

     - Давайте  сьогоднішній урок розпочнемо із побажань.

     А я вам бажаю:

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

-          Епіграфом  нашого уроку будуть слова т. Шевченка.

-          Як ви їх розумієте?

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Орфографічна розминка

Ніхто, ні до кого, будь-кого, цукерки «Ромашка», пів яблука, завдання, сіль, беззубий, блакитно-рожевий,жовтогарячий.

  1. Гра «Мікрофон»

Біля  кожного із вас на столі лежать фішки. Правильна відповідь – фішка ваша. А в кінці уроку підрахуємо їх.

 Продовжити усно висловлення

  • Дієприкметник – це…
  • Подібний дієприкметник до таких частин мови…
  • Дієприкметник має такі ознаки  прикметника…
  • Ознаки  дієслова має дієприкметник такі..
  • Дієприкметник виступає членами речення…
  • Повторюємо.   У словосполученні слова називаються..
  • Головне – це те слово..
  • А залежне…
  1. Перевірка домашнього завдання.

 

ІІІ. Повідомлення теми  та мети уроку

-          Сьогодні продовжимо знайомитися з дієприкметником, спробуємо потоваришувати із цілими сім’ями дієприкметника – це дієприкметниковими зворотами. А також навчимося відокремлювати їх у реченні.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Спостереження над мовним матеріалом.

Погано висловлена думка втрачає свою цінність

Думка, погано висловлена, втрачає свою цінність.

-          Прочитайте речення. Порівняйте їх.

-          Знайдіть дієприкметник.

-          У якому з речень дієприкметник вживається самостійно.

-          А  в якому із залежними словами? Назвіть залежне слово.

-          Отже, запам’ятайте. Дієприкметник із залежними від нього словами називають  дієприкметниковим зворотом.

 

  1. Робота коло дошки. Естафета хвилинних випробувань

(одночасно коло дошки працюють двоє учнів)

-          Випишемо словосполучення із речень.  Визначити головне та залежне слово.

-          Яким словом: головним чи залежним – виступає дієприкметник.

-          Словосполучення  з дієприкметником у ролі головного слова - це  дієприкметниковий зворот.

  1. Пояснення вчителя

-          Тепер потрібно проаналізувати розстановку розділових знаків.

Освячена добром людина передає тепло усім.

Людина, освячена добром, передає тепло усім.

-          Знайдіть дієприкметниковий зворот. Від якого слова залежить?. (тобто від якого слова ставимо запитання до дієприслівникового звороту?) – людина.

-          Це слово називається означуване або пояснювальне.

-          Скажіть, чи виділяємо комами дієприслівниковий зворот, коли він стоїть перед пояснюваним словом? Ні.

-          А коли відокремлюємо комами?

-          Отже, запам’ятайте правила.

 

Самостійна робота з теоретичним матеріалом.

 Читання правила про дієприкметниковий зворот.

Проблемне запитання

-          Читайте уважно. І дайте відповідь на запитання: яким членом речення є завжди дієприкметниковий зворот?

  1. Виконання вправи 208

-          Ланцюжком читаємо речення. Визначаємо в кожному дієприкметниковий зворот. Та означуване ним слово. З’ясуємо, де стоїть дієприкметниковий зворот після цього слова чи перед ним.

V. Закріплення вивченого матеріалу

      1. Робота коло дошки

Вам потрібно написати речення та позначити в ньому одиничний дієприкметник та дієприкметникові звороти. Визначаємо члени речення.

  • Заплетені коси в дівчат зачаровували присутніх. Один.
  • Серце, нагріте теплом, ніколи не прохолоне. зворот
  • Усміхнена людина випромінює радість. один
  • Під лежачий камінь вода не тече. Один
  • Зігріта словом  не охолоне душа людини.  Зворот

 

     2.  Замінити дієприкметником. Робота в групах

Людина,  яка втомилася -                                               Машина, яка крокує -

Задача, яку вирішили -                                                    Правило, яке склали –

Вірш, який вивчили -                                                      Справа, яку розглянули –

Місто, яке побудували -                                                  Дівчина, яка співає -

Батьки, які люблять -                                                       Сонце, яке сяє –

Голос, який міцніє -                                                         Земля, яка оживає –

Край, який чарує -                                                            Руки, які натрудилися –

 

  1.  Робота в парах. «Досліджуємо та відновлюємо»

 

Замінити виділені слова дієприкметниковим зворотом.

  • Пісні, які створював композитор, зворушували своєю ніжністю.
  • Прометей, якого прикували до скелі, подолав нелегкий шлях.
  • Зустрічаємо красу, яку оспівали поети.
  • Хмари, які нависли над обрієм,
  • Людина, яку наділили співчуттям, ніколи не пройде мимо горя.
  • Пісню, яку написав Андрій Малишко, і сьогодні радо слухають.
  • Хліб, який заробили чесною працею, був дуже смачний.
  • Бабуся, яка стомилася роками, частувала онуків.

 

  1.  «Визбирувач».

-          Ланцюжком читаємо речення.

Знайдіть і випишіть(визбирайте) дієприкметниковий зворот, який повинен відокремлюватися комами на письмі. Речення подано з вилученням розділових знаків.

Квіти сріблені росою дивляться на шлях. Копійка нажита трудом збережеться довше легкої гривні. Шепоче серед ночі вітром збуджена трава. Народжене в муках слово надовго запам’ятається. Бриніла тиша плетена зірками. Кожне слово почуте від мене несе добро. Залитий огнем берег мені й досі сниться.

 

  1. «Лінгвістичне лото»

 

-          Лото складається із двох частин: Кома ставиться і кома не ставиться при дієприкметниковому звороті.

-          По черзі виходимо і заповнюємо лото. Речення без розділових знаків

  • Душа освітлена любов’ю ніколи не черствіє. 1
  • Шепоче серед ночі вітром збуджена трава.    2
  • Народ  відроджений у битвах піднявся із колін. 1
  • Правда збережена у віках не спопеліє.  1
  • Передане  від батька до сина слово летітиме крізь бурі і дощі. 2
  •  Покладене  на самий низ зло не підніметься на поверхню твоєї душі.  2
  • Квіти намальовані фарбою живуть найдовше.  1

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

  1. «Я - тобі, ти – мені»

Користуючись теоретичним матеріалом, сформулюйте запитання один одному.

-          Підрахуємо фішки. Виставлення оцінок

VІІ. Домашнє завдання

На вибір

-          Параграф 19, вправа 210

-          Написати мінітвір – роздум « Що таке  добро?» , ввівши  дієприкметникові  звороти.

1

 

docx
Додав(-ла)
Дрозач Марина
Додано
15 березня
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку