Тема. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Активні й пасивні дієприкметники. Творення і відмінювання активних дієприкметників теперішнього і минулого часу. Правильне використання активних дієприкметників у мовленні.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- давати визначення дієприкметника;
- знаходити дієприкметники в текстах та складати з ними власні речення;
- визначати синтаксичну роль дієприкметників;
- визначати стан дієприкметників;
- утворювати та відмінювати актині дієприкметники.
Основні питання теми
- повторення форм дієслова;
- «знайомство» із дієприкметником, його загальним значенням, морфологічними ознаками та синтаксичною роллю;
- творення та відмінювання активних дієприкметників.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ВСТУПНА ЧАСТИНА.
1. Організаційний момент.
2. Створення емоційного настрою.
УСМІШКА
Якщо посміхнутися перехожому, він посміхнеться у відповідь.
Якщо посміхнуться небу і сонцю, розійдуться хмари.
Якщо посміхнуться Всесвіту, трапиться щось казкове.
Давайте посміхнемося губами, долонями, очима, серцем один одному.
3. Повторення вивченого про форми дієслова.
Бліц-опитування
- Який розділ мовознавства ми зараз вивчаємо?
- Що є предметом вивчення цього розділу?
- Скільки частин мови в українській мові?
- Що таке дієслово?
- Які форми має дієслово?
- Які з названих форм дієслова ми вже вивчили?
- Яку синтаксичну роль найчастіше виконує дієслово?
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
1. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми подовжимо вивчати морфологію і познайомимося зі ще однією формою дієслова, а саме з
дієприкметником.
Запишіть, будь ласка, тему уроку.
2. Міні-лекція про дієприкметник, його загальне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль.
3. Робота з підручником.
Ознайомлення з теоретичним матеріалом.
Виконання вправ (221 та 222 усно, 223 письмово).
4. Творча робота в парах.
Скласти і розіграти діалог між друзями, один із яких довго хворів і багато пропустив, тому інший пропонує допомогу в навчанні. Використовувати дієприкметники: змушений, налаштований, згаяний, пропущений, принесені, нерозв’язані, ненаписані, запропонована, висловлена тощо.
5. Робота з таблицею (с. 127, творення активних дієприкметників).
6. Тренувальні вправи.
- Від поданих дієслів утворіть активні дієприкметники теперішнього часу: жовтіють, бовваніють, голублять, сплять, тремтять, гладять.
- Провідміняйте один із дієприкметників.
- Утворіть дієприкметники минулого часу від поданих дієслів: зачерствіти, звикнути, постаріти, підгоріти, зчорніти, опасти.
- З двома дієприкметниками складіть речення, визначте їх синтаксичну роль.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
Закріплення знань, умінь та навичок.
- Що таке дієприкметник?
- Які ознаки прикметника він має?
- А які дієслова?
- Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник?
- За допомогою яких суфіксів і від чого творяться активні дієприкметники?
СЕНКАН
Складіть сенкан до слова «дієприкметник».
Дієприкметник
Активний, пасивний.
Означає, відповідає, виконує.
Дієприкметник – особлива форма дієслова.
Означення.
Домашнє завдання.
1. Завдання для всього класу.
Усне. Знати визначення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль, уміти знаходити дієприкметники в тексті та використовувати їх у власному мовленні.
Письмове. Скласти твір-мініатюру про зиму, використовуючи дієприкметники (для учнів, що мають оцінки високого і достатнього рівнів). Виконати вправи 223 і 256 (для учнів, що мають оцінки середнього рівня). Вправа 225 (для учнів з ООП).
2. Заключне слово вчителя.