Великоканівецький навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області
Способи дієслів. Творення дієслів умовного та наказового способу
(урок української мови у 7 класі)
Підготувала і провела
учитель української мови і
літератури Кононенко
Світлана Іванівна
2021-2022н.р.
Урок української мови у 7 класі
Тема: Способи дієслів. Творення дієслів умовного та наказового способу
Мета:
Тип уроку:урок формування предметних і ключових компетентностей
Форма уроку: урок-подорож
Методи, прийоми, форми роботи: кросенс, бесіда з елементами розповіді учителя, розвивальні вправи «Лінгвістична хвилинка», «Незакінчене речення», «Утвори дієслово», картки самооцінювання, слайдова презентація, вибірково-пошукова робота, творче завдання підвищеної складності, конкурсна вправа « Знайди слово», тестові завдання, ігрові ситуації, завдання – дослідження, робота в групах, у парах.
Обладнання: підручник «Українська мова» для 7 класу (О.В.Заболотний, В.В.Заболотний), ноутбук, проектор, слайдова презентація, конверт, картки самооцінювання, інструкції з опрацювання теоретичного матеріалу, схеми.
Хід уроку:
І.Організаційно - емоційний момент
Учитель. У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Шановні учні та гості! Привітайте один одного усмішкою. Хочу, щоб на уроці ви були впевнені в собі і задоволені собою, щоб показали свої знання, проявили творчі здібності і, звичайно, отримали бали високого рівня.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (Слайд №1)
Я пропоную вам розв’язати кроссенс (головоломку нового типу), записуючи слова-асоціації до певної дії для того, щоб розгадати тему уроку.
По периметру:
1-2 птах-літак (що вони роблять?) летять у небі,
2-3 літак-потяг – (що вони зробили б?) перевезли б пасажирів,
3-6 потяг-машина – (що зробімо?) їдьмо дорогою,
6-9 машина-знак «Стоп» - (що він робить?) зупиняє машини,
9-8 знак «Стоп»-світлофор – (що вони зробили б?) попередили б, указали б,
8-7 світлофор-ліхтар – (що зроби?) світи,
7-4 ліхтар-блискавка – (що вони будуть робити?) будуть блищати,
4-1 блискавка – птах - (що роби?) перебувай у небі.
По хресту: (що робить?)
5-2 людина – літак: перевозить людей,
5-6 людина - машина: керує машиною,
5-8 людина-світлофор: переходить дорогу на зелене світло,
5-4 людина-блискавка: людина боїться блискавки.
Усі слова-асоціації в цьому кроссенсі є дієсловами, які виражають реальну, бажану або спонукальну дію.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку (Слайд №2)
Тож на уроці ми розглянемо «Способи дієслів. Творення дієслів умовного та наказового способу», а також попрацюємо із соціокультурною темою «Людина - найвеличніша з усіх істот». (Записи у зошити) Слайд№3
Завдання уроку:
Перед кожним із вас лежать картки самооцінювання. (№4)
Під час роботи ви самостійно оцінюватимете свої знання і виставите бали.
Сьогодні у нас урок-подорож. (Слайд №5) Із даних видів транспорту в кроссенсі оберемо, мабуть, найзручніший вид транспорту – машину і помандруємо до міста Способи дієслів на вулиці Дійсного, Умовного, Наказового способів і знайдемо там акмевершину, звичайно, кожен свою. Але щоб потрапити туди, нам потрібно повторити вивчений матеріал. І для цього проведемо «Лінгвістичну хвилинку»
ІV. Актуалізація опорних знань
«Лінгвістична хвилинка» (Слайд №6)
V. Засвоєння нового матеріалу, формування предметних і ключових компетентностей
Ми біля в’їзду у місто. Тож ознайомимося з його візитівкою.
(Слайди №7 - 11)
Дієслова змінюються за часами, числами і особами.
Знов на землю упало листя і на травах зашерхли роси (М.Боровко).
Дієслова змінюються за часами, а в однині – й за родами.
Хотів би я садом шуміти над сном безтурботним твоїм (В.Сосюра).
Творення дієслів умовного способу
До форми дієслова минулого часу + частки б (після голосного), би (після приголосного): співав би, співала б.
Частки би (б) з дієсловами пишемо окремо
Дієслова змінюються за числами та особами.
Ходімо в ліс осінній як на свято, ходім на карнавал в осінній ліс (Є.Гуцало).
Творення дієслів наказового способу
від основи дієслова теперішнього часу за зразком:
Особа |
Однина |
Множина |
1-ша |
- |
Кричімо, пробачмо |
2-га |
Кричи, пробач |
Кричіть, пробачте |
3- тя |
Хай кричить, Нехай пробачить |
Хай кричать, Нехай пробачать |
Робота з підручником ст.43,46-47
Прочитайте речення, знайдіть і випишіть з них у три колонки дієслова, що виражають: 1) реальну дію (дійсний спосіб); 2) не реальну, а бажану, можливу дію (умовний спосіб); 3) спонукання до дії (наказовий спосіб). Яку синтаксичну роль вони виконують у реченні?
Без людської праці вся земля заросла б бур’яном (О.Довженко). Книжку читай – розуму набувай. Коли б знав, де впаду, то соломки підстелив. Візьмись за діло з розумом – і сніг запалає. Не зарікайся всього робити, тільки зарікайся своє вухо відкусити. Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим. Було б бажання, а розум знайдеться. Була б голова на плечах, а хліба вона придумає (Народна творчість).
Орієнтовна відповідь (Слайд №13)
Дієслова, що означають реальну дію (дійсний спосіб) |
Дієслова, що означають не реальну, а бажану, можливу дію (умовний спосіб) |
Дієслова, що виражають спонукання до дії (наказовий спосіб)
|
впаду, підстелив, запалає, знайдеться, придумає |
заросла б, знав би, було б, була б |
читай, набувай, візьмись, не зарікайся робити, зарікайся відкусити, живи, звіряйся |
Робота у парах
І ряд – утворює дієслова дійсного способу,
ІІ ряд – утворює дієслова умовного способу,
ІІІ ряд – утворює дієслова наказового способу.
Орієнтовна відповідь (Слайд №16)
Дійсний: бережу, бережем, бережеш, бережете, береже, бережуть, беріг, берегла, берегло, берегли, берегтиму, берегтимуть.
Умовний: беріг би, берегла б, берегло б, берегли б.
Наказовий: бережи, бережіть, бережімо, хай бережуть.
Фізкультхвилинка
Зараз всі ми відпочинем:
А для цього підніміться,
Одне одному всміхніться,
Вліво, вправо поверніться.
Руки вгору підіймаймо,
А тепер всі опускаймо.
Дуже добре. Всі сідаймо!
Ключ: 1.Біг, віз, ніс. 2. Штукатур. 3. Злий.
(Слайд №19)
Відновіть дієслова у формі наказового способу
І група
1 |
|
|
ь |
м |
о |
|
|
|
2 |
|
|
ь |
м |
о |
|||
3 |
|
|
|
ь |
м |
о |
||
4 |
|
|
|
ь |
м |
о |
||
5 |
|
|
|
|
ь |
т |
е |
|
6 |
|
|
|
|
ь |
т |
е |
|
7 |
|
|
|
|
|
ь |
т |
е |
8 |
|
|
|
|
|
ь |
т |
е |
Ключ: 1.Лізьмо. 2.Сядьмо. 3.Станьмо. 4.Вносьмо. 5.Лагодьте. 6.Вивозьте. 7.Примітьте. 8.Дозвольте
(Слайд №20)
ІІ група
1 |
|
ж |
|
|
|
2 |
|
р |
|||
3 |
|
|
ж |
||
4 |
|
|
р |
||
5 |
|
|
|
п |
|
6 |
|
|
|
ш |
|
7 |
|
|
|
|
ч |
8 |
|
|
|
|
в |
Дієслова різати, вірити, стежити, ударити, висипати, залишити, покликати, поставити
(у формі ІІ особи однини).
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Виконайте тестові завдання (Слайд №21)
А називає предмети, явища, поняття;
Б виражає ознаку або властивості предмета;
В означає дію або стан предмета.
А забудеш, розсіються, цвісти;
Б співаючи, понесуть, збираємо;
В засвоїте, катаємось, жартують.
А виправляти, скасувати, доглядати;
Б відповідати, призначити, одержати;
В дозволяти, дивитися, розпочинати.
А використати, змалювати, напружуватися;
Б розігнати, подумати, обганяти;
В перевірити, пройти, купити.
А запрошуватимемо, візьмете, зруйнуємо;
Б наспіваєте, розхитуємо, вирішимо;
В звикатимемо, малюватимемо, увімкнемо.
А вмикати, розпорошувати, виліпити;
Б відповідати, приготувати, пливти;
В знайомитись, нести, зеленіти.
А надсилати, читати, наблизитись;
Б вставатимеш, блищатиму, вихвалятимемося;
В буду поздоровляти, будеш співати, будете утворювати.
А Ти, темна хмаро, не затьмариш нам сонця!
Б Поспішіть на допомогу вашим друзям!
В Відпочинете з дороги, а потім ми поговоримо.
А Співала б риба, коли б голос був.
Б Усе минеться, одна правда останеться.
В Що посієш, те й пожнеш.
А Раз опечешся, другий – остережешся.
Б Не сполохай рідного слова, а захисти його.
В Косити б косив, та коли б хто косу носив.
А кричімо;
Б нехай співають;
В давай поговоримо.
А Дієслова дійсного способу.
Б Дієслова умовного способу.
В Дієслова наказового способу.
VІІ. Підсумок уроку (Слайд №23)
Отже, ми досягли вершини у місті Способи дієслів, а на ній – надпис «Щастя». То в чому - щастя людини?
(Короткі відповіді)
2. Вправа «Незакінчене речення»
Повторили… Дослідили… Зрозуміли…Розрізняємо…Вміємо…
VІІІ. Оцінювання
Заповніть, будь ласка, картки самооцінювання
(Слайд №24)
Самооцінка
Урок пройшов… |
|||||||
Цікаво |
Творчо |
||||||
Ефективно |
Змістовно |
||||||
Емоційно |
Повільно |
||||||
Корисно |
Нецікаво |
||||||
Я працював (ла) |
|||||||
Із задоволенням |
Без ініціативи |
||||||
Плідно |
Енергійно |
||||||
Старанно |
Достойно |
||||||
Відповідально |
Завзято
|
||||||
Я отримав (ла) за: |
|||||||
кросенс
3б. |
лінг- вістич на хв-ка
1,5б.
|
вибір.-пошук. робота
1б. |
«утвори дієслово»
0,5б. |
з-ня для кмітливих (1 особа)
2б. |
ігрове з-ня «Знайди слова» (решта) 2б. |
Тест
11 завдань 2,75б. + 12завдання – 1,25б. |
|
по 0,25б. за слово |
по 0,25б. за 1 прав. відпо відь
|
за всю правильно виконану роботу |
за всю правильно виконану роботу кожному ряду |
(по 0,67б.) за 1 прав. відпо відь |
по 0,25б. за слово |
11 завдань – по 0,25б., 12завдання - по0,42б. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІХ. Домашнє завдання (Слайд №25)Підготувати усне лінгвістичне повідомлення за темою «Способи дієслів». П.13, вправа 128 (2 завдання).
Картка самооцінки
Урок пройшов… |
|||||||
Цікаво |
Творчо |
||||||
Ефективно |
Змістовно |
||||||
Емоційно |
Повільно |
||||||
Корисно |
Нецікаво |
||||||
Я працював (ла) |
|||||||
Із задоволенням |
Без ініціативи |
||||||
Плідно |
Енергійно |
||||||
Старанно |
Достойно |
||||||
Відповідально |
Завзято
|
||||||
Я отримав (ла) за: |
|||||||
кросенс
3б. |
лінг- вістич на хв-ка
1,5б.
|
вибір.-пошук. робота
1б. |
«утвори дієслово»
0,5б. |
з-ня для кмітливих (1 особа)
2б. |
ігрове з-ня «Знайди слова» (решта) 2б. |
Тест
11 завдань 2,75б. + 12завдання – 1,25б. |
|
по 0,25б. за слово |
по 0,25б. за 1 прав. відпо відь
|
за всю правильно виконану роботу |
за всю правильно виконану роботу кожному ряду |
(по 0,67б.) за 1 прав. відпо відь |
по 0,25б. за слово |
11 завдань – по 0,25б., 12завдання - по0,42б. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Творче завдання для кмітливих (індивідуальна робота)
Ключ: 1.Біг, віз, ніс. 2. Штукатур. 3. Злий.
Ігрове завдання «Знайди слово», робота у 2 групах
Дієслова різати, вірити, стежити, ударити, висипати, залишити, покликати, поставити
(у формі ІІ особи однини).
ІІ група
1 |
|
ж |
|
|
|
2 |
|
р |
|||
3 |
|
|
ж |
||
4 |
|
|
р |
||
5 |
|
|
|
п |
|
6 |
|
|
|
ш |
|
7 |
|
|
|
|
ч |
8 |
|
|
|
|
в |
Ігрове завдання «Знайди слово», робота у 2 групах
Відновіть дієслова у формі наказового способу
І група
1 |
|
|
ь |
м |
о |
|
|
|
2 |
|
|
ь |
м |
о |
|||
3 |
|
|
|
ь |
м |
о |
||
4 |
|
|
|
ь |
м |
о |
||
5 |
|
|
|
|
ь |
т |
е |
|
6 |
|
|
|
|
ь |
т |
е |
|
7 |
|
|
|
|
|
ь |
т |
е |
8 |
|
|
|
|
|
ь |
т |
е |