Урок «Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Активні й пасивні дієприкметники. Творення і відмінювання активних дієпри

Про матеріал
Конспект уроку за темою «Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Активні й пасивні дієприкметники. Творення і відмінювання активних дієприкметників теперішнього і минулого часу. Правильне використання активних дієприкметників у мовленні» розрахований на дві академічні години, адже у нашому ліцею уроки проводяться парами.
Перегляд файлу

Тема. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Активні й пасивні дієприкметники. Творення і відмінювання  активних дієприкметників  теперішнього і минулого часу. Правильне використання активних дієприкметників у мовленні.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- давати визначення дієприкметника;

- знаходити дієприкметники в текстах та складати з ними власні речення;

- визначати синтаксичну роль дієприкметників;

- визначати стан дієприкметників;

- утворювати та відмінювати актині дієприкметники.

Основні питання теми

- повторення форм дієслова;

- «знайомство» із дієприкметником, його загальним значенням, морфологічними ознаками та синтаксичною роллю;

- творення та відмінювання  активних дієприкметників.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ВСТУПНА ЧАСТИНА.

1. Організаційний момент.

2. Створення емоційного настрою.

УСМІШКА

Якщо посміхнутися перехожому, він посміхнеться у відповідь.

Якщо посміхнуться небу і сонцю, розійдуться хмари.

Якщо посміхнуться Всесвіту, трапиться щось казкове.

Давайте посміхнемося губами, долонями, очима, серцем один одному.

3. Повторення вивченого про форми дієслова.

Бліц-опитування

- Який розділ мовознавства ми зараз вивчаємо?

- Що є предметом вивчення цього розділу?

- Скільки частин мови в українській мові?

- Що таке дієслово?

- Які форми має дієслово?

- Які з названих форм дієслова ми вже вивчили?

- Яку синтаксичну роль найчастіше виконує дієслово?

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.

1. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ми подовжимо вивчати морфологію і познайомимося зі ще однією формою дієслова, а саме з

дієприкметником.

Запишіть, будь ласка, тему уроку.

2. Міні-лекція про дієприкметник, його загальне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

3. Робота з підручником.

Ознайомлення з теоретичним матеріалом.

Виконання вправ (221 та 222 усно, 223 письмово).

4. Творча робота в парах.

Скласти і розіграти діалог між друзями, один із яких довго хворів і багато пропустив, тому інший пропонує допомогу в навчанні. Використовувати дієприкметники: змушений, налаштований, згаяний, пропущений, принесені, нерозв’язані, ненаписані, запропонована, висловлена тощо.

5. Робота з таблицею (с. 127, творення активних дієприкметників).

6. Тренувальні вправи.

- Від поданих дієслів утворіть активні дієприкметники теперішнього часу: жовтіють,  бовваніють, голублять, сплять, тремтять, гладять.

- Провідміняйте один із дієприкметників.

- Утворіть дієприкметники минулого часу від поданих дієслів: зачерствіти, звикнути, постаріти, підгоріти, зчорніти, опасти.

- З двома дієприкметниками складіть  речення, визначте їх синтаксичну роль.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

Закріплення знань, умінь та навичок.

- Що таке дієприкметник?

- Які ознаки прикметника він має?

- А які дієслова?

- Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник?

- За допомогою яких суфіксів і від чого творяться активні дієприкметники?

СЕНКАН

Складіть сенкан до слова «дієприкметник».

Дієприкметник

Активний, пасивний.

Означає, відповідає, виконує.

Дієприкметник – особлива форма дієслова.

Означення.

Домашнє завдання.

1. Завдання для всього класу.

Усне. Знати визначення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль, уміти знаходити дієприкметники в тексті та використовувати їх у власному мовленні.

Письмове.  Скласти твір-мініатюру про зиму, використовуючи дієприкметники (для учнів, що мають оцінки високого і достатнього рівнів). Виконати вправи 223 і 256 (для учнів, що мають оцінки середнього рівня). Вправа 225 (для учнів з ООП).

2. Заключне слово вчителя.

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
12 січня 2022
Переглядів
595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку